XC90 D5 2006-> <€13.000

RBA
2nd Gear member
Berichten: 97
Lid geworden op: 12.04.2016 - 08:29

Beste allemaal,

2,5 jaar geleden was ik ook opzoek naar een XC90 maar toen met een dikke V8, nu zijn mijn eisen iets degelijker en ga maar opzoek naar een dikke D5. Na mijn vorige zoektocht ben ik uiteindelijk voor een BMW E61 530D uit 2004 gevallen, een heerlijke auto, maar wel een auto met een hoop kleine issues waardoor mijn liefde voor BMW iets minder is geworden. Omdat wij binnenkort ons 3d kindje verwachten hebben we ook wat meer ruimte in de auto nodig, in de 5-serie past het helaas niet.

Omdat ik de XC90 toch een tijdloze stoere auto blijf vinden en ik vandaag mijn vriendin overtuigd heb met vandaag een ritje in een XC90 D4 wil ik de zoektocht toch actief door gaan zetten. Om mijn zoektocht toch weer goed voor te bereiden hoop ik hier toch wat tips in te kunnen winnen waar op te letten bij een XC90 vanaf 2006.

Waarom een XC90 vanaf 2006, omdat deze 185pk heeft ipv de 165pk van zijn voorganger en ook het nieuwere type versnellingsbak heeft die betrouwbaarder schijnt te zijn als zij voorganger. Maar omdat ik niet geheel bekend ben met deze auto's hoop ik dat jullie mij nog wat bij kunnen brengen waar ik op moet letten tijdens bv. een proefrit of als ik onder de auto kruip. Daarnaast ben ik ook wel benieuwd of jullie mij het verschil kunnen vertellen tussen de ''normale'' XC90 en de Sport en R-design varriant, ik heb gelezen dat deze beter zijn afgeveerd, maar is dit ook werkelijk zo? en weten jullie wellicht auto's die te koop staan en echt de moeite waard zijn, of auto's waar ik ver uit de buurt moet blijven.
Zoals in de titel al staat, mijn budget is max €13000,- Ik hoop dat jullie mij wat opweg kunnen helpen

Nog even een toevoeging op mijn verhaal van hierboven. Ik ben ook benieuwd waar op te letten

- de versnellingsbak, geven deze nog wel eens problemen met km-standen boven de 200.000km?
- Tussenbak/koppeling van de AWD, geefft deze nog vaak problemen?
- Heeft de XC90 D5 ook een roetfilter die vol kan lopen?
- Ik heb ook veel gelezen over SKID meldingen, wat zijn dit precies en waar moet ik hierbij op letten
- en wat zijn de standaard punten die je moet bekijken voor een aankoop check.

Groetjes

Remco
'
Laatst gewijzigd door RBA op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Gouwe
7th Gear member
Berichten: 6698
Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44

Voor de verschillend in de uitvoeringen zie hier: https://www.volvocars.com/nl/footer/bro ... -bouwjaren
Een sport uitvoering heeft een iets andere vering, maar verwacht van een XC90 classic nooit een sportauto. Ik kan me voorstellen dat jij vanuit een BMW je helemaal kapot schrikt als je voor het eerst een hoek om gaat.
Man wat helt dat ding over. Ik noemde hem altijd liefkozend de zeecontainer.

Issues met de XC90 van MY2007 zijn voor zover mij bekend:
- Lekkende klepdeksel pakking (links voor);
- Defecte arm van de wervelklep;
- Defecte wervelklep;
- Kans op defect lager van de Haldex (geluid vergelijkbaar met een defect wiellager);
- Kans op defect wiellager en versleten motorsteunen en draagarmen is aanwezig.

Automaat mag niet bonken tijdens het rijden en ook niet bij het stilstaand schakelen van D naar R en terug. Ik zou wel altijd direct je bak laten spoelen (en ik zelf ga daarvoor naar de specialist Gery Slot).

