Hallo allemaal,
Ik wil wellicht een Volvo xc70 d5 2004 kopen.
Waar moet ik op letten bij deze auto? Lees van alles over visco of haldex koppelingen die wel of niet goed schijnen te zij ?
Nog meer zwakke punten?
Gaat om de 14-PJ-JR. Km stand is dik 4 ton.
Alvast erg bedankt!
Aankoopadvies gevraagd xc70
-
- 1st Gear member
- Berichten: 19
- Lid geworden op: 08.12.2018 - 18:37
Volvo broem broem broem
Volvo 940 uit 1994
Volvo xc70 d5 gt 2004
Volvo 940 uit 1994
Volvo xc70 d5 gt 2004
-
- 3rd Gear member
- Berichten: 417
- Lid geworden op: 20.03.2014 - 10:13
- Locatie: Nieuwe Pekela
Zoeken naar euro-3 en euro-4.
de 185 pk versie vanaf 2005 zal goedkoper worden in de wegenbelasting.
Ook heeft die de 6 traps automaat of handbak ipv de 5 bak.
Helaas ook wat meer milieu zaken die vervuild kunnen raken.
een 163 pk versie van 2004 met 4 ton moet je toch echt goed mee uit kijken.
Bij voorkeur naar de volvo garage voor een controle en bij voorkeur moeten er al aardig wat zaken vervangen zijn.
Stuurinrichting, turbo, intercooler, schokdempers, injectoren, intercooler, etc etc.
Als je dat achter elkaar aan moet vervangen wordt je niet vrolijk.
Dus onderhoudshistorie induiken en de garage bellen waar die in onderhoud is geweest.
de 185 pk versie vanaf 2005 zal goedkoper worden in de wegenbelasting.
Ook heeft die de 6 traps automaat of handbak ipv de 5 bak.
Helaas ook wat meer milieu zaken die vervuild kunnen raken.
een 163 pk versie van 2004 met 4 ton moet je toch echt goed mee uit kijken.
Bij voorkeur naar de volvo garage voor een controle en bij voorkeur moeten er al aardig wat zaken vervangen zijn.
Stuurinrichting, turbo, intercooler, schokdempers, injectoren, intercooler, etc etc.
Als je dat achter elkaar aan moet vervangen wordt je niet vrolijk.
Dus onderhoudshistorie induiken en de garage bellen waar die in onderhoud is geweest.
-
- 1st Gear member
- Berichten: 19
- Lid geworden op: 08.12.2018 - 18:37
Hoi hoi, heel erg bedankt voor je advies.kww schreef: Zoeken naar euro-3 en euro-4.
de 185 pk versie vanaf 2005 zal goedkoper worden in de wegenbelasting.
Ook heeft die de 6 traps automaat of handbak ipv de 5 bak.
Helaas ook wat meer milieu zaken die vervuild kunnen raken.
een 163 pk versie van 2004 met 4 ton moet je toch echt goed mee uit kijken.
Bij voorkeur naar de volvo garage voor een controle en bij voorkeur moeten er al aardig wat zaken vervangen zijn.
Stuurinrichting, turbo, intercooler, schokdempers, injectoren, intercooler, etc etc.
Als je dat achter elkaar aan moet vervangen wordt je niet vrolijk.
Dus onderhoudshistorie induiken en de garage bellen waar die in onderhoud is geweest.
Wat bedoel je precies met zoek naar euro-3 en euro-4?
De auto is tot vorig jaar in onderhoud geweest bij de dealer, weet je zo of de dingen die je noemt standaard vervangen worden door een Volvo dealer? Alle onderhoudshistorie zit erbij en ook alle facturen sinds 2004, dus dat zou makkelijk uit te vogelen moeten zijn.
Wat zou zo een auto mogen kosten?
Volvo broem broem broem
Volvo 940 uit 1994
Volvo xc70 d5 gt 2004
Volvo 940 uit 1994
Volvo xc70 d5 gt 2004
-
- 3rd Gear member
- Berichten: 417
- Lid geworden op: 20.03.2014 - 10:13
- Locatie: Nieuwe Pekela
Euro 3 kost veel meer aan wegenbelasting straks tov een euro 4.
