Geacht forum,
Niet dat er zich een direct probleem voordoet, doch ik zou graag weten of iemand de (mogelijk toekomstige) symptomen kan beschrijven die zouden kunnen wijzen op beginnende sleet van de koppeling en het dual mass vliegwiel.
Overigens heb van een technisch onderlegde iemand vernomen dat het dual mass gebeuren, onding wou ik haast zeggen, kan vervangen worden door het systeem zoals dat in 'tempore non suspecto' geplaatst werd. Heeft iemand daar ervaring mee?
Het betreft een V70 DRIVe 2013 met 170000 km op de teller.
Bedankt en mijn beste nieuwjaarswensen voor alle gebruikers van dit forum.
Nog even ... wat betekent 3rd gear member?
Dual mass
- V70/2.4D/2003
- 8th Gear member
- Berichten: 16549
- Lid geworden op: 03.12.2009 - 11:03
- Locatie: Noord-Groningen
Symptomen :
Je hoort een klapperen geluid bij stationair draaiende motor in hetzelfde ritme van de motor
Laat de auto stationair draaien, leg je voet op de koppeling en rap die een klein stukje in. Voel je tikken in je voet, in het ritme van de motor, dan komt hij er aan.
Maar: het komt soms voor dat hij vervangen moet worden. Bij mijn eerste V70 maakte hij vanaf het begin lawaai en wist ik dat er een mogelijkheid was dat hij vervangen moest worden. Maar na 2,5 ton....niks aan de hand, klapperde wel maar was niet kapot.
2e V70, een 185 PK D5, na bijna 3 ton, geen lawaai geen gedoe, niks aan de hand.
De huidige, na 165.000 km: niks aan de hand.
Mijn advies: wat niet kapot is niet vervangen.
Je hoort een klapperen geluid bij stationair draaiende motor in hetzelfde ritme van de motor
Laat de auto stationair draaien, leg je voet op de koppeling en rap die een klein stukje in. Voel je tikken in je voet, in het ritme van de motor, dan komt hij er aan.
Maar: het komt soms voor dat hij vervangen moet worden. Bij mijn eerste V70 maakte hij vanaf het begin lawaai en wist ik dat er een mogelijkheid was dat hij vervangen moest worden. Maar na 2,5 ton....niks aan de hand, klapperde wel maar was niet kapot.
2e V70, een 185 PK D5, na bijna 3 ton, geen lawaai geen gedoe, niks aan de hand.
De huidige, na 165.000 km: niks aan de hand.
Mijn advies: wat niet kapot is niet vervangen.
V70 D3 MY12, Caspian Blue
Vigilat ut quiescant
Vigilat ut quiescant
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 116
- Lid geworden op: 03.08.2018 - 22:21
Ik heb ook van 210.000 tot 360.000 met een klapperende geluid gereden in een v50 2.0d, na 360.000 auto verkocht. Behalve dat het geluid in de loop van tijd wel erg hard werd geen problemen gehad. Af en toe keek iemand je wel even raar aan als de auto ergens in zijn vrij stond te klapperen.
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 164
- Lid geworden op: 15.02.2015 - 08:34
Het dual mass vliegwiel moet ervoor zorgen dat er geen trillingen van de aandrijflijn worden doorgegeven naar het interieur/de auto. Als je die wel voelt doet ie dus z'n werk niet goed. Is "gewoon" te vervangen samen met de koppeling veelal, een reparatie die als je langer met de auto rijdt de moeite waard is. Tip: rondshoppen loont.
- Zeg maar Jan
- 2nd Gear member
- Berichten: 108
- Lid geworden op: 08.10.2008 - 16:46
Bij gas los of er weer op zacht tikje hoorbaar/voelbaar. Zo ooit eens achtergekomen dat dit mijn vliegwiel was,...
Volvo V70 D5 AWD '11
Volvo V70 D5 bj '07
Volvo V70 D5 bj '02
Volvo 965 3.0 bj '96
Volvo 245 bj'80
Volvo V70 D5 bj '07
Volvo V70 D5 bj '02
Volvo 965 3.0 bj '96
Volvo 245 bj'80
-
- 3rd Gear member
- Berichten: 325
- Lid geworden op: 17.08.2008 - 11:38
Bedankt voor de reacties. Ik hoop dat het nog lang mag duren voor er zich een probleem aandient. Soms lijkt het alsof alles wat vroeger was nu als fout betiteld moet worden. De klachten over het dual mass 'gedoe' zijn in mijn omgeving legio te horen. Duur en geen algehele tevredenheid. Mocht het defect zich aandienen, dan zal de keuze naar het oude systeem vlug gemaakt zijn.
Alleen nog dit: wat wil '3rd gear member' zeggen?
Alleen nog dit: wat wil '3rd gear member' zeggen?
- Rippie V70
- 5th Gear member
- Berichten: 1376
- Lid geworden op: 26.08.2009 - 19:17
- Locatie: Oost Nederland
Dat je meer dan 300 250 berichten op het forum hebt gepostAlleen nog dit: wat wil '3rd gear member' zeggen?

En je vliegwiel lekker laten zitten. Ik heb in mijn vorige tot 480K km gereden en vanaf 160K rammelde hij.
Laatst gewijzigd door Rippie V70 op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
V70 D3 Kinetic MY2013 = 484 seashell metallic = 17" Pandora
V70 2.4D Kinetic MY2005 = Cedar Green pearl =Musca+winter =Sirius+Zomer= park assist =
V70 2.4D Kinetic MY2005 = Cedar Green pearl =Musca+winter =Sirius+Zomer= park assist =
- PGV90
- 6th Gear member
- Berichten: 3175
- Lid geworden op: 18.03.2012 - 12:29
- Locatie: Zuid Holland - groene hart
Afhankelijk van het aantal posts krijg je een andere 'status' of level.charly schreef: Alleen nog dit: wat wil '3rd gear member' zeggen?
Als ik het goed heb is het iets van:
0 - starter
>50 - 1st gear
>100 - 2nd gear
>250 - 3rd gear
>500 - 4th gear
>1000 - 5th gear
>2500 - 6th gear
>5000 - Top Gear
>10000 - Geartronic
>25000 - Polestar
Laatst gewijzigd door PGV90 op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Van XC70 naar V90 CC
V90 Cross Country AWD T5 Pro Polestar 2018 - Crystal White Pearl + zwart Nappa leer en een hele lijst extra's
XC70 T5 GT8 Polar+ my 2016 - Inscription Electric Silver + Chesnut leer
V70 T4 Limited Edition Saville Grey - 2012
V90 Cross Country AWD T5 Pro Polestar 2018 - Crystal White Pearl + zwart Nappa leer en een hele lijst extra's
XC70 T5 GT8 Polar+ my 2016 - Inscription Electric Silver + Chesnut leer
V70 T4 Limited Edition Saville Grey - 2012
-
- 3rd Gear member
- Berichten: 325
- Lid geworden op: 17.08.2008 - 11:38
Hoe eenvoudig kan een antwoord zijn. Geen slapeloze nachten meer, worstelend met de vraag wat de impact van dit '3-de-versnellings-stigma' is op mijn nog resterende en functionerende hersencellen. Bedankt voor de geestelijke bijstand en de technische overdrachten.