S60 2.5T 2005: Slecht stationair toerental en melding bc

Er werden er vanaf 2000 meer dan 500.000 van gebouwd in het Belgische Gent.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Wout H
1st Gear member
Berichten: 11
Lid geworden op: 06.05.2018 - 21:56

Beste forumleden,

Na een paar maanden in deze auto gereden te hebben, moet ik jullie toch even wat vragen.
Ik rijd al een poos rond met een mogelijk motorisch defect aan onze S60 2.5T uit 2005.
Zouden jullie eens willen meedenken?

De boordcomputer geeft de melding 'Motorsystem Wartung erforderlich' (hij is in 2012 uit Dld geïmporteerd door de vorige eigenaar).
Ik zal hieronder proberen uit te leggen wat me allemaal opvalt.

Koude start:
Motor slaat direct aan, maar klimt gelijk naar 2000 toeren om daarna ongeveer 20 seconden op 1500 toeren te draaien. Daarbij
is ook een loeiend/huilend bijgeluidje te horen. Daarna zakt het toerental rustig naar 800 toeren, waarop hij
rustig blijft hangen.

Rijden:
Eenmaal in D en onderweg rijdt de auto prima, overschakelen op LPG gaat ongemerkt. Eenmaal op temperatuur begint de motor
voor bijv. het stoplicht bij stationair toerental te schokken. Niet altijd, maar bij elke rit wel een paar keer. Hij kakt even in naar 600 toeren maar
herstelt zich daarna weer. Dit geschiedt erg rumoerig en is niet prettig. Dit gebeurt ook in P. Een klein dotje gas bij in P doet het probleem
soms voor een halve minuut verhelpen. Sporadisch valt 'ie ook uit. Opnieuw starten gaat echter vlekkeloos. Zolang je maar blijft rijden,
is er niks aan de hand. Dan loopt 'ie goed, onder deellast en vollast is het dik in orde. Maar bij het volgende stoplicht kan 'ie zomaar
weer gaan lopen stotteren. Verbruik op LPG is bij normaal rijgedrag aan de goede kant van 1:9, wat mij voor deze auto wel prima lijkt.
Bij rustige ritten is het verbruik nog beter. Verbruikt geen koelvloeistof. Olieverbruik circa 1 liter op 10.000km (wat ik ervan heb kunnen vaststellen).
Geen rook of rare geurtjes tijdens het rijden.

Warme start:
Heel soms slaat 'ie niet aan, dan pruttelt 'ie even 2 seconden om daarna uit te vallen. Opnieuw starten gaat gek echter vlekkeloos.
Meestal is de warme start wat onrustig maar slaat 'ie wel gewoon aan.

Duidelijk mag zijn dat ik hier niet mee wil doorrijden.
Het lijkt mij dat dit gewoon aan iets heel iets simpels ligt. Een kleine fix en door. Maar steeds leidt de fix niet tot de oplossing.
Wat is er al gedaan:
- Bougies vervangen
- Bobines vervangen
- Turbodruksensor vervangen
- Wastegate afgesteld
- Luchtmassameter vervangen
- Luchtslang carterontluchting vervangen
- Luchtslang achter LMM vervangen
- LPG filter vervangen

De twee luchtslangen bleken zo lek als een mandje door middel van een rooktest. Valse lucht zou nu uitgesloten moeten zijn.
Maar na elke fix en reset van de BC blijven de melding + verschijnselen terugkomen. Meestal al 1 dag na de reset. De melding
komt ook terug als ik na de reset alleen op benzine blijf rijden. Op benzine zijn de symptomen iets minder heftig maar er is
merkbaar nog steeds iets aan de hand.

Als de garage de auto uitleest is meestal de luchtmassameter de boosdoener, die geeft een melding 'doorstroom te laag',
ook geeft ie aan dat het mengsel te arm of te rijk is, en hij registreert misfires.

Wat valt me verder op:
- Bij het wegrijden met koude motor hoor ik een vacuümpompje draaien ergens in de motorruimte achter het stuur, een paar
keer ongeveer 1 seconde lang, daarna is het weg.
- De LPG-installatie heeft een klepsmeersysteem met een reservoirpotje van pakweg 0,5L onder de motorkap, maar dit hoef ik
nooit bij te vullen. Het peil lijkt in 20.000km nog niet eens gedaald te zijn. Is dit wel oke? Heb er een bijvulfles van 5 liter bijgekregen
bij aankoop van de auto, maar die staat thuis te verstoffen.

Ik heb al veel gelezen over een vervuild gasklephuis, zou dat in dit geval ook de boosdoener kunnen zijn? Ik kan in de onderhouds-
historie niet terugzien wanneer dit gedaan is. Hetzelfde geldt voor het stellen van de kleppen.

Ik kan uit andere topics soms niet opmaken wat nou echt de oplossing is geweest, dus vandaar deze post.

