Heb net zelf de kachelradiateur vervangen van mijn v50-t5 (2005)
Na afgeschrokken te zijn door verhalen over "hele dashboard eruit" en "een dag werk "
heb ik een stuk plastic van het kachelhuis rechts weggezaagd , en door het ontstane gat de
radiateur vervangen .
Prima gelukt , na montage zijn er alleen 2 kleine gleufjes zichtbaar die ik afgekit heb .
Uren werk ? Twee, inclusief het vervangen van de in mijn ogen gammele koppelingetjes in de pijpen
door 2 stukken radiateurslang met 4 klemmen .
Werkt perfect, en kan absoluut niet lostrillen , dit itt de plastic clipjes met de o-ringen , die naar
het schijnt ook kunnen gaan lekken door versleten motor ophangrubbers ( te grote motor bewegingen )
Maar nadat ik de reparatie gedaan had vond ik ( zoals het altijd gaat ) een beschrijving voor
het vervangen van de kachelradiator, die laat zien dat het "hele" dashboard er helemaal niet uit hoeft .
Als ik dat geweten had had ik ook de zaag niet ter hand genomen , maar ja .
http://www.justanswer.com/car/885kj-vol ... eater.html
( M.b.t. de titel , de procedure is voor de v50, de s40-type 2 en de c30 hetzelfde )
Tip , maak het inwendige van het kachelhuis waar de radiateur gelekt heeft erg goed schoon ,
anders blijft de boel nog lang stinken naar koelvloeistof als de nieuwe radiateur de boel weer opwarmt .
( Vind het trouwens een belachelijke constructie dat de kachelradiateur ALTIJD warm is , en dat de temperatuur regeling op het dashboard niet de waterstroom reguleert , maar de kleppen in het kachelhuis ).
Als de radiateur eruit is , zie je iets verderop de airco radiateur liggen , 20 cm ervandaan in hetzelfde luchtkanaal .
Nou niet echt een hoogtepuntje in ontwerp zeg maar . Maar ja , ik kwam dan ook op alle onderdelen FoMoCo tegen .....
Hoop dat iemand hier zijn voordeel mee kan doen .
v50-s40-c30 kachelradiateur vervangen
-
- 2nd Gear member
Mooi gemaakt! En dank voor het delen. Ik stoor me ook regelmatig aan onderdelen die stuk gaan aan mijn V50 en waar dan vaak FoMoCo op staat...
Het regelen van de temperatuur middels een luchtmengklep ipv een koelvloeistofklep heeft het grote voordeel dat de werking veel sneller en nauwkeuriger kan. Maw er hoeft niet gewacht te worden tot de hele kachelradiateur opgewarmd of afgekoeld is wanneer een andere temperatuur gewenst is.
Het regelen van de temperatuur middels een luchtmengklep ipv een koelvloeistofklep heeft het grote voordeel dat de werking veel sneller en nauwkeuriger kan. Maw er hoeft niet gewacht te worden tot de hele kachelradiateur opgewarmd of afgekoeld is wanneer een andere temperatuur gewenst is.
-
- 1st Gear member
Ja dat klinkt logisch , zo had ik het nog niet bekeken . Dat zal dan ook de reden zijn dat vrijwel iedere auto het luchtkleppen systeem heeft tegenwoordig .HbTps schreef: Het regelen van de temperatuur middels een luchtmengklep ipv een koelvloeistofklep heeft het grote voordeel dat de werking veel sneller en nauwkeuriger kan. Maw er hoeft niet gewacht te worden tot de hele kachelradiateur opgewarmd of afgekoeld is wanneer een andere temperatuur gewenst is.
Thanks , weer wat geleerd !
-
- Starter
Hoi Brabus 97,
Even een vraagje. Ik moet mijn blower eruit halen. Die is helaas defect.
Deze zit volgende mij boven de radiator, tegen het schutbord en bijna tegen de dashboard bovenplaat aan.
