Storing hybride systeem - service vereist

Het board om te praten over zaken die exclusief voor de Plug In Hybrid Volvo's van toepassing zijn
Plaats reactie
IkeV70
5th Gear member

Jelmer de Jong schreef:
IkeV70 schreef: Je moet dan nog maar eens (opnieuw?) vragen of de preconditioning er volgens hen iets mee te maken kan hebben.
Ergens werd vertelt dat de pomp op vakantie gaat vanwege overmatige condens/ijsvorming. Preconditioning of snelladen klinkt dan als een plausibele veroorzaker. Als je rijdt heb je nog een beetje rijwind of de warmte van een dieselmotor, bij preconditioning of snelladen heb je een stilstaande auto met een aircopomp die op vol gas zijn werk doet.
Volgens mij gaan de pompen stuk vanwege electrische isolatie problemen, niet vanwege ijsvorming of condensvorming. Er kan natuurlijk altijd een uitzondering zijn die om een andere reden stukgaat.
Mijn laatste pomp overleed in ieder geval tussen 2 ritten (althans, de heenreis deed hij het nog, de terugreis 2 uur later niet meer), geen preconditioning, niet aan de laadkabel, niet extreem warm buiten, geen lange rit.
V70 - 2.5D
V60 PIH
V60 T5
RoaldH
6th Gear member

Er draait toch ook een ventilator om de aircopomp te koelen, zodra je op hogere snelheid aan het laden bent of indien het circuit te warm wordt.
2013 Volvo V60 PIH Pure Limited Edition MY13 Polestar
2021 Tesla Model 3 RWD Deep Blue / White
2023 Peugeot 208 GT 136 Rouge Elixir
Gouwe
7th Gear member

Een airco pomp wordt niet gekoeld anders dan door de vloeistof terug uit de condensor. De ventilator draait om voldoende lucht door de condensor te halen tbv de benodigde warmtewisseling.
Laatst gewijzigd door Gouwe op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor werk en fun een Z4 roadster.
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
PHEV60PHEV
2nd Gear member

Dealer gaf aan dat preconditionering niets mee te maken heeft. Mijn laatste pomp ging stuk tussen twee ritten en die pomp heeft preconditionering nooit gedraaid.
De laatste oplaad sessie waren met 6a op camping als rond 20-25 graden was.

Dealer gaf aan dat met eerste revisie er nieuw probleem is ontstaan. Zou mij ook niets verbazen als iets anders in software is die op sommige momenten pomp gewoon overbelast. Maar Volvo is enige die het straks weet.

Ben iig blij met erkenning en geboden hulp.

Hoop op goede afsluiting van het jaar met een super pomp voor Sinterklaas of de kerst..
Current car: Volvo V60 D6 PIH

Previous Cars:
Seat Leon
Peugeot 3008
BMW 320D
Volvo S40
Citroen C5
Ford Focus
Renault Megane CC 2.0 IDE
aristo
2nd Gear member

Als ik zo meerdere sites over EV lees en niet alleen Volvo zijn er richtlijnen vastgesteld over de hoeveelheid weerstand er tussen de componenten mag zitten, dit wordt opgemeten en ik meende dat dit ongeveer 400 tot 350 k ohm mag zijn. Dit is ongeveer 2,4 mA spanning. Wat de auto maximaal mag lekken wat nog veilig is. Er zitten dus verschillende sensoren in de aircopomp , ISG en Erad en natuurlijk de batterij en laadregelaars. Als de weerstand wordt ooverschreden worden de individuele onderdelen mits mogelijk afgeschakeld maar als er een hoge lekspanning wordt gemeten moet het systeem afgeschakeld worden. Dit om te voorkomen dat er 400 volt door de auto heengaat. Dus als de aircopomp het begeeft zal het waarschijnlijk voor onze eigen veiligheid zijn :)
Tukker999
4th Gear member

Een groot compliment voor Harry Arendsen in Hengelo en Volvo Nederland.
Mijn auto is niet in onderhoud bij een erkende Volvo dealer en meer dan 48 maanden oud en toch wordt de aircopomp onder garantie vervangen.
Klasse!

Ik heb dit hele item, alle 20 pagina's vanavond teruggelezen.
Wat me opvalt is dat sommigen zich bezig houden met magisch denken.
Als ik de preconditioning niet aandoe en start met de airco uit en ga laden met 6A dan loop ik minder risico dat er problemen ontstaan.
O ja, een rondedansje rond de auto wil ook nog wel eens helpen.

