Heb meer als 25 jaar BMW gereden. En de ruitensproeiervloeistof,werd daar vanaf de motorkap,
of bij de latere modellen, onder de motorkap vandaan met 4 straaltjes op de voorruit gespoten.
Daar raak je aan gewend.
Toen ik vanmiddag even bij de dealer langs ging, en hem vertelde, dat de "ruitenpieser" het niet goed deed.
Dat ik geen melding in 't display had gehad, en vullen ook niet mogelijk was. Omdat hij vol zat ..??!!
*
Wat voel je je dan een ongelofelijk stomme oen, als er getoond wordt, dat de ruitensproeiervloeistof,
bij de VOLVO, via de wisser gaat. En er daardoor geen druppel verloren gaat.
*
Kunnen ze bij BMW, best wat van leren.
*
MAG vertelde, in een van z 'n verhalen omtrent de XC90, dat hij veronderstelde geen "Elektrarijder" te zijn.
Maar intussen is hij super enthousiast. Zowel over 't rijden, als over 't verbruik.
Mijn verhaal is eigenlijk identiek. Had ook niet de indruk dat het "met name" leuk rijden was, op elektra.
Wij hebben heel veel korte afstanden, en af en toe er een paar forse afstanden tussendoor.
Maar even naar de supermarkt, de huisarts, bloedprikken etc. gaat helemaal op de elektrische tour.
Giethoorn Meppel. Zit ik met iets meer boodschappen, red ik het "net" niet, met die 40 km.
Komt er een heel klein beetje benzine bij. Wij rijden voor de grap vrijwel alles "pure".
Resultaat is wel na 2250 km 5.7 liter per 100 km.
Vind overigens, dat VOLVO dit niet reëel berekend. Ook een opgeladen accu kost geld.
Ik ga er gemakshalve/grof berekend, dat rijden op stroom 1/3 kost van benzine.
Maar wat die "kabouters" in den Haag voor plannen hebben, met dit hele gedoe, is mij nog niet duidelijk.
*
Wat rijdt die koets fijn. Wat is ie (zeker elektrisch) prachtig stil.
Zou 't fijn vinden, als er in de toekomst nog wat langer elektrisch gereden kon worden.
De nieuwe X5 van BMW redt dat al 80 km.
Maar weet 100% zeker, dat Volvo ook z 'n accu 's gaat opwaarderen. Dat is volkomen voorspelbaar.
*
Helemaal elektrisch, zie ik nog steeds niet zitten.
Als de elektrische peut op is, wil ik graag m 'n eigen regie houden.
Pas als er elektrische auto 's komen, waarmee je probleemloos 800 km haalt, en ook nog eens,
snel kunt laden (dat mag best een half uurtje kosten), ga ik misschien om.
Ben 77 jaar, mijn tijd zal het wel duren. Maar als je nu 100 wordt?
Alle begin is moeilijk.
- Hans oet Twent
- 8th Gear member
Mooi verhaal!
Elektrisch is ook niet schoon. Verre van dat. Maar dat is nu geen discussie. De toekomst ziet er heel anders uit dan wij nu denken. Wordt het Elektra? Wordt het waterstof? Who knows....... Mooi is wel te zien dat de ontwikkelingen razend snel gaan. Ik heb voor een tweedeHANSje dieseltje Euro 6 gekozen. Zal er wel een tijdje mee moeten gaan doen denk ik. Geen straf overigens.
Elektrisch is ook niet schoon. Verre van dat. Maar dat is nu geen discussie. De toekomst ziet er heel anders uit dan wij nu denken. Wordt het Elektra? Wordt het waterstof? Who knows....... Mooi is wel te zien dat de ontwikkelingen razend snel gaan. Ik heb voor een tweedeHANSje dieseltje Euro 6 gekozen. Zal er wel een tijdje mee moeten gaan doen denk ik. Geen straf overigens.
“Carpe Diem”
XC60 T8 Twin Engine R-Design My’20 een onbegrensd 2e HANSje met “senioren instap”
'Voorlop(er)(ig)' een 308 GT SW bj'24 voorzien van een halve 6 pitter.
MGB GT BRG Classic Rally Car 1969 > FOR SALE!!!!!!
Er is "Iets moois" onderweg, duurt helaas nog wel even voordat het hier op het landgoed staat.
