Revisie vering + motor steunen

Plaats reactie
spostma
1st Gear member
Berichten: 17
Lid geworden op: 15.08.2018 - 13:18

Mijn S80 T6 begint de laatste tijd een beetje springerig te worden op hobbelige snelwegen en op rotondes gebeurt het regelmatig dat hij net iets scherper stuurt dan ik zou verwachten. Er staat zo'n 170000km op de teller en de boel is nu bijna 20 jaar oud. Ik kan de auto in de deurpost met 1 arm aan het schommelen brengen en hij komt pas in de derde schommeling tot stilstand. De hoogste tijd om de vering te reviseren dus.
De schokdempers, veren, draagarmen en vering stabilisator stangen vervangen ligt voor de hand.
Heeft iemand misschien ideen wat hier nog bij hoort en wat er in deze fase ook gaar of bijna aan vervanging toe is? Ik heb al gezien dat de het rubber van de motorsteun aan de bovenkant weg is, ik kan er dwars door heen kijken en dat voorspeld niet veel goeds voor de andere motorsteunen.
Ik ga voor deze klus een werkplaats + brug huren dus als ik de boel toch open heb vervang ik het liefst gelijk alles waar moeilijk bij te komen is. (Distributieriem kit + waterpomp zal ik ook gelijk doen, want dat is aan de rollers te zien ook nog nooit gebeurd.)
Laatst gewijzigd door spostma op 01.01.1970 - 01:00, 2 keer totaal gewijzigd.
Jelmer de Jong
6th Gear member
Berichten: 3173
Lid geworden op: 20.03.2009 - 16:04

Veerpootlagers, rubbers in subframe, olie van diff op de achteras(die dingen hebben toch awd?), eigenlijk alles wat in rubber hangt en al 20 jaar beweging ondergaat.
Gebruikersavatar
gunz
2nd Gear member
Berichten: 91
Lid geworden op: 23.12.2014 - 13:33

beetje vroeg voor gare schokdempers, onder me S60 zaten de originele nog na 12 jaar en 383.000 km.
bij 350.000 voorste draagarmen vervangen en die stuurde weer als een scheermes
Gebruikersavatar
Musicus
4th Gear member
Berichten: 787
Lid geworden op: 06.01.2008 - 15:47
Locatie: Ulvenhout

Maar dat krijg je naar mijn mening nooit in 1 dagje gedaan. Weet natuurlijk niet of dit de bedoeling is.
Als de bovenste motorsteun helemaal weg is, is de onderste torsiesteun onder aan de bak ook gaar denk ik. En dan zou ik meteen de steun aan de distributiezijde doen. Die 3 zijn redelijk makkelijk.
Ik weet niet of een T6 van die hydrosteunen heeft, maar daar was ik wel een tijdje mee bezig om die te vervangen....
S60 D5 2002, 850.000km
S60 2.4 2009, 282.000km
V40 2.0 2004, 264.000km
Gebruikersavatar
Blade
5th Gear member
Berichten: 2265
Lid geworden op: 22.07.2007 - 15:04
Locatie: Haarlemmermeer
Contacteer:

Iniedergeval veel succes met de waterpomp bij een oud type T6... is echt geen leuke.
Gebruikersavatar
Bover
8th Gear member
Berichten: 14984
Lid geworden op: 11.01.2005 - 19:43
Locatie: Auvergne France

Nou een S60 is geen S80 en dus ook geen V70... :-)

mijn motorsteunen en vering V70 zijn al eens compleet vervangen rond de 200.000km.
Nu sta ik op 440.000 en denk dat met 500.000km er een nieuwe ronde aankomt. Ik heb er Monrou Reflex onder gedaan als vervanging.
De motorsteunen zijn niet goedkoop maar ik heb deze ook compleet vervangen en alles werd er tijdens het rijden veel rustiger op
BLOG: LEVEN IN FRANCE (auto) verhalen over de Franse campagne sinds 2019

Vijf Cilinder Diesel Power: XC70 D5 AWD MY 06.2012 Summum
Driving Volvo anno 1995. Obbe Tuning Modificatie....
Gebruikersavatar
gunz
2nd Gear member
Berichten: 91
Lid geworden op: 23.12.2014 - 13:33

Bover schreef: Nou een S60 is geen S80 en dus ook geen V70... :-)
nee dat is waar maar gaan we nu zeggen dat het onderstel van een S80 minder is dan van een S60?

die van mij heeft altijd moeten werken voor zijn geld ;-)
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
Bover
8th Gear member
Berichten: 14984
Lid geworden op: 11.01.2005 - 19:43
Locatie: Auvergne France

:D HA Gunz, dat mooie snelle bootje merkt die Volvo niet eens.
Ik dacht eerlijk gezegd dat van de de V serie iets meer gevraagd werd van bijv de vering wegens het overhangende koetswerk.
Wij hebben ook een S60 erbij gehad en die vond ik toch stevig strakker rijden dan mijn V70.
Bob
BLOG: LEVEN IN FRANCE (auto) verhalen over de Franse campagne sinds 2019

Vijf Cilinder Diesel Power: XC70 D5 AWD MY 06.2012 Summum
Driving Volvo anno 1995. Obbe Tuning Modificatie....
Gebruikersavatar
gunz
2nd Gear member
Berichten: 91
Lid geworden op: 23.12.2014 - 13:33

nou dat ribje woog toch bijna een ton, was die 2.0T met 180pk toch niet zo rap meer.

brandstofmeter ging wel rap...
Gebruikersavatar
Bover
8th Gear member
Berichten: 14984
Lid geworden op: 11.01.2005 - 19:43
Locatie: Auvergne France

Jeetje nog zoveel. Dacht rond de 5-600kg. Veel plezier ermee
BLOG: LEVEN IN FRANCE (auto) verhalen over de Franse campagne sinds 2019

Vijf Cilinder Diesel Power: XC70 D5 AWD MY 06.2012 Summum
Driving Volvo anno 1995. Obbe Tuning Modificatie....
Gebruikersavatar
gunz
2nd Gear member
Berichten: 91
Lid geworden op: 23.12.2014 - 13:33

we werken aan die dingen, kan bruintje niet betalen. Wiliams dieseljet tender komt al gauw op 2 nieuwe S60 of een hele dikke polarstar..
Plaats reactie

Terug naar “S80”