Koplamp vervangen voor led
- OGA244
- 8th Gear member
Die apk vind stilstaand plaats, geen bewegingen zoals in de praktijk, dat is zo'n minimale beoordeling dat het geen naam mag hebben.MartijnAbel schreef: En als men netjes door de APK komt met Xenon of LED omdat het een super lichtbeeld heeft, is het dan nog steeds baggerzooi?
- MartijnAbel
- 4th Gear member
probeer nou aub je eigen kromme opmerkingen en opvattingen niet recht te lullen. Iets met zelfreflectie, en geen haar beter zijnOGA244 schreef:Die apk vind stilstaand plaats, geen bewegingen zoals in de praktijk, dat is zo'n minimale beoordeling dat het geen naam mag hebben.MartijnAbel schreef: En als men netjes door de APK komt met Xenon of LED omdat het een super lichtbeeld heeft, is het dan nog steeds baggerzooi?
Laatst gewijzigd door MartijnAbel op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Volvo V70 2.0T 2011 - Volvo V60 2013 D5 Polestar - Volvo V50 T5 2004 DTC/RICA
- MartijnAbel
- 4th Gear member
Klasse jonge, klasseOGA244 schreef: Doet het zo'n pijn dat ik je n aso vind?
Laatst gewijzigd door MartijnAbel op 01.01.1970 - 01:00, 3 keer totaal gewijzigd.
- JeroenSpock
- 7th Gear member
- Contacteer:
Als ze het brandpunt veranderen in de halogeen reflector, ja dan zijn ze k u t. Ook in een projector koplamp is dat te zien.MartijnAbel schreef:Philips heeft trouwens ook LED lampen, zijn die ook per definitie K U T ?(vraag aan de mensen die nogal negatief zijn richting led)
Ik heb niets tegen aftermarket onderdelen, maar wel iets tegen die 2 blauwe xenon of led vlekken die in het donker op me af komen.
Je hebt pas een Mercedes als er 40 mensen in kunnen
Volvo S60 D5 2003 - 019 Zwart - 502.000km - Volvotune 212pk - Nebula/Ursa - VCE - bixenon - verstralers - HU803/Premium sound - MII
Volvo S60 2.5t 2008 - 467 Magic Blue - 425.000 km - Vialle LPi

- V70/2.4D/2003
- 8th Gear member
Even hoor.....nu zeiken jullie tegen OGA maar is dat terecht?
Kennelijk vallen jullie dus onder de groep die tolerantie tot wet- en regelgeving hjeeft verheven, aangevuld met eigen inzicht en belangen. Even terug naar de casus: Halogeen vervangen door LED!
De auto heeft een typegoedkeuring op basis waarvan het kentekenbewijs is afgegeven. Druk je er nu LED in in plaats van H7 dan zet je dus een andere lichtbron in een reflector die nu juist bedoeld en ontwikkeld is voor die verrekte H7 lamp. Jullie eigenwijzen gaan daar aan voorbij want jullie vinden het kennelijk een recht om er maar LED in te drukken. Daarbij volledig voorbij gaande aan het vaste harde gegeven dat die reflector bedoeld is voor de H7 lichtbundel en dus niet voor LED. Dat mag, ik bedoel: een dolk mag je ook gewoon kopen maar daar kun je iemand mee naar de hemel helpen. Noem het vrijheid, het gegeven dat je in strijd met wet en regelgeving meent te moeten acteren gooien we onder polderen of tolerantie.
feitelijk verander je de constructie van je auto. En aldus....is jej auto niet meer in overeenstemming met de typegoedkeuring op basis waarvan het kenteken is afgegeven.
In de dagdagelijkse praktijkl beloon IK dat met:
* Een mooi verbaal, opgemaakt in mijn MEOS telefoon, gegarandeerd binnen 48 uur de acceptgiro op de mat.
* Daarnaast, als BONUS, een prachtige WOK-melding.....WOK staat voor "wacht op keuren".
