V50 P0172 Foutcode

Geleverd vanaf 2003
larsf
1st Gear member
Berichten: 41
Lid geworden op: 02.08.2018 - 08:36

Gisteravond met mijn v50 2.4 de 240.000km aangetikt :fgrin: :feestje:
Echter 3! km later ging het motorstoringslampje branden, heb een bluetooth uitlezer dus meteen uitgelezen met het volgende resultaat:

P0172 - System too rich ( bank 1 )

Nu heb ik me al suf zitten googlen en kom op 3 mogelijke oorzaken:

- Lambdasensor
- Vacuumslang kapot
- Maf sensor

Iemand met dezelfde motor die deze storing al eens gehad heeft, en mij een tip in de goede richting kan geven?
Om nou als test de lambda of maf te vervangen gaat me ook wat ver..
jevedewe
2nd Gear member
Berichten: 70
Lid geworden op: 22.02.2016 - 18:49

Goedemorgen. Hier precies hetzelfde probleem: storingscode P0172. Heb een S40 uit 2006 met 146.000 km. Rijdt op benzine en LPG. Iemand een tip wat het kan zijn?
S40 2.4i uit 2006 op LPG
larsf
1st Gear member
Berichten: 41
Lid geworden op: 02.08.2018 - 08:36

Ik heb vandaag een VIDA + Dice gekocht en meteen aan de auto gehangen.
Even zitten spelen, aangezet dat ik mijn ramen kan openen met de AB (Jeej!) en toen met de foutcode aan de gang geweest.
VIDA geeft zelf al aan dat de lambdasonde verkeerde waardes meet en komt vervolgens met een lijstje van oorzaken ( vacuüm, maf sensor,lekke uitlaat etc.)
Toen de auto gestart en naar de live waardes gekeken van oa de maf sensor, en de twee lambda’s, en het viel ons op dat lambda 1 ( ik denk dat dat degene voor de kat is) erg hoge waardes aan geeft, en heel erg fluctueert. De maf sensor waardes waren voor zover we konden zien goed en we zijn met een bus remmenreiniger in de weer geweest om te zoeken naar eventuele vacuüm lekkages. Dit gaf geen resultaat wat ons dus doet vermoeden dat het probleem echt in de lambda zelf zit.

Daar komt nog eens bij dat zodra de auto op bedrijfstemperstuur is, en je haalt dan de foutcode eruit deze ook niet meer terug komt.
Laat je de auto helemaal afkoelen, start je deze en ga je even rijden dan komt de foutcode weer terug.
Onze theorie is dan ook dat het wel de lambda moet zijn aangezien een kapotte maf of een vacuüm probleem ook met warme motor zou moeten opspelen en dit gebeurt niet.

Ik heb een nieuwe lambda besteld (€158) en ga deze van de week in de auto knutselen. Hopen dat dit de foutcode weghaalt.
WYD
3rd Gear member
Berichten: 344
Lid geworden op: 23.06.2007 - 20:58

Voor de doe-het-zelver is Vida echt een uitkomst! Zelf ook al veel baat bij gehad, scheelt heel veel zoekwerk. Hopelijk is je probleem opgelost met het vervangen van de lambdasensor.
Volvoless, nu Golf VII
jevedewe
2nd Gear member
Berichten: 70
Lid geworden op: 22.02.2016 - 18:49

Hoi Larsf, bedankt voor de informatie. Waar heb jij die lambda sensor gekocht?
Laatst gewijzigd door jevedewe op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
S40 2.4i uit 2006 op LPG
larsf
1st Gear member
Berichten: 41
Lid geworden op: 02.08.2018 - 08:36

Weet niet of ik hier reclame mag maken maar bij mijnautoonderdelen
jevedewe
2nd Gear member
Berichten: 70
Lid geworden op: 22.02.2016 - 18:49

Hoi Lars, dank voor de informatie. Is het gelukt met de lanbda sonde? Veel werk? Blijft de storing weg?

Hoor het graag van je. Groet, Hans.
S40 2.4i uit 2006 op LPG
jevedewe
2nd Gear member
Berichten: 70
Lid geworden op: 22.02.2016 - 18:49

Bij mijn Volvo S40 2.4 uit 2006 (met Vialle LPG systeem) met foutcode P0172 inmiddels een nieuwe lambda sonde laten installeren. Type Denso DOX-0405. Ruim 300,- euro afgetikt bij de gasboer. Blijkt de storing nog steeds op te treden. De gasboer zegt dat het zeker niet met de vacuumslangen te maken heeft omdat de storing aangeeft dat het mengsel te rijk is. Hij vermoedt de luchtmassameter. Maar hij weet het niet zeker... Heb geen zin in nog een zinloze grote uitgave. Voorlopig blijf ik daarom maar doorrijden met de fout P0172. Heeft iemand nog een idee wat het kan zijn? Bedankt alvast voor het meedenken. Km stand is 150.000 km.

Groet, Hans
S40 2.4i uit 2006 op LPG
jevedewe
2nd Gear member
Berichten: 70
Lid geworden op: 22.02.2016 - 18:49

Ik heb bij Rima een gebruikte luchtmassameter op de kop getikt (type Denso 8658471). Ga hem dit weekend zelf proberen te monteren. Zijn er nog dingen waar ik op moet letten? Moet het luchtfilterhuis er uit om de LMM te kunnen demonteren en monteren? Heb op internet naar een filmpje gezoch met instructies, maar vond daar niks.
S40 2.4i uit 2006 op LPG
larsf
1st Gear member
Berichten: 41
Lid geworden op: 02.08.2018 - 08:36

jevedewe schreef: Hoi Lars, dank voor de informatie. Is het gelukt met de lanbda sonde? Veel werk? Blijft de storing weg?

