V60

Plaats reactie
Peet27
1st Gear member
Berichten: 44
Lid geworden op: 03.05.2017 - 15:40

Wij hebben een V50 2.0D 2006 die vervangen moet worden. Hier ligt volgens mij een PSA motor in.
De auto heeft soms vage storingen en mijn dochter moet vaak laat werken. Dan moet je een betrouwbare auto hebben.
In het verleden nogal pech met autos gehad, dus je wilt dat je dochter haar zuurverdiende centjes goed investeert.

We kijken nu naar een V60 diesel. Liefst facelift model dus vanaf 2014.

Maar welke motoren zijn goed?

Volgens mij zijn de D3 en D5 volvo motoren en goed. Klopt dat?

Maar wat is nu een D4 motor en is die ook goed?

Voldoen deze motoren al aan Euro 6?

Verder moet je blijkbaar de 8 traps automaat hebben.

En welke benzinemotoren zijn aan te raden?

alvast bedankt voor alle info.
Gebruikersavatar
xelor
3rd Gear member
Berichten: 292
Lid geworden op: 22.05.2018 - 21:22

... heb zelf een dikke week met een D4 8-traps-automaat gereden, echter de T5 GT8 heeft absoluut mijn voorkeur

succes met de zoektocht
I've got this theory that there is a Volvo 940 in any sane person's future
Gebruikersavatar
Nomad
5th Gear member
Berichten: 1171
Lid geworden op: 18.04.2013 - 16:39
Locatie: Noord-Oost Brabant

Als je naar een facelift kijkt is voor diesel de D4 je beste keus. Volgens mij was de D5 toen al niet meer leverbaar en de T5 voor benzine, maar als het budget wat krapper is kom je met een T4 ook goed weg. Beetje tuning erop en je merkt nauwelijks verschil.
- V60 Polestar Engineered MY2020
- Polestar 2 MY2023 LRSM
- V60 T8 Inscription MY2019
- V60 D5 Summum MY2011
- V50 D5 Summum MY2008
Volhelp.nl

S60, V60 en XC60 fans op Facebook
Taan
2nd Gear member
Berichten: 92
Lid geworden op: 23.09.2016 - 10:05

Peet27 schreef: We kijken nu naar een V60 diesel. Liefst facelift model dus vanaf 2014.

Volgens mij zijn de D3 en D5 volvo motoren en goed. Klopt dat?
Maar wat is nu een D4 motor en is die ook goed?
Let op, de naamgeving staat niet altijd voor dezelfde motor.

Je hebt D3 5-cilinders en 4 cilinders, idem voor de D4 en D5

De 5 cilinders zijn oudere motoren en die zijn nog maar kort geleverd op het facelift model. Daarna werd bijna alles 4 cilinder.
De D3 is nooit als 5 cilinder geleverd in het face-lift model, (daar werd hij D4 genoemd) maar wel in het model daarvoor.
Kortom, het is vrij ondoorzichtig.

De 4 cilinders zijn volgens mij niet slecht (en zuiniger en schoner), maar de 5 cilinders zijn het meest betrouwbaar en klinken een heel stuk beter.
DenBel
Starter
Berichten: 7
Lid geworden op: 07.07.2017 - 11:39

Ik rij momenteel de D3 in de facelift (5-cyl met 136pk - Belgische markt).
Rijdt soepel en zuinig.

De nieuwe 4-cilinders zijn inderdaad nog zuiniger en schoner.
MY 14 V60 D3 (5cyl) Momentum Saville Grey
MY 11 V60 D2 1.6drive Momentum Saville Grey
MY 06 VW Passat Variant 2.0 TDI (136pk) Highline
MY 00 VW Golf 1.9 TDI (90pk) Base
Gebruikersavatar
Summum
6th Gear member
Berichten: 4854
Lid geworden op: 04.05.2005 - 15:20
Locatie: Midden Nederland

Hoeveel bedraagt de woon-werk afstand? Als dat niet te ver is zou ik zeker ook eens een D6 bekijken.. O-) :D

Verder zal vooral het beschikbare budget de zoektocht bepalen denk ik?
(2008) V70 T6 AWD Summum, Barents Blue, off black leder, full option
(2020) Audi E-tron
(2016) V60 D6 Twin Engine Summum, Magic Blue, Sport leder soft beige, Intellisafe Pro, Hybrid Technology, Security, Family, 19" Bor + 18" Skadi
(2011) V60 2.0T Momentum, Caspian Blue, off black leder, driver support line, exterior styling, 19" Bor + 18" Fortuna
(2005) V50 2.4 Summum, Silver, premium mobility, 18" Atreus
(2001) S60 2.4i Intro Ed. aut, nautic blue, 17" Tethys
Gebruikersavatar
teebee
7th Gear member
Berichten: 7795
Lid geworden op: 16.06.2016 - 22:02

Probleemloos dieselen ?? (dus geen EGR gekl***)
Neem de ‘oude’ 5-pitter krijg je geen spijt van.
Met beetje zoeken heb je een strakke met (relatief) weinig kms

