Brandstof verbruik

TimN
2nd Gear member
Berichten: 70
Lid geworden op: 03.10.2018 - 20:47

Ik rij nu ruim een week met mijn nieuw V60 T5 Momentum en wat mij opvalt dat deze niet echt zuinig rijdt!!! Hij staat altijd in de comfort mode stand en ik ben geen overdreven harde rijder. En toch geeft hij aan dat het verbruik 12L/100km dat komt dus neer op 1L-op-8KM en dat noem ik niet zuinig!. Natuurlijk is het een grote motor maar dit had ik niet verwacht. Misschien moet het motor management nog verder getrimd worden. Zijn er meerdere rijders die dit opgevallen is of is hier echt wat aan de hand met de instellingen?
Huidig XC40 2025 B4 Aurora Silver, Black leder, blond hemel Panoramadak, Adaptive Cruise Control, BLIS, Camera's rondom, trekhaak en nog wat opties.
V60 B3 Inscription 2021, Fusion Red, Blond leder, Panoramadak, Scandinavian Line, Adaptive Cruise Control, BLIS, trekhaak en nog wat opties.
V60 T5 Momentum november 2018 - Birch Light Metalic, Lederen bekleding, Scandinavian Line, Adaptive Cruise Control, trekhaak en nog wat opties.
Gebruikersavatar
RoaldH
6th Gear member
Berichten: 3971
Lid geworden op: 15.06.2013 - 17:03
Locatie: Utrecht

Het is ook een stuk kouder en zeker op korte ritten zal het (benzine) verbruik een stuk hoger zijn dan normaal. Ook is je auto waarschijnlijk nog niet voldoende ingereden.
2013 Volvo V60 PIH Pure Limited Edition MY13 Polestar
2021 Tesla Model 3 RWD Deep Blue / White
2023 Peugeot 208 GT 136 Rouge Elixir
Gebruikersavatar
OGA244
8th Gear member
Berichten: 13732
Lid geworden op: 21.03.2011 - 21:54
Locatie: Skåne

Met n paar 1000km op de klok zal hij vast wat zuiniger worden, denk dat 1 op 10 redelijk normaal zal zijn.
Gebruikersavatar
Ab S
5th Gear member
Berichten: 1030
Lid geworden op: 12.01.2011 - 18:24
Locatie: Utrecht omgeving

..ik heb hier op het forum getallen gezien tussen iets van 7.5 tot 10l/100 km. 12.5l/100 lijkt mij heel erg veel, tenzij het korte stukjes zijn.
Over de snelweg met iets van 110 km/uur zou verbruik toch echt een heel stuk beter moeten zijn.
V60 T5 (2019 - heden)
S60 2.4 (2001 - 2019)
360i (1988 - 2001)
343 (1979, vanaf 1983 - 1988)
Gebruikersavatar
IkeV70
5th Gear member
Berichten: 2136
Lid geworden op: 27.01.2006 - 22:18
Locatie: Heerhugowaard

Mijn eerste tank ook 1 op 8. Ik wacht wel een een paar duizend kilometer voordat ik me er druk om ga maken.
V70 - 2.5D
V60 PIH
V60 T5
Gebruikersavatar
mga1600
6th Gear member
Berichten: 3160
Lid geworden op: 01.12.2007 - 09:22
Locatie: nhn

Met mijn vorige auto, een XC60 van het oude model - maar met de T6 VEA motor, AWD en GT8 automaat haalde ik gemiddeld over het jaar 9,5 l/100 km. Dat betreft natuurljk een auto met een veel slechtere aërodynamica. Daarom zeg ik: dat verbruik met een T5 V60 zal veel beter worden/beter kunnen.
XC60 T6 Ultimate Dark my24
MDWVOLVO
1st Gear member
Berichten: 10
Lid geworden op: 09.09.2018 - 10:49

Dit is exact de reden waarom ik voor een D4 ben gegaan i.p.v. T5!