De rest zou ik eerst even de dealer bellen.
Die kunnen je veel meer vertellen.
Of ga langs.
Een diesel die een 2000 euro per jaar wegenbelasting gaat kosten is niet zo interessant meer.
Euro 3 wordt 15 procent duurder terwijl euro 4 iets goedkoper wordt.
Euro 3 is de 163 pk D5.
Euro 4 is de 185 pk D5
De rest zou ik eerst even de dealer bellen.
Die kunnen je veel meer vertellen.
Of ga langs.
Een diesel die een 2000 euro per jaar wegenbelasting gaat kosten is niet zo interessant meer.
Euro 3 wordt 15 procent duurder terwijl euro 4 iets goedkoper wordt.
Euro 3 is de 163 pk D5.
Euro 4 is de 185 pk D5
- Jers3n
- 5th Gear member
- Berichten: 2323
- Lid geworden op: 28.12.2008 - 23:16
Eh, een XC70N (2002-2007) diesel (D5) weegt op kenteken minimaal 1676 kg. Dat is b.v. in Zuid-Holland, niet de duurste & niet de goedkoopste procincie, betaal je nu (2019) 1992 euro per jaar aan wegenbelasting... dus die € 2000 kost’t je nu al. +15% voor euro 3 komt op € 2291.... Ik heb overigens nog niet kunnen vinden dat een euro 4 goedkoper wordt, 2019 is in Zuid-Holland zelfs zo’n €12,- duurder dan 2018...kww schreef: Euro 3 kost veel meer aan wegenbelasting straks tov een euro 4.
De rest zou ik eerst even de dealer bellen.
Die kunnen je veel meer vertellen.
Of ga langs.
Een diesel die een 2000 euro per jaar wegenbelasting gaat kosten is niet zo interessant meer.
Euro 3 wordt 15 procent duurder terwijl euro 4 iets goedkoper wordt.
Euro 3 is de 163 pk D5.
Euro 4 is de 185 pk D5
Daarnaast is de D5 euro 3 is inderdaad te herkennen aan 163 pk, maar euro 3 slaat voor al op de mileuklasse, zo heeft euro 3 geen affabriek roetfilter.
D5 Euro 4 heeft wel een affabriek roetfilter (werkt met extra brandstof inspuiting om regeneratie temperatuur te bereiken) en in de XC70N 185 pk. Bij deze D5 loop je bij veel/vooral korte stukjes risico op (veel) roetafzetting in de motor. Klepstoters willen weleens verslijten en dienen dan vervangen te worden. En bij deze D5 euro 4 motoren verslijt het bedieningsstangetje van de wevelklep wel eens (schiet dan los), met mogelijk noodloop tot gevolg. Fix of vervangen (€€) kan.
Vanaf MY03 (vanaf medio 2002 geleverd) heeft de XC70 een Haldex AWD systeem. Vanaf dat moment heet’ie ook XC70, daarvoor V70 XC. HALDEX is niet cq. veel minder gevoelig voor verschil in profieldiepte dan z’n voorganger Visco. Zwakke punt van HALDEX kan de mof tussen kardanas en HALDEX koppeling zijn, de vertanding hiervan kan in sommige gevallen dusdanig afslijten dat er geen achteraandrijving meer is. Check dan ook of de AWD werkt.
Ik vind het nog altijd een heerlijke auto, maar echt zuinig is hij niet. 1 op 13 over 153.000 km (met 6 handbak) met veel langere afstanden, automaat zal zo’n 10% meer verbruiken.