Om de verwarring compleet te maken qua namen, de oude D3 5 pitter is in omringende landen geleverd obv 136pk, bij ons had ie echter een heerlijke 163 schuimende paardebekken (-monden), en ik kan je uit persoonlijke ervaring melden: het rijdt fantastisch. Het eigenwijze bijzondere geluid van de 5 cilinder doet je je radio simpelweg vergeten.
Laatst gewijzigd door teebee op 01.01.1970 - 01:00, 2 keer totaal gewijzigd.
“de voorruit is groter dan de achteruitkijkspiegel”

Hij: V60 T5 Momentum MY19 / Birch Light Metallic, Maroon Brown Moritz leder + heel veel lekkers ! :-)
Zij: XC40 T2 MY23, Silver Dawn, Momentum Core Aut. + veel lekkers
Volvo V60, VOR, D3 163pk, Ocean Blue & Beige leder, bodykit, MY12
Vroeger (hij&zij) oa Mini, VW, Honda, Alfa Romeo (10x) oa Guilietta/33/33SW/155/156SW, Renault Scenic/Laguna Estate/Espace, Fiat Barchetta, Volvo V40 1.8 en V50 2.0D, V40CC, Peugeot 208
medio
2nd Gear member
Berichten: 169
Lid geworden op: 14.02.2005 - 22:06
Locatie: Groningen

Volledig mee eens: de vijf cilinders zijn niet te versmaden. Dat weet ik inmiddels uit ervaring. :D
Een 136 pk versie is geen probleem. FF naar volvotune en je hebt een heerlijke 185pk.
Deze versie wordt soms wel erg interessant aangeboden.
BMW 530D mild hybride 2021
V90 D4 2016 GT8 Inscription
V70 D3 2014 GT6 met Volvotune naar 185pk
[V70 D3 2011
V60 D2 MY2014 automaat
V60 D2 MY2014
V70 D5 2008
V70 2.4D 2005
V70 D5 2002
V70 2.5D 1998
Gebruikersavatar
Kurt1975
4th Gear member
Berichten: 906
Lid geworden op: 10.07.2013 - 17:00
Locatie: Hasselt

Mee eens. Heb 5 jaar gereden met de 5 cilinder D4 in de V60. Gaat vlot vooruit, en het zijn betrouwbare motoren met een mooie sound.
Zelfde motor ligt hier trouwens in de V40 (D3) met 150Pk. Ondanks de vele 'rond de kerk'- ritten van tegenwoordig, geen problemen mee.
Now:
2022 BMW 320e Touring M Sport Alpinweiss
Fiat 500S Sport

Before:
MY'19 XC40 T4 Inscription, Pine Grey/Amber leder, Pano roof, Harman Kardon, 20" R-design weels, Business Luxury Line, …
MY'14 V40 D3 Summum, Vibrant Copper, http://www.volvo-forum.nl/viewtopic.php?t=61689
MY'14 V60 D4 Summum, Ember Black, http://www.volvo-forum.nl/viewtopic.php?t=57558
MY'08 V50 2.0D Cameleon Blue
MY'07 S40 2.0D Blackcurrent Pearl
MY'99 S40 1.9d
Jelmer de Jong
6th Gear member
Berichten: 3160
Lid geworden op: 20.03.2009 - 16:04

Om het nog moeilijker te maken: als je een automatische versnellingsbak wilt is een D4 met vier cilinders weer de 'beste' keus.
Peet27
1st Gear member
Berichten: 44
Lid geworden op: 03.05.2017 - 15:40

Dank voor alle reacties.
* D5 5 cylinder is dus de fijnste motor en het meest betrouwbaar, maar slechts kort geleverd in de facelift.
Is het juist dat - ongeacht alle typeaanduidingen - de 5 cylinders met 2.4 en 2.0 motoren geleverd zijn en dat het hierbij gaat om echte volvo motoren?.
* D4 is ook goed en beter qua automaat.
automaat 8 verzetten schijn je te moeten hebben.

We willen zeker in Belgie en Duitsland naar diesels kijken. Minder km en meer luxe voor hetzelfde geld als in NL.
Gebruikersavatar
teebee
7th Gear member
Berichten: 7795
Lid geworden op: 16.06.2016 - 22:02

Meer luxe is maar de vraag.... in NL waren de gemiddelde uitvoeringen vaak completer (diverse lines) dan in bv Duitsland.
Ik zou zeker eerst in NL kijken; daar heb je ook nog het voordeel van een grotere betrouwbaarheid van km-stand en onderhoudshistorie.
“de voorruit is groter dan de achteruitkijkspiegel”

