Mijn T6 uit 2003 heeft inmiddels zo'n 352.000km. op de klok. Ik heb de auto nu zo'n 3 weken, man wat een dijk van een auto.
Inmiddels de Volvo-dealer achterhaald waar de auto van 2003 tot 2016 in onderhoud is geweest. Iedereen heeft het over de 'slechte' 4 traps automaat van de T6,
maar die ik er in heb is dus nog nooit gereviseerd. Schakelt nog altijd subliem, ook in vergelijking met moderne auto's.
Uiteraard wil ik de auto fijn en juist onderhouden. Ik hoor op het gebied van de automaatbakken nogal wat verschillende dingen en meningen voorbij komen;
Wel flushen, niet flushen. Spoelen. Spoelen 'volgens Volvo' (? wat dat ook in mag houden), spoelen/reinigen volgens Eckart methode (??), helemaal niks doen (want gesloten systeem)....
Met mijn vorige Volvo automaat (1996 940 2.3) heb ik ca. 100.000km. gereden en 1 keer de ATF ververst. Ook geen problemen mee.
Ben erg benieuwd wat jullie ervaringen en meningen zijn! Brand maar los!
Automaat T6 352.000km.
- Siebert
- 3rd Gear member
- Berichten: 271
- Lid geworden op: 29.11.2004 - 19:39
- Locatie: Dalfsen
- Contacteer:
Laatst gewijzigd door Siebert op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
XC90 T6, 2003 • 940 2.3ic Malmö estate, 1996, 416.000+
Automaat • V40 1.8 • Suzuki DL1000 XT-A 2017 • Honda Dax ST70 1974
Automaat • V40 1.8 • Suzuki DL1000 XT-A 2017 • Honda Dax ST70 1974
- passenger
- 3rd Gear member
- Berichten: 278
- Lid geworden op: 15.02.2007 - 23:57
- Locatie: Antwerpen
- Contacteer:
Ik heb bij de mijne de automaat preventief laten flushen bij Gerry Slot, had toen bij aankoop 120k gelopen. Daar ik lang met deze wil doen, leek het me verstandig te doen. Schakelen was soepel, leek nog soepeler. Nu 100k verder, ik ga binnenkort weer eens.
Laatst gewijzigd door passenger op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Er had hier een héél intelligente tekst kunnen staan
940 TD Polar 94 - XC70 D5 MY05 - XC90 Executive - MY12 - D5 200
940 TD Polar 94 - XC70 D5 MY05 - XC90 Executive - MY12 - D5 200
-
- 1st Gear member
- Berichten: 19
- Lid geworden op: 19.09.2014 - 16:44
- Locatie: Houten, Utrecht
Kijk uit met preventief flushen van een automaat met die KM stand. Het kan ook juist problemen aan de oppervlakte brengen. Rommel die nu 'aangekoekt' zit kan loskomen en allerlei narigheid veroorzaken. Als de auto nu lekker loopt, zou ik het afraden. Hooguit de transmissievloeistof vervangen maar that's it.
volvo XC90 T6 MY2003 Pearl Black Exclusive 168.000 km - ? Geartronic 50.000km -?
Beige leer, moonroof, High performance audio, RTI 2014, PDC, stoelverw, inklapbare spiegels, Bi-xenon
Volvo XC90 V8 MY2009 Icy White 128.000 Miles
Beige leer, moonroof, High performance Audio, 7-seater, PDC, Stoelverw. Xenon, Rear Airco, BRC LPG installatie, Navigatie, Parrot MK9200, Elec.verst.stoelen voor
Beige leer, moonroof, High performance audio, RTI 2014, PDC, stoelverw, inklapbare spiegels, Bi-xenon
Volvo XC90 V8 MY2009 Icy White 128.000 Miles
Beige leer, moonroof, High performance Audio, 7-seater, PDC, Stoelverw. Xenon, Rear Airco, BRC LPG installatie, Navigatie, Parrot MK9200, Elec.verst.stoelen voor
- NielsPHEV
- 7th Gear member
- Berichten: 5305
- Lid geworden op: 14.09.2004 - 20:13
Als je echt bang bent dat aangekoekte rommel zou kunnen loskomen zou ik juist flushen en niet alleen de transmissie vloeistof vervangen. Bij flushesn spoel je en kan spul dat los komt er uit bij nieuwe olie zie ik meer risico dat iets los komt door de nieuwe olie, wat er vervolgens niet uit kanraymond_XC90T6 schreef: Kijk uit met preventief flushen van een automaat met die KM stand. Het kan ook juist problemen aan de oppervlakte brengen. Rommel die nu 'aangekoekt' zit kan loskomen en allerlei narigheid veroorzaken. Als de auto nu lekker loopt, zou ik het afraden. Hooguit de transmissievloeistof vervangen maar that's it.
