Dimlicht probleem S60/ V70 2003

Techniek die meerdere modellen betreft. Alles wat niet persé modelgebonden is. Ga voor vragen over jouw model naar een van de modellenrubrieken!
robertslaat
3rd Gear member

Vandaag tijdens het rijden mijn lichten aan gedaan. Het leek alsof ik geen licht had en dat was ook zo na drie keer toe de lichtschakelaar te hebben omgedraaid nog steeds geen dimlicht.

Beide koplampen hadden er geen zin meer in. De overige verlichting is niets mis mee maar het dimlicht is ermee opgehouden.

Thuis alle zekeringen gecheckt (onder de kap en in de auto) Alles bleek nog goed te zijn.

Rara wat kan dit zijn? Moet ik aan een ralais gaan denken en zo ja welke?

Ik heb de spanning gemeten op de stekkers van de koplampen en die is 0,0. De lampen zijn dus wel goed alleen krijgen ze geen spanning.

Wie kan mij helpen, moet morgenavond weer werken (in het donker).

Groeten Robert
Volvo V70 D5 2007, Geartronic, Electric Silver, Edition Sport, 225pk/485nm by VolvoTune, DPF + EGR off, RTI, S/Kdak, 19" Pegasus, Adaptive-Xenon, Standkachel, PDC, CFE, IMIV
NOS
7th Gear member

Dat had ik laatst ook, alleen dan bij een lamp.
Het was de stekker van de kabelboom naar de lamp die door de hitte van de motor (D5) zacht geworden was.
robertslaat
3rd Gear member

Verder niemand een idee??
Volvo V70 D5 2007, Geartronic, Electric Silver, Edition Sport, 225pk/485nm by VolvoTune, DPF + EGR off, RTI, S/Kdak, 19" Pegasus, Adaptive-Xenon, Standkachel, PDC, CFE, IMIV
Battlecruiser
8th Gear member

De meeste kans maak je met het dimlichtrelais. ik weet niet precies waar het zit, maar waarschijnlijk in de grote zekeringenkast onder de motorkap. zeer waarschijnlijk staat er Hella op...
Volvo Rules the Road
disclaimer: deze opmerking moet niet worden geplaatst in een betweterige "ik weet alles beter" context, noch gezien worden als een uiting van dominantie of andere vormen van empathische disabiliteit. Ze getuigt enkel van mijn visie op de situatie.
robertslaat
3rd Gear member

Dankjewel alvast.

ga morgen ff kijken. kan ik dat relais ook testen met een multimeter??
emielkosse
2nd Gear member

Ja dat kan, Als je weet welk relais aangestuurd moet worden kun je meten of er spanning op de spoel staat (12V) .. ff plaatje ter verduideling relais
Afbeelding
Wanneer deze spanning er is wordt het relais bekrachtigd. Daarna kun je kijken of luisteren of deze ook 'klikt' op moment dat je dim-licht aan/uit schakeld. Werkt dat dan kun je kijken of de 12V spanning wordt geschakeld tussen de contacten, zoja dan is het de kabel naar de koplamp zoniet dan moet je verder kijken.
Waar woon je? In omgeving Slagharen? anders zou ik zeggen kom een keer langs.
AfbeeldingAfbeelding
[ VOLVO FOR LIVE ]
robertslaat
3rd Gear member

Bedankt Emiel voor je duidelijke schemaatje. maar..... het relais was ook niet stuk. Heb de comp laten uitlezen en deze gaf direct de storing aan.

Ik had een kapotte "shunt". Ooit van gehoord? Ik niet maar later wist ik wat het was. het is een weerstand die lijkt op een grote steekzekering met 6 pootjes die onder het dashboard op de CEM zot geprikt.

Deze was (omdat ik er een gaatje in heb geboord om van de melding kapot dimlicht af te zijn i.v.m. xenon) zwakker geworden en vliegt er bij piekspanning door.

Onderdeel kost 3,.. euro. Heb er gelijk eentje extra besteld.

Allemaal bedankt voor de reakties maar de juiste oplossing zat er dus niet bij.

Robert
Battlecruiser
8th Gear member

Moet je ook maar geen gaatjes boren in je Volvo! :)
Volvo Rules the Road
disclaimer: deze opmerking moet niet worden geplaatst in een betweterige "ik weet alles beter" context, noch gezien worden als een uiting van dominantie of andere vormen van empathische disabiliteit. Ze getuigt enkel van mijn visie op de situatie.
DrRossi
4th Gear member

Fijn dat het is opgelost.
Ik moet wel zeggen dat je de info beetje bij beetje vertelde.
En pas aan het einde is me duidelijk dat je gewoon een enorme beun bent.
Die shunt was mijn eerste gedachte toen je vertelde van je xenon set!
Voor het zelfde geld brand je de zekeringkast of computer door!
Volvo-Forum leden, zet jezelf op de kaart.
http://goo.gl/maps/i7C8l

If it's not blown, it sucks....

