Hoi mensen,
binnenkort ga ik met een maat (iets technischer dan ik, al kan dat snel) mijn voorste schijven en remblokken vervangen. Het is de eerste keer remmen vervangen bij deze specifieke wagen (V70 N D5 2007, nog net het oude model zeg maar).
Even een technisch vraagje daarbij, om te zorgen dat we het juiste gereedschap erbij hebben:
Is de remzuiger aan de voorzijde zo naar achteren te drukken of moet je hem indraaien (met speciaal gereedschap)?
En in dat laatste geval: welke kant op?
Hopelijk is er iemand met ervaring die me meer kan vertellen? Alvast dank!
Schijven en blokken voor vervangen
- Chrizzle D5
- 2nd Gear member
- Berichten: 207
- Lid geworden op: 10.10.2008 - 13:30
----
Volvo 480 turbo 1989
(opel corsa 1.2 2001)
Volvo S60 D5 2001 - 476.000 km
Volvo V70N D5 sport 2007 - 600.000 km
Volvo XC70NN D5 summum 2014 - 310.000 km
Volvo 480 turbo 1989
(opel corsa 1.2 2001)
Volvo S60 D5 2001 - 476.000 km
Volvo V70N D5 sport 2007 - 600.000 km
Volvo XC70NN D5 summum 2014 - 310.000 km
- Johan s60
- 6th Gear member
- Berichten: 2812
- Lid geworden op: 23.12.2006 - 16:36
Zuiger kan met beleid terug gedrukt worden, er is hier gereedschap voor in de handel, echter kan het met een grote tang ook.
Pas dan wel op dat je niet uit schiet en daarbij de stofhoes vd zuiger beschadigd.
Als je de ontluchtingsnippel opendraait, zal het nog iets makkelijker gaan.
Pas dan wel op dat je niet uit schiet en daarbij de stofhoes vd zuiger beschadigd.
Als je de ontluchtingsnippel opendraait, zal het nog iets makkelijker gaan.
S60 2.4 Drivers Edition AT + standkachel
- NicoV40
- 4th Gear member
- Berichten: 685
- Lid geworden op: 11.04.2015 - 18:44
Aan de voorzijde kan je ze gewoon terug drukken. Wat ik doe is met een papegaaitang de boel terug drukken, met het versleten remblokje nog op zn plaats, zo raak ik zeker de stofhoes niet en is de druk iets gelijkmatiger.
Ex V40 classic rijder, nu P1 rijder
Volvo V50, MY2005, 2.0D met chippie
Volvo V60, MY2017, 2.0D D2 gechipt naar 177pk
Volvo 164, BY1972, B30A (dubbele carburatie)
Volvo V50, MY2005, 2.0D met chippie

Volvo V60, MY2017, 2.0D D2 gechipt naar 177pk

Volvo 164, BY1972, B30A (dubbele carburatie)

- Frederik Welvaert
- 5th Gear member
- Berichten: 1900
- Lid geworden op: 10.10.2007 - 19:57
- Locatie: Maldegem
Even tolk Vlaams-Nederlands spelen
Een tang die in de Vlaamse volksmond papegaaitang genoemd wordt heet in het Nederlands waterpomptang. Kwestie van verwarring met een papegaaibektang te voorkomen

Een tang die in de Vlaamse volksmond papegaaitang genoemd wordt heet in het Nederlands waterpomptang. Kwestie van verwarring met een papegaaibektang te voorkomen