- Siebert
- 3rd Gear member
- Berichten: 271
- Lid geworden op: 29.11.2004 - 19:39
- Locatie: Dalfsen
- Contacteer:
UPDATE:
Afgelopen week de auto een grote beurt laten doen bij mijn vertrouwde lokale Vakgarage. In overleg van alles gedaan. Met betrekking tot de bak heb ik op advies van de Vakgarage contact opgenomen met Autrans, een automaatbakken specialist. Verhaal gedaan, en mij werd sterk afgeraden om dit type bak te flushen. Wel olie + filter verversen. Ook werd me aangeraden om de luchtmassameter te vervangen. Dit schijnt vaak een oorzaak te kunnen zijn met betrekking tot falen van de bak. Als de lmm verkeerde signalen meet/geeft is dit van negatieve invloed op de bak schijnt. Dus deze ook vervangen. Ook is de olie van de Haldex-koppeling ververst, was erg vies en is goed gereinigd. Filter ook vervangen. Automaat bak olie ververst, warm gereden en nogmaals ververst. Ook differentieel olie aangepakt, ik heb er een goed gevoel bij! Schakelt nog steeds boterzacht, maar merk dat '''ie eerder in de vier gaat, dus minder toeren draait.
Afgelopen week de auto een grote beurt laten doen bij mijn vertrouwde lokale Vakgarage. In overleg van alles gedaan. Met betrekking tot de bak heb ik op advies van de Vakgarage contact opgenomen met Autrans, een automaatbakken specialist. Verhaal gedaan, en mij werd sterk afgeraden om dit type bak te flushen. Wel olie + filter verversen. Ook werd me aangeraden om de luchtmassameter te vervangen. Dit schijnt vaak een oorzaak te kunnen zijn met betrekking tot falen van de bak. Als de lmm verkeerde signalen meet/geeft is dit van negatieve invloed op de bak schijnt. Dus deze ook vervangen. Ook is de olie van de Haldex-koppeling ververst, was erg vies en is goed gereinigd. Filter ook vervangen. Automaat bak olie ververst, warm gereden en nogmaals ververst. Ook differentieel olie aangepakt, ik heb er een goed gevoel bij! Schakelt nog steeds boterzacht, maar merk dat '''ie eerder in de vier gaat, dus minder toeren draait.
XC90 T6, 2003 • 940 2.3ic Malmö estate, 1996, 416.000+
Automaat • V40 1.8 • Suzuki DL1000 XT-A 2017 • Honda Dax ST70 1974
Automaat • V40 1.8 • Suzuki DL1000 XT-A 2017 • Honda Dax ST70 1974
- Blade
- 5th Gear member
- Berichten: 2265
- Lid geworden op: 22.07.2007 - 15:04
- Locatie: Haarlemmermeer
- Contacteer:
Waarom de automaat niet spoelen, maar wel verversen?
De gedeeltelijke nieuwe atf gaat nu weer alles mooi schoon weken, met een hoop vervuiling als gevolg.
Ik heb autrans hoog staan, maar vind dit wel erg vreemd.
De gedeeltelijke nieuwe atf gaat nu weer alles mooi schoon weken, met een hoop vervuiling als gevolg.
Ik heb autrans hoog staan, maar vind dit wel erg vreemd.