Exit: V70 D5 / V70 D4 / V70 2.5 / V90 D4 / V90 D4 / V70 D4 / V60 T6 recharge
XC60 T8 Twin Engine R-Design My’20 een onbegrensd 2e HANSje met “senioren instap”
'Voorlop(er)(ig)' een 308 GT SW bj'24 voorzien van een halve 6 pitter.
MGB GT BRG Classic Rally Car 1969 > FOR SALE!!!!!!
Er is "Iets moois" onderweg, duurt helaas nog wel even voordat het hier op het landgoed staat.
Exit: V70 D5 / V70 D4 / V70 2.5 / V90 D4 / V90 D4 / V70 D4 / V60 T6 recharge
- Gouwe
- 7th Gear member
Mooi verhaal inderdaad en dat Pure rijden vind ook ik elke keer weer een genot!
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor werk en fun een Z4 roadster.
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
-
- 2nd Gear member
Ik neig naar waterstof. Weet vrijwel zeker, dat de gevraagde hoeveelheid stroom, bij een volledige overstap,
niet geleverd kan worden. d.w.z. Als je kerncentrales uitsluit. En kolencentrales sluit.
En als ik nu de 1e reactie van de regering zie, die de energiekosten, per huishouding, met minimaal € 300.-- euro wil verhogen??!!
Dat betreft gas en elektra. Ik garandeer je dat dan de "pleuris" uitbreekt.
*
Ben geen politicus, maar denk dat je dat op deze manier niet/nooit voor elkaar krijgt.
Tel je daarbij op, dat men (regering) wil, dat we van 't gas afgaan, en volstrekt, naar mijn bescheiden mening, niet beseft.,
wat dat inhoud. Kosten zijn niet in de hand te houden. Warmtepompen nog lang niet optimaal. etc. etc.
Kosten bovendien erg veel geld.
*
En of je nu enorm naar links of naar rechts helt. Beide clubs weten exact wat er aan de hand is.
Maar wensen zich er niet over uit te spreken.
*
Maar we hadden het over. Mooie Volvo 's.
En daar rijden we in.
Met een best keurig verbruik.
Vreemd genoeg, hartstikke leuk om in te rijden.
Veel leuker als verwacht!
niet geleverd kan worden. d.w.z. Als je kerncentrales uitsluit. En kolencentrales sluit.
En als ik nu de 1e reactie van de regering zie, die de energiekosten, per huishouding, met minimaal € 300.-- euro wil verhogen??!!
Dat betreft gas en elektra. Ik garandeer je dat dan de "pleuris" uitbreekt.
*
Ben geen politicus, maar denk dat je dat op deze manier niet/nooit voor elkaar krijgt.
Tel je daarbij op, dat men (regering) wil, dat we van 't gas afgaan, en volstrekt, naar mijn bescheiden mening, niet beseft.,
wat dat inhoud. Kosten zijn niet in de hand te houden. Warmtepompen nog lang niet optimaal. etc. etc.
Kosten bovendien erg veel geld.
*
En of je nu enorm naar links of naar rechts helt. Beide clubs weten exact wat er aan de hand is.
Maar wensen zich er niet over uit te spreken.
*
Maar we hadden het over. Mooie Volvo 's.
En daar rijden we in.
Met een best keurig verbruik.
Vreemd genoeg, hartstikke leuk om in te rijden.
Veel leuker als verwacht!
Laatst gewijzigd door Tjardi op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
- sanco
- 5th Gear member
Fossiel en fijn stof zijn de nieuwe zure regen en het ozongat van 10 resp 20 jaar geleden. Gewoon het klootjesvolk uitmelken en de grootste vervuilers in den lande , op zee enn in de lucht hun gang laten gaan. Gewoon omdat het kan en met angst houd je het volk onder de duim.
Let wel; ik zeg niet dat we gewoon steeds maar moeten doorgaan op de oude voet, maar wat we nu opgelegd krijgen, slaat de plank volledig mis.
Leuk voor de Early adaptirs met geld of de rijkere bovenlaag. Die kunnen zich met tesla en warmtepomp onderscheiden, onder genot van allerlei leuke belasting voordeeltjes. Maar de rest wordt onder aanpraten van een schuldgevoel gestraft voor het gebruiken van de normale technische levensduur van zijn diesel of CV ketel. Maar ach dat zie je toch niet terug in de balans, net zo min als dat je ziet dat er voor je ruim 2 ton zware accu auto of je warmtepomp er op de Maasvlakte of in de Eemshaven een grote centrale kolen staat te verstoken....
