Er is me sinds het vervangen van de airco pomp (3x) het afgelopen half jaar het eea opgevallen.
Toen de pomp het nog deed (tot eind augustus), actieradius 40 km. Na de eerste 2 km sprong hij op 45, na 7km naar 40km en ter hoogte van de Shell langs de A325 (15km van huis) naar 25. Op dat punt schakelde ik altijd over van PURE naar SAVE.
Toen ging begin september de pomp defect, melding over airco service vereist, ik had toen ook twee weken lang geen airco.
Op dat moment kwam ik altijd ca 1,5 km verder, ik kon in die twee weken een heel eind voorbij het Shell station rijden voordat hij op 25km sprong.
Vanaf het moment dat de pomp is vervangen (tweede week september), valt mij op dat de actieradius minder is geworden.
Hij spring nu al op 45km als ik net mijn straat uit ben gereden (300m), en ca twee km voor het Shell station springt hij al op 25km.
Ondanks dat ik op PURE rijd (airco dus uit) kom ik op een enkele rit drie km minder ver dan toen de pomp defect was en ca twee km minder ver dan toen de oude pomp het nog wel deed.
Ik heb geprobeerd met pre-conditioning de accu te optimaliseren, maar dat haalt helemaal niets uit, sterker nog, ik heb het idee dat ik zelfs iets minder ver kom.
Gisteren zonder pre-conditioning bij 7 graden 1,5km voor de Shell op 25km en vanmorgen met pre-conditioning bij 7 graden 2 km voor de Shell op 25km.
Kortom, ik vraag me af wat (behalve een prettig voorverwarmd interieur en warme zetels) het voordeel voor het verbruik en actireadius is wanneer je pre-conditioning gebruikt.
Ik doe dat alleen wanneer hij aan de laadpaal hangt, er wordt dan dus ook stroom gevraagd en het voorverwarmen kost dus extra stroom en een beetje brandstof, terwijl ik geen significant verschil zie in het het verbruik tijdens het rijden. Mijn vraag is dus wat welke voordeel dat pre-condtionen nou werkelijk heeft?
Wat me ook is opgevallen tijdens het naar huis rijden bij de laatste 12km op stroom, is dat het niets/weinig uitmaakt of ik nu op PURE of HYBRID rijd.
Ik dacht er altijd verstandig aan te doen om met zo min mogelijk belasting op stroom te rijden (dus in PURE) om zo meer km's uit de accu te persen (ik kwam dan altijd bij huis precies op NUL aan), maar toen ik het toch wat warm vond worden in de auto, heb ik die laatste 12km toch de airco aangezet. Wat schetste mijn verbazing? Ik kwam net zo ver, bij het inrijden van mijn straat sprong hij op twee streepjes. Ik heb dus sterk het gevoel dat al dat pre-conditionen en rijden op PURE of HYBRID geen moer uitmaakt in de accu actieradius.
Iemand dezelfde ervaring en vanaf welk moment gebruiken jullie de standkachel?
Pre-conditioning en invloed airco op verbruik
-
- 6th Gear member
Je doet het voor de warme stoel.
-
- 5th Gear member
@Arnold_W
Bedenk wel dat een lagere temperatuur een aanzienlijke lagere actieradius oplevert.
Ook hier is er een verschil in het bereik na het wisselen van de ene naar de andere aircopomp. Ik kom nu opeens weer 3 km verder onder gelijke omstandigheden, dat wel.
Bedenk wel dat een lagere temperatuur een aanzienlijke lagere actieradius oplevert.
Ook hier is er een verschil in het bereik na het wisselen van de ene naar de andere aircopomp. Ik kom nu opeens weer 3 km verder onder gelijke omstandigheden, dat wel.
- rsnhakan
- 8th Gear member
- Contacteer:
Mijn vader gaf ook aan dat hij ruim 5 km minder ver kwam na vervanging aircopomp. Was eind juli. Het is nu aftellen wanneer deze weer defect raakt.
