Sinds een half jaar ben ik in het bezit van een Volvo V40 R-design uit 2014. Ik ben zeer te spreken over de auto! Wat een genot om in te rijden.
Echter is er een ding wat mij aan het twijfelen brengt of dit wel normaal gedrag is bij een V40.
De eerste paar kilometers van elke rit doet de auto vreemd als deze stil staat (bijvoorbeeld voor een stoplicht of in de file). De auto gaat schommelen in de toeren en er klinkt een geluid alsof gas wordt gegeven terwijl de koppeling wordt ingehouden (geluid gaat gelijk aan de schommelingen van de toeren).
Zodra de start-stop functie wordt uitgeschakeld, worden deze schommelingen en het geluid minder.
Dit vreemde gedrag is voornamelijk bij koud(er) weer. Na een tijdje rijden zijn de symptomen weg en rijdt de auto normaal.
Zet ik de auto eventjes uit (1 minuut of soms korter) en daarna weer aan, dan komen de symptomen weer terug. Ook hierbij weer, zodra ik een tijdje hebt gereden dan zijn de symptomen weg.
Het is vooral storend als je naast iemand staat en het lijkt alsof ik met gas-koppeling aan het spelen ben
Ik heb dit ook gemeld bij mijn Volvo dealer, helaas zagen zij geen defecten aan de auto.
Is dit normaal bij een V40? Alvast bedankt voor jullie antwoord.