Mijn XC-60 maakt al een tijdje een tjierpend geluid, rechts vooraan achter het handschoenenkastje.
Als ik de ventilator uitschakel, is het weg. Als ik de ventilator harder/zachter zet, varieert het geluid mee. Volgens mij zit er iets los waardoor de ventilatorbladen iets raken. Misschien zelfs veroorzaakt bij het verwisselen van een filter ?
Anyway, mijn garagist wil het niet opendoen want de ventilator vervangen kost toch veel te veel geld (sic).
Dus, weet er iemand hoe ik zelf toegang krijg tot de ventilator om zelf even te checken wat er mogelijks los of niet op zijn plaats zit ?
Tjierpend geluid
- P-Stone
- 2nd Gear member
11/2011 tot 09/2024 : Volvo XC60 D5 Momentum 6speed manual (492.490 km). Dacia Sandero Stepway en Toyota Yaris, binnenkort Dacia Duster.
Vroeger : Toyota Avensis Verso, Toyota Picnic, Toyota Carina E, Toyoya Corolla, Toyota Tercel, VW Golf.
Vroeger : Toyota Avensis Verso, Toyota Picnic, Toyota Carina E, Toyoya Corolla, Toyota Tercel, VW Golf.
- Maurits@Parts4Swedes
- Forumsponsor
- Contacteer:
Vermoedelijk is de auto toe aan een nieuwe ventilator. Deze is erg gevoelig voor onbalans. Is wel een flinke klus. Als je even het chassisnummer stuurt naar info@parts4swedes.nl, stuur ik je een complete beschrijving.
Deze video, ondanks dat het xc70 betreft, geeft je aardig idee van de omvang en complexiteit van het vervangen van de blower:
- P-Stone
- 2nd Gear member
Merciekes voor de reacties. Ik kreeg van Maurits de beschrijving en de kostprijs, wat mij al deed beslissen de muziek wat luider te zetten en het getsjierp te negeren (zolang de ventilator werkt), nu ik het filmpje heb gezien wat er al nodig is om nog maar aan de ventilator te komen, zie ik het helemaal niet meer zitten. Zo een handige Harry ben ik niet, vrees ik.
Dus bedankt. Goed om te weten dat het niet piece of cake is.
Dus bedankt. Goed om te weten dat het niet piece of cake is.
11/2011 tot 09/2024 : Volvo XC60 D5 Momentum 6speed manual (492.490 km). Dacia Sandero Stepway en Toyota Yaris, binnenkort Dacia Duster.