Wielmaten V70 MY15

Plaats reactie
Swellux
1st Gear member

Afgelopen maandag bij mijn (voor mij nieuwe) V70 een setje studded banden gekregen. Helaas zijn het geen orginale Volvo velgen, maarja ik kreeg ze gratis.

Bij nader inspectie kwam ik erachter dat het gaat om wielen met de volgende maten:
Band: 215/55/R16 97T XL
Velg: 7Jx16H2 ET48 (MS)

Voor mijn V70 (D4 AWD) worden in het instructieboek banden van 215 breed niet "goedgekeurd". Alleen voor de D4 (163 pk) en D3 (136 pk) worden banden van 215/50/R17 goedgekeurd.
De maten van de banden die ik zijn dus een inch kleiner, maar heeft verhoudingsgewijs wel hogere sidewalls. Ook klopt de ET waarde van de velg niet helemaal, er mist een ET waarde van 2 (mm/cm?)
De wielen zaten op een S60 MY2011.

Nu vraag ik mij af, passen de studded wielen op mijn auto? Natuurlijk kan ik het gewoon proberen, maar ik weet het liever van te voren ;)
Volvo V70 D4 AWD Momentum '15
nklaver
3rd Gear member
Contacteer:

Die ET afwijking loopt wel los. is 2mm dat de velg meer (of minder) uit het centrum ligt. Aangezien die ook 1 cm smaller is (215 tov 225) heb je aan beiden zijden toch al 5mm extra speelruimte.

Wat wielomtrek betreft kan je [link=hier]https://www.mvwautotechniek.nl/onderste ... ulator.htm[/link] het verschil uitrekenen.
Je 215/55/16 banden zijn 2% kleiner dan de standaard 225/50/17. Je teller gaat daardoor iets teveel aangeven. Je rijd dus werkelijk 2% minder hard dan de teller aangeeft.

Band is heel klein beetje minder hoog (1,4cm). De auto komt dan dus 0,7cm dichter bij het asfalt te liggen.

Het ziet er een beetje minder dik uit, de wielkasten zijn wat minder gevuld maar het zal geen problemen geven. In de sneeuw is die extra ruimte weer lekker, heb je wat meer speling met sneeuwkettingen en minder last van opgehoopte sneeuw tussen de wielkasten.
Volvo V70T6 MY12 Geartronic Polestar.
Swellux
1st Gear member

nklaver schreef: Die ET afwijking loopt wel los. is 2mm dat de velg meer (of minder) uit het centrum ligt. Aangezien die ook 1 cm smaller is (215 tov 225) heb je aan beiden zijden toch al 5mm extra speelruimte.

Wat wielomtrek betreft kan je [link=hier]https://www.mvwautotechniek.nl/onderste ... ulator.htm[/link] het verschil uitrekenen.
Je 215/55/16 banden zijn 2% kleiner dan de standaard 225/50/17. Je teller gaat daardoor iets teveel aangeven. Je rijd dus werkelijk 2% minder hard dan de teller aangeeft.

Band is heel klein beetje minder hoog (1,4cm). De auto komt dan dus 0,7cm dichter bij het asfalt te liggen.

Het ziet er een beetje minder dik uit, de wielkasten zijn wat minder gevuld maar het zal geen problemen geven. In de sneeuw is die extra ruimte weer lekker, heb je wat meer speling met sneeuwkettingen en minder last van opgehoopte sneeuw tussen de wielkasten.
Bedankt voor alle info!

Dat is in ieder geval goed nieuws.
Alleen jammer dat de teller dan niet helemaal klopt. Misschien verkoop ik de banden daarom wel, ondanks dat er met het verschil prima te leven valt.
Het gaat om banden met stalen nopjes erin, dus ik denk niet dat ik sneeuwkettingen nodig ga hebben ;) Voor deze banden die gemaakt zijn voor op sneeuw/ijs zijn de maten dus alleen maar goed.
Wel heb ik ook gelezen dat je in de sneeuw beter een smallere band kan hebben, omdat de onderkant van de band dieper de sneeuw in zakt. Brede banden daarintegen "zweven" meer over de sneeuw doordat het gewicht van de auto over een groter vlak verdeelt wordt. 205/60/16 zou daarom nog beter zijn, maar 215 is eigenlijk ook wel een mooie compromis tussen asfalt en sneeuw.