Maar los van dat alles wens ik jou oprecht welkom en veel fijne en veilige kilometers !
Let wel; ik zeg niet dat we gewoon steeds maar moeten doorgaan op de oude voet, maar wat we nu opgelegd krijgen, slaat de plank volledig mis.
Leuk voor de Early adaptirs met geld of de rijkere bovenlaag. Die kunnen zich met tesla en warmtepomp onderscheiden, onder genot van allerlei leuke belasting voordeeltjes. Maar de rest wordt onder aanpraten van een schuldgevoel gestraft voor het gebruiken van de normale technische levensduur van zijn diesel of CV ketel. Maar ach dat zie je toch niet terug in de balans, net zo min als dat je ziet dat er voor je ruim 2 ton zware accu auto of je warmtepomp er op de Maasvlakte of in de Eemshaven een grote centrale kolen staat te verstoken....
Maar los van dat alles wens ik jou oprecht welkom en veel fijne en veilige kilometers !
2016- XC70 D5 GT AWD MY16 Magic Blue, Inscription leer, standkachel, HK audio, VOC, Keyless, 19"
2010-2016 XC70 2.4D Momentum GT MY10, silver, prof. winterline, schuifdak, niv.reg, 17";sargas/18";minos
2004-2009 V50 Elite 2.0D 2004/5 silver 17"; stylla
2010-2016 XC70 2.4D Momentum GT MY10, silver, prof. winterline, schuifdak, niv.reg, 17";sargas/18";minos
2004-2009 V50 Elite 2.0D 2004/5 silver 17"; stylla
- jalex_h
- 6th Gear member
Aanmaken kost inderdaad (veel) stroom maar dat kan met duurzaam opgewekte stroom, zoals wind- en zonne-energie. En het voordeel daarvan is dat het, in tegenstelling tot stroom, vervolgens opgeslagen kan worden. Of te wel je maakt het wanneer er wind of zon is en je gebruikt het wanneer je het nodg hebt. En dat gebruik kan ook inhouden dat je het weer om zet in electriciteit maar je kunt het ook voor bv je cv-ketel of je verbrandingsmotor gebruiken.
Inmiddels wordt hier door veel instellingen vol op ingezet om dit rendabel te krijgen. En als ik ergens mijn centen op in zou moeten zetten, zou ik ze op waterstof zetten.All electric is mooi en als je met de commerciële vogels van de netbeheerders praat, zeggen ze dat ze er helemaal klaar voor zijn. Praat je met de techneuten, dan hoor je grote zorgen. Ons net is er domweg niet geschikt voor. Nui al zijn er grote gebieden in nederland die aan hun max zitten qua capaciteit. En al leggen we op alle woningen zonnepanelen, ‘s-avonds doen die niente nada noppes en moet het net het volle vermogen leveren met stroom die door windmolens opgewekt is . o nee, het waait even niet.... Dus in die zin komt al die extra electriciteit evenmin “uit de muur stromen”.
Maar ook hiervoor geldt: alle begin is moeilijk
En zo ben ik weer on-topic
. Ik geniet van de ervaringen die TS op dit forum post en hoop dat we er nog vele mogen lezen!
Inmiddels wordt hier door veel instellingen vol op ingezet om dit rendabel te krijgen. En als ik ergens mijn centen op in zou moeten zetten, zou ik ze op waterstof zetten.All electric is mooi en als je met de commerciële vogels van de netbeheerders praat, zeggen ze dat ze er helemaal klaar voor zijn. Praat je met de techneuten, dan hoor je grote zorgen. Ons net is er domweg niet geschikt voor. Nui al zijn er grote gebieden in nederland die aan hun max zitten qua capaciteit. En al leggen we op alle woningen zonnepanelen, ‘s-avonds doen die niente nada noppes en moet het net het volle vermogen leveren met stroom die door windmolens opgewekt is . o nee, het waait even niet.... Dus in die zin komt al die extra electriciteit evenmin “uit de muur stromen”.
Maar ook hiervoor geldt: alle begin is moeilijk

En zo ben ik weer on-topic

Ooit:
Een kale 440 1.7 DL uit 1989, een flink aangeklede V40 2.0 uit 1996
V70 D4 GT Nordic+ met een aantal leuke dingetjes uit 2015 zie hier
Een rode V90 T4 Business Sportuit 2019
Huidig: XC60 Essential Fusion Red
Je kunt beter een optimist zijn die ongelijk heeft dan een pessimist die gelijk krijgt.
