Aankoopadvies

Plaats reactie
matthijscamp
Starter
Berichten: 8
Lid geworden op: 23.10.2018 - 16:01
Locatie: Etten-Leur

Beste forumleden,

Ik ben van plan om over een maand of 2 een Volvo V70 aan te schaffen. Heb lang gezocht op allerlei verkoop websites en ben inmiddels zover dat ik weet welke uitvoering e.d. ik graag zou willen hebben:

V70 2.0T R-Design met onder de 200.000 km, automaat, zwart, benzine en niet ouder dan 10 jaar.

Krijg een aantal mooie exemplaren naar voren die binnen budget vallen, maar zou toch graag wat advies willen waar ik precies op moet letten voordat ik er daadwerkelijk 1 ga kopen.
Weet inmiddels dat ik de automaat goed door alle versnellingen moet laten gaan, zowel warm als koud en dan vooral moet letten op de soepelheid waarmee dit gebeurd. Maar wat zijn nog meer zaken waar ik scherp op moet (en kan) zijn?

Hopelijk kan ik uit jullie ervaring putten zodat ik veel zorgeloze kilometers kan genieten van een mooie Volvo!

Groet,

Matthijs

ps. weet niet of ik een link in deze post mag zetten naar een voorbeeld, maar deze kan ik eventueel wel toevoegen
Laatst gewijzigd door matthijscamp op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
nklaver
3rd Gear member
Berichten: 255
Lid geworden op: 14.05.2011 - 10:26
Locatie: Nieuwegein
Contacteer:

Laat de computer uitlezen met Vida. Bij mij bleek de Standkachel niet te werken.
Probeer alle elektrische opties. Bij mij deed de DAB+ radio het niet.
Zelf te laat opgemerkt dat blijkbaar sommige mensen de deuren dichtgooien met de gordels ertussen met als gevolg beschadigde deurpanelen.
Achterasrubbers zijn rond die km’s vaak versleten. Vervangen kost 400-450€.
Standaard sluitage delen als remsxhijven, remblokken en banden. Op de prijscategorie waarin jij zoekt kan dat een flinke hap uit het budget zijn.
Volvo V70T6 MY12 Geartronic Polestar.
WouterBoer
Starter
Berichten: 7
Lid geworden op: 23.04.2008 - 17:21

Heb er toevallig zelf net een gekocht, moet hem nog aan mijn VIDA-laptop hangen, maar alles lijkt te werken.
De meeste 2.0 R-designs zijn relatief kaal dus hebben sowieso geen standkachel of DAB+. Verder heeft deze motor een distributieketting, dus dat scheelt weer.

Voor de rest wat Nklaver zegt.
matthijscamp
Starter
Berichten: 8
Lid geworden op: 23.10.2018 - 16:01
Locatie: Etten-Leur

Bedankt voor de reacties, zo kan ik me wat beter oriënteren in mijn zoektocht naar een degelijke auto.

Heb mijn originele post aangepast vwb de distributieriem, daar was ik helaas verkeerd in voorgelicht door iemand die ik (onterecht) als kenner dacht te kennen...

Vinden jullie dit verstandige keuze om voor te gaan? Ik ben vooral op het uiterlijk van deze R-Design gevallen en de 2.0 ten opzichte van de 2.5 omdat dit een stuk zuiniger rijdt, maar wat zijn argumenten om eventueel toch voor een andere samenstelling te gaan?
Gebruikersavatar
DB200
6th Gear member
Berichten: 3655
Lid geworden op: 29.12.2016 - 13:00

Kijk hier even, bij Volvo kun je folders downloaden van eerdere bouwjaren, dan kun je de R-design goed vergelijken per bouwjaar met de varianten Kinetic, Momentum en Summum.
https://www.volvocars.com/nl/footer/bro ... -bouwjaren

Ook waren er door de jaren heen allerlei varianten als Ocean Race, Limited Edition, Nordic/Nordic+, Polar/Polar+ etc.

Kort-door-de-bocht:
Ocean Race = kale Momentum met stijlelementen
Limited Edition = Momentum
Limited Edition met Luxury Line = Summum
Nordic = Kinetic + extra's
Nordic+ = Momentum + extra's
Nordic+ met Luxury Line = Summum + extra's
Polar = Momentum + extra's
Polar+ = Summum + extra's

Volvo's benzines lusten altijd wel een slok, welke variant je ook neemt. Wil je zuinig rijden, kies dan een diesel.
XC70 2.4 D4 AWD Polestar 2016, 190D 2.5 1991, 200D /8 1973 ‘Bauern Benz’
#dieseldrammer

“Niet het vele is goed, maar het goede is veel”.

