Wat ik meende te moeten opmaken uit de gebruiksaanwijzing, was dat als je de "B" versnelling gebruikt.
je harder afremt, en bovendien meer stroom regenereert.
Volgens een van de instructeurs die de beginnende hybriderijders, kennis bij bracht, is dit een halve waarheid.
*
Het beter afremmen klopt. Dat gebeurt door de benzinemotor te starten, en dan gebruik te maken van de compressie die de motor heeft.
Vaak moet je dan, zeker in bergachtig gebied, meerdere malen terug schakelen.
Volkomen identiek aan een normale benzine of diesel auto.
Wat volgens deze instructeur niet klopt, is dat de auto dan optimaal gebruik maakt van regeneratie.
Dat doet hij beter in "D".
*
In dat stukje verghaal wordt tevens uitgelegd, hoe je moet terugschakelen.
Je trekt dan aan de versnellingspook. Naar achteren. Elke keer dat je dat doet, pikt hij een lagere versnelling.
Je kunt niet "per versnelling" opschakelen.
Als je de pook naar voren drukt, kiest de auto zelf in "D", de versnelling uit, waarvan hij denkt dat ie goed is.
Daarin verschilt de Volvo principieel met BMW, Mercedes en Audi, die met of zonder paddles,
door de pook naar links te drukken, die mogelijkheid wel heeft.
Staat de pook bij de genoemde merken, eenmaal naar links, kun je zowel up als down schakelen.
Naar mijn smaak net iets makkelijker als bij de Volvo.
Al moet ik zeggen dat op vlak terrein, de moderne automaten, precies doen wat ze moeten.
Alleen bij sterke hellingen of bij sterk afdalen, had ik vrijwel altijd de behoefte om zelf te bepalen,
wat ik wilde.
Met een caravan achter de auto, op een steile helling, graag net wat meer toeren, voor betere trekkracht.
Bij een steile afdaling, ook graag redelijk hoog in de toeren, om de zaak beter in de grip te hebben.
*
Schakelen wil alleen met "paddles" aan 't stuur.
Schijnt weer niet gecombineerd te kunnen worden, met "stuurverwarming", als ik 't goed begrepen heb.
Vandaar wel in de "R" uitvoering verkrijgbaar, maar niet in "Inscription".
*
Ik had begrepen, dat in de de "B'stand, met name de extra remwerking van de elektromotoren ingeschakeld
werd om af te remmen. En dat is dus volgens een van de instructeurs niet waar.
Vond de gebruiksaanwijzing, daar wat onduidelijk over.
Kwam al rondneuzende op dit forum, het volgende tegen.
- pitteken2
- 2nd Gear member
De B stand is baar mijn bescheiden mening ontworpen om wanneer je bergaf gaat op de elektro motoren af te remmen ipv op je remschijven bij te remmen en zo de batterij te vullen. Het is idd zo dat hij op D ook afremt maar stukken minder.
Ik rij persoonlijk ofwel in pure ofwel in power (autostrade of wanneer de batterij bijna op is). In pure altijd in D omdat ik graag heb dat de auto zolang mogelijk uitbolt.
In power rij ik op B stand om de batterij langer te laten uithouden EN omdat ik naar mijn persoonlijk gevoel het prettiger vind dat de auto sneller afremt als je gas lost. Ik moet maw minder op die rem gaan staan.
Ik rij persoonlijk ofwel in pure ofwel in power (autostrade of wanneer de batterij bijna op is). In pure altijd in D omdat ik graag heb dat de auto zolang mogelijk uitbolt.
In power rij ik op B stand om de batterij langer te laten uithouden EN omdat ik naar mijn persoonlijk gevoel het prettiger vind dat de auto sneller afremt als je gas lost. Ik moet maw minder op die rem gaan staan.
