Lekke slang tussen luchtfilter en turbo

In deze rubriek dus alleen over de V70 met 'schouders'.
Ga voor de V70 Classic (dus het 850 model) naar de 850 rubriek.
Plaats reactie
yellowbird40
1st Gear member
Contacteer:

Mijn eerste post!

Corrigeer me gerust als ik dingen doe of zeg die anders horen/moeten!

6 weken geleden heb ik een v70 D5 uit 2002 gekocht. 219.000km op de teller. Van buiten en van binnen een prachtige auto. Ik had hiervoor een v50 2.0D uit 2004 (psa motor op een ford onderstel) en bij het overstappen moest ik uitgaan van hoe mijn v50 reed. Strak en stijf dus. Ik had nog nooit in een 5 cilinder gereden. Ik vond de d5 meteen fijner en comfortabeler maar erg lomp en traag reageren vergeleken bij de v50. Maar omdat het ook een grotere en zwaardere auto is ging ik ervan uit dat dit zo hoorde. Ik hoorde alleen wel zo rond de 1700-2300 toeren een soort zuigend/fluitend geluid. Afgelopen week bleek bij de garage dat de verbindingsslang van luchtfilter naar turbo een flinke scheur had. Half doormidden. Die slang is nu vervangen en ik heb een andere auto.. Het geluid is weg en de auto reageert veel sneller en lijkt gretiger. Toch zou dat volgens wat ik gelezen heb niet het geval moeten zijn. Wat ik begrepen heb zou die scheur niet direct de prestaties moeten beïnvloeden maar wel het verbruik. Ik ben een leek op dit gebied. Het verbruik zou stijgen omdat er meer lucht wordt aangezogen. Meer lucht zou meer verbranding geven en zorgen voor een verhoogd verbruik. Wat ik niet moet vergeten om te vermelden is dat de monteur bij het vervangen vd slang het luchtfilter ook heeft vervangen omdat dit echt nodig bleek te zijn. Ik vraag me af of iemand kan verklaren hoe het kan dat mijn auto nu veel beter presteert. Mijn eigen verklaring afgaande op wat ik weet (en dat is dus beperkt) zou kunnen zijn dat het luchtfilter zo vies was dat er nauwelijks lucht door kon en dat de aanzuigende werking die slamg kapot heeft getrokken. En dat de turbo door die scheur nog steeds te weinig lucht kreeg. Nu die slang vervangen is maar vooral het filter er nu pas genoeg lucht beschikbaar is om de motor optimaal te laten presteren. Dan zou alleen nu mijn verbruik moeten gaan stijgen. Daar kan ik nu alleen nog niks over zeggen. Iemand die hier een lichtje over kan laten schijnen?
2002 v70 D5
Eens kijken of de Nederlandse overheid ons nog toelaat om deze mooie auto’s nog “op” te rijden.
Jelmer de Jong
6th Gear member

Vooraan die slang zit een lucht-massa-meter(LMM), de registreert hoeveel lucht er de auto binnen komt en de computer(ECU) bedenkt daar de juiste hoeveelheid brandstof en ontsteking bij voor optimale verbranding. In jouw geval denkt de ECU dat er amper lucht binnen komt en zal daardoor amper brandstof inspuiten, dus minder prestaties. Het lompe gedrag zal wel voort komen uit andere sensoren die wel een hoop lucht op andere plekken registreren en de ECU zo in verwarring brengen.
yellowbird40
1st Gear member
Contacteer:

Jelmer de Jong schreef: Vooraan die slang zit een lucht-massa-meter(LMM), de registreert hoeveel lucht er de auto binnen komt en de computer(ECU) bedenkt daar de juiste hoeveelheid brandstof en ontsteking bij voor optimale verbranding. In jouw geval denkt de ECU dat er amper lucht binnen komt en zal daardoor amper brandstof inspuiten, dus minder prestaties. Het lompe gedrag zal wel voort komen uit andere sensoren die wel een hoop lucht op andere plekken registreren en de ECU zo in verwarring brengen.
Dank je voor de reactie. Ik weet niet precies waar vooraan precies is. Maar ik begrijp uit dit verhaal dat mijn verbruik nu dus zou moeten gaan stijgen. De boordcomputer geeft 6.1 aan maar het werkelijke gebruik aan de pomp ligt al veel hoger. Ik hoop dus stiekum dat er nog een andere verklaring is. Weet jij toevallig of het vaker voorkomt dat dit zo gebeurt?
Laatst gewijzigd door yellowbird40 op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
2002 v70 D5
Eens kijken of de Nederlandse overheid ons nog toelaat om deze mooie auto’s nog “op” te rijden.
JeroenSpock
7th Gear member
Contacteer:

6,1 liter is wel hoog, bij de pomp komt er nog een liter bij met deze auto's van de BC klopt niet helemaal.
Een D5 uit die jaren moet 1 op 17 makkelijk kunnen doen, met een beetje moeite haal je 1 op 18-20.

De LMM zit in het luchtfilterhuis, daar waar je een stekker met kabel ziet zitten. Dus echt op de plaats waar de slang er op komt.
De ingaande kant van het luchtfilter hoort achter de grille te zitten maar wil wel eens los schieten, maar dat zal niet zo veel uitmaken lijkt me want hij krijgt zijn lucht wel.
Je hebt pas een Mercedes als er 40 mensen in kunnen
Afbeelding Volvo S60 D5 2003 - 019 Zwart - 502.000km - Volvotune 212pk - Nebula/Ursa - VCE - bixenon - verstralers - HU803/Premium sound - MII
Volvo S60 2.5t 2008 - 467 Magic Blue - 425.000 km - Vialle LPi
yellowbird40
1st Gear member
Contacteer:

JeroenSpock schreef: 6,1 liter is wel hoog, bij de pomp komt er nog een liter bij met deze auto's van de BC klopt niet helemaal.
Een D5 uit die jaren moet 1 op 17 makkelijk kunnen doen, met een beetje moeite haal je 1 op 18-20.

De LMM zit in het luchtfilterhuis, daar waar je een stekker met kabel ziet zitten. Dus echt op de plaats waar de slang er op komt.
De ingaande kant van het luchtfilter hoort achter de grille te zitten maar wil wel eens los schieten, maar dat zal niet zo veel uitmaken lijkt me want hij krijgt zijn lucht wel.
Een op 20! Ik zou dolgraag 1:17 of nog zuiniger rijden maar de auto blijft ook na de wissel van die frisse luchtslang op 6.0 staan. Dit is dus volgens jou 7.0 aan de pomp. Dat ga ik zelf ook nog checken. Ik rijd rustig. Voornamelijk afstanden van 25 min of meer en weinig stadsverkeer. Ik gebruik de cc veel, trek rustig op, laat uitrollen. “Het nieuwe rijden” dus. Hoe krijg ik mijn verbruik omlaag? Ik begrijp echt wel dat ik een relatief grote auto rijd met een grote 5 cilinder motor, en dat ik geen wonderen kan verwachten, maar alle beetjes helpen ;).
2002 v70 D5
Plaats reactie

Terug naar “V70 MY2000 t/m MY2008”