"What we do in life, echoes in eternity"
Erik V70
3rd Gear member
Berichten: 365
Lid geworden op: 07.04.2008 - 15:05

Over het al dan niet zuiniger zijn van de 2.0 verschillen hier de meningen nogal. In mijn optiek is hij op papier een stuk zuiniger maar valt het in de praktijk wel mee.
Gebruikersavatar
V480-S60
Geartronic member
Berichten: 20546
Lid geworden op: 18.07.2005 - 12:25
Locatie: La Grande Verriere

En hier iemand die geen liefhebber is van de 2.0T maar liever de 2.5T verkiest. Om de onderstaande 3 redenen.

Punt 1 is die 2.5T nog een 5 pitter. En vind ik lekkerder klinken.
Punt 2 is de 2.0T in de praktijk niet zuiniger
Punt 3 de Powershift is in mijn optiek minder prettig dan de Geartronic.

Daarbij zeg ik, met nadruk, niet dat de 2 0T een slechte motor is. IK prefereer echter een 5-pitter.
VOLVO FOR LIFE
440 1.7 Base, 1990 (12-93 tm 11-97)
440 TD, Wit, 1994 (11-97 tm 5-00)
480 Turbo, Rood, 1990 (5-00 tm 6-01)
440 1.8i, Flame Red, 1995 (3-03 tm 12-03)
V40 1.9D, 115 PK, Desert Wind, 2000 (12-03 tm 1-07)
S60 D5 Edition II, Black Stone, 2002 (2-07 tm 6-09)
480 GT, 2.0, Flame red, 1995 (6-01 tm 9-13)
S60 D5 Momentum, Magic Blue, 2005 (6-09 tm 9-13)
V70 2.5T AWD Kinetic, Black Sapphire, 2005 (9-13 tm 6-18)

XC60 3.0 T6 Summum, Terra Bronze, 2009, 260.000 kms (6-18 tm ..)
WouterBoer
Starter
Berichten: 7
Lid geworden op: 23.04.2008 - 17:21

Ik heb zelf alle varianten van de 5-pitters wel zo'n beetje gehad, ben er ook wel min of meer verslingerd aan. Nu dan de 2.0t. Deze is wel degelijk zuiniger, grofweg 9l ipv 10.5 op 100km. Verder absoluut ook een fijne motor, maar mist inderdaad wel wat geluid.
Ik heb zelf de handgeschakelde uitvoering. Powershift ook geen fan van.
Ergo: Het zijn beiden fijne motoren, 5-cilinder heeft meer karakter, maar neemt wel iets meer brandstof.
Laatst gewijzigd door WouterBoer op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
V480-S60
Geartronic member
Berichten: 20546
Lid geworden op: 18.07.2005 - 12:25
Locatie: La Grande Verriere

Ik haalde met de 2.5T GT AWD ook 9 tot 9.5 l op de 100 km.
Met de T6 is dat wat moeilijker. 8)
VOLVO FOR LIFE
440 1.7 Base, 1990 (12-93 tm 11-97)
440 TD, Wit, 1994 (11-97 tm 5-00)
480 Turbo, Rood, 1990 (5-00 tm 6-01)
440 1.8i, Flame Red, 1995 (3-03 tm 12-03)
V40 1.9D, 115 PK, Desert Wind, 2000 (12-03 tm 1-07)
S60 D5 Edition II, Black Stone, 2002 (2-07 tm 6-09)
480 GT, 2.0, Flame red, 1995 (6-01 tm 9-13)
S60 D5 Momentum, Magic Blue, 2005 (6-09 tm 9-13)
V70 2.5T AWD Kinetic, Black Sapphire, 2005 (9-13 tm 6-18)

XC60 3.0 T6 Summum, Terra Bronze, 2009, 260.000 kms (6-18 tm ..)
matthijscamp
Starter
Berichten: 8
Lid geworden op: 23.10.2018 - 16:01
Locatie: Etten-Leur

Ben nu toch sterk een 2.5 aan het overwegen... zie er alleen veel voorbij komen met een houten afwerking in het interieur wat ik persoonlijk niet zo mooi vind. Kan dit eenvoudig aangepast worden?
Jelmer de Jong
6th Gear member
Berichten: 3156
Lid geworden op: 20.03.2009 - 16:04

Ja hoor, met een plastic schroevendraaier en wat geduld kan je zoiets prima zelf doen.
Gebruikersavatar
Chris 56
2nd Gear member
Berichten: 245
Lid geworden op: 17.02.2011 - 19:54
Locatie: Hillegom

Ik keek eerst ook naar een 2.0T R design.
Echter wat schrik gekregen van de Powershift automaat.
Die blijken nogal eens voor problemen te zorgen.
Daarnaast vond ik de stoelen niet lekker zitten, te smal, alsof je in een trechter zit met je k.nt.
En..
Ik ben fan van de 5 cylinders, dus al rap over naar een 2.5 T met en geartonic 6.
Dat bevalt heel erg goed.
Ook de stoel is prettiger zitten, luxer zeg maar.
En gratis waren de 31 paarden meer in het vooronder.

