Beste volvovrienden,
Mijn V70 T5 uit 2001 heeft een probleempje met z'n elektrische stoelbediening van de bestuurdersstoel. De computer die hier achter zit loopt steeds vast binnen een halve minuut. Wat dus inhoud dat ik na het openen van de bestuurdersdeur ongeveer 20 a 30 seconden heb de stoel te verstellen en daarna doet hij niks meer. Als je de sleutel in het contact steekt, is het ook gebeurd.
Mijn garage had een fix bedacht door de computer te laten resetten op de dimlicht-schakelaar, maar dan ben ik de memory-standen van de stoel kwijt, dat vind ik ook geen optie (we rijden met z'n tweeen in deze auto en verschillen nogal qua lengte)
Het lijkt mij de beste oplossing die computer te vervangen, maar de garage kon deze niet bestellen. Ze hebben hem er ook niet uit gehad, dus ik heb geen type- of artikelnummer. Wie weet dit of heeft misschien zelfs zo'n computertje te koop?
Nu hebben we wel meer problemen met elektronica in deze auto, de linker buitenspiegel doet ook raar, elke keer als ik de bestuurdersdeur open trek stelt spiegel zichzelf een halve slag naar boven. Een soort geheugenfunctie, die over z'n toeren is ofzo? Iemand hier ervaring mee?
Misschien dat de combinatie iemand een belletje doet rinkelen, dat er iets anders aan de hand is dan een kapotte computer?
Elektrische stoelbediening doet raar
- goldwale
- Starter
- Contacteer:
- haasje
- 4th Gear member
Het verhaal met je stoel klinkt als een canbus communicatiestoring (heb hetzelfde bij mij bijrijdersstoel), spiegel zou ik zo niet weten.
Is de auto al eens uitgelezen met vida?
Is de auto al eens uitgelezen met vida?
volvo 460 1.8i '96
volvo 850 2.5 20v '95
volvo S70 2.5 10v '97
Volvo S80 2.4 170pk '00
volvo 850 2.5 20v '95
volvo S70 2.5 10v '97
Volvo S80 2.4 170pk '00
- goldwale
- Starter
- Contacteer:
Ik denk het niet, alleen standaard uitleesapparatuur denk ik, heb hem in onderhoud bij een universele Bosch garage.
Maar dan zit het dus misschien niet in die computer? (dat zeiden ze mij bij de garage)
Misschien wel zinvol dan om hem eens bij de VOLVO dealer te laten uitlezen?
Maar dan zit het dus misschien niet in die computer? (dat zeiden ze mij bij de garage)
Misschien wel zinvol dan om hem eens bij de VOLVO dealer te laten uitlezen?
-
- 6th Gear member
Dit klint als random kortsluiting die soms net geen kortsluiting is. De spiegel zit gekoppeld aan de stoel wat betreft geheugenfunctie. De kortsluiting veroorzaakt zoveel ruis op de lijn dat de auto na een minuut de communicatie met de stoel maar op geeft.
Oorzaken zou ik zoeken bij slecht contact in stekkers, beschadigde bekabeling of een verroeste printplaat. Valt de spiegel nog wel te stellen als de stoel na een tijde geen zin meer heeft?

-
- 6th Gear member
Bij mij ooit wel.
- goldwale
- Starter
- Contacteer:
Ja Jelmer, de spiegel blijft wel gewoon verstelbaar.Jelmer de Jong schreef: Dit klint als random kortsluiting die soms net geen kortsluiting is. De spiegel zit gekoppeld aan de stoel wat betreft geheugenfunctie. De kortsluiting veroorzaakt zoveel ruis op de lijn dat de auto na een minuut de communicatie met de stoel maar op geeft.Oorzaken zou ik zoeken bij slecht contact in stekkers, beschadigde bekabeling of een verroeste printplaat. Valt de spiegel nog wel te stellen als de stoel na een tijde geen zin meer heeft?
Klinkt best plausibel die kortsluiting. De automatisch inklapbare spiegels heeft de vorige eigenaar al afgekoppeld, omdat deze spontaan tijdens het rijden inklapten.
Lastig dit, misschien ergens een kabelbreuk die de kortsluiting veroorzaakt, maar waar moet je dan beginnen met uitzoeken. Ik ben wel redelijk handig, maar dit is hogere meet en regeltechniek geloof ik. Is er iemand die hier goed in is, waar ik de auto eens naartoe zou kunnen brengen? Tips? Ik woon in het midden van het land (Deventer)
-
- 6th Gear member
Ik zou de spiegls helemaal loskoppelen en kijken of de stoel dan wel blijft reageren. Daarnaast alle stekkers loshalen, beetje staalborstelen en weer terug steken.
- maartjinski
- 2nd Gear member
Mijn gedachte zijn ook dat het in de bekabeling zit en dan is het het makkelijkst te beginnen met de kabels tussen de deur en de A-stijl.
Ik zou de deur open zetten en dan wiebelen met de kabels om te kijken of dat al wat doet.
Gebeurd er iets dan heb je een kabelbreukje.
Is er geen verandering dan de stekkers daar losmaken en voorzichtig schoon proberen te maken, daarna met contactspray of WD-40 insprietsen.
Ik zou de deur open zetten en dan wiebelen met de kabels om te kijken of dat al wat doet.
Gebeurd er iets dan heb je een kabelbreukje.
Is er geen verandering dan de stekkers daar losmaken en voorzichtig schoon proberen te maken, daarna met contactspray of WD-40 insprietsen.
- goldwale
- Starter
- Contacteer:
Voor de compleetheid van dit topic (ter referentie voor anderen die dit probleem hebben)
Ik heb de auto toch maar uit laten lezen door de volvo dealer, er waren fouten op de stoelbedieningsmodule, deze liep inderdaad iedere keer na 20 seconden al vast. Ze hebben een tweedehands module kunnen regelen voor ons en dat probleem is opgelost.
Stiekem hadden we gehoopt dat daarmee de spiegel ook wel goed zou functioneren, maar die doet nog steeds hetzelfde; zodra ik het bestuurdersportier opentrek nadat de auto op slot is geweest verstelt de spiegel zich automatisch een heel stuk omhoog. Als nog iemand een tip heeft hoor ik het graag. Misschien zit daar ook nog een aparte module achter? Bij het uitlezen hadden ze wel een fout op de spiegel, maar dat was een onbekende fout, waar ze geen info over hadden.
Ik heb de auto toch maar uit laten lezen door de volvo dealer, er waren fouten op de stoelbedieningsmodule, deze liep inderdaad iedere keer na 20 seconden al vast. Ze hebben een tweedehands module kunnen regelen voor ons en dat probleem is opgelost.
Stiekem hadden we gehoopt dat daarmee de spiegel ook wel goed zou functioneren, maar die doet nog steeds hetzelfde; zodra ik het bestuurdersportier opentrek nadat de auto op slot is geweest verstelt de spiegel zich automatisch een heel stuk omhoog. Als nog iemand een tip heeft hoor ik het graag. Misschien zit daar ook nog een aparte module achter? Bij het uitlezen hadden ze wel een fout op de spiegel, maar dat was een onbekende fout, waar ze geen info over hadden.
- Doeke Dobma
- 5th Gear member
Ik ben er 100% zeker van dat de spiegel eens is vervangen. En daarbij hebben ze de spiegel mét geheugen vervangen voor 1 zonder. Dat geeft namelijk exact die klacht. Je moet dus een buitenspiegel hebben mét geheugen, dan is dit probleem ook opgelost.
Volvo V70 T5 MY05 Fullutrustad