Hij: V60 T5 Momentum MY19 / Birch Light Metallic, Maroon Brown Moritz leder + heel veel lekkers ! :-)
Zij: XC40 T2 MY23, Silver Dawn, Momentum Core Aut. + veel lekkers
Volvo V60, VOR, D3 163pk, Ocean Blue & Beige leder, bodykit, MY12
Vroeger (hij&zij) oa Mini, VW, Honda, Alfa Romeo (10x) oa Guilietta/33/33SW/155/156SW, Renault Scenic/Laguna Estate/Espace, Fiat Barchetta, Volvo V40 1.8 en V50 2.0D, V40CC, Peugeot 208
Gebruikersavatar
Nomad
5th Gear member
Berichten: 1171
Lid geworden op: 18.04.2013 - 16:39
Locatie: Noord-Oost Brabant

Peet27 schreef: We willen zeker in Belgie en Duitsland naar diesels kijken. Minder km en meer luxe voor hetzelfde geld als in NL.
Heb zeer goede ervaringen in Duitsland. Heb er een supernette V60 gekocht met alle opties en Volvo Assistance voor een prijs die 5-6k lager was dan in NL. Maar ga goed voorbereid. Neem als het ff kan Vida mee of iemand die er eentje heeft. Ter plekke ff uitlezen geeft een heel goed beeld van de auto en je ziet gelijk of er mee geknoeid is.
- V60 Polestar Engineered MY2020
- Polestar 2 MY2023 LRSM
- V60 T8 Inscription MY2019
- V60 D5 Summum MY2011
- V50 D5 Summum MY2008
Volhelp.nl

S60, V60 en XC60 fans op Facebook
Gebruikersavatar
Gouwe
7th Gear member
Berichten: 6698
Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44

Mij valt juist op dat de prijsverschillen van enkele jaren geleden zijn verdampt. Voor het besparen van geld hoef je niet meer naar Duitsland.

@Peet27: Vergeet ook de D6 niet te bekijken, heb je een D5++ :-)
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor werk en fun een Z4 roadster.
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
medio
2nd Gear member
Berichten: 169
Lid geworden op: 14.02.2005 - 22:06
Locatie: Groningen

De prijsverschillen met België en Duitsland zijn inderdaad een stuk kleiner geworden. In 2004 heb ik een V70 geïmporteerd waarbij het verschil met NL bijna 10k was... Voordeel van Duitsland is dat er veel keuze is maar er wordt ook veel gerommeld met KM standen (tip: ga alleen naar de dealer). In Belgie is dat (net als in NL) beter geregeld door de autopas waarmee je meer zekerheid hebt over de Km stand. Als je wilt inruilen dan zou ik zeker in Nederland blijven. Gewoon goed zoeken en iets kopen wat goed bij je past. Voor mij is het zoeken de helft van de pret.
BMW 530D mild hybride 2021
V90 D4 2016 GT8 Inscription
V70 D3 2014 GT6 met Volvotune naar 185pk
[V70 D3 2011
V60 D2 MY2014 automaat
V60 D2 MY2014
V70 D5 2008
V70 2.4D 2005
V70 D5 2002
V70 2.5D 1998
Gebruikersavatar
Nomad
5th Gear member
Berichten: 1171
Lid geworden op: 18.04.2013 - 16:39
Locatie: Noord-Oost Brabant

Gouwe schreef: Mij valt juist op dat de prijsverschillen van enkele jaren geleden zijn verdampt. Voor het besparen van geld hoef je niet meer naar Duitsland.

@Peet27: Vergeet ook de D6 niet te bekijken, heb je een D5++ :-)
Duitsland is massaal de diesels aan het dumpen. Er komen hele bergen 5 en 6 cylinder diesels op de markt die men daar niet meer wil rijden en die hier straks voor een prikkie weer verder rijden.
- V60 Polestar Engineered MY2020
- Polestar 2 MY2023 LRSM
- V60 T8 Inscription MY2019
- V60 D5 Summum MY2011
- V50 D5 Summum MY2008
Volhelp.nl

S60, V60 en XC60 fans op Facebook
Gebruikersavatar
OGA244
8th Gear member
Berichten: 13750
Lid geworden op: 21.03.2011 - 21:54
Locatie: Skåne

Duitse Volvo's zijn eerder kaler dan voller, een Ocean race heeft daar std geen schuifdak, xenon en el. stoelverstelling
Gebruikersavatar
Rippie V70
5th Gear member
Berichten: 1376
Lid geworden op: 26.08.2009 - 19:17
Locatie: Oost Nederland

@Peet27: Vergeet ook de D6 niet te bekijken, heb je een D5++
En na 2020 een heel dikke wegenbelasting. Dan vervalt het plugin voordeel.

Hier een Belgische V70 D3 136PK 5 pitter en heel tevreden. Verbruik is wat hoog (1:15.5) maar sterk (350Nm) en snel genoeg. Obbe maakt er zo 185PK van als je dat zou willen.
Worden genoeg aangeboden in Belgie.
V70 D3 Kinetic MY2013 = 484 seashell metallic = 17" Pandora
V70 2.4D Kinetic MY2005 = Cedar Green pearl =Musca+winter =Sirius+Zomer= park assist =
Plaats reactie

Terug naar “S60 / V60 vanaf MY2010 t/m MY2018”