Naar mijn mening moet het zaakje werken of kapot gaan, rituelen helpen niet.
Ik kan me voorstellen dat de software een heleboel input krijgt van verschillende sensors en dat bepaalde combinaties wel of niet een foutmelding opleveren die maken dat het zaakje er de brui aan geeft.
Die generaties pompen maakt me ook niet zo veel uit.
Ik verwacht dat een auto functioneert en behoudens normale slijtage gewoon doet wat 'ie moet doen.
Dat gedoe met de aircopomp is gewoon een productiefout of een ontwerpfout en vandaar verwacht ik van Volvo dat ze dat onder garantie repareren.
En dat doen ze ook.
Nogmaals hulde voor het feit dat ze garant staan voor een goed product.

Wat me verder opvalt in dit item en eigenlijk op dit hele hybride deel van het forum is hoe ontzettend begripvol we zijn.
De V60 laat (sommige?) eigenaren met een zekere regelmaat in de steek en nagenoeg iedereen blijft maar zeggen wat een fijne auto het is.
Bij ons is het zo dat mijn vrouw iedere keer voor een langere reis zegt dat ze hoopt dat hij het maar goed blijft doen.
Dat is gelukkig nog maar 2 keer niet gebeurd.
De eerste aircopomp werd gesignaleerd bij regulier onderhoud.

Wat ik me verder afvraag is of wij op dit forum de enige zeurpieten zijn, dat anderen niet zeuren en hun lot stil dragen of dat anderen nooit problemen hebben met hun V60 PIH.

Ik kan inmiddels voor mezelf concluderen dat ik een prettige haat-liefde verhouding heb met mijn V60 PIH.
Ik waardeer het elektrisch rijden enorm, mijn volgende auto wordt een volledig elektrische auto.
Ik waardeer ook het comfort van deze auto.
Eind van het jaar gaat de auto van zakelijk naar privé en ik blijf er nog een paar jaar in rijden totdat elektrische auto's wat betaalbaarder worden.

Morgen krijg ik mijn V60 PIH gerepareerd terug.
Ik moet helaas eindigen met de mededeling dat ik benieuwd ben hoe lang het duurt voor zich een nieuw probleem voordoet met dit bijzondere voertuig.
Volvo XC40 Recharge Extended Range Plus Afbeelding
Volvo V60 PIH 2013: Afbeelding
Honda Civic Hybride 2010: Afbeelding
d6v60rijder
Starter

Ook ik rij reeds 4,5 jaar in de d6.
Mijn conclusie is dat ik heeel erg blij ben dat het een leaseauto betreft!
Ik zou niemand aanraden om er in prive eentje te kopen of voor eigen rekening (als zzpr ofzo) er eentje te nemen.
Uiteraard betalen we de reparaties bij de leasemaatschappij uiteindelijk ook zelf. Ook bij prive rijders is het vaak coulance of garantie maar al te vaak lees ik hier ook flinke bedragen samen met die coulance.
Wat mij ook opvalt zijn de rekeningen die in mijn historie bij de leasemaatschappij staan, de leasemaatschappij betaalt bijna niets! Hoogstens een paar honderd euro, nooit hoger! De particulier betaalt duidelijk een andere prijs als hij bij de garage aanklopt.

Als ik kijk naar de haat/liefde verhouding met mn Volvo:

Electrisch zoeven en een wolf in schaapskleren!!

Hij remt bijna altijd goed. Een heel enkele keer doet de regeneratie het niet waardoor je de eerste paar cm geen response krijgt, toch lastig op een snelwegafrit.

Airco uiteraard regelmatig stuk, vooral wanneer je m nodig hebt. Ik rij zakelijk lange stukken en boven de 20 graden is het niet om uit te houden.
Ik durf er niet mee naar het buitenland, vanwege de airco en de remmen. Voor de wintersport weer een lange garage sessie gehad. “Gaat u m maar lekker uitproberen” zeiden ze net als de 12 keer daarvoor, hij is gerepareerd!!
Dat hebben we uiteraard niet gedaan met het gezin in de alpen, we hebben mooi de probleemloze Mitsubishi phev van mn vrouw genomen.
Een leenauto was niet aan de orde, want hij was toch gerepareerd??
Een huurauto mocht uiteraard wel..

Schuldige? De leasemaatschappij? Volvo?
De dupe? U raadt het vast...
Gelukkig alleen tijd en ergernis.

