Help me eens nadenken.
Eind december moet er een keuze gemaakt worden. De auto (van 31/12/2013) blijft in de zaak of de auto gaat naar privé. (nu 80.000 km)
Om het berekenen makkelijker te maken een paar aannames:
- voor de zaak rij ik 3000 km/jaar, privé 12.000 km, samen 15.000 km
- jaarlijkse kosten € 6.282 (verzekering 600, mrb 1032, onderhoud 1000, brandstof 1400, afschrijving 2250)
- inkomen 2019 voor belasting €20.000
- in de zaak betekent bijtelling is niet hoger dan de gemaakte kosten. Die kunnen we dus tegen elkaar wegstrepen.
- voordeel zaak 14% MKB winstvrijstelling
- nadeel: alle kosten komen eigenlijk gewoon voor eigen rekening
- afschrijving gaat gewoon door
- naar privé betekent ook dat alle kosten gewoon na belasting moeten worden opgehoest
- naar privé is wel 3000 km á 19 ct/km belastingvrij inkomen ( € 570 )
- naar privé is ook in één keer afschrijven van ongeveer € 11.000 en inboeken van de verkoop (executiewaarde ongeveer € 18.000 ?)
Laat maar eens horen hoe jullie daar over denken.
ZZP, V60 in de zaak opf privé
- jalex_h
- 6th Gear member
Ik mis nog 2 zaken voor als je hem zakelijk zou rijden:
- De forfaitaire BTW over het prive-gebruik (1,5% geloof ik)
- Aftrek BTW over brandstof en andere gemaakt kosten (garage etc)
Waarbij zakelijk in die zin misschien wel aantrekkelijk zou kunnen zijn om het ondernemer zijn voor de belastingdienst aan te tonen. Je investeert immers en je schrijft af. Maar goed, dat hangt natuurlijk ook nog van een aantal andere zaken af.
Anderzijds: als je hem prive rijdt, mag je, onder voorwaarden, ook weer (een deel van) de BTW over de gemaakte kosten aftrekken. Afhankelijk van hoe je dit doet, moet je dan wel weer de forfaitaire BTW betalen.
En wat wijsheid is? Dan moet je in een avond gaan zitten Excellen en alle mogelijke scenario’s doorrekenen. Het ene kost geld, het andere moet je betalen, zou mijn vader zeggen. Of te wel, het is vooral een gevoelskwestie, denk ik zo.
- De forfaitaire BTW over het prive-gebruik (1,5% geloof ik)
- Aftrek BTW over brandstof en andere gemaakt kosten (garage etc)
Waarbij zakelijk in die zin misschien wel aantrekkelijk zou kunnen zijn om het ondernemer zijn voor de belastingdienst aan te tonen. Je investeert immers en je schrijft af. Maar goed, dat hangt natuurlijk ook nog van een aantal andere zaken af.
Anderzijds: als je hem prive rijdt, mag je, onder voorwaarden, ook weer (een deel van) de BTW over de gemaakte kosten aftrekken. Afhankelijk van hoe je dit doet, moet je dan wel weer de forfaitaire BTW betalen.
En wat wijsheid is? Dan moet je in een avond gaan zitten Excellen en alle mogelijke scenario’s doorrekenen. Het ene kost geld, het andere moet je betalen, zou mijn vader zeggen. Of te wel, het is vooral een gevoelskwestie, denk ik zo.
Ooit:
Een kale 440 1.7 DL uit 1989, een flink aangeklede V40 2.0 uit 1996
V70 D4 GT Nordic+ met een aantal leuke dingetjes uit 2015 zie hier
Een rode V90 T4 Business Sportuit 2019
Huidig: XC60 Essential Fusion Red
Je kunt beter een optimist zijn die ongelijk heeft dan een pessimist die gelijk krijgt.
Een kale 440 1.7 DL uit 1989, een flink aangeklede V40 2.0 uit 1996
V70 D4 GT Nordic+ met een aantal leuke dingetjes uit 2015 zie hier
Een rode V90 T4 Business Sportuit 2019
Huidig: XC60 Essential Fusion Red
Je kunt beter een optimist zijn die ongelijk heeft dan een pessimist die gelijk krijgt.
