Startproblemen

Er werden er vanaf 2000 meer dan 500.000 van gebouwd in het Belgische Gent.
Plaats reactie
fostar82
1st Gear member
Berichten: 11
Lid geworden op: 15.08.2018 - 20:04
Locatie: Groningen

Afgelopen zaterdag kwamen we van een visite, snel langs de patatboer voor avondeten voordat ik naar de sporthal moest. Het was nogal druk en het duurde tot gauw 40 minuten voor ik weer buiten stond met de patat.

Mijn vrouw had ondertussen de auto op contact en de radio en blazer aan. Toen ik probeerde te starten hoorde ik alleen relais klikken maar niet de startmotor draaien. De accu was te ver ontladen! Ook met de verlichting op stadslicht kon ik niet starten. De auto gaf geen foutmeldingen.

Voor het cafe stond een man die zag dat ik met de verlichting aan het klooien was en die bleek met zijn S60 diesel 10 meter verderop te staan. Omdat we geen startkabels bij ons hadden heeft hij ons aangetrokken. Na het korte ritje (5min) naar huis en na t eten startte hij weer direct.

Nou vraag ik me af of het normaal is dat je geen driekwartier met alle electriek aan op contact kunt staan. Ik zou denken dat dit makkelijk moet kunnen al zette onze vorige auto, een 206 SW, zelf het contact na 15 minuten uit als de motor niet draaide ter bescherming.

Op de accu nagemeten zie ik normale waarden:
contact uit: 12,3V
motor aan: 14,3V
XC40 2020 Recharge T5 Phev DKG Inscription 261pk Onyx Black
S60 2001 2.4 140pk Graphite gray metallic
Jelmer de Jong
6th Gear member
Berichten: 3171
Lid geworden op: 20.03.2009 - 16:04

Nee, je kan niet 40 minuten naar de radio luisteren. Na 15 minuten begint de auto wel te zeuren via een melding in het display, maar als je daar niets mee doet loopt de accu vanzelf verder leeg. Nieuwe Volvo's die starten met een knop in plaats van sleutel schakelen zichzelf wel uit.
fostar82
1st Gear member
Berichten: 11
Lid geworden op: 15.08.2018 - 20:04
Locatie: Groningen

Jelmer de Jong schreef: Nee, je kan niet 40 minuten naar de radio luisteren. Na 15 minuten begint de auto wel te zeuren via een melding in het display, maar als je daar niets mee doet loopt de accu vanzelf verder leeg. Nieuwe Volvo's die starten met een knop in plaats van sleutel schakelen zichzelf wel uit.
Ahh vandaar. Al las ik in de handleiding dat de standaard accu met 520a startcapaciteit 90 minuten reserve capaciteit heeft. Dus wellicht is mijn accu al wat ouder.
Ik ga voor de zekerheid de spanning nog eens meten tijdens het starten. Las ergens anders op het forum dat die niet onder de 11 V mag komen.
Wil zeker zijn dat hij me in de winter niet laat staan :)
XC40 2020 Recharge T5 Phev DKG Inscription 261pk Onyx Black
S60 2001 2.4 140pk Graphite gray metallic
fostar82
1st Gear member
Berichten: 11
Lid geworden op: 15.08.2018 - 20:04
Locatie: Groningen

Vanavond mn spanningsmeter op de accu gehad terwijl mijn vrouw de auto startte.
Zonder contact: 12,3V
Op contact met radio en blower aan: 11,5V
Tijdens gebruik startmotor: 10,59V
Na starten: 14,3V

Volgens mij is mijn accu niet zo best meer en is het wijs die te vervangen door een nieuwe voor de winter. En dan direct maar een wat zwaardere; 77Ah ofzo.
XC40 2020 Recharge T5 Phev DKG Inscription 261pk Onyx Black
S60 2001 2.4 140pk Graphite gray metallic
Jelmer de Jong
6th Gear member
Berichten: 3171
Lid geworden op: 20.03.2009 - 16:04

Klinkt als een accu die er niet al te veel zin meer in heeft. Even laten testen en waarschijnlijk ter plekke een nieuwe kopen.
Plaats reactie

Terug naar “S60 my 2000 t/m 2009”