Een kale 440 1.7 DL uit 1989, een flink aangeklede V40 2.0 uit 1996
V70 D4 GT Nordic+ met een aantal leuke dingetjes uit 2015 zie hier
Een rode V90 T4 Business Sportuit 2019
Huidig: XC60 Essential Fusion Red
Je kunt beter een optimist zijn die ongelijk heeft dan een pessimist die gelijk krijgt.
-
- 2nd Gear member
@Oga
Ieder nadeel heb z 'n voordeel.
Veel van de voordelen van waterstof zijn reeds beschreven door @Jalex_h.
Maar als sideline heeft het als voordeel, dat niet al die accu 's voor auto 's geproduceerd hoeven te worden.
Wat "gierend" vervuilend is. En als ze "op" zijn, niet meer behoeven te worden "opgeruimd".
Wat weer een hoop ellende veroorzaakt.
Ik hoop, dat den Haag, zijn beslissingen NIET baseert op "partijprogramma 's".
Maar op datgene, wat op termijn de beste oplossingen zijn voor 't milieu.
Anders blijven we achter de feiten aanhollen.
Ieder nadeel heb z 'n voordeel.
Veel van de voordelen van waterstof zijn reeds beschreven door @Jalex_h.
Maar als sideline heeft het als voordeel, dat niet al die accu 's voor auto 's geproduceerd hoeven te worden.
Wat "gierend" vervuilend is. En als ze "op" zijn, niet meer behoeven te worden "opgeruimd".
Wat weer een hoop ellende veroorzaakt.
Ik hoop, dat den Haag, zijn beslissingen NIET baseert op "partijprogramma 's".
Maar op datgene, wat op termijn de beste oplossingen zijn voor 't milieu.
Anders blijven we achter de feiten aanhollen.
- Autowina
- 3rd Gear member
Voor dat laatste ben ik wel een beetje bang.
Op de plugin hybrides gold 0% bijtelling (waar ik ook van geprofiteerd heb) en nog een aantal andere voordelen. De meeste auto's gaan na een aantal jaar gebruik in Nederland nu naar het buitenland.
Veel schone diesels hadden 14% bijtelling. Nu wil niemand meer een diesel hebben.
Komende jaren worden electrische auto's fors gestimuleerd, maar wat is per saldo het milieu-effect als je de productie van de accu's meetelt? En wat gebeurt er met deze auto's als we daarna overstappen op waterstof?
Door overheidsbeleid (en communicatie) wordt de marktwerking wel erg verstoord zo.
Over de techniek zelf ben ik overigens heel enthousiast, het gaat me dus puur om het beleid.
Maar waterstof in combinatie met zonne- en windenergie zet waarschijnlijk wel zoden aan de dijk. Uit deze top 10 blijven dan alleen de hoogovens over: https://wisenederland.nl/blog/grootste- ... -nederland
Op de plugin hybrides gold 0% bijtelling (waar ik ook van geprofiteerd heb) en nog een aantal andere voordelen. De meeste auto's gaan na een aantal jaar gebruik in Nederland nu naar het buitenland.
Veel schone diesels hadden 14% bijtelling. Nu wil niemand meer een diesel hebben.
Komende jaren worden electrische auto's fors gestimuleerd, maar wat is per saldo het milieu-effect als je de productie van de accu's meetelt? En wat gebeurt er met deze auto's als we daarna overstappen op waterstof?
Door overheidsbeleid (en communicatie) wordt de marktwerking wel erg verstoord zo.
Over de techniek zelf ben ik overigens heel enthousiast, het gaat me dus puur om het beleid.
Maar waterstof in combinatie met zonne- en windenergie zet waarschijnlijk wel zoden aan de dijk. Uit deze top 10 blijven dan alleen de hoogovens over: https://wisenederland.nl/blog/grootste- ... -nederland
2013: V60 Pih Ember Black, Beechwood sportst., Conn. Touch, Prem. audio, Winter Line, Hybr. Techn. Line, Snelh. afh. stuurbekr., Sadia &
2019: XC60 T8 R-design Bursting Blue, Audio line, Business Pack Connect
2020: Polestar 2 Midnight Blue
2019: XC60 T8 R-design Bursting Blue, Audio line, Business Pack Connect
2020: Polestar 2 Midnight Blue