draagarmen speling

Geleverd vanaf 2003
Plaats reactie
v50amazon
Starter
Berichten: 5
Lid geworden op: 28.09.2018 - 20:19

ik zag vorige week dat er wat speling zit op de rubbers in de draagarmen voor van de V50.

voel het ook met remmen en bij rijden op klinker wegen, moet dus iets aan gedaan worden.

nu lijkt het me handig om dan de draagarmen compleet te vervangen.

nu viel het me op dat er veel prijsverschil zit in de merken, van 100 euro voor een set van twee stuks tot 160 euro per stuk,

welk merk kan ik het beste toepassen, febi, moog, lemforder, trw, meyle, enz. enz.......???

alvast bedankt!!
Gebruikersavatar
snorremans
5th Gear member
Berichten: 2297
Lid geworden op: 07.03.2005 - 20:34
Locatie: Zeist

Ik zou voor origineel gaan.
V50 Momentum 2.4 140 PK , 170 PK by Rica, Flint Grey Pearl:2004
Mobility,Winter,Estate,Audioline High Performance, Pioneer TS-WX 610A
Tethys 17 inch,
Spacers 10 mm ( tussen lager en naaf )
Xenon,
Dubbele uitlaat,
Dakspoiler,
Body pakket,
Roofrails zilver,
Sunblinds,
Elektrischverstelb. en verw. lederen stoelen,
Trekhaak,
ECU spacer 14 mm,
Darkwood interieur, stuur en pook knop

Heden Mercedes B 220 ( 2020 ) 194 PK.
WYD
3rd Gear member
Berichten: 344
Lid geworden op: 23.06.2007 - 20:58

En welk merk wordt dan origineel gebruikt?
Volvoless, nu Golf VII
volvopilot
2nd Gear member
Berichten: 154
Lid geworden op: 03.01.2018 - 15:31

je kunt ook alleen de draagarm bussen laten vervangen. Origineel volvo is Meyle zover ik weet.

Aleen de draagarm bus vervangen kost tussen de 250-300 euro. inclusief onderdelen, arbeid en uitlijnen. Ik weet dat Nordicar (volvo specialist) dit klusje doet voor een vast bedrag van 285 euro incl btw. Die gebruiken originele volvo onderdelen zover ik weet.

ik heb zelf ook nieuwe draagarmen besteld afgelopen week bij mister-auto. Febi bilstein voor 58 euro per kant (aanbieding). Dus voor 116 euro hoop ik klaar te zijn. Ik heb goede ervaringen met Febi. Als ik deze laat monteren + uitlijnen kost het me rond de 150 euro en dan ben ik dus voor het zelfde bedrag klaar maar dan weet ik dat de fuseekogel en voorste draagarm rubber ook weer een hele ronde mee kunnen. Hoewel de voorste draagarm rubber eigenlijk nooit kapot gaat heb ik gehoord...

Als je kunt kiezen zou ik dus gaan voor: Meyle, TRW of Febi

heb je trouwens al het wiel van de grond gehad op een krik om te checken op speling? Ik heb dit laatst gedaan en ik voelde helemaal geen speling, maar ik heb idd last van het zelfde probleem als jij, bij remmen trekt het stuur wat en bij klinkerwegen gaat het stuur alle kanten op. Lijkt er toch op dat de speling er alleen in zit als er wieldruk op de draagarm staat.
2016 Volvo V60 D6 Twin Engine
2006 Volvo S40 1.8
2011 Volvo V50 D2
Gebruikersavatar
snorremans
5th Gear member
Berichten: 2297
Lid geworden op: 07.03.2005 - 20:34
Locatie: Zeist

WYD schreef: En welk merk wordt dan origineel gebruikt?
Volvo :D
V50 Momentum 2.4 140 PK , 170 PK by Rica, Flint Grey Pearl:2004
Mobility,Winter,Estate,Audioline High Performance, Pioneer TS-WX 610A
Tethys 17 inch,
Spacers 10 mm ( tussen lager en naaf )
Xenon,
Dubbele uitlaat,
Dakspoiler,
Body pakket,
Roofrails zilver,
Sunblinds,
Elektrischverstelb. en verw. lederen stoelen,
Trekhaak,
ECU spacer 14 mm,
Darkwood interieur, stuur en pook knop

Heden Mercedes B 220 ( 2020 ) 194 PK.
Gebruikersavatar
snorremans
5th Gear member
Berichten: 2297
Lid geworden op: 07.03.2005 - 20:34
Locatie: Zeist

volvopilot schreef: je kunt ook alleen de draagarm bussen laten vervangen. Origineel volvo is Meyle zover ik weet.

