Ik zou mijn gelige H7 halogeen peertjes willen vervangen voor led. De keuze is werkelijk reuze en allemaal beloven ze storingsloze aansluiting en geen canbus errors.
Waar hebben jullie ervaring mee?
Op het forum al best wel wat over gesproken, maar niet recent.
Koplamp vervangen voor led
- V70/2.4D/2003
- 8th Gear member
Mogelijk eerst even checken bij de RDW of dat überhaupt mag. Natuurlijk, het licht blijft wit maar, net als bij die aftermarked xenon, even checken?
V70 D3 MY12, Caspian Blue
Vigilat ut quiescant
Vigilat ut quiescant
- tbrugman
- 2nd Gear member
Dit zit als volgt in elkaar. Aftermarket LED lampen zijn niet Europees goedgekeurd voor gebruik in de auto. ECHTER, als het lichtbeeld van de lamp voldoet aan de APK-eisen, dan wordt de auto gewoon goedgekeurd. En de politie kijkt er niet naar, omdat een juist lichtbeeld geen permanente voertuig-eis is. Dus je kan gewoon LED plaatsen. Gaat de RDW niks over zeggen als de auto al op NL-kenteken staat.V70/2.4D/2003 schreef: Mogelijk eerst even checken bij de RDW of dat überhaupt mag.
De meeste LED-lampen geven een ietwat afwijkend lichtbeeld en daardoor zou de auto bij een APK-keuring op dit punt worden afgekeurd.
Ik heb er voor gekozen LED te gebruiken (meer lichtopbrengst, dus zicht op de weg. Ik zit veel 's nachts op de weg.) En voor de APK plaats ik de halogeen weer even terug. Dat is nodig omdat bij mij de bovenste contour van de lichtbundel met LED niet scherp genoeg aftekent, het is te diffuus. Dit heb ik onderzocht door gewoon even bij mijn garage (die ook bevoegd is APK-keuringen te doen) te vragen wat zij van het lichtbeeld vonden. Zij hebben het controle-apparaat gebruikt en toen concludeerde hij dat dit voor hem een reden zou zijn voor afkeur.
Current : V60 1.6D Summum MY2014
Previous: V50 1.6D Limited MY2012 / S40 1.8 Momentum MY2007
Previous: V50 1.6D Limited MY2012 / S40 1.8 Momentum MY2007
- Blade
- 5th Gear member
- Contacteer:
Beetje vreemd dat je dan gewoon het hele jaar met verblindende verlichting blijft rijden. En met de apk netjes halogeen erin stopt. Is natuurlijk de omgekeerde wereld.
Het is gewoonweg gevaarlijk, om mensen te verblinden, en uiterst irritant. Het is niet voor niets APK AFKEUR.
Het is gewoonweg gevaarlijk, om mensen te verblinden, en uiterst irritant. Het is niet voor niets APK AFKEUR.
- Duikert
- 2nd Gear member
Welke heb jij er in zitten?tbrugman schreef:Dit zit als volgt in elkaar. Aftermarket LED lampen zijn niet Europees goedgekeurd voor gebruik in de auto. ECHTER, als het lichtbeeld van de lamp voldoet aan de APK-eisen, dan wordt de auto gewoon goedgekeurd. En de politie kijkt er niet naar, omdat een juist lichtbeeld geen permanente voertuig-eis is. Dus je kan gewoon LED plaatsen. Gaat de RDW niks over zeggen als de auto al op NL-kenteken staat.V70/2.4D/2003 schreef: Mogelijk eerst even checken bij de RDW of dat überhaupt mag.
De meeste LED-lampen geven een ietwat afwijkend lichtbeeld en daardoor zou de auto bij een APK-keuring op dit punt worden afgekeurd.
Ik heb er voor gekozen LED te gebruiken (meer lichtopbrengst, dus zicht op de weg. Ik zit veel 's nachts op de weg.) En voor de APK plaats ik de halogeen weer even terug. Dat is nodig omdat bij mij de bovenste contour van de lichtbundel met LED niet scherp genoeg aftekent, het is te diffuus. Dit heb ik onderzocht door gewoon even bij mijn garage (die ook bevoegd is APK-keuringen te doen) te vragen wat zij van het lichtbeeld vonden. Zij hebben het controle-apparaat gebruikt en toen concludeerde hij dat dit voor hem een reden zou zijn voor afkeur.
XC90 2015 T8 Inscr
- Marcnij
- 5th Gear member
- Contacteer:
Vanmiddag zat er nog een Renault busje achter me met aftermarket led. Het leken wel bouwlampen 
Van mij mag er streng op gecontroleerd en bekeurd worden. Wat een meuk.

