T5 kleine hapering bij rijden en onregelmatige stationair

Technische onderwerpen die niet specifiek op een model betrekking hebben vindt je in dit hoofdstuk
Plaats reactie
bnagel
1st Gear member
Berichten: 19
Lid geworden op: 02.09.2017 - 17:50

Goeieavond, morgen, middag,

Ik heb bij mijn V50 T5 last van kleine haperingen tijdens het rijden, ook met cruise control.
Dit is gewoon net vervelend, toerental valt niet terug, maar het is wel merkbaar als een soort twijfelmomentje van de motor.

Daarnaast is de motor als hij warm is na een stuk snelweg rijden ook onregelmatig in zijn stationair, koud is dit minder tot normaal.

Tot zover wat ik zelf merk, de OBD2 uilezen geeft het volgende:

Historic Fault Log
------------------
ECU reports no historic faults
Other discovered fault codes
(possibly pending, current or manufacturer specific)
----------------------------------------------------
P0100: Mass or Volume Air Flow Circuit
P0806: Clutch Position Sensor Circuit Range/Performance

Na een reset hiervan blijft alleen de P0100 over.

Best een goede reden om de MAF sensor eens te inspecteren / schoon te maken te weinig info om hem te vervangen denk ik.

Verder zoekende door de Torque app zag ik de testmode, daarin werden ook enkele misfires gemeten / of geschat?
est report:
------------------
MID:$01 TID:$83
- O2 Bank 1 Sensor 1
Max: 1.99882 Min: 0.19984
Test result value: 0.97917
PASS
----
MID:$01 TID:$84
- O2 Bank 1 Sensor 1
Max: 0.02998 Min: -0.02998
Test result value: -0.00204
PASS
----
MID:$21 TID:$84
- Catalyst Monitor Bank 1
Max: 65,535 Min: 4,096
Test result value: 6,623
PASS
----
MID:$3d TID:$80
- EVAP Monitor (0.020")
Test incomplete or dependant test failed
--
MID:$3d TID:$83
- EVAP Monitor (0.020")
Test incomplete or dependant test failed
--
MID:$3d TID:$86
- EVAP Monitor (0.020")
Max: 9.99393 Min: 0.04971
Test result value: 0.04971
PASS
----
MID:$41 TID:$85
- O2 Heater Monitor Bank 1 - Sensor 1
Max: 1,302.80005°C Min: 724.90002°C
Test result value: 789.60004°C
PASS
----
MID:$42 TID:$81
- O2 Heater Monitor Bank 1 - Sensor 2
Max: 1,020Ohm Min: 0Ohm
Test result value: 92Ohm
PASS
----
MID:$a2 TID:$0b
EWMA Misfire counts (average) for last 10 drive cycles - Misfire Cylinder 1 Data
Max: 65,535Count Min: 0Count
Test result value: 2Count
PASS
----
MID:$a2 TID:$0c
Misfire counts for last/current driving cycles(calculated) - Misfire Cylinder 1 Data
Max: 65,535Count Min: 0Count
Test result value: 2Count
PASS
----
MID:$a3 TID:$0b
EWMA Misfire counts (average) for last 10 drive cycles - Misfire Cylinder 2 Data
Max: 65,535Count Min: 0Count
Test result value: 4Count
PASS
----
MID:$a3 TID:$0c
Misfire counts for last/current driving cycles(calculated) - Misfire Cylinder 2 Data
Max: 65,535Count Min: 0Count
Test result value: 1Count
PASS
----
MID:$a4 TID:$0b
EWMA Misfire counts (average) for last 10 drive cycles - Misfire Cylinder 3 Data
Max: 65,535Count Min: 0Count
Test result value: 2Count
PASS
----
MID:$a4 TID:$0c
Misfire counts for last/current driving cycles(calculated) - Misfire Cylinder 3 Data
Max: 65,535Count Min: 0Count
Test result value: 2Count
PASS
----
MID:$a5 TID:$0b
EWMA Misfire counts (average) for last 10 drive cycles - Misfire Cylinder 4 Data
Max: 65,535Count Min: 0Count
Test result value: 2Count
PASS
----
MID:$a5 TID:$0c
Misfire counts for last/current driving cycles(calculated) - Misfire Cylinder 4 Data
Max: 65,535Count Min: 0Count
Test result value: 2Count
PASS
----
MID:$a6 TID:$0b
EWMA Misfire counts (average) for last 10 drive cycles - Misfire Cylinder 5 Data
Max: 65,535Count Min: 0Count
Test result value: 1Count
PASS
----
MID:$a6 TID:$0c
Misfire counts for last/current driving cycles(calculated) - Misfire Cylinder 5 Data
Max: 65,535Count Min: 0Count
Test result value: 2Count
PASS
Het CEL brand niet, blijkbaar niets te ernstigs?
Is er een verband tussen de data die naar de MAF wijzen,
kan ik nog wat anders uitlezen of moet ik wanneer ik de kans krijg gewoon de MAF sensor schoonmaken?

Wie kan me de goeie richting wijzen of een volgende stap aanraden.
V50 T5 AWD Manual MY'09
klaaskootstra
Starter
Berichten: 5
Lid geworden op: 08.09.2017 - 22:13

Bobine, bougies en kabels al bekeken?
bnagel
1st Gear member
Berichten: 19
Lid geworden op: 02.09.2017 - 17:50

Kleine update ter afronding.

Ik heb een tijd terug onder de kap een los vacuüm slangetje op het inlaat traject vast gezet.

Het was de aanzuigbuis vanaf luchtfilter naar turbo, in de bocht boven het blok zat het slangetje niet vast geklikt, erg raar. Ook is er ondertussen een beurt geweest. Het onregelmatig stationair lopen is daarna niet meer opgevallen.

Het haperen is na het vervangen van de airco pomp door een kapotte koppeling ook opgelost.

Andere OBD2 lezers geven overigens geen p0100 aan, alleen Torque.
V50 T5 AWD Manual MY'09
Plaats reactie

Terug naar “Techniek niet modelgebonden”