Voordeel: als je ff ergens een half uur vol wilt praten met een autoliefhebber heb je altijd een mooi verhaal vol ongeloof...

Niet kopen! Alleen verkopen...
gj69
Starter

Bij mij is airco pomp nummer 8 kapot gegaan, ofwel nummer 9 gaat erin (allemaal binnen 2 jaar). Begin inmiddels enigszins geïrriteerd te raken, voor het eerst dat ik iets post op internet maar maak nu een uitzondering.

Pomp nr 8 heeft het ongeveer 2 maanden gedaan (versie 5, handmatig nagekeken). De pomp ervoor (ook versie 5) gaf het na 3 weken op. In het merendeel van de gevallen viel de airco uit in de zomer, ofwel niet uit te houden in de auto en niet echt prettig als je dan nog meer dan een week een aantal uur per dag moet rijden.

Afgezien van de 1e keer is de pomp altijd onder “coulance” vervangen. Het mag dan altijd onder “coulance” vervangen worden, voor een auto van 77k verwacht ik wel iets meer. Er kan altijd iets fout gaan bij een auto maar als dat meer dan 3x achter elkaar gebeurd dan verwacht ik wel een wat beter alternatief dan alleen maar vervangen. Zie het vervangen meer als een workaround dan een oplossing. Was van plan om er nog een paar jaar privé mee te gaan rijden maar dat gaat niet meer gebeuren, voor mij geen Volvo meer, heb er weinig vertrouwen in dat ze het gaan oplossen en alternatieve oplossing wordt ook niet geboden.
Laatst gewijzigd door gj69 op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Autowina
3rd Gear member

Bij mij is kort voor de zomer inmiddels de zesde pomp geplaatst, steeds gratis vervangen. Verder heb ik er tot nu toe een vrijwel probleemloze auto aan gehad en hiervoor heb ik nooit een auto gehad die zo fijn rijdt.
Volgende week heb ik hem vijf jaar en neem ik hem privé over. Ik hoop nog jaren van deze fijne auto te genieten als tweede auto naast de nieuw bestelde XC60 (T8, dus weer hybride).
Als er straks ook nog een permanente oplossing voor de aircopomp komt is het voor mij helemaal top!
De V60 was trouwens mijn eerste Volvo, dus met merktrouw heeft mijn keuze niet te maken.
2013: V60 Pih Ember Black, Beechwood sportst., Conn. Touch, Prem. audio, Winter Line, Hybr. Techn. Line, Snelh. afh. stuurbekr., Sadia &
2019: XC60 T8 R-design Bursting Blue, Audio line, Business Pack Connect
2020: Polestar 2 Midnight Blue
s60magic
4th Gear member

gj69 schreef: Bij mij is airco pomp nummer 8 kapot gegaan, ofwel nummer 9 gaat erin (allemaal binnen 2 jaar). Begin inmiddels enigszins geïrriteerd te raken, voor het eerst dat ik iets post op internet maar maak nu graag een uitzondering.

Pomp nr 8 heeft het ongeveer 2 maanden gedaan (versie 5, handmatig nagekeken). De pomp ervoor (ook versie 5) gaf het na 3 weken op. In het merendeel van de gevallen viel de airco uit in de zomer, ofwel niet uit te houden in de auto en niet echt prettig als je dan nog meer dan een week een aantal uur per dag moet rijden.

Afgezien van de 1e keer is de pomp altijd onder “coulance” vervangen. Het mag dan altijd onder “coulance” vervangen worden, voor een auto van 77k verwacht ik wel iets meer. Er kan altijd iets fout gaan bij een auto maar als dat meer dan 3x achter elkaar gebeurd dan verwacht ik wel een wat beter alternatief dan alleen maar vervangen. Zie het vervangen meer als een workaround dan een oplossing. Was van plan om er nog een paar jaar privé mee te gaan rijden maar dat gaat niet meer gebeuren, voor mij geen Volvo meer, heb er weinig vertrouwen in dat ze het gaan oplossen en alternatieve oplossing wordt ook niet geboden.
Dat is wel heel erg,
S60 Intro ed 2002
S60 Drivers ed 2007 aut
V60 PIH 2013 m2014
BMW 530i 2018
PHEV60PHEV
2nd Gear member

Of ik de volvo nu nog een keer zou kopen, denk het niet.
Maar probleem is als je eenmaal de V60 hebt gereden dan vallen alle andere auto's tegen.