Gisteren heb ik ook nog een set normale winterbanden (zonder nopjes) op de kop weten te tikken met orginele 16 inch Pangaea velgen voor 400 euro. Ik klaag niet :)
hsv70
4th Gear member

Die banden met nopjes, zijn dat zgn. spijkerbanden?
diesel01
Geartronic member

En met AWD heb je toch helemaal niet te klagen over grip??
Ik vond het vandaag weer een verademing met natte wegen en AWD, dit was zo’n dag waarom ik weer voor awd heb gekozen.
V90 T6 Recharge Rdesign
V90 D5 AWD Inscription/V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
Swellux
1st Gear member

hsv70 schreef: Die banden met nopjes, zijn dat zgn. spijkerbanden?
Ja, maar de "spijkers" zijn niet groot. Vooral op ijs en platgereden sneeuw werk het heel goed. Wordt hier veel gebruikt, maar het probleem is dat je er in Duitsland en Nederland niet mee mag rijden.
Afbeelding

diesel01 schreef: En met AWD heb je toch helemaal niet te klagen over grip??
Ik vond het vandaag weer een verademing met natte wegen en AWD, dit was zo’n dag waarom ik weer voor awd heb gekozen.
Dat is ook zo, maar ik ben nog een complete AWD newbie, dus weet nog niet precies hoeveel grip het heeft in de winter.
Was het zo'n typisch Nederlandse natte herfst dag, wanneer je in het donker naar huis rijdt? Op zulke dagen kan ik het me wel voorstellen als je wil optrekken bij het stoplicht.
Wat mij nog leuker lijkt om in de winter al die kleine bakkies op zomerbanden rustig voorbij te rijden ;)
nklaver
3rd Gear member
Contacteer:

Swellux schreef: Wat mij nog leuker lijkt om in de winter al die kleine bakkies op zomerbanden rustig voorbij te rijden ;)
Vind ik ook leuk. Gelukkig schrijf je ook dat je ze rustig voorbij gaat rijden. Het probleem ontstaat als een van die kleine bakkies op zomerbanden ineens toch naar links komt en geen idee heeft dat er iemand aankomt met een groot snelheidsverschil. Dan wordt het erg billenknijpen en hopen op een goede afloop. Rijden op een bepaalde snelheid vereist stukken minder grip dan goed afremmen.

Ik doe het niet meer en houd het snelheidsverschil met de andere baan op max 30 km/h. Gelukkig nooit echt mis gegaan maar wel een paar angstige momenten meegemaakt. Kan ik heel boos reageren en zeggen dat die andere moet opletten maar ik heb er geen zin in om met winterse omstandigheden met een gekreukelde auto midden op de weg te staan. Het is nou eenmaal een gegeven dat er chauffeurs tussen zitten die niet kijken bij wisselen van baan.
Volvo V70T6 MY12 Geartronic Polestar.
Swellux
1st Gear member

nklaver schreef:
Swellux schreef: Wat mij nog leuker lijkt om in de winter al die kleine bakkies op zomerbanden rustig voorbij te rijden ;)
Vind ik ook leuk. Gelukkig schrijf je ook dat je ze rustig voorbij gaat rijden. Het probleem ontstaat als een van die kleine bakkies op zomerbanden ineens toch naar links komt en geen idee heeft dat er iemand aankomt met een groot snelheidsverschil. Dan wordt het erg billenknijpen en hopen op een goede afloop. Rijden op een bepaalde snelheid vereist stukken minder grip dan goed afremmen.

Ik doe het niet meer en houd het snelheidsverschil met de andere baan op max 30 km/h. Gelukkig nooit echt mis gegaan maar wel een paar angstige momenten meegemaakt. Kan ik heel boos reageren en zeggen dat die andere moet opletten maar ik heb er geen zin in om met winterse omstandigheden met een gekreukelde auto midden op de weg te staan. Het is nou eenmaal een gegeven dat er chauffeurs tussen zitten die niet kijken bij wisselen van baan.
Ja, helemaal mee eens. En daarnaast heb je nog de gekkies die op zomerbanden 120 km/u te kunnen rijden >_<
Mijn auto in de kreukels rijden lijkt mij ook niet zo prettig, maar aan de andere kant zijn dat hoogstens een paar schrammetjes tegen een A segmenter..
Plaats reactie

Terug naar “V70/XC70 vanaf MY2008”