Het is een lang verhaal en ik zal hem zo beknopt mogelijk maken. Mijn auto heeft een beurt gehad bij 80.000km. Diezelfde avond op de snelweg kreeg ik een melding dat olieniveau laag is. Ik ben gelijk gestopt bij het eerstvolgende tankstation om hem desnoods bij te vullen. Ik vond het wel wat vreemd, hij had immers die dag een beurt gehad. Ik trek de motorkap open en zag tot mijn verbazing mijn hele motorruimte onder de olie en geen oliedop. Blijkt dat de vriendelijke monteur van die dag was vergeten om de oliedop terug te plaatsen.
Auto weggesleept door ANWB en daarop hebben ze de motorruimte gereinigd en in de weken daarop nog tig keer terug geweest omdat er maar rook uit de motorruimte bleef komen. En een vervelende geur. Uiteindelijk de auto 2 weken kwijt geweest, bleek dat het rubber van de oliedop (710) verkeerd zat waardoor er nog steeds olie lekte op mijn uitlaat wat de rook gaf.
Ze hebben hem daarna ook aan de computer gehangen en toen kwamen ze erachter dat het Roetfilter helemaal vol zat. Wat eigenlijk niet gebruikelijk is met deze km-stand (80.000) Ze hebben het roetfilter gereinigd. Als de auto nu echter gaat regeneren dan ruik ik nog steeds een gekke lucht. Waar ik voor de Horrorbeurt helemaal geen last van had.
Nu ben ik toch wel een beetje benieuwd of ze eigenlijk niet zelf schuldig zijn aan het volle roetfilter?
Zij hebben door het slecht monteren van de oliedop en pakking een zeer grote fout gemaakt, wat zeer ernstige gevolgen kon hebben. Mijn conclusie is dat:
Doordat er olie naar buiten is gekomen, de dop lag onderin de motorruimte, wil zeggen dat er lucht in de motor is gekomen die niet geregistreerd is door de luchtmassa meter. Hierdoor is de de volledige AFR ( air/ fuel ratio) ontregeld geraakt. De ecu heeft dit willen gaan corrigeren door extra diesel te gaan inspuiten, met als gevolg dat roetfilter verstopt is geraakt.
Mijn vraag aan jullie is dan ook, klopt mijn bovenstaande conclusie of ben ik gek, dit i.v.m. het feit dat ze de kosten voor het reinigen van het roetfilter op mij willen verhalen, omdat een vol roetfilter niet gebruikelijk is bij 80.000km.
Alvast bedankt voor het advies
Technisch advies gevraagd Roetfilter
- Msuidgeest
- Geartronic member
- Berichten: 20886
- Lid geworden op: 23.06.2007 - 23:15
- Locatie: Flevoland
- Contacteer:
Blijkbaar ben je lid van de ANWB. Die hebben toch een juridische afdeling die je kunnen helpen met dit soort vragen? Iets met onafhankelijk advies ... Het kan sowieso geen kwaad om de mening van een ander te horen over dit geval.
Mark
Leef met vlag en wimpel, maar hou het simpel.
[Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/vacatures]
Leef met vlag en wimpel, maar hou het simpel.
[Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/vacatures]
- remmm
- 5th Gear member
- Berichten: 1374
- Lid geworden op: 26.04.2009 - 22:20
@KWW, auto reed volgens mij verder wel normaal, al heb ik er niet heel veel mee gereden na 15km had hij al alle olie eruit gebraakt in mijn motorruimte.
@Msuidgeest, nee helaas geen ANWB-lid, zit bij de auto
ik dacht ik stel eerst de vraag hier, mocht mijn redenering logisch zijn dan ga ik verdere stappen ondernemen en eventueel een specialist inschakelen. Mocht het totaal niet logisch zijn dan kom ik er vast wel uit met de dealer.
Ik dacht eerst even een proefballonnetje hier op te laten.
@Msuidgeest, nee helaas geen ANWB-lid, zit bij de auto