Vorig: MY2011 Volvo V50 1.6D DrivE S/S Kinetic, Business line, Winter line, Black Saphire
Vorig MY2011 Volvo C70 D3 Geartronic, Summum, Magic Blue
Geen Volvo meer
. Huidig: BMW 118i Corporate Executive Sport. autoloos
Geen Volvo meer
- Johan s60
- 6th Gear member
Idd jammerlijk deze egoïstische houding, ik heb zo'n hekel aan die pruts verlichtingBlade schreef: Beetje vreemd dat je dan gewoon het hele jaar met verblindende verlichting blijft rijden. En met de apk netjes halogeen erin stopt. Is natuurlijk de omgekeerde wereld.
S60 2.4 Drivers Edition AT + standkachel
- Schorpioen
- 5th Gear member
Hoe weet je dat er aftermarket LED lampen inzaten?Marcnij schreef: Vanmiddag zat er nog een Renault busje achter me met aftermarket led. Het leken wel bouwlampen
Even gekeken en het lampje eruit gehaald?
Of waren het gewoon H7 lampen die verkeerd gemonteerd zaten en op z'n kop in de houder zitten en daarom verblinden?
Zie je heel veel bij VW Golfjes.
";Hakuna matata: Geen zorgen, zorg dat je geniet";.
Het leven is al kort genoeg.
Volkswagen T-Cross (MY2019) (08-2020 - Heden)
V40 (MY2017) T2 Nordic+ Full led Electric Silver Inscription metallic. (09-2018 - 08-2020)

V50 (MY2012) DRIVe Start/stop Limited Edition Electric Silver Inscription metallic. (10-2011 - 09-2018)

Het leven is al kort genoeg.
Volkswagen T-Cross (MY2019) (08-2020 - Heden)
V40 (MY2017) T2 Nordic+ Full led Electric Silver Inscription metallic. (09-2018 - 08-2020)

V50 (MY2012) DRIVe Start/stop Limited Edition Electric Silver Inscription metallic. (10-2011 - 09-2018)

- JeroenSpock
- 7th Gear member
- Contacteer:
Als tegenliggers me verblinden met xenon of ledlampen in een halogeen reflector (en dat zie je 9 van de 10 keer heel goed) gaat bij mij ook de verblind verlichting aan.
Ja, heel kinderachtig van mij. Maar op een gegeven moment ben je een keer klaar met verblind worden, dan mag je dat best terug doen.
Ja, heel kinderachtig van mij. Maar op een gegeven moment ben je een keer klaar met verblind worden, dan mag je dat best terug doen.
Je hebt pas een Mercedes als er 40 mensen in kunnen
Volvo S60 D5 2003 - 019 Zwart - 502.000km - Volvotune 212pk - Nebula/Ursa - VCE - bixenon - verstralers - HU803/Premium sound - MII
Volvo S60 2.5t 2008 - 467 Magic Blue - 425.000 km - Vialle LPi