Ga vooral proefrijden, aankoopkeuring kan wijs zijn. Suc6
V90 Cross Country B5 PRO MY21 Denim Blue Metalic
V70 T5 GT8 Nordic+, Polestar, Luxery Line, Family Line, MY15 Electric Silver Metallic
XC70 D5 H6 Summum, Season Line, Design Sport Line 2007 Electric Silver Metallic
V40 1.9D SPORTS EDITION 2003 virtual blue
V70 T5 GT8 Nordic+, Polestar, Luxery Line, Family Line, MY15 Electric Silver Metallic
XC70 D5 H6 Summum, Season Line, Design Sport Line 2007 Electric Silver Metallic
V40 1.9D SPORTS EDITION 2003 virtual blue
-
- 1st Gear member
- Berichten: 19
- Lid geworden op: 08.12.2018 - 18:37
Hoe bedoel je dit eigenijk?kww schreef: Euro 3 kost veel meer aan wegenbelasting straks tov een euro 4.
De rest zou ik eerst even de dealer bellen.
Die kunnen je veel meer vertellen.
Of ga langs.
Een diesel die een 2000 euro per jaar wegenbelasting gaat kosten is niet zo interessant meer.
Euro 3 wordt 15 procent duurder terwijl euro 4 iets goedkoper wordt.
Euro 3 is de 163 pk D5.
Euro 4 is de 185 pk D5
Ik zit te twijfelen tussen een euro3 en en euro4, maar als ik de wegenbelasting uitreken wordt er alleen gevraagd naar het gewicht en brandstof van de auto, de euro4 is in mijn geval een stuk zwaarder, dus juist een stuk duurder dan de lichtere euro3 variant.
Hoe geef ik dan aan dat ik een euro4 heb met roetfilter?
Volvo broem broem broem
Volvo 940 uit 1994
Volvo xc70 d5 gt 2004
Volvo 940 uit 1994
Volvo xc70 d5 gt 2004
-
- Starter
- Berichten: 5
- Lid geworden op: 07.01.2019 - 15:56
Ik zit met hetzelfde dilemma, de euro 4 is milieuvriendelijker maar in mijn optiek wel op meer punten storingsgevoeliger. (wervelklep, egr, roetfilter)
Voor de wegenbelasting maakt het dit jaar nog niet uit, die regel zou eigenlijk per 1-1-2019 ingaan, maar doordat de fiscus het systeem nog niet heeft kunnen aanpassen is de maatregel uitgesteld tot 2020. Vanaf volgend jaar zouden modellen zonder roetfilter dus een 15% hogere wegenbelasting betalen, daarom kun je dat nu op de site van de fiscus nog niet aangeven in de rekenmodule.
Bij een XC70 tikt dat behoorlijk aan (voor Zuid-Holland nu 496 per kwartaal, wordt dan 570; een niet misselijke 190 euro per maand dus). Dan geldt het rekensommetje: als een euro 3 betrouwbaarder / onderhoudsvriendelijker / minder storingsgevoelig is en de onderhoudskosten van een euro 3 gemiddeld meer dan 25 euro per maand lager zijn dan die van een euro 4 (zijn hier ervaringsdeskundigen?), dan loont euro 3 dus nog steeds. Mits je niet in de steden hoeft te zijn
Voor de wegenbelasting maakt het dit jaar nog niet uit, die regel zou eigenlijk per 1-1-2019 ingaan, maar doordat de fiscus het systeem nog niet heeft kunnen aanpassen is de maatregel uitgesteld tot 2020. Vanaf volgend jaar zouden modellen zonder roetfilter dus een 15% hogere wegenbelasting betalen, daarom kun je dat nu op de site van de fiscus nog niet aangeven in de rekenmodule.
Bij een XC70 tikt dat behoorlijk aan (voor Zuid-Holland nu 496 per kwartaal, wordt dan 570; een niet misselijke 190 euro per maand dus). Dan geldt het rekensommetje: als een euro 3 betrouwbaarder / onderhoudsvriendelijker / minder storingsgevoelig is en de onderhoudskosten van een euro 3 gemiddeld meer dan 25 euro per maand lager zijn dan die van een euro 4 (zijn hier ervaringsdeskundigen?), dan loont euro 3 dus nog steeds. Mits je niet in de steden hoeft te zijn

- Gouwe
- 7th Gear member
- Berichten: 6280
- Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44
Zijn allemaal heel hypothetische berekeningen hoor. Als van de euro 3 de automaat de geest geeft is je berekening in een klap schaaf getrokken. Ik zou gewoon gaan voor de auto waar jij het beste gevoel bij hebt. Ik heb zelf 160K met een 185PK D5 gereden en ja de wervelklep is vervangen, maar ik heb nooit een probleem gehad met de EGR (eindstand bij verkoop bijna 250K).
