Dingetje met -vermoedelijk- turbo

Geproduceerd bij NedCar in Born
Plaats reactie
artofnemesis
1st Gear member
Contacteer:

Sinds gisteren merkte ik tijdens een kort ritje een geluid alsof de aanjager flink stond te blazen, met een licht verlies aan vermogen. Auto rijdt verder prima, verschil in vermogen treed pas op na +- 1600 toeren. Dus mijn vermoeden is dat er ergens een lek zit in de slangen van/naar de turbo.
Na het ritje de motorkap geopend, en bleek dat er een slangetje los had gelaten (zie foto, oranje omcirkeld waar het los had gelaten). Slangetje loopt naar een sensor (welke?). Natuurlijk het slangetje weer aangesloten en een langere rit over de snelweg gemaakt. Het leek weer helemaal goed te gaan, tot na een kilometer of 60 toch weer vermogensverlies en lichte zwarte rook bij hoge toren. Vandaag nogmaals onder de motorkap gekeken (dealer had geen tijd helaas) maar niets zichtbaar aan een gescheurde slang ontdekt. Moet ik ook wel een beetje bekennen dat ik niet zoveel van techniek weet ;)

Kort gezegd:
- auto gaat niet in noodloop
- bij lage toeren geen problemen, dus blijf rustigjes aan rijden (kan dat veel kwaad?)
- bij hoge toeren blazend geluid en merkbaar vermogensverlies, hetzij niet veel, auto gaat langzamer sneller langzamer sneller etc

Iemand enig idee wat het kan zijn? Ik zie wat zwarte olie rondom de slangen, maar volgens mij is dat redelijk normaal, dat zgn 'zweten'. Misschien dat die sensor is bevuild en iets niet goed meet? Of toch stiekem een lekke slang (meen dat die van intercooler naar turbo nogal eens scheuren).
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Polestar 2 | 299pk LRSM | Space Black, pilot en plus pack | Black Ash WeaveTech interior
Nissan Leaf Tekna 150pk 42kWh
V40 Phase II | 1.9d Europa Prestige 102pk | Black Sapphire metalic| vol leder beige wood finish | 16inch lm Telesto
V40 | 1.9d Europa

Jelmer de Jong
6th Gear member

Met langzaam, sneller, langzaam, sneller bedoel je golvend acceleren?
mad_manic
2nd Gear member

Zelf een paar keer een losse turbo slang gehad. Kan me herinneren dat deze iets lager zit de slang waar je op kijkt. Dit kun je optisch controleren. (Edit inderdaad daar waar die cirkel op getekend staat maar dan de dikke slang zelf).
Daarnaast een keer een kapotte Lucht massa meter gehad, gaf ook vage vermogensklachten. Had het geluk dat ik deze kon uitruilen met iemand.
Volvo V60 T4 Summum, MY 2014
Volvo V70 2.0D Limited Edition, MY 2009
Volvo V40 1.9D 115pk Sports Edition MY2003, Virtual Blue
Volvo 440 DL 1.6 MY1993
artofnemesis
1st Gear member
Contacteer:

Jelmer de Jong schreef: Met langzaam, sneller, langzaam, sneller bedoel je golvend acceleren?
Ja, dat ja. Mijn zoon zei; "hey, de auto doet huh-huh-huh". :-) Ik interpreteer het als af en toe vermogenverlies boven de 2000 toeren. Het is niet veel, maar toch enigszins merkbaar. En genant met van die zwarte rook uit je uitlaat, hoe minimaal ook :-)
mad_manic schreef:.. kapotte LMM..
Dat heb ik ook al eens gehoord, maar spontaan je LMM naar z'n grootje nadat dat slangetje loszat (naar welke sensor weet ik nog steeds niet, ik dacht dat de LMM op die dikke slang zat, maar kan er finaal naast zitten ;-)) lijkt me toch vrij stug. Zal de dikkere slang nog eens controleren op slechte aansluiting. Voor zover ik vanmiddag zag, heb ik niets geks gezien..

Overigens is het wel zo, dat als ik rustig gas geef, de turbo wel bijspringt. Het is enkel met ineens veel gas dat er geen vermogen bijkomt. Dus met rustig rijden gaat het zo-zo. Flinke uitdaging voor iemand die van stevig rijden houdt :-P
Daarnaast heb ik -uiteraard- wel een nieuwe afspraak bij de dealer om e.e.a te controleren, maar als iemand hier al kan zeggen waar het ergens kan zitten, scheelt dat toch weer mooi even.

Polestar 2 | 299pk LRSM | Space Black, pilot en plus pack | Black Ash WeaveTech interior
V40 Phase II | 1.9d Europa Prestige 102pk | Black Sapphire metalic| vol leder beige wood finish | 16inch lm Telesto
V40 | 1.9d Europa

NicoV40
4th Gear member

Onderste slang van de intercooler, bijna 100% zeker dat die een scheurtje heeft. Een veel voorkomend euvel.
Ex V40 classic rijder, nu P1 rijder

Volvo V50, MY2005, 2.0D met chippie Afbeelding
Volvo V60, MY2017, 2.0D D2 gechipt naar 177pk Afbeelding
Volvo 164, BY1972, B30A (dubbele carburatie) Afbeelding
artofnemesis
1st Gear member
Contacteer:

Update: het was inderdaad een kapotte turboslang, echter niet de onderste maar een kwartbocht boven met artikelnummer 30621587, deze:

Afbeelding

Het euvel is verholpen en de auto rijdt weer als vanouds. Heb het idee zelfs iets meer vermogen dan voorheen, maar dat kan natuurlijk komen doordat ik een tijdje zonder turbo heb moeten doen :)
Laatst gewijzigd door artofnemesis op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.

V40 | 1.9d Europa

Plaats reactie

Terug naar “S40 - V40 Classic”