Veel van de R design "versieringen" zitten ook op mijn Summum, de alu inleg en buiten "versiering" is allemaal aanwezig.
En.. de echte Volvo 5 cylinder... de 2.0T is een Ford blok eigenlijk.
En of die nou meer of minder verbruikt zal me een beetje een biet zijn.
Ze zijn gewoon beide niet economisch met benzine.

Zolang het nog kan zou ik voor een 5 pitter gaan....
Onverwoestbaar blok...
V70 2.5T Summum met Driver support line, 260Pk, 380Nm GT6 Caspian Blue Pearl MY 2010
S40 2.4 Momentum sport ed. 170 Pk, 240 Nm. MY 2005
Mitsubishi Galant GLS2.0 175Pk 1999
Mitsubishi Galant GTI 2.0 190Pk 1993
Mitsubishi Galant EXE 2.0 150Pk 1987
Mitsubishi Galant GL 2.0 110PKk1983
Mitsubishi Galant Sigma 2.0 90Pk 1979
Datsun Bluebird 1800 BJ ??
Datsun Cherry 1200 GL BJ ??
Datsun Cherry A100 GL BJ ??
Simca 1000 Rally 1 BJ1970 (Wrecked)
Gebruikersavatar
DB200
6th Gear member
Berichten: 3655
Lid geworden op: 29.12.2016 - 13:00

Ja hoor, met een plastic schroevendraaier en wat geduld kan je zoiets prima zelf doen.
Dat lukt prima met een van de volgende tools van BGS:
https://www.ebay.de/itm/BGS-Innenraumve ... SwvR5Z8hKW



Ikzelf heb ooit gekozen voor een tool van Mercedes-Benz, zie bijgaand linkje voor model en item-nr. Kan nog gewoon bij de dealer worden besteld voor ca. 25 euro.
https://www.motor-talk.de/bilder/werkze ... 02017.html
XC70 2.4 D4 AWD Polestar 2016, 190D 2.5 1991, 200D /8 1973 ‘Bauern Benz’
#dieseldrammer

“Niet het vele is goed, maar het goede is veel”.

"What we do in life, echoes in eternity"
Gebruikersavatar
PGV90
6th Gear member
Berichten: 3175
Lid geworden op: 18.03.2012 - 12:29
Locatie: Zuid Holland - groene hart

Hi Matthijs,

Weet niet precies wat je budget is, maar een T4 met 180pk (en later 190pk) is ook een fijne moter voor de V70,
ik had een Limited Edition van begin 2012, die waren zeer goed uitgerust, met leer, xenon, sensus navigatie, electrische achterklep, etc. Die T4 kwam met Powershift, pas vanaf midden 2015 was het de Geartronic met de (Volvo) 2.0 T4 moter met 190 pk.
Als je wat ouder zoekt, dan idd het advies van Chris volgen.
Succes en laat tzt maar horen wat het geworden is.
Van XC70 naar V90 CC
V90 Cross Country AWD T5 Pro Polestar 2018 - Crystal White Pearl + zwart Nappa leer en een hele lijst extra's
XC70 T5 GT8 Polar+ my 2016 - Inscription Electric Silver + Chesnut leer
V70 T4 Limited Edition Saville Grey - 2012
matthijscamp
Starter
Berichten: 8
Lid geworden op: 23.10.2018 - 16:01
Locatie: Etten-Leur

Iedereen bedankt voor het advies! Heb er veel aan gehad.
Heb inmiddels een vervanger aangeschaft voor mijn Peugeot en het is wel een Volvo geworden, maar geen V70.

Mijn vrouw bleef maar doorzeuren dat het allemaal wel wat zuiniger kan en na veel leeswerk op een ander deel van dit forum staat er nu een prachtige V60 PiH voor de deur!
Wat een heerlijke wagen zeg, rij tot nu toe elke dag met veel plezier in mijn nieuwe auto.
Is ook allemaal net wat moderner en de opties zijn voor de gadgetfreak die ik ben toch ook wel leuk...
Ik ben me bewust van de risico's en de veranderingen die (wel of niet) gaan komen met de Motorrijtuigenbelasing, maar toch de gok genomen.

Weet niet precies hoe ik een foto kan uploaden, maar jullie hebben er vast allemaal al wel eens 1 gezien. Savile Grey, licht leerinterieur, Driver Support Line enz...
Plaats reactie

Terug naar “V70/XC70 vanaf MY2008”