In principe kan er erbij via de plek van het gaspedaal. (Eerste die eruit halen natuurlijk).
Maar verder kom ik niet. Ik kan met m'n hand er net aan bij de blower komen, maar er iets aan doen......dat is een heel ander verhaal.
Jij zegt dat je van bovenaf erbij bent gekomen? Wat heb je dan losgehaald (gezaagd)??
Michel.
Even een vraagje. Ik moet mijn blower eruit halen. Die is helaas defect.
Deze zit volgende mij boven de radiator, tegen het schutbord en bijna tegen de dashboard bovenplaat aan.
In principe kan er erbij via de plek van het gaspedaal. (Eerste die eruit halen natuurlijk).
Maar verder kom ik niet. Ik kan met m'n hand er net aan bij de blower komen, maar er iets aan doen......dat is een heel ander verhaal.
Jij zegt dat je van bovenaf erbij bent gekomen? Wat heb je dan losgehaald (gezaagd)??
Michel.
-
- 1st Gear member
Hi V50-Michel .
Ik heb aan de blower niets gedaan , ik heb alleen de kachelradiator vervangen destijds .
Deze zit vrijwel onderaan de kachel unit , en daar is redelijk bij te komen .
De blower zit volgens mij ingebouwd in de kachel unit , en ik vrees dat daarvoor toch echt je dashboard eruit moet .
Ik heb dat ook reeds gedaan , een aantal jaren geleden .
Het is goed te doen , als je maar goed op let hoe alle draadbomen lopen . Heb toen alles gemerkt met stickers , en ook fotos gemaakt
om met monteren te kunnen zien waar alle bedrading precies gezeten heeft .
Haal ( uiteraard ) je accu polen eraf , ivm met de airbags die je ook moet loshalen .
Ik weet t niet zeker meer , maar ik meen me te herinneren dat de stuurkolom ook los moest .
Een pittig klusje.
Het is te doen , alleen toen ik alles eruit had en tegen een leeg schutbord aankeek met een spaghetti van bedrading kreeg ik het even benauwd en vroeg me af
of ik dat ooit weer in elkaar kreeg . Maar is prima gelukt , op een of twee met uit elkaar halen afgebroken plastic stukjes na .
Veel googelen ( ik haal veel info van amerikaanse sites ) kan je een hoop wijzer maken .
Mocht je probleem nog actueel zijn , succes !
Ik heb aan de blower niets gedaan , ik heb alleen de kachelradiator vervangen destijds .
Deze zit vrijwel onderaan de kachel unit , en daar is redelijk bij te komen .
De blower zit volgens mij ingebouwd in de kachel unit , en ik vrees dat daarvoor toch echt je dashboard eruit moet .
Ik heb dat ook reeds gedaan , een aantal jaren geleden .
Het is goed te doen , als je maar goed op let hoe alle draadbomen lopen . Heb toen alles gemerkt met stickers , en ook fotos gemaakt
om met monteren te kunnen zien waar alle bedrading precies gezeten heeft .
Haal ( uiteraard ) je accu polen eraf , ivm met de airbags die je ook moet loshalen .
Ik weet t niet zeker meer , maar ik meen me te herinneren dat de stuurkolom ook los moest .
Een pittig klusje.
Het is te doen , alleen toen ik alles eruit had en tegen een leeg schutbord aankeek met een spaghetti van bedrading kreeg ik het even benauwd en vroeg me af
of ik dat ooit weer in elkaar kreeg . Maar is prima gelukt , op een of twee met uit elkaar halen afgebroken plastic stukjes na .
Veel googelen ( ik haal veel info van amerikaanse sites ) kan je een hoop wijzer maken .
Mocht je probleem nog actueel zijn , succes !
-
- Starter
Ik heb mijn ventilator inmiddels vervangen. Een hele pittige klus.
Het lukte mij niet om het hele dashbord eruit te halen. Dus heb ik alles weer teruggebouwt.