Al met al is de XC90 een heerlijke auto, maar als je de verkeerde koopt kun je er ook behoorlijk op leeglopen!
Als je 13K budget hebt zou ik gaan voor een auto van 10K en die 3K reserveren voor het verhelpen van achterstallig onderhoud.
En als ik jou beluister zou ik zeker iemand meenemen voor een second opinion. Als de auto niet te ver uit de buurt staat wil ik wel mee.
Tip van een XC90 die ik onlangs zelf heb bekeken: http://www.servavolvo.nl/autos/17182491 ... mmum-7-zit
Uit mijn hoofd was de turbolaadslang defect/versleten en zaten er nog wat dingen aan (zoals koplampen polijsten). Ze hebben de auto voorgekeurd en alles staat op papier. Ik kwam op 11,5K om de auto in een voor mij aanvaardbare staat te krijgen. Bekleding ziet er niet uit, maar kan je heel goed reinigen. Buitenkant was voor zijn leeftijd en km. stand verrassend netjes.
Succes met zoeken.
Laatst gewijzigd door Gouwe op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor werk en fun een Z4 roadster.
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
Gebruikersavatar
pjdamen
2nd Gear member
Berichten: 199
Lid geworden op: 09.09.2013 - 11:31

Wat een slecht advies om een auto met 320000 op de teller te adviseren.

https://www.autoscout24.nl/lst/volvo/xc ... FL&atype=C&

Geeft toch heel wat opties met een lagere stand en doe dan een aankoopkeuring. Heb je sowieso onderhandelingsruimte. Helemaal naar einde jaar toe als ze de autos van hun balans af willen hebben.
VOLVO V70 2.0D Limited Edition (2009)
VOLVO XC60 D3 (met VolvoTune) Summum (2013)
VOLVO V90 T6 Recharge Inscription (2022)
Gebruikersavatar
pjdamen
2nd Gear member
Berichten: 199
Lid geworden op: 09.09.2013 - 11:31

VOLVO V70 2.0D Limited Edition (2009)
VOLVO XC60 D3 (met VolvoTune) Summum (2013)
VOLVO V90 T6 Recharge Inscription (2022)
Gebruikersavatar
Gouwe
7th Gear member
Berichten: 6698
Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44

pjdamen schreef: Wat een slecht advies om een auto met 320000 op de teller te adviseren.
En wat is daar dan precies slecht aan?
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor werk en fun een Z4 roadster.
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
Gebruikersavatar
pjdamen
2nd Gear member
Berichten: 199
Lid geworden op: 09.09.2013 - 11:31

Jouw voorgestelde auto geeft kapitaalvernietiging gezien afschrijving bij verlaten showroom merkdealer. Het voorgestelde reserveren voor achterstallig onderhoud ben je direct kwijt. Een jongere auto met minder kilometers zal mits goed onderhouden minder onderhoud vergen / langer meegaan. Maar nogmaals laat de auto als je geen ruimte hebt voor tegenvallers keuren bij aankoop.

Situatie bij het kopen van een auto
Kopen bij Bovag autobedrijf met garantie
€ 10.600
Kopen bij merkdealer met garantie
€ 11.000
Inruil bij autobedrijf
€ 6.450
Verkoop tussen particulieren
€ 7.550
Overige situaties
Meeneemprijs
€ 7.700
Veilingwaarde
€ 5.800
Toon meer informatie

Dagwaarde
Vervangingswaarde bij total loss
€ 9.300
VOLVO V70 2.0D Limited Edition (2009)
VOLVO XC60 D3 (met VolvoTune) Summum (2013)
VOLVO V90 T6 Recharge Inscription (2022)
Gebruikersavatar
Gouwe
7th Gear member
Berichten: 6698
Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44

Een auto privé kopen is per definitie kapitaalvernietiging :-). En wat mij betreft hoe hoger de aanschafprijs, hoe hoger de absolute afschrijving.
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor werk en fun een Z4 roadster.
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
RBA
2nd Gear member
Berichten: 97
Lid geworden op: 12.04.2016 - 08:29

Bedankt voor de tips :) Ik weet idd dat ik er op rijders comfort er op ''achteruit'' zal gaan. Ik heb gisteren in een 2013 D4 gereden en dat was wel weer even een schok voor mij ..... Ik miste ook gelijk de heerlijke
harde ruime stoelen van mijn 5 serie, maja ik moet wat als je 3 kinderen in een kinderstoel in de auto wilt hebben. Wat mij wel erg tegen viel was het vermogen van de D4, ik had wel wat meer koppel verwacht en vond hem ook wat loom. Maar mijn vergelijk is ook niet helemaal eerlijk eigen BMW is gechiptuned naar 270 pk met 600 N/M, en doe 0-100 in 6.5 sec. :)