S80 T6
Gast

@robertslaat, jouw info van 6-01:
* Vandaag tijdens het rijden mijn lichten aan gedaan. drie keer toe de lichtschakelaar omgedraaid nog steeds geen dimlicht.
* alle zekeringen gecheckt (onder de kap en in de auto) Alles bleek nog goed te zijn.
* aan een ralais gaan denken en zo ja welke?
* spanning gemeten op stekkers koplampen en is 0,0. De lampen zijn dus wel goed alleen krijgen ze geen spanning.
Rara wat kan dit zijn? Verder niemand een idee??

Vervolgens kom 9 januari er dood leuk mee aanzetten dat je gaatje geboord had in een shunt!

Dan durf je ook nog het volgende mede te delen: bedankt voor de reakties maar de juiste oplossing zat er dus niet bij.

Nee, jij bent lekker, dat is vragen waarom je een lekke band hebt nadat je de spijker er uit hebt getrokken.
Ik noem het gebrek (achterhouden) aan info
In deze sluit ik mij aan bij de woorden van @DrRossi: je bent gewoon een enorme beun met veel geluk.

Maar toch ook enorm dapper dat je het hier durft te vermelden. :P
robertslaat
3rd Gear member

Nou, Nou heren, beetje overdreven reacties allemaal (vooral Alex V70 en DrRossi). Dat gaatje in die shunt had ik nl al een jaar geleden geboord. Dit verhoogde/verlaagde de weerstand van de schunt en hierdoor kreeg ik geen melding: "Dimlicht defect". Werkt perfect!

Ik heb hier nooit meer aan gedacht omdat dit een jaar lang goed heeft gefunctioneerd. De term "beun" slaat dus nergens op vind ik.

Heb overigens geen info achter gehouden zonder dat ik me ervan bewust was. Beetje jammer vind ik jullie reacties dus wel.

Maar goed, dat is jullie keus.
Battlecruiser
8th Gear member

Volgens mij maakte Dr Rossi maar een grapje, hoor!
Volvo Rules the Road
robertslaat
3rd Gear member

Mijn probleem is opgelost dus wat mij betreft kan dit topic op slot.

Robert
paQ
4th Gear member

DrRossi schreef: Voor het zelfde geld brand je de zekeringkast of computer door!
ik heb ook een gaatje in die weerstand zitten.
Het lijkt me juist eerder dat de zekering doet wat die moet doen; kapot gaan ZODAT er geen verdere schade ontstaat.
door de weerstand van de zekering te verlagen, neemt de kans dat veel te hogen spanningen door de zekering in de ECM komen alleen maar af.
robertslaat
3rd Gear member

Klopt.

Je moet ook zien als een grote zekering die je iets zwakker maakt. Gaatje in de shunt boren gebeurd vogens mijn volvo-dealer wel vaker en heeft als enige risico dat hij kapot KAN gaan. Dus..... gewoon zo laten.

Groeten Robert en veel licht-plezier met je xenon set
DrRossi
4th Gear member

Allen verhoog je de weerstand door er een gat in te boren grapjas!
Volvo-Forum leden, zet jezelf op de kaart.
http://goo.gl/maps/i7C8l

If it's not blown, it sucks....

S80 T6
emielkosse
2nd Gear member

Heej Robert,

Mooi dat je het gevonden hebt.... succes er verder mee.

@DrRossi: Hoezo verhoogt de weerstand van de shunt als je er een gat in boort, zorg je er dan juist niet voor dat het vermogen afneemt? <-- vermogen verlaag je doordat de weerstand minder warmte kwijt kan (kleiner opp.)
AfbeeldingAfbeelding
[ VOLVO FOR LIVE ]
paQ
4th Gear member

DrRossi schreef:Allen verhoog je de weerstand door er een gat in te boren grapjas!
maar je maakt hem toch juist 'dunner'?
DannyB
3rd Gear member

Op aanvraag van Dr Rossi even een uitleg over de werking van de shuntweerstand.

De shunt is een meet weerstand die parallel over de stroomdraad zit. hierover wordt door de computer een spanningsval gemeten.

De shunt weerstand heeft bij een bepaalde stroom een bepaalde spanningsval.
Dus verlaag je de stroom (xenon) dan meet de computer een lagere spanningsval over de shunt.
Geef je de shuntweerstand een hogere weerstands waarde door er een gat in te boren, dan zal door de hogere weerstand (dunner draadje) een hogere spanningsval onstaan en compenseer je de verlaging van de daadwerkelijke stroom en dus de spanningsval over de shuntweerstand.

Een gat van max. 2mm en op de juiste plek

Gr. Danny
XC90 D5 2004 Exclusive Silver Metallic
XC70 2.5T 2003 (2007-design) Ash gold metallic
V70 T-5 2001(R-design) Polarctic metallic
850 Estate 1995 (Werkpaard) 2.5i LPG Nautic Blue metallic
V70 2.5T 1997 (R-design) moondust metallic
Amazon Estate 1967 midnight blue
850 Estate 1993 2.5/20V onyx green metallic
265 GLE 2.8i 1979(American design) lightblue metallic
245 GLE 1979 2.1i bronze metallic
Gast

Kan je geen shunt plaatsen die de juiste waarde heeft?
Plaats reactie

Terug naar “Techniek overig”