Ik heb de ventilatorunit vanuit de dashbordkast-ruimte eruit gekregen. Wat een pokkeklus.
Ik moest dus 3 torx-boutjes met een verlengde sok-schroevendraaier losdraaien. Ik had alleen een tekening van een C30 kachel-unit kunnen downloaden waarop de positie van die 3 torx-boutjes zitten.
Mede door die tekening is het mij gelukt om die unit los te krijgen.
Dan is het nog een hele kunst om de unit te draaien en op-en neer, heen-en weer te draaien om deze eruit te draaien. Ook dat is gelukt.
De ventilator was er op zich zo uit, omdat ik al een gebruikte ventilator had gekocht bij een sloopbedrijf, wist ik dus waar ik op moest letten om deze eruit te krijgen.
Ik heb alleen het plastic kapje van de oude ventilator omgewisseld met de nieuwe, want ik had een ventilator die uit een iets nieuwere V50 kwam. Het kapje waar de stekker ik gaat bleek dus toch iets anders te zijn.
Door het kapje om te wisselen, past de stekker er weer prima erin.
Terugbouwen in omgekeerde volgorde. Niet makkelijk en een heleboel gepruts.
Uiteindelijk helemaal gelukt en hij doet het weer als vanouds.
Ik had alleen de pech dat er nadat de ventilator kapot was gegaan. dat er vele LEDs knipperden van de het ventilatiedeel op de console. Het bleek dat de aansturing van de ventilatie-unit ook nog eens defect was gegaan.
Dat deel zit dus in de console met alle knoppen en LED's.
De dealer heeft dat dus vervangen en nu heb ik alleen oranje LED's ipv groene LED's. Maar dat maakt mij niet uit.
Alles werkt eindelijk weer zoals het moet. Dus ben ik tevreden.
Hopelijk kan iemand anders hier nog zijn voordeel mee doen.
Het lukte mij niet om het hele dashbord eruit te halen. Dus heb ik alles weer teruggebouwt.
Ik heb de ventilatorunit vanuit de dashbordkast-ruimte eruit gekregen. Wat een pokkeklus.
Ik moest dus 3 torx-boutjes met een verlengde sok-schroevendraaier losdraaien. Ik had alleen een tekening van een C30 kachel-unit kunnen downloaden waarop de positie van die 3 torx-boutjes zitten.
Mede door die tekening is het mij gelukt om die unit los te krijgen.
Dan is het nog een hele kunst om de unit te draaien en op-en neer, heen-en weer te draaien om deze eruit te draaien. Ook dat is gelukt.
De ventilator was er op zich zo uit, omdat ik al een gebruikte ventilator had gekocht bij een sloopbedrijf, wist ik dus waar ik op moest letten om deze eruit te krijgen.
Ik heb alleen het plastic kapje van de oude ventilator omgewisseld met de nieuwe, want ik had een ventilator die uit een iets nieuwere V50 kwam. Het kapje waar de stekker ik gaat bleek dus toch iets anders te zijn.
Door het kapje om te wisselen, past de stekker er weer prima erin.
Terugbouwen in omgekeerde volgorde. Niet makkelijk en een heleboel gepruts.
Uiteindelijk helemaal gelukt en hij doet het weer als vanouds.
Ik had alleen de pech dat er nadat de ventilator kapot was gegaan. dat er vele LEDs knipperden van de het ventilatiedeel op de console. Het bleek dat de aansturing van de ventilatie-unit ook nog eens defect was gegaan.
Dat deel zit dus in de console met alle knoppen en LED's.
De dealer heeft dat dus vervangen en nu heb ik alleen oranje LED's ipv groene LED's. Maar dat maakt mij niet uit.
Alles werkt eindelijk weer zoals het moet. Dus ben ik tevreden.
Hopelijk kan iemand anders hier nog zijn voordeel mee doen.