En dat laatste is natuurlijk een prachtige giller en toonvoorbeeld van machtsmisbruik. Heb je een WOK op je auto, dan mag je niet rijden, niet eerder dan dat de Dienst Wegverkeer je auto heeft gekeurd hetgeen in de regel een wachttijd heeft van een weekje of 4. Meen je in die periode wel te moeten gaan rijden (want dat is immers jullie recht en valt onder de noemer tolerantie) dan rijdt je met een ongeldig kenteken. Gevolg? Mooi vetrbaal en accetpgiro. En denk nu niet "ze pakken mij toch niet!", toch wel want: elke WOK-melding gaat standaard in de ANPR dus pakken doen we je.
Succes....maar wees verstandig, laat je auto zoals hij af fabriek is geleverd.
Kennelijk vallen jullie dus onder de groep die tolerantie tot wet- en regelgeving hjeeft verheven, aangevuld met eigen inzicht en belangen. Even terug naar de casus: Halogeen vervangen door LED!
De auto heeft een typegoedkeuring op basis waarvan het kentekenbewijs is afgegeven. Druk je er nu LED in in plaats van H7 dan zet je dus een andere lichtbron in een reflector die nu juist bedoeld en ontwikkeld is voor die verrekte H7 lamp. Jullie eigenwijzen gaan daar aan voorbij want jullie vinden het kennelijk een recht om er maar LED in te drukken. Daarbij volledig voorbij gaande aan het vaste harde gegeven dat die reflector bedoeld is voor de H7 lichtbundel en dus niet voor LED. Dat mag, ik bedoel: een dolk mag je ook gewoon kopen maar daar kun je iemand mee naar de hemel helpen. Noem het vrijheid, het gegeven dat je in strijd met wet en regelgeving meent te moeten acteren gooien we onder polderen of tolerantie.
feitelijk verander je de constructie van je auto. En aldus....is jej auto niet meer in overeenstemming met de typegoedkeuring op basis waarvan het kenteken is afgegeven.
* Een mooi verbaal, opgemaakt in mijn MEOS telefoon, gegarandeerd binnen 48 uur de acceptgiro op de mat.
* Daarnaast, als BONUS, een prachtige WOK-melding.....WOK staat voor "wacht op keuren".
En dat laatste is natuurlijk een prachtige giller en toonvoorbeeld van machtsmisbruik. Heb je een WOK op je auto, dan mag je niet rijden, niet eerder dan dat de Dienst Wegverkeer je auto heeft gekeurd hetgeen in de regel een wachttijd heeft van een weekje of 4. Meen je in die periode wel te moeten gaan rijden (want dat is immers jullie recht en valt onder de noemer tolerantie) dan rijdt je met een ongeldig kenteken. Gevolg? Mooi vetrbaal en accetpgiro. En denk nu niet "ze pakken mij toch niet!", toch wel want: elke WOK-melding gaat standaard in de ANPR dus pakken doen we je.
V70 D3 MY12, Caspian Blue
Vigilat ut quiescant
Vigilat ut quiescant
- Msuidgeest
- Geartronic member
- Contacteer:
Dit was Brandpunt. Goedenavond.
Mark
Leef met vlag en wimpel, maar hou het simpel.
[Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/vacatures]
Leef met vlag en wimpel, maar hou het simpel.
[Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/vacatures]
- jalex_h
- 6th Gear member
Het orakel heeft gesproken 

Ooit:
Een kale 440 1.7 DL uit 1989, een flink aangeklede V40 2.0 uit 1996
V70 D4 GT Nordic+ met een aantal leuke dingetjes uit 2015 zie hier
Een rode V90 T4 Business Sportuit 2019
Huidig: XC60 Essential Fusion Red
Je kunt beter een optimist zijn die ongelijk heeft dan een pessimist die gelijk krijgt.
Een kale 440 1.7 DL uit 1989, een flink aangeklede V40 2.0 uit 1996
V70 D4 GT Nordic+ met een aantal leuke dingetjes uit 2015 zie hier
Een rode V90 T4 Business Sportuit 2019
Huidig: XC60 Essential Fusion Red
Je kunt beter een optimist zijn die ongelijk heeft dan een pessimist die gelijk krijgt.
- MartijnAbel
- 4th Gear member
Stuur mij maar een prentje danV70/2.4D/2003 schreef: Even hoor.....nu zeiken jullie tegen OGA maar is dat terecht?