- Gouwe
- 7th Gear member
Leuke casus Hein!
Volgens mij kun je de auto alleen als je een BV hebt overhalen naar privé als je deze ook nog zakelijk wil blijven gebruiken. Er is 1 uitzondering namelijk een zogenaamde bijzondere omstandigheid. Bijvoorbeeld dat de wetgeving zodanig verandert dat je, als je dat van tevoren had geweten, de auto niet op de zaak had gezet. Je moet dit desgevraagd aannemelijk kunnen maken. Ik ga die discussie met de fiscus niet aan
.
Rij je de zakenauto niet meer zakelijk, dan ben je verplicht de auto over te brengen naar privé. Volgens mij kun je dus ook zeggen dat je hem wel naar privé haalt, maar zakelijk gewoon geen kosten opvoert.
Je geeft aan dat er een verschil is in boekwaarde en werkelijke waarde, prettig als je die fiscaal kunt verzilveren, echter bij verkoop moet je ook de BTW afdragen. Of dat bij het overzetten naar privé ook zo is weet ik alleen niet zeker, maar het lijkt me heel sterk als dat niet zo is. Per saldo is dan je voordeel in jou geval misschien wel 0,-.
Hoe lang wil je nog blijven werken? Stel dat dat nog 2 jaar is, dan zou ik me ook nog het volgende kunnen bedenken:
- De komende 2 jaar je "verlies" nemen door de auto zakelijk te blijven etiketteren en inclusief dit jaar zo min mogelijk boekwaarde afschrijven;
- De zaak op 5 januari 2021 staken (en in de tussentijd de auto privé niet gebruiken!);
- BTW aftikken (is dan een stuk minder) en fiscaal het verschil in boekwaarde en restwaarde incasseren.
Hoop dat iemand hier nog betere tips heeft of laat je anders eens voorlichten door een professional. Succes in ieder geval!
Volgens mij kun je de auto alleen als je een BV hebt overhalen naar privé als je deze ook nog zakelijk wil blijven gebruiken. Er is 1 uitzondering namelijk een zogenaamde bijzondere omstandigheid. Bijvoorbeeld dat de wetgeving zodanig verandert dat je, als je dat van tevoren had geweten, de auto niet op de zaak had gezet. Je moet dit desgevraagd aannemelijk kunnen maken. Ik ga die discussie met de fiscus niet aan

Rij je de zakenauto niet meer zakelijk, dan ben je verplicht de auto over te brengen naar privé. Volgens mij kun je dus ook zeggen dat je hem wel naar privé haalt, maar zakelijk gewoon geen kosten opvoert.
Je geeft aan dat er een verschil is in boekwaarde en werkelijke waarde, prettig als je die fiscaal kunt verzilveren, echter bij verkoop moet je ook de BTW afdragen. Of dat bij het overzetten naar privé ook zo is weet ik alleen niet zeker, maar het lijkt me heel sterk als dat niet zo is. Per saldo is dan je voordeel in jou geval misschien wel 0,-.
Hoe lang wil je nog blijven werken? Stel dat dat nog 2 jaar is, dan zou ik me ook nog het volgende kunnen bedenken:
- De komende 2 jaar je "verlies" nemen door de auto zakelijk te blijven etiketteren en inclusief dit jaar zo min mogelijk boekwaarde afschrijven;
- De zaak op 5 januari 2021 staken (en in de tussentijd de auto privé niet gebruiken!);
- BTW aftikken (is dan een stuk minder) en fiscaal het verschil in boekwaarde en restwaarde incasseren.
Hoop dat iemand hier nog betere tips heeft of laat je anders eens voorlichten door een professional. Succes in ieder geval!
Laatst gewijzigd door Gouwe op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor werk en fun een Z4 roadster.
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
- Autowina
- 3rd Gear member
Voor de BTW kun je de auto zakelijk houden. Voordeel is dat deze bij latere verkoop nog een BTW-auto is, wat bij eventuele export scheelt.