Laatst gewijzigd door Blade op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
- Gouwe
- 7th Gear member
- Berichten: 6868
- Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44
Begrijp er ook niet veel van, maar ben ook geen specialist. Heb de bak van mijn V70 laatst laten spoelen en daar was ook geen reiniger gebruikt de laatste keer (ca. 80K eerder). Gevolg ATF met chocomelk/koffiekleur en een bak die af en toe niet wist wat hij moest doen (en mogelijk dus ook de veroorzaker van de trilling). Bij mijn XC90 was de bak onvoldoende gereinigd (te kort en niet de juiste temp) en daardoor ook daar een twijfelende en slippende bak na ca. 8K kilometer als gevolg. Maar misschien dat er verschil is tussen de 4 bak van GM en de bakken van AW?
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor werk en fun een Z4 roadster.
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
- Blade
- 5th Gear member
- Berichten: 2265
- Lid geworden op: 22.07.2007 - 15:04
- Locatie: Haarlemmermeer
- Contacteer:
Groot verschil zelfs. De gm bak heeft bijv 12.5L atf versus 6.5-7.5L atf bij de AW bakken.
Ook heeft de gm bak een pannetje met filter, en een soort kettingaandrijving inwendig.
Doch blijft het gewoon een volautomaat, welke prima te spoelen is.
Spoel dan op zn minst op de ‘volvo methode’ als je geen powerflush wilt.
Ook heeft de gm bak een pannetje met filter, en een soort kettingaandrijving inwendig.
Doch blijft het gewoon een volautomaat, welke prima te spoelen is.
Spoel dan op zn minst op de ‘volvo methode’ als je geen powerflush wilt.
Laatst gewijzigd door Blade op 01.01.1970 - 01:00, 2 keer totaal gewijzigd.
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 106
- Lid geworden op: 06.03.2010 - 12:59
- Locatie: zwolle
Welk bedrag is hier ongeveer mee gemoeid ?Siebert schreef: UPDATE:
Afgelopen week de auto een grote beurt laten doen bij mijn vertrouwde lokale Vakgarage. In overleg van alles gedaan. Met betrekking tot de bak heb ik op advies van de Vakgarage contact opgenomen met Autrans, een automaatbakken specialist. Verhaal gedaan, en mij werd sterk afgeraden om dit type bak te flushen. Wel olie + filter verversen. Ook werd me aangeraden om de luchtmassameter te vervangen. Dit schijnt vaak een oorzaak te kunnen zijn met betrekking tot falen van de bak. Als de lmm verkeerde signalen meet/geeft is dit van negatieve invloed op de bak schijnt. Dus deze ook vervangen. Ook is de olie van de Haldex-koppeling ververst, was erg vies en is goed gereinigd. Filter ook vervangen. Automaat bak olie ververst, warm gereden en nogmaals ververst. Ook differentieel olie aangepakt, ik heb er een goed gevoel bij! Schakelt nog steeds boterzacht, maar merk dat '''ie eerder in de vier gaat, dus minder toeren draait.
opel calibra 1991=>volvo 850 2.5 20v 170 pk =>v70 2.4t3 2001 200pk !!!!!!
- Hanegem
- 3rd Gear member
- Berichten: 286
- Lid geworden op: 08.07.2016 - 11:01
- Locatie: Sassenheim
Misschien omdat flushen onder druk gaat. Ik heb dat bij de mijne ook laten doen en toen lekte hij daarna olie. Al het vuil dat op de keerringen zat en de boel dicht hiled was verdwenen met de lekkage als resultaat.Blade schreef: Waarom de automaat niet spoelen, maar wel verversen?
De gedeeltelijke nieuwe atf gaat nu weer alles mooi schoon weken, met een hoop vervuiling als gevolg.
Ik heb autrans hoog staan, maar vind dit wel erg vreemd.
Rijd nooit harder dan je engelbewaarder kan vliegen
- Blade
- 5th Gear member
- Berichten: 2265
- Lid geworden op: 22.07.2007 - 15:04
- Locatie: Haarlemmermeer
- Contacteer:
De gehele flush word gedaan met draaiende motor. De oude atf komt eruit door de oliepomp van de automaat zelf.
Het bijvullen van de atf in de automaat dmv de flushmachine word inderdaad door een extern pompje gedaan. Zijn erg lage drukken hoor.
Het bijvullen van de atf in de automaat dmv de flushmachine word inderdaad door een extern pompje gedaan. Zijn erg lage drukken hoor.