D4 verbruikt 5.4-100km en heb er net 4000km mee gereden, wellicht zakt dit nog...
Gebruikersavatar
OGA244
8th Gear member
Berichten: 13732
Lid geworden op: 21.03.2011 - 21:54
Locatie: Skåne

Alle negatieve sentimenten ten spijt is dat n verstandige keuze.
Gebruikersavatar
IkeV70
5th Gear member
Berichten: 2136
Lid geworden op: 27.01.2006 - 22:18
Locatie: Heerhugowaard

Het rijdt wel fijn, zo'n T5. Bevalt mij beter dan de D6. (geen ervaring met de D4)
V70 - 2.5D
V60 PIH
V60 T5
Gebruikersavatar
Fulaks
6th Gear member
Berichten: 4293
Lid geworden op: 31.07.2007 - 15:46
Locatie: Antwerpen

OGA244 schreef: Alle negatieve sentimenten ten spijt is dat n verstandige keuze.
Vind ik ook. Ik snap nog steeds niet dat een benzineauto die 9 l/100km verbruikt beter voor het milieu kan zijn dan een moderne diesel die 6 l/100km verbruikt.
Laatst gewijzigd door Fulaks op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
V90 D4 Inscription (2019); Mini Cooper (2012); V70 D4 (2014); V70 2.4D (2008); V70 2.4D (2002); Talbot-Toyota-Mitsubishi-Renault
Gebruikersavatar
V480-S60
Geartronic member
Berichten: 20762
Lid geworden op: 18.07.2005 - 12:25
Locatie: La Grande Verriere

Ik snap het wel. Alleen willen de pro-dieselaars dat niet zien.
(Overigens ben ik zelf jaren overtuigd dieselaar geweest. Waarbij ik zakelijk overigens nog steeds diesel rij. Privé echter niet meer. En nee ik heb me niet door splinters laten overtuigen maar kan zelf onderzoek doen.)
VOLVO FOR LIFE
440 1.7 Base, 1990 (12-93 tm 11-97)
440 TD, Wit, 1994 (11-97 tm 5-00)
480 Turbo, Rood, 1990 (5-00 tm 6-01)
440 1.8i, Flame Red, 1995 (3-03 tm 12-03)
V40 1.9D, 115 PK, Desert Wind, 2000 (12-03 tm 1-07)
S60 D5 Edition II, Black Stone, 2002 (2-07 tm 6-09)
480 GT, 2.0, Flame red, 1995 (6-01 tm 9-13)
S60 D5 Momentum, Magic Blue, 2005 (6-09 tm 9-13)
V70 2.5T AWD Kinetic, Black Sapphire, 2005 (9-13 tm 6-18)

XC60 3.0 T6 Summum, Terra Bronze, 2009, 260.000 kms (6-18 tm ..)
Gebruikersavatar
mga1600
6th Gear member
Berichten: 3160
Lid geworden op: 01.12.2007 - 09:22
Locatie: nhn

Dieselrijden is fijn (heb ik ook heel verl gedaan), maar ‘straks’ met inruilen zal blijken wie er gelijk heeft gekregen : de dieselrijders of de benzinerijders. In het kader van het negatieve sentiment denk ik dat de benzinerijders uiteindelijk onder de streep (brandstofkosten + wegenbelasting + milieubekosten + afschrijving) blijer zullen zijn.
XC60 T6 Ultimate Dark my24
Gebruikersavatar
Fulaks
6th Gear member
Berichten: 4293
Lid geworden op: 31.07.2007 - 15:46
Locatie: Antwerpen

V480-S60 schreef: Ik snap het wel. Alleen willen de pro-dieselaars dat niet zien.
(Overigens ben ik zelf jaren overtuigd dieselaar geweest. Waarbij ik zakelijk overigens nog steeds diesel rij. Privé echter niet meer. En nee ik heb me niet door splinters laten overtuigen maar kan zelf onderzoek doen.)
Ik ben niet pro of anti diesel of benzine, ik heb beiden en gebruik de diesel enkel voor de langere ritten. Mini Cooper voor de korte verplaatsingen en als we eens twee auto's tegelijk nodig hebben (mijn woon-werkverkeer doe ik te voet, ik gebruik ook vaak de fiets). Ik wil het echt begrijpen, dus als jij het snapt, alsjeblief, leg het me uit.