- RoaldH
- 6th Gear member
@arnold: Kan het zijn dat de accu voor de pre-conditioning toch een stukje wordt gebruikt, ondanks dat de auto is gekoppeld aan de laadpaal. Ik merkte dat tijdens het laden op 8A ook. En heb gedacht dat dat altijd aan de te lage instelling lag. Maar waarschijnlijk is dat niet zo.
2013 Volvo V60 PIH Pure Limited Edition MY13 Polestar
2021 Tesla Model 3 RWD Deep Blue / White
2023 Peugeot 208 GT 136 Rouge Elixir
- rsnhakan
- 8th Gear member
- Contacteer:
Ja, er wordt stroom verbruikt vanuit de accu. Echter hoeveel, geen idee. Ik zie altijd dat de meter loopt zodra precon. gestart wordt (aangesloten op stopcontact).
- arnold_w
- 2nd Gear member
Na vanmorgen ben ik daar wel zeker van ja.RoaldH schreef: @arnold: Kan het zijn dat de accu voor de pre-conditioning toch een stukje wordt gebruikt, ondanks dat de auto is gekoppeld aan de laadpaal. Ik merkte dat tijdens het laden op 8A ook. En heb gedacht dat dat altijd aan de te lage instelling lag. Maar waarschijnlijk is dat niet zo.
Ik was iets eerder weg dan gepland (had de timer op 5:15 gezet, maar stapte om 5:07 al in) en toen zag ik dat de laadpaal nog op blauw stond en niet op groen, zoals gebruikelijk wanneer vol.
Ook de led bij de laadstekker knipperde groen, wat dus inhoudt dat hij nog aan het laden is.
Het lijkt er dus op dat hij ook stroom van de accu pakt bij pre-conditioning en dat dit langzamer vanuit de laadpaal wordt aangevuld dan dat er verbruikt wordt.
Je gaat dus met een niet volledig geladen accu op pad (hoewel deze wel op 50km staat), waardoor de actieradius afneemt en ik eerder op diesel moet overschakelen.
Het beoogde voordeel van pre-conditioning gaat m.i. meteen verloren, omdat ik en extra stroom verbruik tijdens het laden/conditionen en ook minder ver kom op een acculading.
Ik ga het tot de winter maar eens uitstellen en pre-conditionen alleen gebruiken voor comfort (ontdooide ruiten, interieur en stoelen voorverwarmd).
- Cem
- 2nd Gear member
Arnold, je geeft zelf het antwoord. Met pre conditioning wordt de auto voorverwarmd(incl de accu) en bijgeladen. Als je "koud" wegrijdt wordt je auto onderweg verwarmd en niet bijgeladen. Daarbij is pre conditioning ook goed voor je motor omdat de vloeistoffen ook opgewarmd worden.
Volvo v60 PIH Summum my2015
-
- 5th Gear member
Ik heb pre-conditioning pas 1 x gebruikt. Accu was vol en de auto zat nog aan het net. Toen ik wegreed, was de actieradius slechts 35 kilometer (ipv de reguliere 50). Ik had verwacht dat enkel stroom van het net zou worden aangesproken, maar zo werkt het dus niet. Hierna heb ik gewoon weer de eerste kilometer mijn ramen en dak opengezet om snel te koelen, is een stuk goedkoper...
V60 2013 (MY14) D6 PIH summum
V70 2005 (MY06) D5 185 pk Momentum220 pk powered by Volvotune
S60 2011 D3 Geartronic Momentum
V70 2005 (MY06) D5 185 pk Momentum220 pk powered by Volvotune
S60 2011 D3 Geartronic Momentum
- IkeV70
- 5th Gear member
De vraag is: Is het stroomverbruik tijdens preconditioning, wat uiteraard uit de accu('s) komt, groter dan de er via de laadkabel wordt bijgeladen?
Kennelijk wel. Het verschil zou wel afhankelijk moeten zijn van het amperage van de laadkabel.
Kennelijk wel. Het verschil zou wel afhankelijk moeten zijn van het amperage van de laadkabel.
