Stand 3 ruitenwisser

Er werden er vanaf 2000 meer dan 500.000 van gebouwd in het Belgische Gent.
Plaats reactie
NavyTr1gger
2nd Gear member

Dag Allen!

Ik heb een S60 2.4d uit 2009 met regensensor. Nu heb ik als deze aan staat dat de ruitenwissers bij standje 3 stilstaan. Ik heb geen enkel idee hoe ik dit kan nagaan of dit een elektrisch of mechanisch probleem is.

Onlangs is de paravan open geweest om de kijken naar de ruitenwisser motor en de armen, iemand zei dat het misschien niet goed vast zou zitten en dat ik dit moest nagaan. Alles zag er netjes uit, gesmeerd en vast, weinig aan op te merken dus.
Ook heb ik het forum er op nagezocht maar eigenlijk geen vergelijkbaar probleem gevonden.

Is hier iemand die weet hoe ik dit na kan meten indien het elektrisch is of moet ik gewoon de gok wagen om een nieuwe ruitenwissermotor te kopen bij Rima.

Bedankt alvast !
Volvo S60 2.4d 163pk '09
Volvo S40 1.8 90Kw '99

Handig zijn is een gave...
Johan s60
6th Gear member

Standen ruitennwisser;

Regensensor (regelbaar met draaiknop)
Interval (regelbaar met draaiknop)
stand 1 continu
stand 2 continu
stand 3 bestaat niet

Ik denk dat je de snelste stand bedoeld (stand 2), en ik denk dat het in de schakelaar zit, althans dat was het geval bij mijn vorige s60

Je kan proberen deze in te spuiten met contact spray
Laatst gewijzigd door Johan s60 op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
S60 2.4 Drivers Edition AT + standkachel
NavyTr1gger
2nd Gear member

Oh sorry, ik bedoel inderdaad de snelste continue stand. ik dacht dat interval die met draaiknop ook te regelen is stand 1 was.

De ruitenwisser doet het ook niet als hij op regensensor stand staat in zijn snelste stand, moet ik dan de hendel vervangen?
Volvo S60 2.4d 163pk '09
Volvo S40 1.8 90Kw '99

Johan s60
6th Gear member

Als hij op regensensor staat, kan hij ook de snelste stand inschakelen, als dat nodig is bijv. met hevige regen.
Maar als je zelf de schakelaar in de stand interval of 1 en 2 zet wordt automatisch de regensensor uitgeschakeld, deze moet je als je dat wilt weer activeren.

Een defekt relais (in motor ruimte) zou ook nog kunnen, beter eerst goede diagnose stellen alvorens delen gaan vervangen.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
NavyTr1gger
2nd Gear member

Hey Johan! Thanks, ik kon dit echt niet vinden, ook niet in het boekje.

Zowel bij mijn regensenor als zelf op stand 2 schakelen doet hij niets. Als ik zo een beetje om me heen rondvraag hoor ik iedereen zeggen, ruitenwissers doen het wel of niet. Nou ze doen het dus wel, dan kan het de motor niet zijn en
is het iets elektrisch.
Als ik de kap van de relais bak open heb en ik zet mijn ruitenwisser op stand 2 dan hoor ik de relais wel in en uitschakelen als hij stopt terwijl hij sneller moet gaan draaien. Hij is net zo snel als in stand 1 als in stand 2 met daarbij dat hij dus stopt in stand 2.
Tevens heeft uitwisselen van beide relais geen zin, alles blijft werken behalve de snelle stand.

Ik heb het gevoel dat er iets elektrisch is maar waar en hoe ik dit moet zoeken weet ik nu niet meer zo goed.

Bestaat er een mogelijkheid om de relais te checken? Anders dan een nieuwe kopen en die er in drukken?

Groetjes!
Laatst gewijzigd door NavyTr1gger op 01.01.1970 - 01:00, 2 keer totaal gewijzigd.
Volvo S60 2.4d 163pk '09
Volvo S40 1.8 90Kw '99

Johan s60
6th Gear member

Zoals ik al zij kan ook in de schakelaar zitten aan het stuur, als je relais FST1 er uit neemt, en spanning op de spoel zet (86+ en 85-) dan moet het relais een verbinding maken met aansl. 30 en 87 deze verbinding kan je dan met een ohmmeter doormeten, waarde moet dan erg laag zijn 0,..

Laat je de spoel spannings loos dan is er verbinding met 30 en 87a, deze moet ook een lage weerstand hebben.
Maar het is een standaard wisselrelais en daar zitten er meer van in je auto!!!
NavyTr1gger
2nd Gear member

Aah zo, nou ik zie al dat dit doormeten voor mij niet te doen is, ik heb hier absoluut geen kaas van gegeten.

Wat betreft de hendel aan het stuur kan ik hier nog wel wat mee, in mijn vrije dag zal ik die er maar een keer afhalen en onder handen nemen. Mocht dit dan niet lukken zal ik toch echt mijzelf moeten beroepen op hulp uit 't forum of van een garage.

@Johan? Zou jij willen en kunnen helpen?
Volvo S60 2.4d 163pk '09
Volvo S40 1.8 90Kw '99

NavyTr1gger
2nd Gear member

Laatste stand van zaken:

- Heb de relais onder de motorkap uitgewisseld en dit bracht geen verschil.
- Ik heb een nieuwe schakelaar gekocht en deze gemonteerd, ook geen verschil

Het laatste wat ik nu nog kan doen (denk ik) is een nieuwe ruitenwissermotor monteren. Ik heb geen idee waarin het probleem zich voor doet en kan zelf niet veel doormeten. Als er iemand in de buurt woont (Regio Enkhuizen) die mij hierbij kan helpen hoor ik dit graag!
Volvo S60 2.4d 163pk '09
Volvo S40 1.8 90Kw '99

NavyTr1gger
2nd Gear member

Nieuwe schakelaar aan het stuur en 2 nieuwe relais maken geen verschil. Is er iemand die mij hier verder mee kan helpen? Volvo garage zegt mij nieuwe motor er in te laten zetten die ik echt heel duur vindt.

Ik kan zelf niet veel meer doen, is er iemand die mij kan helpen met onderzoeken waar de fout zit?
Volvo S60 2.4d 163pk '09
Volvo S40 1.8 90Kw '99

Plaats reactie

Terug naar “S60 my 2000 t/m 2009”