Mijn S80 T6 begint de laatste tijd een beetje springerig te worden op hobbelige snelwegen en op rotondes gebeurt het regelmatig dat hij net iets scherper stuurt dan ik zou verwachten. Er staat zo'n 170000km op de teller en de boel is nu bijna 20 jaar oud. Ik kan de auto in de deurpost met 1 arm aan het schommelen brengen en hij komt pas in de derde schommeling tot stilstand. De hoogste tijd om de vering te reviseren dus.
De schokdempers, veren, draagarmen en vering stabilisator stangen vervangen ligt voor de hand.
Heeft iemand misschien ideen wat hier nog bij hoort en wat er in deze fase ook gaar of bijna aan vervanging toe is? Ik heb al gezien dat de het rubber van de motorsteun aan de bovenkant weg is, ik kan er dwars door heen kijken en dat voorspeld niet veel goeds voor de andere motorsteunen.
Ik ga voor deze klus een werkplaats + brug huren dus als ik de boel toch open heb vervang ik het liefst gelijk alles waar moeilijk bij te komen is. (Distributieriem kit + waterpomp zal ik ook gelijk doen, want dat is aan de rollers te zien ook nog nooit gebeurd.)
Revisie vering + motor steunen
-
- 6th Gear member
- Berichten: 3173
- Lid geworden op: 20.03.2009 - 16:04
Veerpootlagers, rubbers in subframe, olie van diff op de achteras(die dingen hebben toch awd?), eigenlijk alles wat in rubber hangt en al 20 jaar beweging ondergaat.
- Musicus
- 4th Gear member
- Berichten: 787
- Lid geworden op: 06.01.2008 - 15:47
- Locatie: Ulvenhout
Maar dat krijg je naar mijn mening nooit in 1 dagje gedaan. Weet natuurlijk niet of dit de bedoeling is.
Als de bovenste motorsteun helemaal weg is, is de onderste torsiesteun onder aan de bak ook gaar denk ik. En dan zou ik meteen de steun aan de distributiezijde doen. Die 3 zijn redelijk makkelijk.
Ik weet niet of een T6 van die hydrosteunen heeft, maar daar was ik wel een tijdje mee bezig om die te vervangen....
Als de bovenste motorsteun helemaal weg is, is de onderste torsiesteun onder aan de bak ook gaar denk ik. En dan zou ik meteen de steun aan de distributiezijde doen. Die 3 zijn redelijk makkelijk.
Ik weet niet of een T6 van die hydrosteunen heeft, maar daar was ik wel een tijdje mee bezig om die te vervangen....
S60 D5 2002, 850.000km
S60 2.4 2009, 282.000km
V40 2.0 2004, 264.000km
S60 2.4 2009, 282.000km
V40 2.0 2004, 264.000km
- Blade
- 5th Gear member
- Berichten: 2265
- Lid geworden op: 22.07.2007 - 15:04
- Locatie: Haarlemmermeer
- Contacteer:
Iniedergeval veel succes met de waterpomp bij een oud type T6... is echt geen leuke.
- Bover
- 8th Gear member
- Berichten: 14984
- Lid geworden op: 11.01.2005 - 19:43
- Locatie: Auvergne France
Nou een S60 is geen S80 en dus ook geen V70...
mijn motorsteunen en vering V70 zijn al eens compleet vervangen rond de 200.000km.
Nu sta ik op 440.000 en denk dat met 500.000km er een nieuwe ronde aankomt. Ik heb er Monrou Reflex onder gedaan als vervanging.
De motorsteunen zijn niet goedkoop maar ik heb deze ook compleet vervangen en alles werd er tijdens het rijden veel rustiger op

mijn motorsteunen en vering V70 zijn al eens compleet vervangen rond de 200.000km.
Nu sta ik op 440.000 en denk dat met 500.000km er een nieuwe ronde aankomt. Ik heb er Monrou Reflex onder gedaan als vervanging.
De motorsteunen zijn niet goedkoop maar ik heb deze ook compleet vervangen en alles werd er tijdens het rijden veel rustiger op
BLOG: LEVEN IN FRANCE (auto) verhalen over de Franse campagne sinds 2019
Vijf Cilinder Diesel Power: XC70 D5 AWD MY 06.2012 Summum
Driving Volvo anno 1995. Obbe Tuning Modificatie....
Vijf Cilinder Diesel Power: XC70 D5 AWD MY 06.2012 Summum
Driving Volvo anno 1995. Obbe Tuning Modificatie....
- gunz
- 2nd Gear member
- Berichten: 91
- Lid geworden op: 23.12.2014 - 13:33
nee dat is waar maar gaan we nu zeggen dat het onderstel van een S80 minder is dan van een S60?Bover schreef: Nou een S60 is geen S80 en dus ook geen V70...![]()
die van mij heeft altijd moeten werken voor zijn geld

Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
- Bover
- 8th Gear member
- Berichten: 14984
- Lid geworden op: 11.01.2005 - 19:43
- Locatie: Auvergne France

Ik dacht eerlijk gezegd dat van de de V serie iets meer gevraagd werd van bijv de vering wegens het overhangende koetswerk.
Wij hebben ook een S60 erbij gehad en die vond ik toch stevig strakker rijden dan mijn V70.
Bob
BLOG: LEVEN IN FRANCE (auto) verhalen over de Franse campagne sinds 2019
Vijf Cilinder Diesel Power: XC70 D5 AWD MY 06.2012 Summum
Driving Volvo anno 1995. Obbe Tuning Modificatie....
Vijf Cilinder Diesel Power: XC70 D5 AWD MY 06.2012 Summum
Driving Volvo anno 1995. Obbe Tuning Modificatie....
- Bover
- 8th Gear member
- Berichten: 14984
- Lid geworden op: 11.01.2005 - 19:43
- Locatie: Auvergne France
Jeetje nog zoveel. Dacht rond de 5-600kg. Veel plezier ermee
BLOG: LEVEN IN FRANCE (auto) verhalen over de Franse campagne sinds 2019
Vijf Cilinder Diesel Power: XC70 D5 AWD MY 06.2012 Summum
Driving Volvo anno 1995. Obbe Tuning Modificatie....
Vijf Cilinder Diesel Power: XC70 D5 AWD MY 06.2012 Summum
Driving Volvo anno 1995. Obbe Tuning Modificatie....