Ben vanmiddag even wezen kijken, naar de presentatie van de nieuwe BMW X5.
Die komt qua grootte, best in de buurt van de XC60. Maar neigt iets meer naar de XC90.
Een naar mijn smaak prachtige BMW.
Heb die auto even geconfigureerd, met de elektronica zoals die ongeveer, in mijn auto zit.
En daar zit letterlijk alles in, wat er zo ongeveer leverbaar is.
Van massagestoelen, tot werkelijk iedere rij hulp, Bowers en Wilkens versterker en spaekers.
Ik heb dus een voorraad auto gekocht. En 't zat er allemaal op.
Je schrikt je volkomen wezenloos, als je ziet waar je op uitkomt bij BMW.
Dan ben je royaal € 25.000 a € 30.000 meer kwijt.
Dat is dan met de 320 pk, 6 clinder, met turbo.
Een fantastische motor, die echter door de overheid qua uitstoot, in 't verdomdenhoekje is geplaatst.
De vergelijkbare hybride schijnt er nog aan te komen.
Mede door de hoge uitstoot, is de staat der Nederlanden, de lachende 3e. En jij als klant, "het bokje".
*
Hebben afgelopen week nog weer best wat km 's gemaakt. En wat rijdt die XC60 fijn.
Verbruik, na een fors aantal ritten, ook met deels met leeggereden hybride accu, is nog steeds rond de 6 liter.
En dat is voor zo 'n zware auto best erg goed.
(De X1, die bijna 400 kg lichter is, gebruikte met zijn nog geen 200 pk, 7 liter)
*
Intussen volkomen gewend aan de andere plaats van bedieningsknoppen.
Bij BMW moet vrijwel alles via de draaiknop.
Bij de Volvo, redelijk veel via het middenpaneel.
Uiteraard is dat wennen, maar werkt in de praktijk nauwelijks minder.
*
Omdat we erg veel 80 km wegen rijden, en daar erg veel op snelheid wordt gecontroleerd,
rijden we bijna altijd op de cruise control.
Die was ook in de BMW goed, maar net wat agressiever, dan in de Volvo.
Vind hem in de Volvo iets fijner. Vooral iets minder "nerveus".
Kom je op de snelweg ,op een voorligger aan, remt hij naar mijn smaak, iets te snel af.
Dat kun je voorkomen, door tijdig je richtingaanwijzer te gebruiken. Vrijwel identiek in de BMW.
Aanpassen met je "streepjes", helpt niet echt. Was ook bij de BMW niet anders.
Maar ik zou de ACC niet graag willen missen.
*
De luchtvering, is een van de redenen geweest, die ons hebben doen besluiten, naar Volvo over te stappen.
In een woord geweldig. Iedere cent waard.
Ik lees, dat er lieden zijn die 22 inch velgen kopen, en uit budgettaire overweging, geen luchtvering.
Als er iets is wat ik niet begrijp, is 't dat.
Natuurlijk zijn die velgen mooi. Maar uiterst kwetsbaar. Ik had ze onder m 'n 6 serie cabrio.
En bij 't minste of geringste, waren ze beschadigd.
's Zomers rijdt ik met 20 inch velgen. 's Winters met 19 inch. En beiden vind ik optisch prima.
En zeker weten, deze verzieken niets aan 't comfort.
Overigens ook bij de voortreffelijke schokdemping van die BMW, en ook die van Volvo, kun je ze toepassen.
Maar 1 ding is zeker. Als je in de auto zit, zie je ze niet.
Je vreugde wordt alleen opgewekt, als je naar je auto toe loopt.
*
Een groot nadeel, van de X1, was dat de regelsystemen, uitsluitend werden gestuurd door een camera.
Dat was anders in de duurdere X3, X4 en X5 + X6. Maar ook in de Volvo XC60.
Daar wordt naast de camera, de zaak geregeld, via een radarkogel. Die geeft veel duidelijker signalen.
In de X1, was er om de haverklap melding, bijv. bij instralend zonlicht, dat e.e.a. niet werkte.
*
In de 6 serie cabrio had ik een B&O. De Bower & Wilkens in de Volvo, kost minder, en heeft een breder bereik.