Ik dacht eerst even een proefballonnetje hier op te laten.
- sbv
- 6th Gear member
- Berichten: 4319
- Lid geworden op: 30.11.2004 - 20:47
- Locatie: Nieuwerbrug a.d Rijn
Heb je rechtsbijstand ? Indien ja, dan eens voorzichtig polsen wat en hoe jouw mogelijkheden zijn.
Zet voor jezelf wel alles op papier in chronologische volgorde. Bevestig alles schriftelijk en vraag garage ook alles schriftelijk te doen en niets mondeling afstemmen
Zet voor jezelf wel alles op papier in chronologische volgorde. Bevestig alles schriftelijk en vraag garage ook alles schriftelijk te doen en niets mondeling afstemmen
Zij ''19 V60 D4 Cross Country en '98 S70R AT Saffron Pearl
Hij '23 Peugeot 508 SW GT 225 en '00 V70R AWD Laserblue
- Walter
- Geartronic member
- Berichten: 24565
- Lid geworden op: 13.09.2004 - 08:30
- Locatie: Randstad
- Contacteer:
die lucht via olievulopening komt in het carter terecht, aan de andere kant van de zuiger waar lucht via de luchtmassameter komt. Dat zou m.i. verwaarloosbaar effect moeten hebben
Mijn blog
ex-850club & ex-V3C lid Volvo S80 3.2 AWD '07/Volvo V70 2.4 AT MY02/Volvo 854 2.0 '95/Volvo 343DL '78/Volvo 360GLS B19A '83.
VCN-lid Nu: Volvo XC60 B5 Inscription Maple Brown Full option + Buick Special Trunkback Sedan 1937
Als het kind in je verdwenen is, ben je pas echt oud!
- edraket
- 7th Gear member
- Berichten: 8632
- Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
- Locatie: Haarlemmermeer
Ik zou me zorgen maken om schade door te laag oliepeil. Maar erg balen dat dit is gebeurd. Zou zeker zorgen dat de klachten ergens schriftelijk kenbaar worden gemaakt, als er later toch schade is kun je hierop terug vallen en de vervolg schade is dan voor rekening garage. Wellicht is het verstandig een second opinion van een expert te laten maken.
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
- V70/2.4D/2003
- 8th Gear member
- Berichten: 16549
- Lid geworden op: 03.12.2009 - 11:03
- Locatie: Noord-Groningen
En dat volle roetfilter, laat dat nu net iets zijn wat je mogelijk voor een groot deel aan jezelf te danken hebt. Let wel, mogelijk.
In het topic is geen locatie gegeven alwaar de auto meestal rijdt. Nog om welke motor in welke Volvo het gaat. Het klinkt raar maar ALLE huidige diesels dien je te berijden als ware het een benzine. En die dingen moet af en toe even echt goed op hun flikker hebben, dat vinden ze lekker en voorkom je vollopende EGR of ROETFILTERS mee.
Lullig van dat oliedopje trouwens
In het topic is geen locatie gegeven alwaar de auto meestal rijdt. Nog om welke motor in welke Volvo het gaat. Het klinkt raar maar ALLE huidige diesels dien je te berijden als ware het een benzine. En die dingen moet af en toe even echt goed op hun flikker hebben, dat vinden ze lekker en voorkom je vollopende EGR of ROETFILTERS mee.
Lullig van dat oliedopje trouwens
V70 D3 MY12, Caspian Blue
Vigilat ut quiescant
Vigilat ut quiescant
- Schorpioen
- 5th Gear member
- Berichten: 1283
- Lid geworden op: 04.07.2011 - 20:10
- Locatie: Westland
Heeft zelfs helemaal geen effect of invloed wat er verder met de motor gebeurd.Walter schreef: die lucht via olievulopening komt in het carter terecht, aan de andere kant van de zuiger waar lucht via de luchtmassameter komt. Dat zou m.i. verwaarloosbaar effect moeten hebben
Een diesel is er niet meer om er rondjes om de kerk mee te rijden.V70/2.4D/2003 schreef: En dat volle roetfilter, laat dat nu net iets zijn wat je mogelijk voor een groot deel aan jezelf te danken hebt. Let wel, mogelijk.
In het topic is geen locatie gegeven alwaar de auto meestal rijdt. Nog om welke motor in welke Volvo het gaat. Het klinkt raar maar ALLE huidige diesels dien je te berijden als ware het een benzine. En die dingen moet af en toe even echt goed op hun flikker hebben, dat vinden ze lekker en voorkom je vollopende EGR of ROETFILTERS mee.
Lullig van dat oliedopje trouwens
Een diesel moet werken en flink warm worden. En met warm worden bedoel ik ook echt warm worden, goed op bedrijfstemperatuur en niet alleen een temperatuurmeter op je dashbaord die "goed" aangeeft.
Lange afstanden rijden wil niet zeggen dat je hiervan het merendeel door de bebouwde kom rijdt en met een max van 50 tot 70 km/u telkens moet afremmen en weer moet optrekken.
Lange afstanden zijn ook niet de de auto-, en snelwegen waar je telkens achter in de file aansluit en je, met bijna stationair draaiende motor, 10 kilometer aflegt.
Lange afstanden zijn die waar je de auto-, of snelweg oprijdt, de CC op 100 Km/u of harder zet en na ruim een uur weer vanaf gaat. En dat niet één keer per maand maar meerdere keren per week.
Om die reden heb ik mijn 7 jaar oude V50 D2 dan ook ingeruild voor een 2 jaar oude T2. Te vaak dat het roetfilter aan het regenereren was als ik bij mijn werk of thuis kwam en regelmatig een stuk snelweg extra moest pakken om de boel schoon te "branden".
";Hakuna matata: Geen zorgen, zorg dat je geniet";.
Het leven is al kort genoeg.
Volkswagen T-Cross (MY2019) (08-2020 - Heden)
V40 (MY2017) T2 Nordic+ Full led Electric Silver Inscription metallic. (09-2018 - 08-2020)

