Roetfilter XC90 D5 2006

Plaats reactie
Gebruikersavatar
lex_82
1st Gear member
Berichten: 14
Lid geworden op: 23.06.2018 - 21:05

Rij sinds een paar maanden in een XC90 van 2006, zocht destijds een auto met 3e zitrij én dan nog een kofferbak. Dit ivm gezin met 4 kinderen.
Nu heb ik regelmatig de melding “Roetfilter vol, zie handleiding”. Die handleiding vertelt me dan dat je op de motor op bedrijfstemperatuur moet krijgen en dan 20 min moet blijven rijden. Ondanks wat langere ritten (rijd doorgaans veel korte ritten) gaat de melding niet weg. Deze onlangs bij de dealer geforceerd laten redeneren, toen bleef de melding een week of 2 weg, maar is inmiddels al weer 2 weken terug.
Iemand een idee voor een constructieve legale oplossing. Heb gelezen dat verwijderen van het roetfilter voornamelijk voordelen heeft voor de auto, maar niet voor het milieu en dus niet legaal is.
XC90 D5 AWD MY2006 / 440 1.8i 1992 / 440 1.7T 1990
Jelmer de Jong
6th Gear member
Berichten: 3174
Lid geworden op: 20.03.2009 - 16:04

Roetfilter vervangen, maar die had je zelf waarschijnlijk al bedacht.
Gebruikersavatar
lex_82
1st Gear member
Berichten: 14
Lid geworden op: 23.06.2018 - 21:05

Kan zo’n ding “verslijten” dan? Dus zou het met vervangen weg moeten blijven?
XC90 D5 AWD MY2006 / 440 1.8i 1992 / 440 1.7T 1990
hsv70
4th Gear member
Berichten: 557
Lid geworden op: 22.07.2017 - 09:36

De levensduur van een roetfilter is zo'n 120.000 km.
Op een gegeven moment zit hij vol en is ook door de dealer niet middels geforceerd regenereren compleet te reinigen.
Er zijn een klein aantal bedrijven die het filter geheel kunnen reinigen, o.a. http://buchli.nl.
En anders een nieuwe....
Gebruikersavatar
lex_82
1st Gear member
Berichten: 14
Lid geworden op: 23.06.2018 - 21:05

Bedankt, duidelijk verhaal. Staat nu 195.000km op de teller, dus zou kunnen dat hij vervangen moet worden.
XC90 D5 AWD MY2006 / 440 1.8i 1992 / 440 1.7T 1990
Gebruikersavatar
Blade
5th Gear member
Berichten: 2265
Lid geworden op: 22.07.2007 - 15:04
Locatie: Haarlemmermeer
Contacteer:

Het kan natuurlijk ook zijn dat er een electrische/mechanische storing in zit. Dat de auto 'denkt' dat het roetfilter vol zit. De verschildruksensor (die meet de druk voor en na het filter) kan soms voor problemen zorgen. Ook kunnen de leidingen verstopt zitten.

Het is dus niet meteen gezegd dat het filter vol zit. Het bewakings systeem kan ook de schuldige zijn.

Succes.
Laatst gewijzigd door Blade op 01.01.1970 - 01:00, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
V70/2.4D/2003
8th Gear member
Berichten: 16549
Lid geworden op: 03.12.2009 - 11:03
Locatie: Noord-Groningen

En vervangen na 120.000 km......nog nooit van gehoord. En bij mijn vorige Volvo's en huidige.....niks aan de hand.

Mocht dat filter wel vol zitten, probeer dan het volgende: Er is chemische zooi in de handel, vraag me even niet hoe het heet, en daar laat je dat filter even het weekend over in weken/laat je even lekker intrekken. Daarna de stooncleaner er op en doorspuiten. Na montage een geforceerde regeneratie en daarna de foutmelding weg laten schrijven.

Is dit goed voor het milieu? Neen! Maar wel goedkoper dan een nieuw roetfilter waarvan ik mij oprecht af loop te vragen of die na 120.000 km naar de filistijnen is.
V70 D3 MY12, Caspian Blue
Vigilat ut quiescant
hsv70
4th Gear member
Berichten: 557
Lid geworden op: 22.07.2017 - 09:36

Mijn excuses voor de genoemde 120.000 km.
Deze geldt voor voor de C30 2.0d van mijn vrouw....
Bij mijn weten is deze interval voor een D5 uit die bouwjaren 240.000 km. Lange stukken rijden waarbij de boel regelmatig goed geregenereerd wordt zal dit verlengen, korte stukjes zullen er voor zorgen dat hij eerder aan zijn eind is.
Gebruikersavatar
Jers3n
5th Gear member
Berichten: 2437
Lid geworden op: 28.12.2008 - 23:16

