Heb sinds half juli een T4, nu ongeveer een 2500 km gereden,
gemiddelde verbruik over die 2500 km is 9.8 liter/100km.
Mijn rijstijl is de enige reden van dit hoge verbruik. (Korte afstanden in de stad, sportief)
Dus heb ik wat fimpjes zitten opzoeken over die Ecoboost motor en hoe je het verbruik omlaag krijgt.
De conclusie is zeer eenvoudig; kom niet aan het gaspedaal.
Extreem rustig en zuining rijgedrag.
Ford heeft die motor ontwikkeld met het doel zuiniger te zijn dan voorgangers, en toch meer kracht ontwikkelen.
In praktijk resulteert dat in zuiniger rijden zonder gas te geven, of sprotief rijden met enorm brandstofverbruik tot gevolg.
Geen tussenweg mogelijk.
Dus deze morgen alle schermpjes maar eens op ECO en brandstofverbruik gezet , en die extreme rijstijl uitgetest, lap, 7.2 liter.
Dat lukt dus echt alleen als je extreem anticiperend rijdt, vertragen met het rempedaal is al nadelig, enkel op de motor remmen.
Dat hou ik niet vol, weet ik nu al, maar 9.8 liter vind ik eigenlijk ook al geen probleem meer, gezien het rijplezier je hebt gehad.
Iemand anders ervaring met verbruik en rijgedrag met een T4 GDTI 1.6?
Verbruik T4
- Rinootje
- 4th Gear member
Ik ben niet helemaal jouw doelgroep voor je vraag, maar ik vind je verbruik wel heel erg extreem.
Ik heb mijn T5 nu anderhalf jaar en mijn gemiddeld verbruik staat op 7,9 ltr / 100 km
Op de lange afstand, met een gemiddelde snelheid van 90 km/hr (ga eens op vakantie naar Ierland, daar kennen ze amper snelwegen) kom ik zelfs op 5,6 ltr / 100 km
Op de korte afstand (en dan heb ik het over amper 5 km) kom ik op 10 ltr / 100 km. En deze afstand doe ik alleen als ik eens een keer boodschappen ga doen in de nabij gelegen gemeente.
Als ik naar mijn werk ga, dat is 35 km, dan haal ik 7,8 tot 8,0 ltr / 100 km ook naar gelang files die er staan (randstad, dan weet je het wel).
Mijn auto staat niet in de eco+ stand, heb ik ooit eens een keer gedaan en kwam er toen achter, dat het verbruik niet minder werd, maar wat wel irritant was, dat de auto niet meer op de motor remt als je het gas loslaat.
Ik heb mijn T5 nu anderhalf jaar en mijn gemiddeld verbruik staat op 7,9 ltr / 100 km
Op de lange afstand, met een gemiddelde snelheid van 90 km/hr (ga eens op vakantie naar Ierland, daar kennen ze amper snelwegen) kom ik zelfs op 5,6 ltr / 100 km
Op de korte afstand (en dan heb ik het over amper 5 km) kom ik op 10 ltr / 100 km. En deze afstand doe ik alleen als ik eens een keer boodschappen ga doen in de nabij gelegen gemeente.
Als ik naar mijn werk ga, dat is 35 km, dan haal ik 7,8 tot 8,0 ltr / 100 km ook naar gelang files die er staan (randstad, dan weet je het wel).
Mijn auto staat niet in de eco+ stand, heb ik ooit eens een keer gedaan en kwam er toen achter, dat het verbruik niet minder werd, maar wat wel irritant was, dat de auto niet meer op de motor remt als je het gas loslaat.
Mazda CX-30 SkyActive-X Takumi (MY2025)
Volvo V40 T5 Inscription (MY2017) Polestar
VW Scirocco 2.0 Tsi (MY2011)
Volvo V40 T5 Inscription (MY2017) Polestar
VW Scirocco 2.0 Tsi (MY2011)
- rthartog
- 1st Gear member
Heb de T3.. maar haal makkelijk een verbruik van 6.9 op 100km en dan rijd ik helemaal niet eco.