Maar om eerlijk te zijn ben ik wel opzoek naar een auto met iets minder km's, de 320000 km van de door Gouwe voorgestelde XC is wel erg veel. Degene door PJ voorgesteld zijn best aardig, vooral de executive, maar helaas is dat een 5 zitter en ik wil graag een 7 zitter hebben voor het geval dat het straks toch handig kan zijn. Zelf heb ik momenteel deze auto's op het oog:

https://link.marktplaats.nl/m1352822063 2007 d5 sport, 165.000 km voor 13950 (Lienden)
https://link.marktplaats.nl/m1351264337 2007 D5 momentum 177000km voor 11950 (st. Jacobiparochie)
https://link.marktplaats.nl/m1349580787 2009 D5 R-design 219.000 km voor 13950 (Berlicum)
https://link.marktplaats.nl/m1346611075 2007 D5 sport, 263000 km voor 11950 (Veenendaal)

Het is jammer dat het voor mij zeker allemaal 1.5 a 2 uur rijden is en moet er voor een dag vrij nemen om te gaan kijken , want met kleine kinderen gaan kijken is geen succes. Kennen jullie toevallig deze auto's? Ik wil wel een aankoop keuring laten doen , dit heeft mij de vorige keer ook behoed voor een schip van bijleggen en wil gewoon een auto die nu al 100% is en niet waarbij de eerste beurt een rekening van €1500 euro word gepresenteerd.
Gebruikersavatar
Walter
Geartronic member
Berichten: 24661
Lid geworden op: 13.09.2004 - 08:30
Locatie: Randstad
Contacteer:

pjdamen schreef: Jouw voorgestelde auto geeft kapitaalvernietiging gezien afschrijving bij verlaten showroom merkdealer. Het voorgestelde reserveren voor achterstallig onderhoud ben je direct kwijt. Een jongere auto met minder kilometers zal mits goed onderhouden minder onderhoud vergen / langer meegaan. Maar nogmaals laat de auto als je geen ruimte hebt voor tegenvallers keuren bij aankoop.

Situatie bij het kopen van een auto
Kopen bij Bovag autobedrijf met garantie
€ 10.600
Kopen bij merkdealer met garantie
€ 11.000
Inruil bij autobedrijf
€ 6.450
Verkoop tussen particulieren
€ 7.550
Overige situaties
Meeneemprijs
€ 7.700
Veilingwaarde
€ 5.800
Toon meer informatie

Dagwaarde
Vervangingswaarde bij total loss
€ 9.300
heb je een bron voor deze bedragen?
Afbeelding
Mijn blog
ex-850club & ex-V3C lid Volvo S80 3.2 AWD '07/Volvo V70 2.4 AT MY02/Volvo 854 2.0 '95/Volvo 343DL '78/Volvo 360GLS B19A '83.
VCN-lid Nu: Volvo XC60 B5 Inscription Maple Brown Full option + Buick Special Trunkback Sedan 1937

Als het kind in je verdwenen is, ben je pas echt oud!
RBA
2nd Gear member
Berichten: 97
Lid geworden op: 12.04.2016 - 08:29

Walter schreef: heb je een bron voor deze bedragen?
Deze bedragen kan je vinden via bv. de ANWB koerslijsten https://www.anwb.nl/auto/koerslijst#/kenteken
Gebruikersavatar
Walter
Geartronic member
Berichten: 24661
Lid geworden op: 13.09.2004 - 08:30
Locatie: Randstad
Contacteer:

ah, die. Knap, kunnen alleen aan de hand van kenteken de staat van de auto beoordelen en waarderen, vermeerderd met de wijze van afleveren etc. Gelukkig heeft de ANWB in de tijd dat ze die koerslijst voeren nog nooit een auto ingekocht of verkocht. Maar toch fijn dat ze al die moeite nemen om duidelijk te maken dat een product afschrijft naarmate het oude wordt en dat bij verschillende soorten winkels verschillende prijzen kunnen zijn.
Laatst gewijzigd door Walter op 01.01.1970 - 01:00, 2 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding
Mijn blog
ex-850club & ex-V3C lid Volvo S80 3.2 AWD '07/Volvo V70 2.4 AT MY02/Volvo 854 2.0 '95/Volvo 343DL '78/Volvo 360GLS B19A '83.
VCN-lid Nu: Volvo XC60 B5 Inscription Maple Brown Full option + Buick Special Trunkback Sedan 1937