Je hebt het trouwens over ene reflector koplamp, maar nergens hoor ik je over een projector koplamp. Tevens zijn mijn halogeenkoplampen gewoon goedgekeurd voor Xenon gebruik, maar ook daar hoor ik je niet over.
Wat vind je trouwens van mensen die, bewust blijkbaar, andere verblinden met hun grootlicht? Das toch ook het overige verkeer in gevaar brengen? Ik zeg prentje uitschrijven

Maar tis oke, agree to disagree. Eens worden doen we het toch uberhaupt niet
Laatst gewijzigd door MartijnAbel op 01.01.1970 - 01:00, 2 keer totaal gewijzigd.
- JeroenSpock
- 7th Gear member
- Contacteer:
In een projector zit net zo goed een reflector waar het lampje in zit. Het licht gaat recht naar voren en een lens spiegelt het licht ondersteboven en links/rechts.
Tussen reflector en lens zit een metalen plaatje met een kleine knik, vandaar de verspringing in je lichtbeeld om de berm te verlichten.
Zelfde principe, ander lampje veranderd je brandpunt en dus het licht richting de lens.
Dus nee, een halogeen projector is domweg NIET gemaakt voor xenon lampen. Maar het valt minder op.
Bij de V50 (C30/S40) zijn xenon koplampen uitgerust met een blauwe rand/ring om de lens dacht ik, zit dus toch verschil in.
https://www.youtube.com/watch?v=c_aiA1c ... Jg&index=4
Tussen reflector en lens zit een metalen plaatje met een kleine knik, vandaar de verspringing in je lichtbeeld om de berm te verlichten.
Zelfde principe, ander lampje veranderd je brandpunt en dus het licht richting de lens.
Dus nee, een halogeen projector is domweg NIET gemaakt voor xenon lampen. Maar het valt minder op.
Bij de V50 (C30/S40) zijn xenon koplampen uitgerust met een blauwe rand/ring om de lens dacht ik, zit dus toch verschil in.
https://www.youtube.com/watch?v=c_aiA1c ... Jg&index=4
Laatst gewijzigd door JeroenSpock op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Volvo S60 D5 2003 - 019 Zwart - 502.000km - Volvotune 212pk - Nebula/Ursa - VCE - bixenon - verstralers - HU803/Premium sound - MII

- Duikert
- 2nd Gear member
Bedankt voor de tips......denk ik...
Voorlopig laat ik me niet in Noord Groningen zien totdat ik weer een originele Volvo tankdop heb.....
Begrijp de verhitte discussie niet helemaal. Zolang brandpunt van de halogeen overeenkomt met de Led en het lichtbeeld is daarmee prima, wat is dan het probleem?
En ja, er zijn blijkbaar legio verkeerde voorbeelden, zoals bij zoveel zaken.
ALS ik de boel vervang is het dus zaak de boel even goed te checken.
Voorlopig laat ik me niet in Noord Groningen zien totdat ik weer een originele Volvo tankdop heb.....

Begrijp de verhitte discussie niet helemaal. Zolang brandpunt van de halogeen overeenkomt met de Led en het lichtbeeld is daarmee prima, wat is dan het probleem?
En ja, er zijn blijkbaar legio verkeerde voorbeelden, zoals bij zoveel zaken.
ALS ik de boel vervang is het dus zaak de boel even goed te checken.
Laatst gewijzigd door Duikert op 01.01.1970 - 01:00, 2 keer totaal gewijzigd.
XC90 2015 T8 Inscr
-
- 3rd Gear member
Zo is dat, als het brandpunt gelijk is dan is het lichtbeeld ook goed en dus geen apk afkeur, ondanks anders dan de type goedkeuring.
Dat hiermee een veiliger situatie gecreëerd wordt is voor mij belangrijker dan strickt letten op originaliteit volgens de typegoedkeur.
Dat een reflector ontworpen is voor H7 wil niet zeggen dat het met led per definitie slecht is.
Dus de tip om bij de garage langs te gaan om het lichtbeeld te controleren zou ik ook adviseren.
Is het lichtbeeld goed dan zal me die originaliteit en typegoedkeuring een worst zijn.
En de politie ook want die staan toch voornamelijk langs de weg ipv erop.