Snel optrekken en constante snelheden is het advies, maar nu woon ik ook in het Oosten, daar is het verkeer wat minder druk dat scheelt natuurlijk ook behoorlijk.
Snel optrekken en constante snelheden is het advies, maar nu woon ik ook in het Oosten, daar is het verkeer wat minder druk dat scheelt natuurlijk ook behoorlijk.
- MrBadaboem
- 1st Gear member
Ik rijd niet eens een bezine, maar wat hierboven aangestipt wordt is wel belangrijk en is voor mij het grootste verschil in gebruik. De verkeerssituatie heeft een grote invloed en dat is ook gedeeltelijk afhankelijk van het deel van het land voorbeeld: dagelijks spitsverkeer maar geen file 4,7/100, dagelijks spitsverkeer stop&go/file 5,4/100 en buiten de spits 4,8/100. Dat is voor mij het verschil dat gemaakt wordt, let hierbij dat het dus een 2.0 d2 is en dat het dus bij een benzine net anders ligt.
V40 2.0 D2 Nordic+ MY2017 (r-design achterbumper&wielen)
-
- 2nd Gear member
Dag Collega T rijders,
ik heb een paar maand getwijfeld tussen een T5 2.0 en deze T4 1.6.
Financieel is en blijft de T5 hier in Belgie een afstraffing, zowel qua taks, inschrijving en verzekering.
Ik had gerekend op een gemiddlede van 8.5 a 9 met de T4, daar zit ik een liter boven, als ik rij zoals ik wil rijden.
Toch blijft de T4 op jaarbasis, dan nog steeds enkele honderden euro beterkoop.
Komt erbij dat ik een tweedehands gekocht heb aan een heel goede prijs, een identieke T5 was niet te vinden, omdat mijn T4 een "magere" Summum is, en de meeste T'5s veel meer opties hebben ,die ook op de tweedehandsmarkt hun prijs kennen.
Een t5 had me snel 10000 (tienduizend) euro meer gekost, dus financieel is de T5 2.0 een dooddoener voor mijn budget.
Ik heb ook een Golf 1.4 TSI 150 pk, 250 Nm, die tikt ook af op 8 liter of zo net eronder.
Ik hoopte dat de T4 met een litertje meer toe zou komen, maar dat zijn er dus 2 geworden.
Los daarvan ben ik extreem verrast in positieve zin, over de prestaties van de T4.
Ik rij graag sportief, en op papier is de T4 powershift niet zo snel, maar in realiteit is hij sneller dan menig andere auto.
Tov handgeschakeld, is hij 1 sec trager, ik denk dat die seconde te maken heeft met terugschakelen, want eens in versnelling schiet hij weg.
Dat schakelen begin ik nu een beetje te kennen, en die eerste schakelseconde, daar kan je op anticiperen wat in de praktijk wil zeggen dat die er niet is.
Extreem tevreden met mijn aankoop, op dit moment zijn er OZ Superturismo's GT 18 inchers onderweg.
Next is tuning en dan schroefveren om hem een beetje lager te leggen.
ik heb een paar maand getwijfeld tussen een T5 2.0 en deze T4 1.6.
Financieel is en blijft de T5 hier in Belgie een afstraffing, zowel qua taks, inschrijving en verzekering.
Ik had gerekend op een gemiddlede van 8.5 a 9 met de T4, daar zit ik een liter boven, als ik rij zoals ik wil rijden.
Toch blijft de T4 op jaarbasis, dan nog steeds enkele honderden euro beterkoop.
Komt erbij dat ik een tweedehands gekocht heb aan een heel goede prijs, een identieke T5 was niet te vinden, omdat mijn T4 een "magere" Summum is, en de meeste T'5s veel meer opties hebben ,die ook op de tweedehandsmarkt hun prijs kennen.
Een t5 had me snel 10000 (tienduizend) euro meer gekost, dus financieel is de T5 2.0 een dooddoener voor mijn budget.
Ik heb ook een Golf 1.4 TSI 150 pk, 250 Nm, die tikt ook af op 8 liter of zo net eronder.