Ik weet dat bij een diesel het probleem vooral uit NOx en fijn stof bestaat, maar ook dat die minder CO² uitstoot. Voor NOx-reductie is er AdBlue, voor fijn stof is er de katalysator. Beiden zijn slechts gedeeltelijke oplossingen, dat weet ik ook. Benzine stoot meer CO² uit en ook fijn stof, maar natuurlijk geen dieselpartikels.
Laatst gewijzigd door Fulaks op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
V90 D4 Inscription (2019); Mini Cooper (2012); V70 D4 (2014); V70 2.4D (2008); V70 2.4D (2002); Talbot-Toyota-Mitsubishi-Renault
Gebruikersavatar
Fulaks
6th Gear member
Berichten: 4293
Lid geworden op: 31.07.2007 - 15:46
Locatie: Antwerpen

mga1600 schreef: Dieselrijden is fijn (heb ik ook heel verl gedaan), maar ‘straks’ met inruilen zal blijken wie er gelijk heeft gekregen : de dieselrijders of de benzinerijders. In het kader van het negatieve sentiment denk ik dat de benzinerijders uiteindelijk onder de streep (brandstofkosten + wegenbelasting + milieubekosten + afschrijving) blijer zullen zijn.
Dat snap ik ook, maar dat zijn enkel financiële argumenten. Die zijn ook van tel, maar wat is nu beter voor het milieu ?
V90 D4 Inscription (2019); Mini Cooper (2012); V70 D4 (2014); V70 2.4D (2008); V70 2.4D (2002); Talbot-Toyota-Mitsubishi-Renault
Gebruikersavatar
OGA244
8th Gear member
Berichten: 13732
Lid geworden op: 21.03.2011 - 21:54
Locatie: Skåne

De suggestie wordt steeds gedaan dat n benzine beter voor het milieu is en dat de dieselrijder een milieucrimineel is die zijn welverdiende straf binnenkort gaat krijgen...
Gebruikersavatar
teebee
7th Gear member
Berichten: 7795
Lid geworden op: 16.06.2016 - 22:02

Helemaal eens, het vervelende aan het verhaal is dat dat over niet al te lange tijd ook echt wel zal gaan gebeuren. Duitsland is al compleet losgegaan met het verbannen van de diesel. Nederland, als altijd braafste jongetje van de klas, zal daar naar ik verwacht in meegaan.
Naast mijn voor diesel te geringe kilometrage is dat oa een argument geweest om weer ‘gewoon’ benzine te gaan rijden.
Bijkomend nadeel met (te) geringe kilometrage bij de diesels is de vergrote kans op potentiële problemen met de EGR (daar had ik overigens met mijn vorige 5pits diesel geen enkel probleem mee)
“de voorruit is groter dan de achteruitkijkspiegel”

Hij: V60 T5 Momentum MY19 / Birch Light Metallic, Maroon Brown Moritz leder + heel veel lekkers ! :-)
Zij: XC40 T2 MY23, Silver Dawn, Momentum Core Aut. + veel lekkers
Volvo V60, VOR, D3 163pk, Ocean Blue & Beige leder, bodykit, MY12
Vroeger (hij&zij) oa Mini, VW, Honda, Alfa Romeo (10x) oa Guilietta/33/33SW/155/156SW, Renault Scenic/Laguna Estate/Espace, Fiat Barchetta, Volvo V40 1.8 en V50 2.0D, V40CC, Peugeot 208
Gebruikersavatar
OGA244
8th Gear member
Berichten: 13732
Lid geworden op: 21.03.2011 - 21:54
Locatie: Skåne