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor werk en fun een Z4 roadster.
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
-
- 1st Gear member
- Berichten: 19
- Lid geworden op: 08.12.2018 - 18:37
Vandaag na lang dubben en wikken en wegen een XC70 D5 geartronic uit 2004 gekocht met veeeel recent onderhoud, net 4 ton op de klok.
Eerste ritje naar huis was 120km, puur genieten, vlotte wagen, lekkere automaat, zit een heerlijke sound in, geweldige stoelen.
Kortom; heel erg blij mee!
Eerste ritje naar huis was 120km, puur genieten, vlotte wagen, lekkere automaat, zit een heerlijke sound in, geweldige stoelen.
Kortom; heel erg blij mee!
Volvo broem broem broem
Volvo 940 uit 1994
Volvo xc70 d5 gt 2004
Volvo 940 uit 1994
Volvo xc70 d5 gt 2004
- Gouwe
- 7th Gear member
- Berichten: 6280
- Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44
Top, gefeliciteerd en veel plezier er mee.
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor werk en fun een Z4 roadster.
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
- Bover
- 8th Gear member
- Berichten: 14313
- Lid geworden op: 11.01.2005 - 19:43
- Locatie: Auvergne France
Pff wat een geld inderdaad die wegenbelasting. Heb bijna 20 jaar belasting voor volvo diesels betaald. Hoeveel zou dat zijn?? Een nieuwe V40 zeker....
Na mijn emigratie hou ik dus €2000,! in de pocket, De diesel kost in france momenteel 1,35
Na mijn emigratie hou ik dus €2000,! in de pocket, De diesel kost in france momenteel 1,35
BLOG: LEVEN IN FRANCE (auto) verhalen over de Franse campagne sinds 2019
Vijf Cilinder Diesel Power: XC70 D5 AWD MY 06.2012 Summum
Driving Volvo anno 1995. Obbe Tuning Modificatie....
Vijf Cilinder Diesel Power: XC70 D5 AWD MY 06.2012 Summum
Driving Volvo anno 1995. Obbe Tuning Modificatie....
-
- 1st Gear member
- Berichten: 19
- Lid geworden op: 08.12.2018 - 18:37
Ik heb hier net diesel getankt voor 1.18 euro, scheelt toch bijna 20ct de liter, ook 14 euro op een tank. Was vorige week nog in la douce en viel me op dat diesel daar duurder is dan benzine.Bover schreef: Pff wat een geld inderdaad die wegenbelasting. Heb bijna 20 jaar belasting voor volvo diesels betaald. Hoeveel zou dat zijn?? Een nieuwe V40 zeker....
Na mijn emigratie hou ik dus €2000,! in de pocket, De diesel kost in france momenteel 1,35
Volvo broem broem broem
Volvo 940 uit 1994
Volvo xc70 d5 gt 2004
Volvo 940 uit 1994
Volvo xc70 d5 gt 2004
- Bover
- 8th Gear member
- Berichten: 14313
- Lid geworden op: 11.01.2005 - 19:43
- Locatie: Auvergne France
ja dat scheelt hier per pomp. Nu kies ik ervoor om alleen merk te tanken en niet bij supermarche. Dus paar cent duurder.
momenteel zakt prijs per week. ( ook extra tax weg door gele hasjes protest....)
uit het hoofd:
In France betaal je naar gebruik, dus 0.24 km extra. ik rij !:12 hier in de heuvels
Jaarverschil MRB grofweg 2000, 1 km 0.02= 110.000km rijden in France voordat ik net zo duur rijdt als nederland.
ongeveer dan,,,,,
momenteel zakt prijs per week. ( ook extra tax weg door gele hasjes protest....)
uit het hoofd:
In France betaal je naar gebruik, dus 0.24 km extra. ik rij !:12 hier in de heuvels
Jaarverschil MRB grofweg 2000, 1 km 0.02= 110.000km rijden in France voordat ik net zo duur rijdt als nederland.
ongeveer dan,,,,,

BLOG: LEVEN IN FRANCE (auto) verhalen over de Franse campagne sinds 2019
Vijf Cilinder Diesel Power: XC70 D5 AWD MY 06.2012 Summum
Driving Volvo anno 1995. Obbe Tuning Modificatie....