Aleen de draagarm bus vervangen kost tussen de 250-300 euro. inclusief onderdelen, arbeid en uitlijnen. Ik weet dat Nordicar (volvo specialist) dit klusje doet voor een vast bedrag van 285 euro incl btw. Die gebruiken originele volvo onderdelen zover ik weet.

ik heb zelf ook nieuwe draagarmen besteld afgelopen week bij mister-auto. Febi bilstein voor 58 euro per kant (aanbieding). Dus voor 116 euro hoop ik klaar te zijn. Ik heb goede ervaringen met Febi. Als ik deze laat monteren + uitlijnen kost het me rond de 150 euro en dan ben ik dus voor het zelfde bedrag klaar maar dan weet ik dat de fuseekogel en voorste draagarm rubber ook weer een hele ronde mee kunnen. Hoewel de voorste draagarm rubber eigenlijk nooit kapot gaat heb ik gehoord...

Als je kunt kiezen zou ik dus gaan voor: Meyle, TRW of Febi

heb je trouwens al het wiel van de grond gehad op een krik om te checken op speling? Ik heb dit laatst gedaan en ik voelde helemaal geen speling, maar ik heb idd last van het zelfde probleem als jij, bij remmen trekt het stuur wat en bij klinkerwegen gaat het stuur alle kanten op. Lijkt er toch op dat de speling er alleen in zit als er wieldruk op de draagarm staat.

Speling op de draagarm is het beste te controleren als de auto gewoon op de grond staat en je een wiel sleutel op de wielbout zet en druk op zet om vaster te zetten, bij speling zie het wiel gewoon heen en weer gaan
V50 Momentum 2.4 140 PK , 170 PK by Rica, Flint Grey Pearl:2004
Mobility,Winter,Estate,Audioline High Performance, Pioneer TS-WX 610A
Tethys 17 inch,
Spacers 10 mm ( tussen lager en naaf )
Xenon,
Dubbele uitlaat,
Dakspoiler,
Body pakket,
Roofrails zilver,
Sunblinds,
Elektrischverstelb. en verw. lederen stoelen,
Trekhaak,
ECU spacer 14 mm,
Darkwood interieur, stuur en pook knop

Heden Mercedes B 220 ( 2020 ) 194 PK.
v50amazon
Starter
Berichten: 5
Lid geworden op: 28.09.2018 - 20:19

ok, dank je ik denk dat ik dan ook febi draagarmen koop, kan ze met korting bij een grossier aanschaffen, monteren lukt me zelf wel

de rubbers aan de achterkant (van de voorste draagarmen) liggen er bijna helemaal uit zag ik toen ik met m'n roetfilter aan het prutsen was
volvopilot
2nd Gear member
Berichten: 154
Lid geworden op: 03.01.2018 - 15:31

mijn beide draagarmen zijn net vervangen door de lokale garage. Was een klusje van ongeveer 1 uur en dat was inclusief het gek*t met de aircoleiding aan de passagierskant. uiteindelijk is het hele airco systeem leeggehaald en de leiding verwijderd om erbij te kunnen komen.

Vooral de bestuurderskant rubber was volkomen los gescheurd, dus ik ben blij dat ik ze vervangen heb.

uiteindelijke kosten ongeveer 300 euro:
2x 58 euro voor de draagarmen
135 euro montage kosten + aircoservice
uilijnen: 60 euro
2016 Volvo V60 D6 Twin Engine
2006 Volvo S40 1.8
2011 Volvo V50 D2
Gebruikersavatar
tnjk111
1st Gear member
Berichten: 13
Lid geworden op: 15.09.2017 - 17:20
Locatie: leiden

Bij welke kilometerstand treedt dat op ? Ik heb een S40 met 137.000 km, geen centje pijn, en nog een oude V40 uit 1998 met 325.000 km, ook geen problemen met de draagarmen.
Gebruikersavatar
NicoV40
4th Gear member
Berichten: 677
Lid geworden op: 11.04.2015 - 18:44

Kan flink variëren.
Heb een V50 van 2004, op 225K heb ik de rubbers vervangen, hoewel het op de technische keuring nog goed was, vond ik de ophanging een beetje luidruchtig worden.
Onze C30 van 2007 had al nood aan nieuwe rubbers op 135K, was ook een aandachtspunt op te keuring.

Na controle van de fuseekogel (geen speling en nog lekker strak in zn kom) heb ik de rubbers van de draagarm afgeslepen en Febi exemplaren er op gemept, een uurtje of 2 werk in totaal.
Airco-leidingen lees ik? Moet je me eens tonen op foto, ik heb geen enkele last gehad van ook maar iets wat in de weg zat.
Ex V40 classic rijder, nu P1 rijder

Volvo V50, MY2005, 2.0D met chippie Afbeelding
Volvo V60, MY2017, 2.0D D2 gechipt naar 177pk Afbeelding
Volvo 164, BY1972, B30A (dubbele carburatie) Afbeelding
volvopilot
2nd Gear member
Berichten: 154
Lid geworden op: 03.01.2018 - 15:31

om bij de voorste draagarm rubber de bout er volledig uit te trekken moest die airco leiding wel echt verwijderd worden bij mij, verbuigen zou ook kunnen met risico van dien. Voor een tientje wilde hij wel even het airco systeem leeg trekken en opnieuw vullen. Kan nooit kwaad, zeker niet voor het geld.

misschien was die leiding van mij ook wel al een beetje krom hoor. Er zit geen bodemplaat onder dus zou zomaar kunnen dat deze iets te ver naar boven is gekomen. Het zag er niet heel logisch uit om deze zo voor de leiding te plaatsen.

ik heb er geen foto van.