Juist in Duitsland worden die benzines gemaakt waar n een rpf op moet, een snelheidslimiet en n beperking van
motorvermogens zal veel meer effect hebben op het milieu
Gebruikersavatar
Ab S
5th Gear member
Berichten: 1030
Lid geworden op: 12.01.2011 - 18:24
Locatie: Utrecht omgeving

mga1600 schreef: Met mijn vorige auto, een XC60 van het oude model - maar met de T6 VEA motor, AWD en GT8 automaat haalde ik gemiddeld over het jaar 9,5 l/100 km. Dat betreft natuurljk een auto met een veel slechtere aërodynamica. Daarom zeg ik: dat verbruik met een T5 V60 zal veel beter worden/beter kunnen.
Dat denk ik ook. Overigens hebben T4 en T5 op papier zelfde verbruik; wellicht dan ook in de praktijk, en je ziet regelmatig S/V90's met T4 die acceptabel gebruik melden (even uit mijn hoofd).

Ben wel benieuwd naar ervaring van anderen van verbruik T5 (nieuwe V60, S/V90).
V60 T5 (2019 - heden)
S60 2.4 (2001 - 2019)
360i (1988 - 2001)
343 (1979, vanaf 1983 - 1988)
Gebruikersavatar
teebee
7th Gear member
Berichten: 7795
Lid geworden op: 16.06.2016 - 22:02

OGA244 schreef: Juist in Duitsland worden die benzines gemaakt waar n een rpf op moet, een snelheidslimiet en n beperking van
motorvermogens zal veel meer effect hebben op het milieu
Eens, maar ik denk dat de focus blijft liggen op de eenzijdige benadering dat diesels per definitie de boosdoener zijn.
Wil men echt wat aan de luchtkwaliteit doen, zou men de grote industrieën (groot-vervuilers) eens stevig moeten aanpakken; daar kan heel veel gewonnen worden. Maar dan dreigt er economische malaise vanwege tegenmaatregelen welke deze grote bedrijven dan aankondigen. Economische voorspoed en werkgelegenheid blijven voorrang krijgen op milieu, althans zo lijkt het.
In de watersport gaat het net zo; de pleziervaart wordt aangepakt maar de beroepsvaart (en oorlogsvloot) mogen er nog altijd lustig op los vervuilen zonder enige consequentie.

Ook ben ik er van overtuigd dat het electrisch rijden (om het even elk ander alternatief tov de ‘normale’ brandstoffen) al veel verder zou kunnen zijn indien de machtige bedrijven welke zich bezighouden met fossiele brandstoffen zich niet zouden laten gelden richting overheden.
Laatst gewijzigd door teebee op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
“de voorruit is groter dan de achteruitkijkspiegel”

Hij: V60 T5 Momentum MY19 / Birch Light Metallic, Maroon Brown Moritz leder + heel veel lekkers ! :-)
Zij: XC40 T2 MY23, Silver Dawn, Momentum Core Aut. + veel lekkers
Volvo V60, VOR, D3 163pk, Ocean Blue & Beige leder, bodykit, MY12
Vroeger (hij&zij) oa Mini, VW, Honda, Alfa Romeo (10x) oa Guilietta/33/33SW/155/156SW, Renault Scenic/Laguna Estate/Espace, Fiat Barchetta, Volvo V40 1.8 en V50 2.0D, V40CC, Peugeot 208
Gebruikersavatar
Ab S
5th Gear member
Berichten: 1030
Lid geworden op: 12.01.2011 - 18:24
Locatie: Utrecht omgeving

maar even terug naar het topic (T5 verbruik):

Misschien stelt onderstaande (ook mijzelf) enigszins gerust:

https://www.autoweek.nl/verbruik/22970/ ... ntum-2017/
https://www.autoweek.nl/verbruik/23667/ ... ntum-2018/
V60 T5 (2019 - heden)
S60 2.4 (2001 - 2019)
360i (1988 - 2001)
343 (1979, vanaf 1983 - 1988)
Plaats reactie

Terug naar “V60/S60 vanaf MY 2019”