Vijf Cilinder Diesel Power: XC70 D5 AWD MY 06.2012 Summum
Driving Volvo anno 1995. Obbe Tuning Modificatie....
- Bover
- 8th Gear member
- Berichten: 14313
- Lid geworden op: 11.01.2005 - 19:43
- Locatie: Auvergne France
Lint weet je God hoefde niet zo hard te werken in het te verbouwen huis en de tuin
Maar ik ben vergeten dat ik voor de carte grise ook nog 550,- heb betaald dus dat vermindert wat de winstmarge....
Gisteren in een C5 full option gereden met die luchtvering. Rijdt wel goddelijk maar ik rij mijn Volvo naar de 750.000km
Dus als wetgever toestaat met euro 4 in France ben ik nog ff onderweg met mijn langzaam maar zeker verouderde Eurro 4 volvo.....
vignet is al van groen naar oranje...
..

Maar ik ben vergeten dat ik voor de carte grise ook nog 550,- heb betaald dus dat vermindert wat de winstmarge....
Gisteren in een C5 full option gereden met die luchtvering. Rijdt wel goddelijk maar ik rij mijn Volvo naar de 750.000km
Dus als wetgever toestaat met euro 4 in France ben ik nog ff onderweg met mijn langzaam maar zeker verouderde Eurro 4 volvo.....
vignet is al van groen naar oranje...

BLOG: LEVEN IN FRANCE (auto) verhalen over de Franse campagne sinds 2019
Vijf Cilinder Diesel Power: XC70 D5 AWD MY 06.2012 Summum
Driving Volvo anno 1995. Obbe Tuning Modificatie....
Vijf Cilinder Diesel Power: XC70 D5 AWD MY 06.2012 Summum
Driving Volvo anno 1995. Obbe Tuning Modificatie....
- Kokus
- 2nd Gear member
- Berichten: 66
- Lid geworden op: 23.12.2013 - 23:10
- Locatie: Den Bosch
Veel recent onderhoud zou kunnen helpen zo weer een (paar) jaar door te kunnen.martijnanne schreef: Vandaag na lang dubben en wikken en wegen een XC70 D5 geartronic uit 2004 gekocht met veeeel recent onderhoud, net 4 ton op de klok.
Eerste ritje naar huis was 120km, puur genieten, vlotte wagen, lekkere automaat, zit een heerlijke sound in, geweldige stoelen.
Kortom; heel erg blij mee!
Bij mij is er ook al van alles vervangen. Dempertjes achter (nivomat, kost ook wat...!!), dempertjes voor, intercooler, aircopompje, lagertjes etc. Gelukkig wel gespreid over meerdere jaren.
De auto rijdt als een troon dus ik denk dat je een prima ding hebt. MRB is wel een pijnlijk verhaal maar 1:15 haal ik wel met dat ding.
Veel plezier!
XC70 D5 Geartronic MY2003 Ash Gold, 631.000 km (1e eigenaar)
Jaguar I-Pace 400 SE MY2020, Caesium blauw 21.000 km
V60 PIH MY2014 Seashell, Polestar-tuned (303.000 km) verkocht
VW Kever 1300 Togaweiss, MY1968 (eigenaar sinds 1988)
Jaguar I-Pace 400 SE MY2020, Caesium blauw 21.000 km
V60 PIH MY2014 Seashell, Polestar-tuned (303.000 km) verkocht
VW Kever 1300 Togaweiss, MY1968 (eigenaar sinds 1988)