We hebben nu weer vaak, de opgenomen CD 's aan (via USB) aan. Komt iets minder "opdringeriger", binnen.
Alhoewel de B&O, ook zeker niet slecht was.
*
Verder is de XC60, beduidend stiller dan de X1. Maar weer rumoeriger dan de 6 serie cabrio, met 6 cilinder.
Vooral de herrie van buitenaf, is beter als in de X1.
Ook het schuifdak is stiller.
Maar vreemd genoeg, nog lang niet zo stil, als 't rijden in een cabrio.
Daar ontbreekt iedere herrie, als je niet harder rijdt dan ergens rond de 130 km.
*
De adaptieve lampen, kosten relatief weinig meer.
Maar zorgen voor een lichtbeleving, die z 'n weerga niet kent. Meer dan subliem!
Dat er geen mistlampen op de auto zitten, maakt me totaal niet uit. Puur optisch.
Zeker als je de adaptieve LED 's hebt, volstrekt overbodig.
*
Dan nog even iets omtrent de "fishe eye" camera.
Vergelijk je hem met de BMW, zie je veel duidelijker wat je "moet" zien.
1 Parkeerschade, en je hebt hem er uit. Doen! Geweldig.
*
Kortom .......
Heb nog geen enkele spijt van m 'n overstap.
Wat vergelijkingen tussen BMW 's en de XC60.
-
- 2nd Gear member
Je opmerking, dat de XC60 eerder vergeleken moet worden, had ik ook al in de 1e regel verwoord.
Het verslijten van de remmen met acc, lijkt me zeker in te perken als je in B rijd.
Dan worden de elektromotoren grotendeels als rem gebruikt.
Uiteraard zijn de 22 inch velgen voor de looks.
Maar kosten zeker de helft van luchtvering.
Het verslijten van de remmen met acc, lijkt me zeker in te perken als je in B rijd.
Dan worden de elektromotoren grotendeels als rem gebruikt.
Uiteraard zijn de 22 inch velgen voor de looks.
Maar kosten zeker de helft van luchtvering.
Laatst gewijzigd door Tjardi op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- 5th Gear member
Ach let niet op sommige reakties, er zitten notoire azijnp. bij
S80 V8
XC90 V8
C70 2006
V70 R 2004
V70 T5 2005
S80 D5 GT 2012
V70 T4 LE 2012
XC90 Summum 2006
V70 D5 AWD 2006
S60 D5 2002
850 2.5
XC90 V8
C70 2006
V70 R 2004
V70 T5 2005
S80 D5 GT 2012
V70 T4 LE 2012
XC90 Summum 2006
V70 D5 AWD 2006
S60 D5 2002
850 2.5
- Msuidgeest
- Geartronic member
- Contacteer:
Ik heb afgelopen week ook bij een dealer de nieuwe X5 bekeken en aan geroken. En als mijn info correct is komt er een hybride-versie in de vorm van een 40i: 6 cilinder benzine met in de bak een elektromotor. Die vervangt de oude 40i waar een 2 liter benzine turbomotor in zit.
Mark
Leef met vlag en wimpel, maar hou het simpel.
[Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/vacatures]
Leef met vlag en wimpel, maar hou het simpel.
[Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/vacatures]
-
- 2nd Gear member
Je info, omtrent de BMW X5 met 6 cilinder, in hybride, is identiek aan mijn info.
Moet vast een mooi ding zijn.
Misschien wordt hij in Nederland, door de verminderde CO2 uitschoot t.o.v. de "normale" 6 cilinder, wat netter in prijs.
Uiteindelijk is de XC60 of 90, T8 in Nederland ook goedkoper, dan de uitvoering in T6.
Om die reden worden er in Nederland, t.o.v. een aantal jaren geleden, vrijwel geen enkele 6 cilinder meer verkocht.
*
Heb zelf ooit een BMW X5 gehad. 15 jaar geleden. Een van de eersten in z 'n soort.
Vond dat een heel fijne auto, maar idioot hard geveerd. Lag aan 't gekozen onderstel, met ook nog eens "te" grote wielen,
met de toen nog "keiharde" Run-Flat banden.
*
Maar vindt dat deze nu net uitgekomen X5, die met normale 6 cilinder al een ton kost, (dat kost trouwens een X3 met een 6 cilinder vrijwel ook) en met diverse veel gekozen opties, maar zo € 25.000 meer, intussen wel heel erg prijzig wordt.