Als het kind in je verdwenen is, ben je pas echt oud!
Gebruikersavatar
Tsjemp
3rd Gear member
Berichten: 338
Lid geworden op: 20.10.2010 - 23:43

Ik zou sowieso geen 185 PK nemen. Of de 163 zonder roetfilter of de 175 (geleverd in de 90?), 200 of 215, maar de laatste is te nieuw.
De 185 pk versie verdund de olie bij het regenereren en krijgt daar vroeger of later last van in de klepstoters.
Er is genoeg over te vinden hier op het forum.
Nadeel van de 163 PK is de 5 traps geartronic. Deze laat de auto veel meer toeren draaien in de hoogste versnelling en dus meer geluid.
V70 d3 lim.edition V60 d6 Summum, V70 d5 momentum, V40 d2 momentum, V70 d5 edition1, V70 alt, 850 TDI, V40 lpg oud, 244 DL, 245GL, 242DL eva
Gebruikersavatar
Gouwe
7th Gear member
Berichten: 6698
Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44

Tsjemp schreef: Ik zou sowieso geen 185 PK nemen. …..
De 185 pk versie verdund de olie bij het regenereren en krijgt daar vroeger of later last van in de klepstoters.
Er is genoeg over te vinden hier op het forum.
Ik denk dat je het zo generiek niet kunt stellen op basis van incidenten en het regeneratie issue is software matig te verhelpen/verholpen.
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor werk en fun een Z4 roadster.
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
Gebruikersavatar
Msuidgeest
Geartronic member
Berichten: 21381
Lid geworden op: 23.06.2007 - 23:15
Locatie: Flevoland
Contacteer:

Ik dacht, ik ga m'n kenteken eens invoeren op die ANWB-site.

"Uw auto is ouder dan 15 jaar". Ja? En wat dan nog?

Dan het kenteken van m'n zakelijke 114 CDI: "We kunnen geen gegevens vinden". Niet? Bus is van 28 febr 2018 maar bestaat blijkbaar nog niet. Of zoiets.
Mark


Leef met vlag en wimpel, maar hou het simpel.

[Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/vacatures]
Gebruikersavatar
Tsjemp
3rd Gear member
Berichten: 338
Lid geworden op: 20.10.2010 - 23:43

Gouwe schreef:
Tsjemp schreef: Ik zou sowieso geen 185 PK nemen. …..
De 185 pk versie verdund de olie bij het regenereren en krijgt daar vroeger of later last van in de klepstoters.
Er is genoeg over te vinden hier op het forum.
Ik denk dat je het zo generiek niet kunt stellen op basis van incidenten en het regeneratie issue is software matig te verhelpen/verholpen.
Wanneer je het zelf hebt ervaren kom je er achter dat het meer dan incidenten zijn. Hele motor vervangen. Niet alleen de klepstoters worden gesmeerd met te dunne olie! Problemen zitten / zaten in de eerste serie 185 PK (2006) Later weet ik niet, maar ik blijf er ver van.
viewtopic.php?t=43238&page=fst_unread
Laatst gewijzigd door Tsjemp op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
V70 d3 lim.edition V60 d6 Summum, V70 d5 momentum, V40 d2 momentum, V70 d5 edition1, V70 alt, 850 TDI, V40 lpg oud, 244 DL, 245GL, 242DL eva
Gebruikersavatar
Gouwe
7th Gear member
Berichten: 6698
Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44

10 motoren op 100.000 beschouw ik nog steeds als een incident :-). Ik bedoel maar, hoeveel motoren zijn er echt op stuk gelopen en hoeveel dus niet?
En eens als je het zelf meegemaakt hebt is dat niet fijn. Wat in mijn optiek een onbetwistbaar issue van deze motor is, is de wervelklep, die gaat volgens mij bij echt elke motor defect.
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor werk en fun een Z4 roadster.
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
Gebruikersavatar
ArjanU
2nd Gear member
Berichten: 184
Lid geworden op: 26.08.2012 - 11:05