Roetfilter voor een D5 (en zoals lex-82 die heeft) hoeft in principe niet vervangen te worden, dat komt omdat bij deze motor de regeneratie-temperatuur d.m.v. “extra diesel inspuiting” bereikt wordt. Niet zoals bij de 2.0D d.m.v. de toevoeging de ‘regeneratie-vloeistof’ Eolys, wat de ontbrandingstemperatuur verlaagt en waarvan onverbrandbaar residu (oftewel wel as) achter blijft in dat filter. (Loopt dus langzaam vol, wat niet speelt bij D5 roetfilter)
Met 330.000 km nog geen klachten over ons roetfilter, ook wel eens de melding “roetfilter vol” gehad (na veel korte ritten) en na noodzakelijke langere rit komt deze in principe niet terug bij normaal rijden (combi van lang en kort).
Als de melding na 2 weken terug is, al weer 2 weken aanwezig is en de auto rijdt nog normaal lijkt me dat er iets anders aan de hand is. Bijvoorbeeld een sensor die kapot is of foutieve waarde meet, ook zou er nog iets in de motor/bij de verbranding niet goed kunnen gaan waardoor er b.v. overmatig roer wordt geproduceerd (al zou je wat op een gegeven moment moeten gaan merken omdat uitlaat niet meer voldoende af kan vieren door (bijna) dicht roetfilter.)
Daarnaast staat dit type D5 icm roetfilter er nou niet direct om bekend goed om te kunnen gaan met veel korte stukjes, dat is wel iets om rekening mee te houden.
V90 Cross Country B5 PRO MY21 Denim Blue Metalic
V70 T5 GT8 Nordic+, Polestar, Luxery Line, Family Line, MY15 Electric Silver Metallic
XC70 D5 H6 Summum, Season Line, Design Sport Line 2007 Electric Silver Metallic
V40 1.9D SPORTS EDITION 2003 virtual blue
Gebruikersavatar
Blade
5th Gear member
Berichten: 2265
Lid geworden op: 22.07.2007 - 15:04
Locatie: Haarlemmermeer
Contacteer:

De adm vloeistof is geen regeneratie vloeistof. Het is meer een brandstof reiniger. Alleen de handbakken hebben het.

Volvotune heeft er een mooi stukje over geschreven.

https://www.volvotune.nl/volvo-roetfilt ... -off-volvo
Even naar beneden scrollen op de site.
Gebruikersavatar
The Mechanic
5th Gear member
Berichten: 1583
Lid geworden op: 16.04.2018 - 19:53

Maar ook de oorzaak al gevonden waardoor het roetfilter vol zit? Luchtlekkage, slechte verbranding, slechte verstuivers, versleten klepstoters, goedkope/slechte brandstof...
Gebruikersavatar
lex_82
1st Gear member
Berichten: 14
Lid geworden op: 23.06.2018 - 21:05

Vandaag melding motormanagement service vereist en motor in noodbedrijf. Gelijk doorgereden naar de Volvo garage, zij hebben eerst uitgelezen. Zij hebben de conclusie getrokken dat alle sensoren goed zijn, maar resetten kon niet ivm blokkade. Nu hebben zij de tellers gereset en de storing gereset. Nu zou het verholpen moeten zijn, terwijl er eigenlijk niks gedaan is.... Ben benieuwd.
XC90 D5 AWD MY2006 / 440 1.8i 1992 / 440 1.7T 1990
Gebruikersavatar
lex_82
1st Gear member
Berichten: 14
Lid geworden op: 23.06.2018 - 21:05

Afgelopen maandag auto weer melding “motormanagement service vereist”, weer naar Volvo, weer wees de software naar het roetfilter. Na wat grondiger onderzoek bleek de thermostaat defect, hierdoor kwam de auto niet op temperatuur waardoor er niet geregenereerd werd (ook niet bij lange ritten). Nu deze vervangen is, komt de motor weer lekker snel op temperatuur en wordt het vanbinnen ook snel lekker warm
XC90 D5 AWD MY2006 / 440 1.8i 1992 / 440 1.7T 1990
Gebruikersavatar
Gouwe
7th Gear member
Berichten: 6868
Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44

lex_82 schreef: Nu deze vervangen is, komt de motor weer lekker snel op temperatuur en wordt het vanbinnen ook snel lekker warm
Fijn dan, zeker met dit weer! Heb met mijn XC90 ook de thermostaat defect gehad hoewel die volgens de deskundigen (bijna) niet kapot zou gaan.
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor werk en fun een Z4 roadster.
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
Plaats reactie

Terug naar “XC90 Classic t/m MY 2014”