XC 60 t8 R design electric silver metallic my2018
Intellisafe pro pack - Versatility pack - Sensors navigation pack + Volvo on Call - Luchtvering four c - 21’ R design velgen - Zwarte kappen buitenspiegels -Wegklapbare trekhaak
Verwacht juni 2022: xc40 my23 p8 twin ultimate - full option - kleur sage groen
480 turbo 1988
Intellisafe pro pack - Versatility pack - Sensors navigation pack + Volvo on Call - Luchtvering four c - 21’ R design velgen - Zwarte kappen buitenspiegels -Wegklapbare trekhaak
480 turbo 1988
- pitteken2
- 2nd Gear member
Nog even over de schakelpaddles: deze zijn weldegelijk te krijgen met stuurverwarming. Bij mij zat er een bug in t bestelprogramma waardoor ik paddels beloofd was op de bestelbon maar bij aflevering zaten deze er niet op. Netjes opgelost door Volvo en t stuur met paddels dat er nu inzit heeft verwarming. Alleen heb ik die optie niet dus softwarematig is stuurverwarming in mijn auto niet geactiveerd.
Je kan wel zeggen dat Volvo hun foutje netjes heeft opgelost
Je kan wel zeggen dat Volvo hun foutje netjes heeft opgelost

480 turbo 1988
480 turbo 1988
- Risrael
- 5th Gear member
Wat bedoel je met software-matig stuurverwarming?
Nu: V60 T6 MY2024 Plus Dark, platinum grey, nappa leder/open grid textiel.
Had: V60 T5 Momentum, Savile Grey, Charcoal leder, donkere hemel.
Had: V70 D4 MY14 Summum Nordic+ Luxury line. Caspian Blue. Dymamic Select leder zwart.
Had: V60 T5 Momentum, Savile Grey, Charcoal leder, donkere hemel.
Had: V70 D4 MY14 Summum Nordic+ Luxury line. Caspian Blue. Dymamic Select leder zwart.
- pitteken2
- 2nd Gear member
Dat ze softwarematig de stuurverwarming niet ingeprogrammeerd hebben. Achter elke optie zit software. Bv mijn paddels hebben ze moeten programmeren. De stuurverwarming moet Volvo programmeren zodat je t knopje op je middenconsole krijgt. Ik heb dus een verwarmd stuur gekregen omwille van de paddels maar heb niet de programmatie gekregen voor de verwarming.
480 turbo 1988
480 turbo 1988
-
- 2nd Gear member
Uit de folder blijkt, dat de Inscription überhaupt niet is te bestellen, met schakelpaddles.
Wat ik vreemd vind. Er lijkt me technisch geen enkele noodzaak toe aanwezig.
Heb inderdaad niet kunnen vinden, dat stuurverwarming en paddles, op de "R", wel leverbaar zijn.
In de folder staan inderdaad geen uitsluitingen.
Die opmerking werd elders gemaakt op 't forum.
*
Overigens @Pitteken2, gebruik ik de versnellingspook identiek aan jou.
Op rustige wegen, zodat je kunt uitbollen, zoals ze dat ze mooi in België zeggen.
Op drukkere wegen en in stadsverkeer is 't prettig in de "B", omdat je niet steeds hoeft bij te remmen.
Vreemd genoeg, heb ik kijkend op 't display, wat er gebeurt bij 't loslaten van 't gas in "B", de indruk,
dat er wel degelijk wordt bijgeladen.
Maar al met al zal dat vast niet enorm veel uitmaken.
Ik gebruik die optie uitsluitend voor m 'n gemak.
Wat ik vreemd vind. Er lijkt me technisch geen enkele noodzaak toe aanwezig.
Heb inderdaad niet kunnen vinden, dat stuurverwarming en paddles, op de "R", wel leverbaar zijn.
In de folder staan inderdaad geen uitsluitingen.
Die opmerking werd elders gemaakt op 't forum.
*
Overigens @Pitteken2, gebruik ik de versnellingspook identiek aan jou.
Op rustige wegen, zodat je kunt uitbollen, zoals ze dat ze mooi in België zeggen.
Op drukkere wegen en in stadsverkeer is 't prettig in de "B", omdat je niet steeds hoeft bij te remmen.
Vreemd genoeg, heb ik kijkend op 't display, wat er gebeurt bij 't loslaten van 't gas in "B", de indruk,
dat er wel degelijk wordt bijgeladen.
Maar al met al zal dat vast niet enorm veel uitmaken.
Ik gebruik die optie uitsluitend voor m 'n gemak.