V50 (MY2012) DRIVe Start/stop Limited Edition Electric Silver Inscription metallic. (10-2011 - 09-2018)

Het leven is al kort genoeg.
Volkswagen T-Cross (MY2019) (08-2020 - Heden)
V40 (MY2017) T2 Nordic+ Full led Electric Silver Inscription metallic. (09-2018 - 08-2020)

V50 (MY2012) DRIVe Start/stop Limited Edition Electric Silver Inscription metallic. (10-2011 - 09-2018)

- isard
- 2nd Gear member
- Berichten: 59
- Lid geworden op: 06.01.2018 - 22:51
Dat matcht dan lekker met de gemiddelde D6 auto die waarschijnlijk zoveel mogelijk op de accu capaciteit rond rijdt en probeert zo min mogelijk de diesel motor aan te zetten.V70/2.4D/2003 schreef: Lange afstanden zijn die waar je de auto-, of snelweg oprijdt, de CC op 100 Km/u of harder zet en na ruim een uur weer vanaf gaat. En dat niet één keer per maand maar meerdere keren per week.

V60 D4 Geartronic Business Sport
-
- 3rd Gear member
- Berichten: 412
- Lid geworden op: 23.08.2015 - 14:31
Auto weggesleept door ANWB en daarop hebben ze de motorruimte gereinigd en in de weken daarop nog tig keer terug geweest omdat er maar rook uit de motorruimte bleef komen. En een vervelende geur. Uiteindelijk de auto 2 weken kwijt geweest, bleek dat het rubber van de oliedop (710) verkeerd zat waardoor er nog steeds olie lekte op mijn uitlaat wat de rook gaf.
Je moet ‘em ook 180 graden draaien
Je moet ‘em ook 180 graden draaien

Laatst gewijzigd door BasG op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
C70 II 2.4i Intro edition geartronic, MY2010, electric silver, calcite leer, Midir (zomer), Mirzam (winter), high performance, blis, meedraaiend xenon, RTI enz enz.
C 70 2.4i summum geartronic, MY2008, emberblack, bruin leer, Serapis (winter), Mirzam (zomer)
Eerder V70 T5 GT, alle opties, 2003, topauto!
C 70 2.4i summum geartronic, MY2008, emberblack, bruin leer, Serapis (winter), Mirzam (zomer)
Eerder V70 T5 GT, alle opties, 2003, topauto!
- Schorpioen
- 5th Gear member
- Berichten: 1283
- Lid geworden op: 04.07.2011 - 20:10
- Locatie: Westland
Is ook onbegrijpelijk dat ze daar een diesel inhangen.isard schreef:Dat matcht dan lekker met de gemiddelde D6 auto die waarschijnlijk zoveel mogelijk op de accu capaciteit rond rijdt en probeert zo min mogelijk de diesel motor aan te zetten.V70/2.4D/2003 schreef: Lange afstanden zijn die waar je de auto-, of snelweg oprijdt, de CC op 100 Km/u of harder zet en na ruim een uur weer vanaf gaat. En dat niet één keer per maand maar meerdere keren per week.![]()
(Hoewel de praktijk is dat de leaseauto's na jaren nog bijna nieuwe accu's hebben en de laadkabel nog ongebruikt is.)