Het echte probleem is de aircopomp. Volvo is er druk mee bezig. Mijn garage heeft aangegeven dat ze net vaak blijven vervangen totdat er oplossing komt.
Het vervangen is geen oplossing, maar tijdelijk manier om je op de weg te houden. Er moet aanpassing komen in combinatie pomp, wikkelingen en olie.
Verwachting is dat oplossing eind 2018 op zijn vroegst komt.

Tot die tijd pappen en nathouden, dit ligt niet alleen aan Volvo maar zeker aan een slecht onderdeel van toeleverancier..

Andere niet Volvo dealer die ik sprak gaf aan hun fabriek na 5jr onder geen enkele voorwaarde coulance meer uitvoert.
Wat dat betreft werkt volvo echt aan oplossing, dat waardeer ik.

Ondanks dat ik ook baal als ik weer naar de garage moet.

Ben afgelopen 6 maanden evenveel in garage geweest als ik normaliter doe over levensduur van hele leaseauto (0-180.000km).
Dit is mijn eerste prive auto sinds 15jr en hoop dat 2019 een beter jaar wordt.
Laatst gewijzigd door PHEV60PHEV op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Current car: Volvo V60 D6 PIH

Previous Cars:
Seat Leon
Peugeot 3008
BMW 320D
Volvo S40
Citroen C5
Ford Focus
Renault Megane CC 2.0 IDE
Tukker999
4th Gear member

Vloek, grote vloek!

Eerste week september nieuwe airco gemonteerd, 2e week oktober: Storing hybride systeem - service vereist.
Autowina
3rd Gear member

Ik mag ook weer een nieuwe halen
2013: V60 Pih Ember Black, Beechwood sportst., Conn. Touch, Prem. audio, Winter Line, Hybr. Techn. Line, Snelh. afh. stuurbekr., Sadia &
Gouwe
7th Gear member

Eind maart mijn vierde (of was het de vijfde?), tot nu toe nog geen problemen.
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor werk en fun een Z4 roadster.
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
Autowina
3rd Gear member

De dealer vertelde net dat er sinds deze week weer een nieuw type is. Ze hebben de hoop dat het nu echt opgelost is. Ik hoop mee.
Tukker999
4th Gear member

Volvo Arendsen is echt top!

Vanmorgen 8 uur auto ingeleverd en een paar uur later was het gefixt.
Die nieuwe pomp zit er nu in.
Ze vertelden dat deze in een kleine serie gemaakt wordt.

Ik vermoed dat ze die pompen bij alle dealers gewoon op voorraad hebben liggen.
Wat zal het Volvo veel kosten, al die aircopompen.
RoaldH
6th Gear member

HeinvdW schreef: Volvo Arendsen is echt top!

Vanmorgen 8 uur auto ingeleverd en een paar uur later was het gefixt.
Die nieuwe pomp zit er nu in.
Ze vertelden dat deze in een kleine serie gemaakt wordt.

Ik vermoed dat ze die pompen bij alle dealers gewoon op voorraad hebben liggen.
Wat zal het Volvo veel kosten, al die aircopompen.
Ik hoop dat ze de oude pompen aanpassen zodat ze kunnen zien waardoor ze uitvallen. Anders wordt het echt een dure oplossing.
2013 Volvo V60 PIH Pure Limited Edition MY13 Polestar
2021 Tesla Model 3 RWD Deep Blue / White
2023 Peugeot 208 GT 136 Rouge Elixir
Marelli
3rd Gear member

In augustus kregen wij onze 4e aircopomp. Vandaag servicebeurt en verdorie wéér een nieuwe aircopomp (niet op voorraad overigens).
Maken ze eerst de oude pompen op of is het probleem echt niet oplosbaar?
V60 PIH (2013)
Gouwe
7th Gear member

Vorige week mijn auto preventief laten uitlezen. 0,0 meldingen gerelateerd de aircopomp. De mijne zit er nu 7 maanden in bijna. Heb ik dan gewoon geluk of heeft e.e.a. ook met de wijze van montage / de monteur te maken denk ik dan? Wel balen weer dat het weer niet goed is bij jou...….
JohnH
2nd Gear member

Toch ook wel vreemd/bijzonder dat ik na ruim 4,5 jaar, 215k nog geen enkel probleem heb gehad met de airco...
Plaats reactie

Terug naar “Plug In Hybrid Volvo's”