V70 - 2.5D
V60 PIH
V60 T5
V60 PIH
V60 T5
-
- 2nd Gear member
Mijn gok is dat enkel de laadstroom wordt gebruikt voor warmte. De energie van de accu die ontbreekt wordt vermoedelijk gebruikt om de ventilator en pompjes te laten draaien. Als je 10 minuten na de geplande uur vertrekt is de accu volledig vol.
- IkeV70
- 5th Gear member
Voor het verwarmen wordt in principe de standkachel gebruikt. Ik weet niet of er ook sprake is van electrische verwarming. Ook nog nooit concrete aanwijzingen gezien dat de laadstroom voor iets anders dan alleen laden gebruikt wordt.
V70 - 2.5D
V60 PIH
V60 T5
V60 PIH
V60 T5
- IkeV70
- 5th Gear member
Ja, als je het systeem op "binnen parkeren" zet. Maar als je dat niet gedaan hebt, verwarmt ie dan ook electrisch? Dat zou iig ook wel wat extra stroom kosten.TimV schreef: Aan de laadpaal kan je je wagen laten voorverwarmen, volledig elektrisch zonder de kachel te gebruiken.
V70 - 2.5D
V60 PIH
V60 T5
V60 PIH
V60 T5
- RoaldH
- 6th Gear member
Wat dacht je van het verwarmen van de stoelen, achterruit en spiegels (onder de 5 graden)?IkeV70 schreef:Ja, als je het systeem op "binnen parkeren" zet. Maar als je dat niet gedaan hebt, verwarmt ie dan ook electrisch? Dat zou iig ook wel wat extra stroom kosten.TimV schreef: Aan de laadpaal kan je je wagen laten voorverwarmen, volledig elektrisch zonder de kachel te gebruiken.
Binnen parkeren zal de elektrische verwarming van het interieur en de motor (waarschijnlijk het koelwater) aanzetten. De standkachel werkt beter en warmt ook andere onderdelen op.
Laatst gewijzigd door RoaldH op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
2013 Volvo V60 PIH Pure Limited Edition MY13 Polestar
- arnold_w
- 2nd Gear member
Ik heb hem op buiten staan, dus er wordt in principe brandstof gebruikt voor het voorverwarmen, maar toch gaat de laadpaal led van groen naar blauw en is dus weer aan het bijladen.
Dat impliceert dat er dus ook stroom wordt verbruikt bij pre-conditioning. Inderdaad de stoelen als het onder de 7 graden wordt en spiegel- en achterruitverwarming gaan denk ik ook aan en ook de aanjager voor de voorruit zal meedoen.
Al met al verbruik je dus brandstof en stroom.
Maar ik zou verwachten dat 'ie voldoende stroom uit het stopcontact (laadpaal) kan trekken om dat te doen en dat de accu gewoon vol blijft.
Ook zou ik verwachten dat het accupack op bedrijfstemperatuur wordt verwacht, omdat deze dingen nou eenmaal minder presteren bij lagere temperaturen.
Toch valt me op dat ik net even wat minder ver kom op een volle accu, dan wanneer ik pre-conditioning niet gebruik.
Vooralsnog lijkt het vooral een comfort dingetje te zijn en geen positieve invloed te hebben op het verbruik, in tegendeel zelfs.
Dat impliceert dat er dus ook stroom wordt verbruikt bij pre-conditioning. Inderdaad de stoelen als het onder de 7 graden wordt en spiegel- en achterruitverwarming gaan denk ik ook aan en ook de aanjager voor de voorruit zal meedoen.
Al met al verbruik je dus brandstof en stroom.
Maar ik zou verwachten dat 'ie voldoende stroom uit het stopcontact (laadpaal) kan trekken om dat te doen en dat de accu gewoon vol blijft.
Ook zou ik verwachten dat het accupack op bedrijfstemperatuur wordt verwacht, omdat deze dingen nou eenmaal minder presteren bij lagere temperaturen.
Toch valt me op dat ik net even wat minder ver kom op een volle accu, dan wanneer ik pre-conditioning niet gebruik.
Vooralsnog lijkt het vooral een comfort dingetje te zijn en geen positieve invloed te hebben op het verbruik, in tegendeel zelfs.