Maar Audi Q5 en Porsche Cayenne weten ook wel raad met hun prijzen. Dat maakt onderling nauwelijks wat uit.
Gelet op mijn 1e ervaringen met de XC60 T8, die erg positief is, vind ik de XC60, als vergelijking wel erg veel minder kostbaar.
En vergelijk je de XC90 met de BMW X5, of de andere Duitsers, is er daar ook een enorm prijsverschil.
En in technisch opzicht, heb ik de indruk, dat Volvo intussen heel erg goed kan meekomen.
Alhoewel mij wel opvalt, dat met name afwerking details, soms wat verschillen.
Maar 't daarvoor gevraagde prijsverschil vind ik intussen wel erg groot.
Moet vast een mooi ding zijn.
Misschien wordt hij in Nederland, door de verminderde CO2 uitschoot t.o.v. de "normale" 6 cilinder, wat netter in prijs.
Uiteindelijk is de XC60 of 90, T8 in Nederland ook goedkoper, dan de uitvoering in T6.
Om die reden worden er in Nederland, t.o.v. een aantal jaren geleden, vrijwel geen enkele 6 cilinder meer verkocht.
*
Heb zelf ooit een BMW X5 gehad. 15 jaar geleden. Een van de eersten in z 'n soort.
Vond dat een heel fijne auto, maar idioot hard geveerd. Lag aan 't gekozen onderstel, met ook nog eens "te" grote wielen,
met de toen nog "keiharde" Run-Flat banden.
*
Maar vindt dat deze nu net uitgekomen X5, die met normale 6 cilinder al een ton kost, (dat kost trouwens een X3 met een 6 cilinder vrijwel ook) en met diverse veel gekozen opties, maar zo € 25.000 meer, intussen wel heel erg prijzig wordt.
Maar Audi Q5 en Porsche Cayenne weten ook wel raad met hun prijzen. Dat maakt onderling nauwelijks wat uit.
Gelet op mijn 1e ervaringen met de XC60 T8, die erg positief is, vind ik de XC60, als vergelijking wel erg veel minder kostbaar.
En vergelijk je de XC90 met de BMW X5, of de andere Duitsers, is er daar ook een enorm prijsverschil.
En in technisch opzicht, heb ik de indruk, dat Volvo intussen heel erg goed kan meekomen.
Alhoewel mij wel opvalt, dat met name afwerking details, soms wat verschillen.
Maar 't daarvoor gevraagde prijsverschil vind ik intussen wel erg groot.
-
- 2nd Gear member
Heb nog wat zitten neuzen op diverse sites.
Zie daar, dat BMW inderdaad midden volgend jaar, met een hybride komt.
Prijzen zijn nog niet bekend.
De 6 cilinder X5 kost nu bijna € 100.000 / De 6 cilinder, 3 liter diesel, iets minder.
Maar zonder accessoires. Dan komt er nog een vermogen bij. Met 20K, doe je niks.
Bekend is wel, dat de BMW 80 km elektrisch kan rijden. En een 6 cilinder benzinemotor heeft.
Bovendien een uitstoot aan CO2 heeft <50 gram.
Waardoor een halve wegenbelasting (voor zolang als 't duurt) geldt.
Prijsverschil met de Volvo XC90, zal fors, tot zeer fors zijn, naar ik verwacht.
Zie daar, dat BMW inderdaad midden volgend jaar, met een hybride komt.
Prijzen zijn nog niet bekend.
De 6 cilinder X5 kost nu bijna € 100.000 / De 6 cilinder, 3 liter diesel, iets minder.
Maar zonder accessoires. Dan komt er nog een vermogen bij. Met 20K, doe je niks.
Bekend is wel, dat de BMW 80 km elektrisch kan rijden. En een 6 cilinder benzinemotor heeft.
Bovendien een uitstoot aan CO2 heeft <50 gram.
Waardoor een halve wegenbelasting (voor zolang als 't duurt) geldt.
Prijsverschil met de Volvo XC90, zal fors, tot zeer fors zijn, naar ik verwacht.
Laatst gewijzigd door Tjardi op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.