";Hakuna matata: Geen zorgen, zorg dat je geniet";.
Het leven is al kort genoeg.
Volkswagen T-Cross (MY2019) (08-2020 - Heden)
V40 (MY2017) T2 Nordic+ Full led Electric Silver Inscription metallic. (09-2018 - 08-2020)

V50 (MY2012) DRIVe Start/stop Limited Edition Electric Silver Inscription metallic. (10-2011 - 09-2018)

Het leven is al kort genoeg.
Volkswagen T-Cross (MY2019) (08-2020 - Heden)
V40 (MY2017) T2 Nordic+ Full led Electric Silver Inscription metallic. (09-2018 - 08-2020)

V50 (MY2012) DRIVe Start/stop Limited Edition Electric Silver Inscription metallic. (10-2011 - 09-2018)

- remmm
- 5th Gear member
- Berichten: 1374
- Lid geworden op: 26.04.2009 - 22:20
OK, hier was ik inderdaad benieuwd naar. Vervelend dat de oliedop eraf was, maar kan geen vol roetfilter tot gevolg hebben, als ik jullie zo begrijp.Citaat geschreven door Walter
die lucht via olievulopening komt in het carter terecht, aan de andere kant van de zuiger waar lucht via de luchtmassameter komt. Dat zou m.i. verwaarloosbaar effect moeten hebben
Heeft zelfs helemaal geen effect of invloed wat er verder met de motor gebeurd.
Dit wordt dan waarschijnlijk mijn laatste diesel. Alhoewel ik zeker niet zachtzinnig met de auto omga en hem vrij veel op zijn donder geef, rij ik ook vaak korte stukjes. Mijn woon-werkverkeer is 35km enkele reis, dus ik rij 70km per dag, op jaarbasis maximaal 30.000km, dit zou toch genoeg moeten zijn om niet een vol roetfilter te krijgen?
Citaat geschreven door V70/2.4D/2003
En dat volle roetfilter, laat dat nu net iets zijn wat je mogelijk voor een groot deel aan jezelf te danken hebt. Let wel, mogelijk.
In het topic is geen locatie gegeven alwaar de auto meestal rijdt. Nog om welke motor in welke Volvo het gaat. Het klinkt raar maar ALLE huidige diesels dien je te berijden als ware het een benzine. En die dingen moet af en toe even echt goed op hun flikker hebben, dat vinden ze lekker en voorkom je vollopende EGR of ROETFILTERS mee.
Lullig van dat oliedopje trouwens
Een diesel is er niet meer om er rondjes om de kerk mee te rijden.
Een diesel moet werken en flink warm worden. En met warm worden bedoel ik ook echt warm worden, goed op bedrijfstemperatuur en niet alleen een temperatuurmeter op je dashbaord die "goed" aangeeft.
Lange afstanden rijden wil niet zeggen dat je hiervan het merendeel door de bebouwde kom rijdt en met een max van 50 tot 70 km/u telkens moet afremmen en weer moet optrekken.
Lange afstanden zijn ook niet de de auto-, en snelwegen waar je telkens achter in de file aansluit en je, met bijna stationair draaiende motor, 10 kilometer aflegt.
Lange afstanden zijn die waar je de auto-, of snelweg oprijdt, de CC op 100 Km/u of harder zet en na ruim een uur weer vanaf gaat. En dat niet één keer per maand maar meerdere keren per week.
Om die reden heb ik mijn 7 jaar oude V50 D2 dan ook ingeruild voor een 2 jaar oude T2. Te vaak dat het roetfilter aan het regenereren was als ik bij mijn werk of thuis kwam en regelmatig een stuk snelweg extra moest pakken om de boel schoon te "branden".
Ik snap alleen echt niet dat mijn auto voor de horrorbeurt gewoon perfect was en ik helemaal geen last had van regeneratie en na de oliedop opeens een vol roetfilter heb en alle ellende van dien. Het kan natuurlijk dat ik erna overal op zat te letten en het mij nu pas opviel. Nog een jaartje volhouden en dan wordt het gewoon een T5.
@Allen, bedankt voor de informatie, hier kan ik zeker wat mee.
- diesel01
- Geartronic member
- Berichten: 21034
- Lid geworden op: 22.05.2009 - 14:27
Hier ook 30/35k per jaar en nooit problemen.
Ben wel regelmatig een boefje en rij dan op de snelweg door.
Ben wel regelmatig een boefje en rij dan op de snelweg door.
V90 T6 Recharge Rdesign
V90 D5 AWD Inscription/V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
V90 D5 AWD Inscription/V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
- isard
- 2nd Gear member
- Berichten: 59
- Lid geworden op: 06.01.2018 - 22:51
Staat er ergens in de handleiding dat je minimaal 100 kilometer moet rijden dan? Voor elke auto zijn stukjes van 5 kilometer te weinig, maar ritten van 35 kilometer zouden toch geen probleem mogen opleveren...
V60 D4 Geartronic Business Sport
-
- 6th Gear member
- Berichten: 3156
- Lid geworden op: 20.03.2009 - 16:04
Even doortrekken om de koolstofaanslag uit de motor te halen is leuk bedacht maar zet geen zoden aan de dijk. Uit mijn hoofd heb je iets minder dan 400 graden nodig om die zwarte troep los te weken en die temperatuur ga je nooit halen in een motor(ja, boven de cylinder waar de explosie plaats vindt). Wel in het roetfilter want daar wordt pure brandstof ingespoten om het spul letterlijk weg te fikken.
Haal je die temperatuur wel dan wissel je vaker van koppaking dan banden en klappert de uitlaat elke keer dat je terug schakelt.
Haal je die temperatuur wel dan wissel je vaker van koppaking dan banden en klappert de uitlaat elke keer dat je terug schakelt.