Volvo S60 2.5t 2008 - 467 Magic Blue - 425.000 km - Vialle LPi
- MartijnAbel
- 4th Gear member
Heerlijk, al die moraalridders... Als iemand dit wil doen, lekker boeiend zeg. Hou eens op overal overheen te zeiken en te schijten. Er zijn zat momenten dat het perfect werkt en niemand verblind, maar daar hebben jullie het nooit over
Laatst gewijzigd door MartijnAbel op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Volvo V70 2.0T 2011 - Volvo V60 2013 D5 Polestar - Volvo V50 T5 2004 DTC/RICA
- Marcnij
- 5th Gear member
- Contacteer:
Heb jij wel eens fel wit halogeen gezien?Schorpioen schreef:Hoe weet je dat er aftermarket LED lampen inzaten?Marcnij schreef: Vanmiddag zat er nog een Renault busje achter me met aftermarket led. Het leken wel bouwlampen
Even gekeken en het lampje eruit gehaald?
Of waren het gewoon H7 lampen die verkeerd gemonteerd zaten en op z'n kop in de houder zitten en daarom verblinden?
Zie je heel veel bij VW Golfjes.
Vorig: MY2011 Volvo V50 1.6D DrivE S/S Kinetic, Business line, Winter line, Black Saphire
Geen Volvo meer
. Huidig: BMW 118i Corporate Executive Sport. autoloos
Geen Volvo meer
- OGA244
- 8th Gear member
er zijn idd momenten denkbaar dat iemand er geen last van zou kunnen hebben, maar jouw benadering maakt jou dan toch meer tot een immoreel ridder dan tot n weldenkende weggebruikerMartijnAbel schreef: Heerlijk, al die moraalridders... Als iemand dit wil doen, lekker boeiend zeg. Hou eens op overal overheen te zeiken en te schijten. Er zijn zat momenten dat het perfect werkt en niemand verblind, maar daar hebben jullie het nooit over
- Rinootje
- 4th Gear member
Zeker nog nooit zo verblind door een tegenligger, met dat soort xenon, dat je daardoor (bijna) in de sloot bent beland?MartijnAbel schreef: Heerlijk, al die moraalridders... Als iemand dit wil doen, lekker boeiend zeg. Hou eens op overal overheen te zeiken en te schijten. Er zijn zat momenten dat het perfect werkt en niemand verblind, maar daar hebben jullie het nooit over
Ik wel... dus mag je mijn frustratie daarover lekker bagatelliseren, maar van mij krijgen ze zelf groot licht terug (liefst alles wat ik heb)
Mazda CX-30 SkyActive-X Takumi (MY2025)
Volvo V40 T5 Inscription (MY2017) Polestar
VW Scirocco 2.0 Tsi (MY2011)
Volvo V40 T5 Inscription (MY2017) Polestar
VW Scirocco 2.0 Tsi (MY2011)
- BlackcurrantV70
- 7th Gear member
Lijkt me toch niet zo moeilijk, als het APK afkeur is omdat het lichtbeeld niet juist zit, zal dit wel gestaafd zijn door de APK keurder en niet door een moraalridder.
Nu:
S90 D4 MY18 8 speed GT Inscription, Osmium Grey, blond/offblack interieur, Polestar Engineered.
C70 D3 MY11 6 speed GT , Twilight bronze, umbra/calcite leder
122S B18D MY65 4M, Grafit Gra, rood interieur
Vroeger:
XC70 D3 AWD MY12 6 speed GT, summum Twilight Bronze, offblack/blond
XC60 D3 AWD MY11 6 speed GT Summum Black sapphire/offblack
V70 24D 163PK MY06 6 speed GT, Blackcurrant pearl
C70 20d MY10 Powershift magic Blue pearl
240 GL Estate MY87 24D
S90 D4 MY18 8 speed GT Inscription, Osmium Grey, blond/offblack interieur, Polestar Engineered.
C70 D3 MY11 6 speed GT , Twilight bronze, umbra/calcite leder
122S B18D MY65 4M, Grafit Gra, rood interieur
Vroeger:
XC70 D3 AWD MY12 6 speed GT, summum Twilight Bronze, offblack/blond
XC60 D3 AWD MY11 6 speed GT Summum Black sapphire/offblack
V70 24D 163PK MY06 6 speed GT, Blackcurrant pearl
C70 20d MY10 Powershift magic Blue pearl
240 GL Estate MY87 24D
- OGA244
- 8th Gear member
Van mij trouwens ook groot licht, tand om tand.
Voor de apk de lampen er tijdelijk even uithalen geeft ook al aan dat je feitelijk een aso bent..
Voor de apk de lampen er tijdelijk even uithalen geeft ook al aan dat je feitelijk een aso bent..
Laatst gewijzigd door OGA244 op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
- xelor
- 3rd Gear member
... wat een frustratie, verder alles goed?MartijnAbel schreef: Heerlijk, al die moraalridders... Als iemand dit wil doen, lekker boeiend zeg. Hou eens op overal overheen te zeiken en te schijten. Er zijn zat momenten dat het perfect werkt en niemand verblind, maar daar hebben jullie het nooit over

heb er af fabriek adaptieve bi-xenon in, geeft veilig en goed lichtbeeld, zonder verblinden
verder automatisch dimmende binnenspiegel, aan achterzijde privacy glass, standaard beide zonnekleppen naar beneden, dus ook geen last van wannabees
I've got this theory that there is a Volvo 940 in any sane person's future
- diesel01
- Geartronic member
Dat is niet sociaal met ledOGA244 schreef: Van mij trouwens ook groot licht, tand om tand.