Ik hoopte dat de T4 met een litertje meer toe zou komen, maar dat zijn er dus 2 geworden.
Los daarvan ben ik extreem verrast in positieve zin, over de prestaties van de T4.
Ik rij graag sportief, en op papier is de T4 powershift niet zo snel, maar in realiteit is hij sneller dan menig andere auto.
Tov handgeschakeld, is hij 1 sec trager, ik denk dat die seconde te maken heeft met terugschakelen, want eens in versnelling schiet hij weg.
Dat schakelen begin ik nu een beetje te kennen, en die eerste schakelseconde, daar kan je op anticiperen wat in de praktijk wil zeggen dat die er niet is.
Extreem tevreden met mijn aankoop, op dit moment zijn er OZ Superturismo's GT 18 inchers onderweg.
Next is tuning en dan schroefveren om hem een beetje lager te leggen.
2019 V40 T2 Sport Edition
2015 V40 T4 Summum
2006 V50 2.0 D Momentum
2004 V50 2.0 D
2015 V40 T4 Summum
2006 V50 2.0 D Momentum
2004 V50 2.0 D
- Longone
- 5th Gear member
Ik haal 1:27 met een 2.0D2 en 1:17 met een 1.6T2, gemeten aan de pomp dus niet op die per definitie te optimistische boordcomputer.
Langere stukken rijden met 85-105 km/u op de rechterstrook, rustig optrekken, nauwelijks remmen, banden op spanning (2.5) en airco uit.
Deze zuinigheidsformule werkt voor elke motor, electrisch, gas, diesel, benzine.
Waar het vooral om gaat is dat je zo min mogelijk verspilt aan extra wrijving met de weg en met de lucht.
De wegenverkeerswet is heel wat anders dan de natuurkundewet; bij 130 km/u ("ik houd me toch aan de snelheid") wordt de luchtweerstand exponentieel hoger dan bij 100 km/u en neemt het verbruik en de vervuiling dan ook exponentieel toe.
De staat vindt het wel prima dat zoveel mogelijk mensen 130 km/u rijden, dan komt er extra geld in het laatje. Milieu is blijkbaar minder belangrijk.
Langere stukken rijden met 85-105 km/u op de rechterstrook, rustig optrekken, nauwelijks remmen, banden op spanning (2.5) en airco uit.
Deze zuinigheidsformule werkt voor elke motor, electrisch, gas, diesel, benzine.
Waar het vooral om gaat is dat je zo min mogelijk verspilt aan extra wrijving met de weg en met de lucht.
De wegenverkeerswet is heel wat anders dan de natuurkundewet; bij 130 km/u ("ik houd me toch aan de snelheid") wordt de luchtweerstand exponentieel hoger dan bij 100 km/u en neemt het verbruik en de vervuiling dan ook exponentieel toe.
De staat vindt het wel prima dat zoveel mogelijk mensen 130 km/u rijden, dan komt er extra geld in het laatje. Milieu is blijkbaar minder belangrijk.
- MrBadaboem
- 1st Gear member
Ongelofelijk veel respect voor zo'n toewijding aan zuinig rijden logone! Ik houd er toch teveel van om af en toe de auto de sporen te geven om zuinigheidsrecords te rijden, maar met "gemixt" rijdgedrag (rustig en zuinig in de spits, het schiet immers toch niet op. Sportief voor ritjes daarbuiten) kom ik toch aan 1:21 gemiddeld.Longone schreef: Ik haal 1:27 met een 2.0D2 en 1:17 met een 1.6T2, gemeten aan de pomp dus niet op die per definitie te optimistische boordcomputer.
V40 2.0 D2 Nordic+ MY2017 (r-design achterbumper&wielen)
-
- 2nd Gear member
Longone,
heb ondertussen wat ritjes gehad, waar ik tijd had, en heb redellijk zuing gereden,
bvb autostrade, ipv 130 aan 115,
weining remmen, anticiperend rijden dus.
Wel airco op, en dan kom ik gemiddled tssn de 7.2 en 7.8 uit.
Dat vind ik voor de T4 eigenlijk zeer goed.
