Dipped Beam Failure

Technische onderwerpen die niet specifiek op een model betrekking hebben vindt je in dit hoofdstuk
Plaats reactie
matramurena
1st Gear member

Sinds een paar dagen krijg ik de melding "Dipped beam failure" in de display te zien als ik de koplampen met de hand aan zet en soms ook als ik niet aan de schakelaar van de lampen zit (de koplampen gaan standaard aan als dagrijverlichting) maar dan niet altijd. Wél blijven de lampen in beide situaties uit en dat is best lastig natuurlijk. :)

Het vreemde is dat beide lampen uit blijven en ik acht de kans op 2 kapotte xenon lampen tegelijkertijd niet erg groot.

Wat ik gedaan heb is meten aan de stekker van de koplampen en dan meet ik netjes 14 V op een van de pinnen. Tevens meet ik vanaf de stekker naar aarde aan het chassis op 1 pin een perfecte verbinding. Het relais en de shunt werken dus kennelijk en de lampen zouden het dus gewoon moeten doen lijkt mij?........ Nu zit er aan die stekker nog een derde aansluiting waarvan ik niet weet waartoe die dient, iemand hier een idee over?

Dus de vraag is: Wat kan de reden zijn dat de lampen uit blijven hoewel ze wel stroom krijgen?
lancer
6th Gear member

Xenon lampen hebben automatische hoogteverstelling. Wellicht is deze defect.

Volgens mij hoort er een sensor bij een van de achterwielen te zitten en motortjes in ieder lamphuis.

Als deze verstelling niet meer werkt kan ik mij voorstellen dat ze uit veiligheid dan uit blijven.
matramurena
1st Gear member

Ik kan eens kijken hoe dat zit. Bij mijn Renault zater er 2 sensoren hier voor inderdaad maar de verlichting bleef wel aan als deze defect waren.
matramurena
1st Gear member

Hoogteverstellingssensor lijkt nog goed te zijn. Ik had 2 nieuwe xenon lampen besteld en die heb ik vandaag er in gezet. Helaas zonder resultaat. Wat dan et probleem kan zijn is een raadsel. De ballast zou nog kunnen maar beide zijden tegelijkertijd kapot lijkt me voor ballast nog vreemder dan de lampen zelf. Iemand een idee waar nog naar te kijken?
rthartog
1st Gear member

Misschien een probleem met de CEM?
Sjo
2nd Gear member

Massa probleem? Ergens corrosie(in een stekker)?
Volvo S60 2.4, 170pk, 2001
VW Golf GTD, 70pk, 1986
VW Caddy GTD, 80pk, 1984
VW Caddy D, 54pk, 1986
Peugeot 107 XS, 2011
Citroen Berlingo 1.9D, 1998
Plaats reactie

Terug naar “Techniek niet modelgebonden”