V90 T6 Recharge Rdesign
V90 D5 AWD Inscription/V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
V90 D5 AWD Inscription/V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
- V70/2.4D/2003
- 8th Gear member
En toch is het altijd weer verbazingwekkend dat zelfs onder Volvorijders er een paar zijn die lak hebben aan God en gebod. Of het nu gaat om geklooi met verlichting, roetfilter, EGR of wegschrijven van de regeneratie, het boeit sommigen niet. Maar ik snap het, we leven in een vrij land waar alles maar moet kunnen, regels of geen regels. Tolerantie noemen we dat maar als men er dan op gewezen wordt, dan viert het recht op vrije meningsuiting hoogtij.
Dat de politie er niet op Let? Ik zou oppassen maar, eerlijk is eerlijk, zo heel veel dienders met kennis van de Regeling Voertuigen zijn er niet meer.
Dat de APK daarvoor afkeurt? Zeker, maar kijkende naar de Regeling Voertuigen en de APK eisen zijn laatstgenoemde al de tolerante uitvoering van het geschrevene in de Regeling Voertuigen.
Ik m zou zeggen: Fuck de medeweggebruikers, doe iets leuks.
Dat de politie er niet op Let? Ik zou oppassen maar, eerlijk is eerlijk, zo heel veel dienders met kennis van de Regeling Voertuigen zijn er niet meer.
Dat de APK daarvoor afkeurt? Zeker, maar kijkende naar de Regeling Voertuigen en de APK eisen zijn laatstgenoemde al de tolerante uitvoering van het geschrevene in de Regeling Voertuigen.
Ik m zou zeggen: Fuck de medeweggebruikers, doe iets leuks.
V70 D3 MY12, Caspian Blue
Vigilat ut quiescant
Vigilat ut quiescant
- MartijnAbel
- 4th Gear member
Zeker, aan de andere kant ook?xelor schreef:... wat een frustratie, verder alles goed?MartijnAbel schreef: Heerlijk, al die moraalridders... Als iemand dit wil doen, lekker boeiend zeg. Hou eens op overal overheen te zeiken en te schijten. Er zijn zat momenten dat het perfect werkt en niemand verblind, maar daar hebben jullie het nooit over![]()
heb er af fabriek adaptieve bi-xenon in, geeft veilig en goed lichtbeeld, zonder verblinden
verder automatisch dimmende binnenspiegel, aan achterzijde privacy glass, standaard beide zonnekleppen naar beneden, dus ook geen last van wannabees

Niet immensen frustratie hoor, maar ben er eerlijk gezegd wel een beetje klaar mee dat alles wat niet tot de originele uitrusting of uitbreiding hoort K U T is volgens de gemiddelde, hier residerende forum gebruiker.
Dat er ook zat middelen zijn die vliegend door de APK komen, voor iemand een extra zijn, of ook een welkome toevoeging zijn voor de gebruiker, daar wordt hier met geen woord over gerept.
Philips heeft trouwens ook LED lampen, zijn die ook per definitie K U T ?(vraag aan de mensen die nogal negatief zijn richting led)
En als men netjes door de APK komt met Xenon of LED omdat het een super lichtbeeld heeft, is het dan nog steeds baggerzooi?
Wel groot licht geven om ze terug te verblinden en dan afgeven op degene die een slecht lichtbeeld heeft... hoezo kortzichtig en pochen voor je eigen parochie
enne @Xelor, lees het hele forum maar eens door dan kom je er vanzelf wel achter.

Dan ben je dus, volgens jou, net zo'n asociaal persoon als diegene met verblindend licht.OGA244 schreef: Van mij trouwens ook groot licht, tand om tand.

Laatst gewijzigd door MartijnAbel op 01.01.1970 - 01:00, 4 keer totaal gewijzigd.
Volvo V70 2.0T 2011 - Volvo V60 2013 D5 Polestar - Volvo V50 T5 2004 DTC/RICA