Niet de oplossing voor de dunne olie, maar wel een praktische mogelijkheid om problemen te voorkomen:
- Vraag de garage om de service interval terug te brengen naar 20.000 per jaar
- Check regelmatig je oliepeil.
Groeten, Arjan
XC70 D5 Polestar BVM5 AWD Summum (Inscription), flamenco red
V70N 2.4D Edition Sport BVM6 2007 Barents blue pearl met beige/light sand interieur <verkocht>
Citroen XM Break turbo ct BVM5 1998 beige leer
Saab 9-3 Cabriolet 1.8t Linear
RBA
2nd Gear member
Berichten: 97
Lid geworden op: 12.04.2016 - 08:29

Ik begrijp het advies om niet voor een 185pk versie te gaan , maar dat word dan lastig zoeken als je eigenlijk een auto wilt vanaf 2007 , maar ik zal sowieso 1x in de 15-20.000 km de olie verversen
Gebruikersavatar
Antoine K
Starter
Berichten: 9
Lid geworden op: 29.05.2018 - 19:59
Locatie: Amersfoort

Beste Remco,

Dat is een leuke aanleiding voor de aankoop van een 'nieuwe' auto, gefeliciteerd.
Dit was bij ons ook aanleiding om dit jaar tot aankoop van een XC90 D5 (185 pk, bouwjaar 2007, 222.000 km, summum) over te gaan.
Ik kan me aansluiten bij het advies van Gouwe om een paar duizend te reserveren voor (achterstallig) onderhoud.
Op basis van eigen ervaringen zijn de aandachtspunten:
- Verstuivers (> 200.000 km) -> geeft storing 'motormanagement service vereist'
- Wervelklepstangetje
- Wervelklep
- Oliepeil (max. 75% vullen) -> >75% geeft storing 'motormanagement service vereist'

Bij proefrit advies om bij warme motor het gaspedaal flink in te trappen, bij storing in verstuivers komt dan vanzelf de motormanagement storing.
De motormanagement storing hoeft overigens niet per definitie verband te houden met verstuivers (zie ook oliepeil).

Tevens punten van aandacht dan wel prijzige punten (niet uit eigen ervaring):
- Automatische versnellingsbak
- Haldex koppeling
- Koplampglas verwering (APK afkeurpunt, vervangen van Xenon units is prijzig!)
- Distributieriem vervanging bij elke 160.000 km
- Bandenslijtage (bandenprijs zit op EUR > 200,- p/s)
- Remschijven en blokken

Er zijn diverse uitvoeringen beschikbaar, maar de Summum en Executive zijn het rijkst uitgerust (Executive meest luxe).
Er zijn overigens ook diverse bekledingen (kwaliteit) beschikbaar, waarbij de lederen bekleding van de Executive het meest hoogwaardig is alsmede de optioneel beschikbare 'Inscription' bekleding.
Deze laatste is te herkennen aan dorpels met 'inscripton' signatuur en geribbelde wangen van de stoelen.
Als er veel gebruik gemaakt gaat worden van de 3e zitrij dan is de optie 'rear AC' er een om op te letten, te zien door gelijknamig knopje op dashboard en ventilatieroosters in C-stijl.

Hopelijk heb je wat aan deze bijdrage.
Ik kan in ieder geval beamen dat het een heerlijke reisauto is voor het hele gezin.

Veel plezier met je zoektocht.

mvg, Antoine
Gebruikersavatar
passenger
3rd Gear member
Berichten: 278
Lid geworden op: 15.02.2007 - 23:57
Locatie: Antwerpen
Contacteer:

Antoine K schreef:Als er veel gebruik gemaakt gaat worden van de 3e zitrij dan is de optie 'rear AC' er een om op te letten, te zien door gelijknamig knopje op dashboard en ventilatieroosters in C-stijl.
Voor de aanvulling vanuit de Executive fanclub, da's met zo'n knopje een extra optie, is standaard op de Executive. Evenals standkachel ( :love: O-) 8-) :-) ) en andere bijzondere prettige opties. Kost wel wat...
Er had hier een héél intelligente tekst kunnen staan

940 TD Polar 94 - XC70 D5 MY05 - XC90 Executive - MY12 - D5 200
Plaats reactie

Terug naar “XC90 Classic t/m MY 2014”