Ik wil de hogedruk brandstofsensor vervangen (zie post viewtopic.php?t=80335 ) en maak mij wat zorgen om de afdichting van de nieuwe sensor op de commonrail aangezien die niet gelijk is aan de huidige sensor.
De nieuwe sensor heeft namelijk M18 schroefdraad en de huidige M12 of M14. Hij zou echter wel compatible zijn voor mijn type auto.
Naast deze sensor hebben, voor zover ik heb kunnen zien, alle andere merken geschikt voor mijn auto ook M18 schroefdraad. Dit wordt echter niet altijd duidelijk aangegeven.
Nieuwe sensor:
SIDAT 81.043A2
https://www.autodoc.nl/sidat/12788404
Geschikt voor "Volvo 2.4 D5, Bouwjaar 01.2001 - 12.2008, 2401 ccm, 163 PK"
Om de nieuwe sensor (pos15) te kunnen monteren moet ik alle adaptors verwijderen (pos 16 en 18) zie foto.
Deze adaptors hebben echter een afdichtings functie.
De gladde oppervlakken van de sensorkop en adaptor 18 worden tegen elkaar gedrukt en adaptor 18 intern tegen een randje in de commonrail waardoor het geheel afgedicht wordt.
De nieuwe sensor dicht echter af op de buiten rand van de common rail met de rand van de moer aan het einde van het schroefdraad.
Dicht dit voldoende af? Is het voldoende om deze er gewoon strak tegenaan te schroeven?
Heeft iemand ervaring met het monteren van een M18 brandstofsensor in de common rail?
V70 brandstofdruksensor common rail vervangen
- edraket
- 7th Gear member
- Berichten: 8634
- Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
- Locatie: Haarlemmermeer
Waarom niet gewoon een sensor bij de dealer gehaald? Heb het zelf niet zo op immitatie sensoren, geeft altijd gedonder.
Laatst gewijzigd door edraket op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
- HFroling
- 1st Gear member
- Berichten: 25
- Lid geworden op: 01.02.2015 - 10:09
Misschien heb je gelijk, maar waar leg je de grens? Ik heb al behoorlijk wat moeten vervangen de afgelopen 3 jaar als ik dat allemaal origineel had moeten doen...
Bovendien is het niet zeker dat de sensor de oorzaak is.
Bovendien is het niet zeker dat de sensor de oorzaak is.
Sinds 4-2015: Volvo V70 D5 bj 04-2003 345000 (jan 2019)
- Musicus
- 4th Gear member
- Berichten: 787
- Lid geworden op: 06.01.2008 - 15:47
- Locatie: Ulvenhout
Ik heb al eens deze sensor vervangen vanwege het onregelmatig lopen van de motor. Heb er op het forum verschillende dingen over geschreven. Wat ik me herinner is dat ik, bij het wisselen van de sensor inderdaad een verloopstuk moest plaatsen (of verwijderen dat weet ik niet meer precies) om de nieuwe sensor te monteren. Er was inderdaad een andere maat schroefdraad. Maar ook zonder dit verloopstuk zat alles prima gemonteerd.
Ik heb de sensor gehaald bij een Volvo demontage bedrijf, ik denk dus dat Volvo ook verschillende maten door elkaar gebruikt. Als je wil proberen kan je ook daar eens een sensor halen, wellicht kan je dan ook nog uitzoeken welke maat draad je wil.
Die van mij zit er al weer jaren in naar volle tevredenheid.
Ik heb de sensor gehaald bij een Volvo demontage bedrijf, ik denk dus dat Volvo ook verschillende maten door elkaar gebruikt. Als je wil proberen kan je ook daar eens een sensor halen, wellicht kan je dan ook nog uitzoeken welke maat draad je wil.
Die van mij zit er al weer jaren in naar volle tevredenheid.
S60 D5 2002, 850.000km
S60 2.4 2009, 282.000km
V40 2.0 2004, 264.000km
S60 2.4 2009, 282.000km
V40 2.0 2004, 264.000km
- HFroling
- 1st Gear member
- Berichten: 25
- Lid geworden op: 01.02.2015 - 10:09
Ik heb vanmiddag de nieuwe sensor bij mijn garage laten monteren. Dus de sensor met M18 draad.
Hiervoor moest het verloopstukje en een adaptor blokje verwijderd worden.
Helaas lekte de sensor na montage diesel. Dit was verder niet op te lossen.
Ik ga er nu toch vanuit dat je dezelfde brandstofsensor maat terug moet zetten dus maar op zoek naar een andere sensor.
Hiervoor moest het verloopstukje en een adaptor blokje verwijderd worden.
Helaas lekte de sensor na montage diesel. Dit was verder niet op te lossen.
Ik ga er nu toch vanuit dat je dezelfde brandstofsensor maat terug moet zetten dus maar op zoek naar een andere sensor.
Laatst gewijzigd door HFroling op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Sinds 4-2015: Volvo V70 D5 bj 04-2003 345000 (jan 2019)