Hoor het graag van je. Groet, Hans.
Afgelopen weekend eindelijk tijd gehad om de lambda te vervangen, de enige mogelijkheid om dit te doen is vanaf onderaf dus ik raad aan om een brug te huren ergens (ik ben naar een dhz garage geweest en meteen mijn dynamo vervangen en groot onderhoud gedaan)

Mijn lambda zat mega vast maar is uiteindelijk wel losgekomen, tot nu toe is de foutmelding weg en zijn mijn verbruikswaardes weer naar normaal ( ik reed op het laatst 16L op 100km :lol: dit is weer gezakt naar 7.5 per 100km
jevedewe
2nd Gear member
Berichten: 70
Lid geworden op: 22.02.2016 - 18:49

Inmiddels zijn in mijn S40 (2.4 motor en LPG) de lambdasonde, de luchtmassameter en de bougies vervangen. En de storing P0172 blijft steeds terugkomen, of ik op LPG rijd of op benzine maakt niet uit. De storing komt pas als de motor een beetje op temperatuur komt, zo'n 60C. De LPG monteur weet het ook niet meer. Hij zegt dat de afstelling van de LPG installatie optimaal is en dat het daar zeker niet aan ligt dat die foutcode steeds terugkomt. Wat zou het dan nog kunnen zijn? Iemand enig idee???
S40 2.4i uit 2006 op LPG
larsf
1st Gear member
Berichten: 41
Lid geworden op: 02.08.2018 - 08:36

Slang van je oliefilter huis naar je kleppendeksel?



Heb mijne toen ook gecheckt en die was al een keer vervangen (gezien de aftermarket slangklemmen)
volvoRaoul
2nd Gear member
Berichten: 68
Lid geworden op: 25.11.2013 - 13:15

@ Larsf, even uit nieuwsgierigheid, waar heb je vida gekocht. Heb zelf nml ook intresse.
jevedewe
2nd Gear member
Berichten: 70
Lid geworden op: 22.02.2016 - 18:49

larsf schreef: Slang van je oliefilter huis naar je kleppendeksel?



Heb mijne toen ook gecheckt en die was al een keer vervangen (gezien de aftermarket slangklemmen)
Dank voor de tip! Volgende week vrijdag gaat hij naar de Volvo dealer (Reede in Amerongen). Laat je nog weten of het opgelost is.
S40 2.4i uit 2006 op LPG
larsf
1st Gear member
Berichten: 41
Lid geworden op: 02.08.2018 - 08:36

volvoRaoul schreef: @ Larsf, even uit nieuwsgierigheid, waar heb je vida gekocht. Heb zelf nml ook intresse.


Marktplaats :lol:
larsf
1st Gear member
Berichten: 41
Lid geworden op: 02.08.2018 - 08:36

jevedewe schreef:
larsf schreef: Slang van je oliefilter huis naar je kleppendeksel?



Heb mijne toen ook gecheckt en die was al een keer vervangen (gezien de aftermarket slangklemmen)
Dank voor de tip! Volgende week vrijdag gaat hij naar de Volvo dealer (Reede in Amerongen). Laat je nog weten of het opgelost is.


Ben benieuwd! Kunnen we altijd van leren als je de uitkomst laat weten!
jevedewe
2nd Gear member
Berichten: 70
Lid geworden op: 22.02.2016 - 18:49

Uiteraard laat ik het hier weten. Zal wel een erg dure grap worden in ieder geval...
S40 2.4i uit 2006 op LPG
jevedewe
2nd Gear member
Berichten: 70
Lid geworden op: 22.02.2016 - 18:49

Gisteren naar de officiele Volvo dealer geweest. Alles gecheckt door een ervaren monteur. Oorzaak van de storing (P0172) helaas niet gevonden. Carterontluchting is in orde, alle slangen en buisjes gecontroleerd, alles in orde. Volgende week vrijdag terug voor een lektest... Men vermoedt dat het mogelijk met een of meerdere kleppen te maken heeft. Ik rijd namelijk op LPG. Of een injector die nog wat benzine nalekt nadat ik al ben overgeschakeld op LPG. Gaat heel erg duur worden ben ik bang. Misschien niet meer de moeite waard om dit nog te laten repareren als een koprevisie nodig is... Mijn auto is verder in prima onderhouden staat was hun oordeel. Dat troostte mij nog een klein beetje...

O ja, ik heb een S40 met 2.4 benzinemotor uit 2006. De LPG installatie (Vialle) is er ingezet bij 60.000 km. Ik heb de auto gekocht bij 105.000 km en hij heeft nu 159.000 km gereden.

Met mijn eerste Volvo, een S60 met 2.4 motor heb ik bijna 500.000 km gereden op achteraf ingebouwd LPG. Zonder noemenswaardige problemen...

Iemand nog tips of suggesties?
Laatst gewijzigd door jevedewe op 01.01.1970 - 01:00, 3 keer totaal gewijzigd.
S40 2.4i uit 2006 op LPG
Gebruikersavatar
Blade
5th Gear member
Berichten: 2265
Lid geworden op: 22.07.2007 - 15:04
Locatie: Haarlemmermeer
Contacteer:

Zou je eens alle zekeringen willen controleren onder de motorkap? Kast zit LV.

Echt even 1 voor 1 eruit nemen en controleren.
Gebruikersavatar
MartijnAbel
4th Gear member
Berichten: 917
Lid geworden op: 23.02.2015 - 18:30
Locatie: Surhuisterveen

Kleppen moeten naar mijn weten handmatig gesteld worden bij deze motoren. Is het niet een optie dat eens na te gaan?
Volvo V70 2.0T 2011 - Volvo V60 2013 D5 Polestar - Volvo V50 T5 2004 DTC/RICA
Plaats reactie

Terug naar “S40 - V50 series”