Dat hiermee een veiliger situatie gecreëerd wordt is voor mij belangrijker dan strickt letten op originaliteit volgens de typegoedkeur.
Dat een reflector ontworpen is voor H7 wil niet zeggen dat het met led per definitie slecht is.
Dus de tip om bij de garage langs te gaan om het lichtbeeld te controleren zou ik ook adviseren.
Is het lichtbeeld goed dan zal me die originaliteit en typegoedkeuring een worst zijn.
En de politie ook want die staan toch voornamelijk langs de weg ipv erop.
- lint
- Geartronic member
Het is al weer even geleden dat het orakel heeft gesproken maar weer een ijzersterk verhaal.jalex_h schreef: Het orakel heeft gesproken![]()
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
- Marcnij
- 5th Gear member
- Contacteer:
Gezien de constructie verschillen tussen een H7 halogeen lamp en een LED vervanging, kan het brandpunt onmogelijk op de zelfde plaats zitten.Duikert schreef: Zolang brandpunt van de halogeen overeenkomt met de Led en het lichtbeeld is daarmee prima, wat is dan het probleem?
Een gloeidraad is een paar mm lang en een fractie van een mm breed en zit precies in het midden van de lamp.
Een LED lamp heeft meerde LED substraten van enkele vierkante mm’s, gemonteerd op een drager.
Zeker bij reflector koplampen, zoals jouw XC70, is een geringe afwijking al voldoende voor een excessieve hoeveelheid strooilicht.
Laatst gewijzigd door Marcnij op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Vorig: MY2011 Volvo V50 1.6D DrivE S/S Kinetic, Business line, Winter line, Black Saphire
Vorig MY2011 Volvo C70 D3 Geartronic, Summum, Magic Blue
Geen Volvo meer
. Huidig: BMW 118i Corporate Executive Sport. autoloos
Vorig MY2011 Volvo C70 D3 Geartronic, Summum, Magic Blue
Geen Volvo meer
- OGA244
- 8th Gear member
Het gegeven dat n led lampje toevallig in n H7 fitting past zegt niets, n vinger past namelijk ook in een E14 fitting, probeer het anders gewoon eens en vraag je daarna af of dat wel zo'n goed idee was
Laatst gewijzigd door OGA244 op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- 3rd Gear member
Ik heb er een poosje terug nogal wat over gelezen omdat het mij ook wel interessant leek (nu met af fabriek xenon niet meer nodig) en naar wat ik heb begrepen waren de Philips lumileds xes qua brandpunt erg goed te vergelijken met origineel.Marcnij schreef:Gezien de constructie verschillen tussen een H7 halogeen lamp en een LED vervanging, kan het brandpunt onmogelijk op de zelfde plaats zitten.Duikert schreef: Zolang brandpunt van de halogeen overeenkomt met de Led en het lichtbeeld is daarmee prima, wat is dan het probleem?
Een gloeidraad is een paar mm lang en een fractie van een mm breed en zit precies in het midden van de lamp.
Een LED lamp heeft meerde LED substraten van enkele vierkante mm’s, gemonteerd op een drager.
Zeker bij reflector koplampen, zoals jouw XC70, is een geringe afwijking al voldoende voor een excessieve hoeveelheid strooilicht.
Deze hebben ook slechts 1 hoogwaardige led ipv vele leds op een klein oppervlak.
Hoe dat in dit geval in de praktijk uit pakt weet ik niet.
- JeroenSpock
- 7th Gear member
- Contacteer:
Toch is het anders. Een led straalt vooral in een bepaalde richting, gloeilampen alle kanten op en daar rekenen ze op bij een halogeen reflector.kww schreef:...(nu met af fabriek xenon niet meer nodig) en naar wat ik heb begrepen waren de Philips lumileds xes qua brandpunt erg goed te vergelijken met origineel.
Deze hebben ook slechts 1 hoogwaardige led ipv vele leds op een klein oppervlak.
En die af fabriek xenon heb ik ook, met D2r lamp, maar zelfs die vind ik soms erg irritant als tegenligger. Xenon hoort achter een lens vind ik.
Led ook trouwens. De af fabriek led koplampen van de Benz op mijn werk schijnen veel prettiger dan die van een XC90/S90/V40. VW's zonder lens zijn ook zo irritant.