Drukverlies turbo

De eerste generatie XC60
Plaats reactie
AlbertP
Starter

Hallo allemaal,

Ik rijd een Volvo xc60 (2010) D5 edrive, km 250K. Sinds een aantal weken ontstaat er steeds flink vermogensverlies en slaat de motor in de noodloop. Met plankgas kruipt de auto richting 100-120. Sinds kort geeft het display ook aan: motormanagement service vereist. Als ik de auto herstart nadat deze volledig is uitgezet, is de storing (meestal) verdwenen. Echter binnen de kortste keren treedt de storing opnieuw op. Vaak na afremmen/optrekken bij minirotondes valt op. Maar echt peil is er ook niet op te trekken. Soms ook al na een paar 100 mtr na een koude start. Maar net zo goed op de warme motor na km's op de snelweg.

De auto is bij de dealer uitgelezen. De laadluchtsensor (onder bij de radiateur) bleek stuk. Deze is vervangen. Bij het vervangen van de sensor is het motormanagement gereset. De storing treedt inmiddels echter steeds opnieuw op. Bij een bevriende garagehouder is de computer opnieuw uitgelezen. Maar na de dealer reset zijn geen storingsmeldingen zichtbaar. Wel geeft het display opnieuw aan dat motormanagement service is vereist. In één van de drukslangen zat een kleine scheur. Dit is verholpen. De storing treedt echter nog steeds op. Na aan/uit is het weer (even) klaar.

Heeft iemand een suggestie waar de storing door kan ontstaan? Ik lees diverse berichten over brandstoffilters, EGR-klep. etc. Maar het is zonder storingsmeldingen wat zoeken naar een speld in de hooiberg...

17-11 Update
De auto is met meetapparatuur tijdens het rijden opnieuw doorgemeten. De druk in de turbo vertoont piekwaarden van 3 (?) waar dit niet hoger mag zijn dan 2. Gevolg noodloop. Mogelijk is de actuator stuk. Waarschijnlijk dus toch de turbo vervangen.

Bedankt voor jullie suggesties.
Laatst gewijzigd door AlbertP op 01.01.1970 - 01:00, 3 keer totaal gewijzigd.
m1karabijn
4th Gear member

Echt even het brandstof filter laten vervangen.
Als er vlokken in het filter zitten gaat de auto in noodloop door te weinig brandstof aanvoer.
Geen ervaring met Volvo maar wel met Citroen 2.0 Hdi heb ik hetzelfde meegemaakt
Ik hoop dat je er wat aan hebt
Volvo V70 R=Design D4
Frits V70
5th Gear member

Ik zou de EGR en de inlaat laten nakijken. Bij mijn 2.4 D5 zijn destijds de vlinderkleppen vervangen ivm kapot stangetje. Toen heeft de garage mijn inlaat laten zien. Was nog maar de helft van over. De rest dicht met kool. Hopeloos dat EGR systeem.
Van:
Saab 9-3 Tid Estate,
Saab 9-3 TTid Estate,
V70 2.4 D5
XC60 D3
XC70 D4
XC60 T5 Polestar Engineered

Naar: XC70 T5 Nordic+ EN Saab 9-3 Cabriolet Vector 1.8t
sbv
6th Gear member

geen regelklep die op de vaccum leidingen zit ? net boven de turbo's

Als er een melding komt storing motormanagement dan is deze met Vida zeer zeker uit te lezen. Dus op naar dealer of een forullid die de auto uit kan lezen

Aangezien het na een herstart vaak (even) weg is dan zou ik denken dat het een electronisch iets is

Zij ''19 V60 D4 Cross Country en '98 S70R AT Saffron Pearl
Hij '23 Peugeot 508 SW GT 225 en '00 V70R AWD Laserblue
Maurits@Parts4Swedes
Forumsponsor
Contacteer:

Het kan ook de actuator van de turbo zijn. Dit kastje aan de turbo verstelt de schoepen, waardoor de werking versterkt wordt. Als je de auto reset (even accupolen los) doet hij het weer... Totdat hij weer in storing schiet. Bij Volvo is deze helaas niet los leverbaar (alleen met nieuwe turbo). Maar hij is wel leverbaar bij ACtronics.
Genuine Volvo - There is no Substitute.
www.Parts4Swedes.nl
Marcelbigsmile
1st Gear member

Onze XC60 (D5 2011)had deze klachten ook , dat bleek het roetfilter te zijn, na vervangen weer prima vermogen en lager verbruik
Plaats reactie

Terug naar “XC60 t/m MY2017”