-
- 5th Gear member
- Berichten: 1416
- Lid geworden op: 15.08.2014 - 19:49
- Locatie: Groningen
Wat je kunt proberen is zo nu en dan op wat hogere toeren (3000, dacht ik) te blijven rijden voor 15 minuten om de regeneratie op te wekken. Bij mijn Saab 1.9 TTID werkte dat. Even navragen bij de dealer of dit bij Volvo ook kan werken.
Heb er zelf met mijn D3 geen last van, is getuned door Obbe, mijn uitlaat is schoon als die van een goede benzine wagen, geen spoortje van roet te ontdekken.
Ik tank merkdiesel: Fuelsave van Shell.
Heb er zelf met mijn D3 geen last van, is getuned door Obbe, mijn uitlaat is schoon als die van een goede benzine wagen, geen spoortje van roet te ontdekken.
Ik tank merkdiesel: Fuelsave van Shell.
Van:
Saab 9-3 Tid Estate,
Saab 9-3 TTid Estate,
V70 2.4 D5
XC60 D3
XC70 D4
XC60 T5 Polestar Engineered
Naar: XC70 T5 Nordic+ EN Saab 9-3 Cabriolet Vector 1.8t
Saab 9-3 Tid Estate,
Saab 9-3 TTid Estate,
V70 2.4 D5
XC60 D3
XC70 D4
XC60 T5 Polestar Engineered
Naar: XC70 T5 Nordic+ EN Saab 9-3 Cabriolet Vector 1.8t
- Schorpioen
- 5th Gear member
- Berichten: 1283
- Lid geworden op: 04.07.2011 - 20:10
- Locatie: Westland
Zetten ze niet in een handleiding.isard schreef: Staat er ergens in de handleiding dat je minimaal 100 kilometer moet rijden dan? Voor elke auto zijn stukjes van 5 kilometer te weinig, maar ritten van 35 kilometer zouden toch geen probleem mogen opleveren...
Mijn persoonlijke ervaring.
Woon/werk verkeer. 35 - 40 km per rit en jammer genoeg steeds vaker in fileverkeer of door de binnenstad.
Motor komt niet goed op temperatuur. Voor een goede regeneratie moest ik regelmatig als het rustig was een extra stuk snelweg rijden om de motor goed op temperatuur te krijgen.
Te zot voor worden om een moderne diesel te blijven rijden.
Om diesel te blijven rijden als je deze korte afstanden rijdt heb je het meeste aan een diesel van voor het roetfilter tijdperk en daar mag je de meeste steden niet meer mee in.
Er zijn nu al plannen om 3 jaar oude diesels in bepaalde steden te verbieden.
";Hakuna matata: Geen zorgen, zorg dat je geniet";.
Het leven is al kort genoeg.
Volkswagen T-Cross (MY2019) (08-2020 - Heden)
V40 (MY2017) T2 Nordic+ Full led Electric Silver Inscription metallic. (09-2018 - 08-2020)

V50 (MY2012) DRIVe Start/stop Limited Edition Electric Silver Inscription metallic. (10-2011 - 09-2018)

Het leven is al kort genoeg.
Volkswagen T-Cross (MY2019) (08-2020 - Heden)
V40 (MY2017) T2 Nordic+ Full led Electric Silver Inscription metallic. (09-2018 - 08-2020)

V50 (MY2012) DRIVe Start/stop Limited Edition Electric Silver Inscription metallic. (10-2011 - 09-2018)