1995 Volvo 965 B6254S automaat
MY10 XC60 2.4D AWD Geartronic - Rica/Volvotune - VolvoTech Garmin GPS + RV cam
MY05 V50 2.0D
MY10 XC60 2.4D AWD Geartronic - Rica/Volvotune - VolvoTech Garmin GPS + RV cam
MY05 V50 2.0D
-
- 6th Gear member
- Berichten: 3156
- Lid geworden op: 20.03.2009 - 16:04
Lijmklem is makkelijker.
- Musicus
- 4th Gear member
- Berichten: 787
- Lid geworden op: 06.01.2008 - 15:47
- Locatie: Ulvenhout
Wanneer je de zuiger terug duwt, haal het deksel van het remvloeistof reservoir maar let op dat het potje niet gaat overstromen. Is namelijk een bijtend goedje.
Wanneer je de ontluchtings nippel opendraait zal je waarschijnlijk ook moeten ontluchten omdat je ook weer een beetje lucht aanzuigt. Al kan het natuurlijk nooit kwaad om de vloeistof eens te verversen.
Wanneer je de ontluchtings nippel opendraait zal je waarschijnlijk ook moeten ontluchten omdat je ook weer een beetje lucht aanzuigt. Al kan het natuurlijk nooit kwaad om de vloeistof eens te verversen.
S60 D5 2002, 850.000km
S60 2.4 2009, 282.000km
V40 2.0 2004, 264.000km
S60 2.4 2009, 282.000km
V40 2.0 2004, 264.000km
- Chrizzle D5
- 2nd Gear member
- Berichten: 207
- Lid geworden op: 10.10.2008 - 13:30
Misschien toch leuk om nog even een update te doen. Reden om de schijven en blokken te vervangen was het signaal bij de laatste APK in mei: "ik heb hem goedgekeurd met een aantekening, maar de schijven en blokken voor moeten eigenlijk z.s.m. vervangen. Eigenlijk binnen een paar maand".
Met die vriend van mij ben ik uiteindelijk onder de auto gekropen, en wij vonden eigenlijk dat er weinig aan de hand leek.
Toen ik daarna even bij de landelijke bandenexpert moest zijn voor airco bijvullen, heb ik gelijk gevraagd om even een remtest te doen. Prima remmen. En na even doorvragen over de schijven: "Er zit wat roest op de randen van de schijf, en ze zijn wat ingesleten. Maar de keurmeester mag hier absoluut geen afkeur voor geven. Dat mag pas als het staal op staal remmen wordt. Gewoon lekker nog een heel jaar afrijden, en dan de boel vervangen". Nou: als zij zoiets al roepen...
Zo zie je maar weer, hoe het uitmaakt wie je treft in de garages. Het valt me elk jaar weer op, zelfs bij APK's, hoe garages verschillen in diagnoses.
Met mijn vriend heb ik afgesproken om ergens over een jaar dit maar eens te gaan klussen, eerst maar eens de APK 2019 proberen. De schijven staan mooi warm en droog klaar in de berging...
Met die vriend van mij ben ik uiteindelijk onder de auto gekropen, en wij vonden eigenlijk dat er weinig aan de hand leek.
Toen ik daarna even bij de landelijke bandenexpert moest zijn voor airco bijvullen, heb ik gelijk gevraagd om even een remtest te doen. Prima remmen. En na even doorvragen over de schijven: "Er zit wat roest op de randen van de schijf, en ze zijn wat ingesleten. Maar de keurmeester mag hier absoluut geen afkeur voor geven. Dat mag pas als het staal op staal remmen wordt. Gewoon lekker nog een heel jaar afrijden, en dan de boel vervangen". Nou: als zij zoiets al roepen...
Zo zie je maar weer, hoe het uitmaakt wie je treft in de garages. Het valt me elk jaar weer op, zelfs bij APK's, hoe garages verschillen in diagnoses.
Met mijn vriend heb ik afgesproken om ergens over een jaar dit maar eens te gaan klussen, eerst maar eens de APK 2019 proberen. De schijven staan mooi warm en droog klaar in de berging...
----
Volvo 480 turbo 1989
(opel corsa 1.2 2001)
Volvo S60 D5 2001 - 476.000 km
Volvo V70N D5 sport 2007 - 600.000 km
Volvo XC70NN D5 summum 2014 - 310.000 km
Volvo 480 turbo 1989
(opel corsa 1.2 2001)
Volvo S60 D5 2001 - 476.000 km
Volvo V70N D5 sport 2007 - 600.000 km
Volvo XC70NN D5 summum 2014 - 310.000 km
- moos v40
- 2nd Gear member
- Berichten: 165
- Lid geworden op: 19.10.2018 - 13:49
Tipje, kijk eens een paar youtube filmpjes over remmen vervangen. maakt veel duidelijk. En nog een tip: voordat je de oude remblokken uit de klauw haalt kun je met een dikke schroevendraaier oid heel makkelijk de zuiger terug drukken door de ruimte tussen de blokken te vergroten zodat er genoeg plek is voor je nieuwe blokken en schijf. succes!