Beste,
Na diverse jaren met mijn XC90 voorzien van een V8 (B8444s) motor gereden te hebben, blijkt dat de motor steeds meer olie begint te lekken. De klepdekselpakkingen zijn al vervangen en daardoor is de lekkage verminderd, maar er blijkt nog steeds een lekkage te zijn langs de zijkanten van de deksel die over de distributie ketting zit.
Dit deksel heeft (vanwege de de V8 bouwvorm) de vorm van een "Y". De lekkage lijkt voornamelijk op te treden vanaf de zijkanten van de distributieketting deksel. De motor is heel erg krap ingebouwd met nog diverse spanrollen en omlooprollen aan de voorzijde van de distributiedeksel en echt goed zichtbaar waar de olielekkage zich bevindt is niet te zien.
Om de lekkage dicht te krijgen zal het deksel gedemonteerd moeten worden, voorzien van een nieuwe pakking en dan weer monteren. Probleem is echter dat er niet veel ruimte aanwezig is en het deksel aan de bovenzijde afgedicht lijkt te worden door de klepdekselpakkingen en de onderzijde door de carterpan pakking. Demontage gaat misschien nog wel lukken, maar lekvrij monteren wordt volgens mij heel moeilijk, zonet ondoenlijk met de motor nog in de auto enerzijds door de zeer beperkte ruimte, anderzijds door het feit de het distributie deksel, de "Y" dus aan de boven zijde wordt afgedicht door de klepdekselpakkingen en aan de onderzijde door de carterpan pakking. Het lijkt me dat je dit dus eigenlijk van onder naar boven moet opbouwen om de zaak echt dicht te krijgen.
Heeft er iemand ooit een soortgelijk probleem gehad? En weet er iemand of je inderdaad de motor compleet moet uitbouwen om de distributiedeksel te vervangen of is er wellicht een soort work-around bekend? Het compleet uitbouwen van de motor heeft namelijk nogal wat voeten in aarde en gaat een groot aantal sleuteluren met zich meebrengen.
Het betreft hier een XC90 van MY07 met dik 300 dkm. De motor loopt op zich prima (als je maar van tijd tot tijd olie blijft bijvullen). De olie lekt immers alleen naar buiten weg.
Als er iemand is die een goede manier weet om dit op te lossen dan verneem ik dat graag. Demontage en daarna weer montage van de motor gaat namelijk duizenden euro's kosten (en dat voor een auto die in principe goed loopt, alleen olie verliest (steeds meer helaas))
Met vriendelijke groeten
Roger
lekkage olie V8
- passenger
- 3rd Gear member
- Contacteer:
Nu kan ik je inhoudelijk niets nuttigs vertellen, maar heb je al eens bij de buren gekeken? De V8 is hier minder ingeburgerd, maar onze verre westerburen kunnen dat Yamaha-blok toch wel waarderen.
Ook op Swedespeed.com is van alles te vinden. Hoop dat je het kunt verhelpen.
Ook op Swedespeed.com is van alles te vinden. Hoop dat je het kunt verhelpen.
Er had hier een héél intelligente tekst kunnen staan
940 TD Polar 94 - XC70 D5 MY05 - XC90 Executive - MY12 - D5 200
940 TD Polar 94 - XC70 D5 MY05 - XC90 Executive - MY12 - D5 200
- dennis850estate
- Forumsponsor
- Contacteer:
We zijn momenteel bezig met een s-80 waarbij het deksel vernieuwd moet worden. De enige mogelijkheid is motor uitbouwen helaas... het voordeel is dat je meteen allerlei andere onderdelen kunt vervangen waar je normaal ook nauwelijks bij kunt
- RogerO
- 2nd Gear member
Dank voor jullie reactie.
Tot nu toe heb ik nog nergens vernomen dat de het deksel vervangen kan worden zonder complete demontage van de motor. Jammer want dat gaat veel sleuteluren kosten en een hoop "gedoe" vrees ik. Dus nog even nadenken of ik dit inderdaad ga doen. Eenmaal begonnen is er namelijk geen weg terug meer. Niet alles zal wel lekker los gaan zoals het eigenlijk ooit bedoeld was. Aan het hele uitlaat circuit b.v. zie ik onder de motor een aantal verbindingen die dusdanig verroest zijn dat deze niet ondermeer te demonteren zijn.
@Dennis: Welke onderdelen neem jij meteen mee om te vernieuwen? Zijn er speciale zaken waar je op moet letten bij de demontage?
Mijn versnellingsbak schakelt ook niet meer 100%. Soms voel je de wisseling van versnelling echt. Vreemde geluiden komen er (nog) niet uit. Olie van de bak is als 2x vernieuwd, maar regelmatig hangt er wel een caravan van 1600 kg achter. Mogelijk moet ik bak dan maar ook meteen reviseren als het blok er toch uit is. Maar de reparatie wordt hier natuurlijk alleen maar duurder door.
Roger
Tot nu toe heb ik nog nergens vernomen dat de het deksel vervangen kan worden zonder complete demontage van de motor. Jammer want dat gaat veel sleuteluren kosten en een hoop "gedoe" vrees ik. Dus nog even nadenken of ik dit inderdaad ga doen. Eenmaal begonnen is er namelijk geen weg terug meer. Niet alles zal wel lekker los gaan zoals het eigenlijk ooit bedoeld was. Aan het hele uitlaat circuit b.v. zie ik onder de motor een aantal verbindingen die dusdanig verroest zijn dat deze niet ondermeer te demonteren zijn.
@Dennis: Welke onderdelen neem jij meteen mee om te vernieuwen? Zijn er speciale zaken waar je op moet letten bij de demontage?
Mijn versnellingsbak schakelt ook niet meer 100%. Soms voel je de wisseling van versnelling echt. Vreemde geluiden komen er (nog) niet uit. Olie van de bak is als 2x vernieuwd, maar regelmatig hangt er wel een caravan van 1600 kg achter. Mogelijk moet ik bak dan maar ook meteen reviseren als het blok er toch uit is. Maar de reparatie wordt hier natuurlijk alleen maar duurder door.
Roger
XC90 V8 MY07 LPG
V40 2.0 MY98
V40 2.0 MY98