Na een paar maanden in deze auto gereden te hebben, moet ik jullie toch even wat vragen.
Ik rijd al een poos rond met een mogelijk motorisch defect aan onze S60 2.5T uit 2005.
Zouden jullie eens willen meedenken?
De boordcomputer geeft de melding 'Motorsystem Wartung erforderlich' (hij is in 2012 uit Dld geïmporteerd door de vorige eigenaar).
Ik zal hieronder proberen uit te leggen wat me allemaal opvalt.
Koude start:
Motor slaat direct aan, maar klimt gelijk naar 2000 toeren om daarna ongeveer 20 seconden op 1500 toeren te draaien. Daarbij
is ook een loeiend/huilend bijgeluidje te horen. Daarna zakt het toerental rustig naar 800 toeren, waarop hij
rustig blijft hangen.
Rijden:
Eenmaal in D en onderweg rijdt de auto prima, overschakelen op LPG gaat ongemerkt. Eenmaal op temperatuur begint de motor
voor bijv. het stoplicht bij stationair toerental te schokken. Niet altijd, maar bij elke rit wel een paar keer. Hij kakt even in naar 600 toeren maar
herstelt zich daarna weer. Dit geschiedt erg rumoerig en is niet prettig. Dit gebeurt ook in P. Een klein dotje gas bij in P doet het probleem
soms voor een halve minuut verhelpen. Sporadisch valt 'ie ook uit. Opnieuw starten gaat echter vlekkeloos. Zolang je maar blijft rijden,
is er niks aan de hand. Dan loopt 'ie goed, onder deellast en vollast is het dik in orde. Maar bij het volgende stoplicht kan 'ie zomaar
weer gaan lopen stotteren. Verbruik op LPG is bij normaal rijgedrag aan de goede kant van 1:9, wat mij voor deze auto wel prima lijkt.
Bij rustige ritten is het verbruik nog beter. Verbruikt geen koelvloeistof. Olieverbruik circa 1 liter op 10.000km (wat ik ervan heb kunnen vaststellen).
Geen rook of rare geurtjes tijdens het rijden.
Warme start:
Heel soms slaat 'ie niet aan, dan pruttelt 'ie even 2 seconden om daarna uit te vallen. Opnieuw starten gaat gek echter vlekkeloos.
Meestal is de warme start wat onrustig maar slaat 'ie wel gewoon aan.
Duidelijk mag zijn dat ik hier niet mee wil doorrijden.
Het lijkt mij dat dit gewoon aan iets heel iets simpels ligt. Een kleine fix en door. Maar steeds leidt de fix niet tot de oplossing.
Wat is er al gedaan:
- Bougies vervangen
- Bobines vervangen
- Turbodruksensor vervangen
- Wastegate afgesteld
- Luchtmassameter vervangen
- Luchtslang carterontluchting vervangen
- Luchtslang achter LMM vervangen
- LPG filter vervangen
De twee luchtslangen bleken zo lek als een mandje door middel van een rooktest. Valse lucht zou nu uitgesloten moeten zijn.
Maar na elke fix en reset van de BC blijven de melding + verschijnselen terugkomen. Meestal al 1 dag na de reset. De melding
komt ook terug als ik na de reset alleen op benzine blijf rijden. Op benzine zijn de symptomen iets minder heftig maar er is
merkbaar nog steeds iets aan de hand.
Als de garage de auto uitleest is meestal de luchtmassameter de boosdoener, die geeft een melding 'doorstroom te laag',
ook geeft ie aan dat het mengsel te arm of te rijk is, en hij registreert misfires.
Wat valt me verder op:
- Bij het wegrijden met koude motor hoor ik een vacuümpompje draaien ergens in de motorruimte achter het stuur, een paar
keer ongeveer 1 seconde lang, daarna is het weg.
- De LPG-installatie heeft een klepsmeersysteem met een reservoirpotje van pakweg 0,5L onder de motorkap, maar dit hoef ik
nooit bij te vullen. Het peil lijkt in 20.000km nog niet eens gedaald te zijn. Is dit wel oke? Heb er een bijvulfles van 5 liter bijgekregen
bij aankoop van de auto, maar die staat thuis te verstoffen.
Ik heb al veel gelezen over een vervuild gasklephuis, zou dat in dit geval ook de boosdoener kunnen zijn? Ik kan in de onderhouds-
historie niet terugzien wanneer dit gedaan is. Hetzelfde geldt voor het stellen van de kleppen.
Ik kan uit andere topics soms niet opmaken wat nou echt de oplossing is geweest, dus vandaar deze post.
Dus wat zou het kunnen zijn? Ik ben er al veel tijd en geld aan kwijt maar ben praktisch nog niks opgeschoten!
Verder is het een super auto. Ohja, de teller staat bijna op 202.000km. Gekocht in april dit jaar met 182.000km.
Alle hulp is welkom, bij voorbaat dank!

Mvg,
Wout