Alleen ben ik veel te ongeduldig en de T4 veel te onstuimig om dat lang vol te houden.
heb ondertussen wat ritjes gehad, waar ik tijd had, en heb redellijk zuing gereden,
bvb autostrade, ipv 130 aan 115,
weining remmen, anticiperend rijden dus.
Wel airco op, en dan kom ik gemiddled tssn de 7.2 en 7.8 uit.
Dat vind ik voor de T4 eigenlijk zeer goed.
Alleen ben ik veel te ongeduldig en de T4 veel te onstuimig om dat lang vol te houden.

2015 V40 T4 Summum
2006 V50 2.0 D Momentum
2004 V50 2.0 D
2015 V40 T4 Summum
2006 V50 2.0 D Momentum
2004 V50 2.0 D
-
- Starter
Hallo ik zal me even voorstellen, mijn naam is Robert ben 29 jaar jong en heb sinds 7 weken een heerlijke Volvo V40 dynamic edition.
Het betreft een T3 motor geartronic.
Nu zie ik jullie brandstof verbruik cijfers en dan denk ik bij sommige van jullie hoe dan ??!!
Ik heb een redelijke normale rij stijl. Maar op de snelweg rijdt ik overal 20 km te snel. ( als de situatie dit toelaat uiteraard. )
Heb nu over 12000 km een gemiddelde van 8.5 per 100 km ik vind dat vrij stevig voor een auto uit 2018.
Groeten Robert
Het betreft een T3 motor geartronic.
Nu zie ik jullie brandstof verbruik cijfers en dan denk ik bij sommige van jullie hoe dan ??!!
Ik heb een redelijke normale rij stijl. Maar op de snelweg rijdt ik overal 20 km te snel. ( als de situatie dit toelaat uiteraard. )
Heb nu over 12000 km een gemiddelde van 8.5 per 100 km ik vind dat vrij stevig voor een auto uit 2018.
Groeten Robert
- rthartog
- 1st Gear member
T3 uit 2018 is een Volvo motor (2.0) de T3 en T4 van voor 2015 of 16 zijn van Ford.. Dat is de 1.6 ecoboost.
Dus dat is een totaal andere motor.
Heb de auto nu wat langer en rij inmiddels 6.8L op 100km, dit zijn ritten van 15km waarbij de grootste stukken 90 gereden wordt.
Op de snelweg stijgt het verbruik iets, maar niet veel. Zodra je echter boven de 130km/h komt wordt het verbruik wel behoorlijk wat meer.
Ik houd me niet echt bezig met zuinig rijden, vind dat de T3 (1.6) het best knap doet vergeleken met mijn vorige auto. (1.2TCE Renault Megane) die reed 7.7 op 100km
Dus dat is een totaal andere motor.
Heb de auto nu wat langer en rij inmiddels 6.8L op 100km, dit zijn ritten van 15km waarbij de grootste stukken 90 gereden wordt.
Op de snelweg stijgt het verbruik iets, maar niet veel. Zodra je echter boven de 130km/h komt wordt het verbruik wel behoorlijk wat meer.
Ik houd me niet echt bezig met zuinig rijden, vind dat de T3 (1.6) het best knap doet vergeleken met mijn vorige auto. (1.2TCE Renault Megane) die reed 7.7 op 100km
-
- 2nd Gear member
Dit weekend gaf de BC ineens aan; Koelvleoistofniveau te laag, stop zsm.
Aai, heb ik n net gelezen dat dit type motor, de 1.6 ecoboost, gevoelig is voor koelvloeistof lek owv een designfoutje in de koppakking.
Damn laat het niet waar zijn....
Aai, heb ik n net gelezen dat dit type motor, de 1.6 ecoboost, gevoelig is voor koelvloeistof lek owv een designfoutje in de koppakking.
Damn laat het niet waar zijn....
2015 V40 T4 Summum
2006 V50 2.0 D Momentum
2004 V50 2.0 D
2015 V40 T4 Summum
2006 V50 2.0 D Momentum
2004 V50 2.0 D