Wat betreft de km stand. ik heb er veel gereden bij aanschaf en die hadden eigenlijk allemaal wel versleten rubbers (km standen rond 200k). Ik heb ze dan laten vervangen bij 229.000km en zover ik weet zijn dit de originele draagarmen en rubbers. Mijn rubbers waren overigens nog goed genoeg voor de APK, maar reed echt als een dwijl!
2016 Volvo V60 D6 Twin Engine
2006 Volvo S40 1.8
2011 Volvo V50 D2
m1karabijn
4th Gear member
Berichten: 510
Lid geworden op: 20.05.2014 - 17:36

Bij mijn vorige V50 laten met doen met Powerflex beter is er niet.

http://www.powerflex.nl/powerflex-road-series/volvo/v50
Volvo V70 R=Design D4
Gebruikersavatar
NicoV40
4th Gear member
Berichten: 677
Lid geworden op: 11.04.2015 - 18:44

Oh ja dan kan het wel dat er iets mis is met de leidingen, bodemplaat kwijt, wie weet ergens flink achter blijven haken.
Gelukje gehad dat de airco leiding er dan niet helemaal af was.
Ex V40 classic rijder, nu P1 rijder

Volvo V50, MY2005, 2.0D met chippie Afbeelding
Volvo V60, MY2017, 2.0D D2 gechipt naar 177pk Afbeelding
Volvo 164, BY1972, B30A (dubbele carburatie) Afbeelding
Spotlight
2nd Gear member
Berichten: 53
Lid geworden op: 27.09.2018 - 12:17

Dus de rubbers kunnen met de bestaande draagarmen worden vervangen? Tijdens de proefrit van mijn auto lagen er zwaar gecupte banden onder mijn V50. De dealer had dit vooraf al vermeld en bij aflevering zijn er 4 nieuwe banden om de wielen geleverd.
Banden cuppen wel vaker dus ik heb er in eerste instantie niets achter gezocht. Zelf wissel ik de banden tussendoor een keer van voor naar achter en heb ik tot op heden zelden last van tokkelende banden gehad. Maar zo zwaar gecupt heb ik eigenlijk nog nooit eerder meegemaakt en dat moet een reden hebben.

Nu rijd ik een paar weken met mijn V50 en merk in lange snelle bochten, bv verbindingsstukken tussen snelwegen dat de voorwielen wat 'zoeken'. En bij korte drempels (ribbels) in een parkeergarage dat deze wel eens doorslaat als ik er net een fractie harder overheen kom (alleen bij echt kruipen niet).
Kennelijk was dit geen afkeur voor APK en heb dit nog niet bij de dealer gemeld waar ik de auto gekocht heb. Ik heb geen idee of dit onder garantie kan worden afgehandeld. Ik laat er in ieder geval eerst eens onafhankelijk naar kijken en maak een afspraak bij Volvoservice om onafhankelijk mijn auto te inspecteren.
rspijk
Starter
Berichten: 1
Lid geworden op: 19.02.2019 - 08:17

Voor het bestellen van de voorste draagarmen voor een V50; hoe checkt men de conus maat van de fuseekogel?

V50 D2.0 uit 2007 (facelift) 305k gelopen

Verschillende websites bieden 15mm, 18mm of 21mm aan. Tevens verschillende merken.

Welke keuze zou een ieder maken met de nog te verwachten levensduur?
Gebruikersavatar
snorremans
5th Gear member
Berichten: 2297
Lid geworden op: 07.03.2005 - 20:34
Locatie: Zeist

Draagarmen gewoon bij de dealer bestellen, ik weet het kost iets meer maar zijn precies voor jouw auto geschikt en je weet zeker dat je goede draagarmen hebt wat bij de aftermarket een hoop kwaliteit verschil zit in fusee kogels en rubbers.
V50 Momentum 2.4 140 PK , 170 PK by Rica, Flint Grey Pearl:2004
Mobility,Winter,Estate,Audioline High Performance, Pioneer TS-WX 610A
Tethys 17 inch,
Spacers 10 mm ( tussen lager en naaf )
Xenon,
Dubbele uitlaat,
Dakspoiler,
Body pakket,
Roofrails zilver,
Sunblinds,
Elektrischverstelb. en verw. lederen stoelen,
Trekhaak,
ECU spacer 14 mm,
Darkwood interieur, stuur en pook knop

Heden Mercedes B 220 ( 2020 ) 194 PK.
Plaats reactie

Terug naar “S40 - V50 series”