Dus wat zou het kunnen zijn? Ik ben er al veel tijd en geld aan kwijt maar ben praktisch nog niks opgeschoten!
Verder is het een super auto. Ohja, de teller staat bijna op 202.000km. Gekocht in april dit jaar met 182.000km.
Alle hulp is welkom, bij voorbaat dank! :-)

Mvg,
Wout
Laatst gewijzigd door Wout H op 01.01.1970 - 01:00, 3 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Johan s60
6th Gear member
Berichten: 2815
Lid geworden op: 23.12.2006 - 16:36

Dat verhoogd toerental doet de mijne ook net na het starten, is normaal.
Stottert hij ook als je op benzine rijdt, of is dit alleen op LPG ?

Auto al uitgelezen of er fout codes zijn ?

Klepbescherming moet wel wat verbruiken 1 ltr op 1000 LPG is de norm, dus in jouw geval 1 ltr op de 9000 km
Wat voor systeem zit er in, electronisch of op vacuum het laatste systeem is niet nauwkeurig en eigenlijk niet geschikt voor een turbo motor.
S60 2.4 Drivers Edition AT + standkachel
Gebruikersavatar
Wout H
1st Gear member
Berichten: 11
Lid geworden op: 06.05.2018 - 21:56

Hoi Johan,

Goed te horen, die bevestiging dat dat normaal is.

De problemen gebeuren zowel op benzine als op LPG. Bij gebruik van beide brandstoffen
komt na reset de melding in de bc terug. Op LPG zijn de symptomen wel wat heftiger dan op
benzine.

Ik weet niet precies wat de foutcodes zijn, de garage leest ze uit. Maar het volgende komt vaak terug:
- LMM doorstroom te laag
- Mengsel te arm of te rijk
- Misfires in bepaalde cilinders.

Ik ben even in de papieren gedoken voor de LPG installatie:
Het is een systeem van Landi Renzo. JLM systeem is elektronisch geregeld.
Volgens jou had ik het potje al twee keer moeten bijvullen. Maar bij mij zit ie
sinds aankoop nog steeds vol. Zou er iets verstopt zitten en zou hierdoor misschien schade
kunnen zijn ontstaan?
Gebruikersavatar
Johan s60
6th Gear member
Berichten: 2815
Lid geworden op: 23.12.2006 - 16:36

Ik dacht dat JLM het electronisch smeersysteem van valveprotector gebruikt, wellicht niet goed aangesloten of ingesteld.
Motor loopt niet direct schade op, zeker niet met een rustige rijstijl.

Kijk even op de site of dit je smeersysteem is. https://www.valve-protector.de/11.html

Lambda sensor ook eens controleren (tijdens het rijden)
Laatst gewijzigd door Johan s60 op 01.01.1970 - 01:00, 2 keer totaal gewijzigd.
S60 2.4 Drivers Edition AT + standkachel
Gebruikersavatar
Wout H
1st Gear member
Berichten: 11
Lid geworden op: 06.05.2018 - 21:56

Hmm, het systeem achter je link komt me niet bekend voor.
Ik heb het bij de garage aangekaart, maandag weer een afspraak.
Sinds gisteren lijkt 'ie beter te lopen trouwens, benieuwd wat er nu
aan storingen zijn opgeslagen. Melding in de bc blijft nog wel staan.

Zal hier maandag wel weer een update plaatsen!
Emiel Nijholt
Starter
Berichten: 2
Lid geworden op: 24.10.2018 - 10:59

Ik heb ook een Volvo met dezelfde motorisering, ik had dezelfde problemen. Na het demonteren van het gasklephuis en grondig reinigen en montage met een nieuwe pakking loopt de motor weer zoals het hoort. Het geluid wat je hoort direct na het starten zou eventueel wel eens de turbo kunnen zijn, dit is normaal omdat het toerental na het aanslaan van de motor toch tegen de 1600 toeren oploopt.
Gebruikersavatar
Wout H
1st Gear member
Berichten: 11
Lid geworden op: 06.05.2018 - 21:56

Inmiddels donderdag dus, wilde even de tijd nemen om eea te testen.
Nu een paar honderd km verder, en het probleem lijkt te zijn verholpen!

Er was al veel vervangen maar,
de storing bleef steeds terug leiden naar de luchtmassameter, ook
al was valse lucht uitgesloten en ook al was de luchtmassameter al vervangen..

Bleek dus toch die luchtmassameter niet goed te zijn! Moet dus even terug
naar de eerste garage die deze heeft geplaatst..
Dikke kans dus ook dat de allereerste luchtmassameter nog gewoon goed was..
Want die is vervangen zonder eerst een test op valse lucht uit te voeren.

Conclusie: het vervangen van de luchtslangen heeft in elk geval het probleem verholpen.

@ Emiel: Gezien andere topics hier verdacht ik ook eerst het gasklephuis, heb dit ook
aan de garagist verteld, maar die wist dit te weerleggen, want dan zouden de opgeslagen
storingen anders zijn.. Anders dan alleen storing op de LMM in elk geval.

Oja, het klepsmeersysteem is gerepareerd, het pompje was kapot, deze is vervangen.

Hoop dat ik zo weer even verder kan, de auto rijdt echt weer super fijn!

Bedankt voor jullie reacties.
Plaats reactie

Terug naar “S60 my 2000 t/m 2009”