Voor de inkomstenbelasting zal privé al snel voordeliger zijn door de afschrijving en aftrek van € 0,19 per kilometer. Maar of de omzetting van de v.o.f. naar eenmanszaak een bijzondere omstandigheid is betwijfel ik eerlijk gezegd.
Ik heb eerder aangegeven dat het schrappen van de korting op de bijtelling dit misschien wel kan zijn (al denkt de Belastingdienst daar bij ons in ieder geval anders over).
Verder denk ik dat de waarde voor een 2013 nog wel wat lager ligt en dat een eventuele afschrijving nog wel wat hoger is.
Voor de inkomstenbelasting zal privé al snel voordeliger zijn door de afschrijving en aftrek van € 0,19 per kilometer. Maar of de omzetting van de v.o.f. naar eenmanszaak een bijzondere omstandigheid is betwijfel ik eerlijk gezegd.
Ik heb eerder aangegeven dat het schrappen van de korting op de bijtelling dit misschien wel kan zijn (al denkt de Belastingdienst daar bij ons in ieder geval anders over).
Verder denk ik dat de waarde voor een 2013 nog wel wat lager ligt en dat een eventuele afschrijving nog wel wat hoger is.
2013: V60 Pih Ember Black, Beechwood sportst., Conn. Touch, Prem. audio, Winter Line, Hybr. Techn. Line, Snelh. afh. stuurbekr., Sadia &
2019: XC60 T8 R-design Bursting Blue, Audio line, Business Pack Connect
2020: Polestar 2 Midnight Blue
2019: XC60 T8 R-design Bursting Blue, Audio line, Business Pack Connect
2020: Polestar 2 Midnight Blue
- Tukker999
- 4th Gear member
Ik heb eens wat om mij heen gevraagd en ook met de belastingdienst gebeld.
De belastingdienst is duidelijk.
Je kunt je auto verkopen, maar niet aan jezelf en zéker niet als het gaat om de komende bijtelling.
Een bijzondere omstandigheid kan ik niet aanvoeren.
Ik kies voor de oplossing om de zaak op te heffen en de auto voor taxatiewaarde over te nemen naar privé.
Wel met nota, taxatierapport en daadwerkelijke betaling van privé naar zakelijk.
Ik heb ook gebeld met een accountant die voor een vriend van mij de V60 PIH aan het eind van het jaar de auto van zakelijk naar privé wil boeken, met nota, taxatierapport en daadwerkelijke betaling van privé naar zakelijk.
Maar de zaak blijft vrolijk doorgaan.
Deze accountant ziet er geen probleem in.
Ben benieuwd hoe dat zal aflopen.
De belastingdienst is duidelijk.
Je kunt je auto verkopen, maar niet aan jezelf en zéker niet als het gaat om de komende bijtelling.
Een bijzondere omstandigheid kan ik niet aanvoeren.
Ik kies voor de oplossing om de zaak op te heffen en de auto voor taxatiewaarde over te nemen naar privé.
Wel met nota, taxatierapport en daadwerkelijke betaling van privé naar zakelijk.
Ik heb ook gebeld met een accountant die voor een vriend van mij de V60 PIH aan het eind van het jaar de auto van zakelijk naar privé wil boeken, met nota, taxatierapport en daadwerkelijke betaling van privé naar zakelijk.
Laatst gewijzigd door Tukker999 op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Volvo XC40 Recharge Extended Range Plus 
Volvo V60 PIH 2013:
Honda Civic Hybride 2010:

Volvo V60 PIH 2013:

Honda Civic Hybride 2010:

- Gouwe
- 7th Gear member
Volgens mij kan dat wel, zolang je de auto daarna maar niet zakelijk inzet (lees kilometers declareren gaat dan niet), sterker nog als je de auto niet langer zakelijk gebruikt moet je hem privé etiketteren. Zolang je vriend geen controle krijgt van de fiscus zal het wel loslopen, maar als hij wel controle krijgt.....HeinvdW schreef: Ik heb ook gebeld met een accountant die voor een vriend van mij de V60 PIH aan het eind van het jaar de auto van zakelijk naar privé wil boeken, met nota, taxatierapport en daadwerkelijke betaling van privé naar zakelijk.
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor werk en fun een Z4 roadster.