egr probleem?

Geleverd vanaf 2003
Plaats reactie
adrikemper
1st Gear member

Na mijn vorige topic volvo v50 houd in, heb ik nu de dieselfilter vervangen.
Heb toen ook de stekker uit de egr klep getrokken en een rondje gereden, hij reed weer als vanouds normaal vermogen en het verbruik was ook weer normaal.
Daarna de egr stekker er weer op foutcode gewist en weer gereden, nu heeft hij toch weer iets minder vermogen en iets hoger verbruik!
Kan het kwaad om de stekker er af te laten? zonder afdoppen wegschrijven etc? krijg dan wel een antiskid melding maar dat maakt mij niet uit.
Of zal reinigen van egr nog wat uitmaken? of kan het roetfilter ook nog een oorzaak zijn? moet over circa 15000 vervangen worden.
En wij rijden toch in de winter grotendeels korte ritjes! alle tips zijn welkom! bedankt alvast.
Laatst gewijzigd door adrikemper op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Hans oet Twent
8th Gear member

adrikemper schreef: Na mijn vorige topic volvo v50 houd in, heb ik nu de dieselfilter vervangen.
Heb toen ook de stekker uit de egr klep getrokken en een rondje gereden, hij reed weer als vanouds normaal vermogen en het verbruik was ook weer normaal.
Daarna de egr stekker er weer op foutcode gewist en weer gereden, nu heeft hij toch weer iets minder vermogen en iets hoger verbruik!
Kan het kwaad om de stekker er af te laten? zonder afdoppen wegschrijven etc? krijg dan wel een antiskid melding maar dat maakt mij niet uit.
Of zal reinigen van egr nog wat uitmaken? of kan het roetfilter ook nog een oorzaak zijn? moet over circa 15000 vervangen worden.
En wij rijden toch in de winter grotendeels korte ritjes! alle tips zijn welkom! bedankt alvast.
Uit ervaring kan zeggen dat het reinigen van de complete EGR een lucratief iets is. Auto krijgt meer lucht en rijdt daarna een heel stuk beter!
“Carpe Diem”
XC60 T8 Twin Engine R-Design My’20 een onbegrensd 2e HANSje met “senioren instap”
'Voorlop(er)(ig)' een 308 GT SW bj'24 voorzien van een halve 6 pitter.
MGB GT BRG Classic Rally Car 1969 > FOR SALE
Exit: V70 D5 / V70 D4 / V70 2.5 / V90 D4 / V90 D4 / V70 D4 / V60 T6 recharge
BendW
5th Gear member

Met je volvo ff langs volvotune,ff aan de computer en al je problemen zijn voorgoed opgelost...
adrikemper
1st Gear member

Oke bedankt! wat moet ik zien bij een complete reiniging? egr klep eraf maar ook de koeler schoonmaken? of moet er nog meer schoongemaakt worden?
adrikemper
1st Gear member

Heb net een stuk gereden en nog steeds minder vermogen en een hoog verbruik, ook schokte de auto even en toen zag ik ook even het verbruik vlak erna omhoog gaan.
Ben gestopt en heb de stekker van de egr klep getrokken en nu heb ik weer meer vermogen en het verbruik is zoals het hoort!
Iemand enig idee wat het kan zijn? en kan het kwaad als ik zonder de egr blijf rijden?
Verbruik lag op de snelweg bij 120 op 7liter per 100km, nadat de stekker eraf was was het gehalveerd en bij 100km/h tussen de 2.2 en 2.5 liter per 100km.
Vooral bij het optrekken liep het verbruik enorm op, soms wel tot 40liter per 100km, normaal hooguit naar 10/12 liter per 100km.
Heb nu wel een antiskid melding! alle hulp is welkom.
NicoV40
4th Gear member

Je auto laat de klep voor een of andere reden niet afsluiten waardoor deze volledig open blijft staan gok ik. Als je de stroom (stekker) er af haalt sluit hij helemaal af waardoor hij lekkerder loopt.
Bij mijn V50 2004 heb ik de stekker los gehaald. Geen foutmelding, enkel als ik hem uitlees met VIDA.
Bij de C30 2008 is hij er softwarematig uitgeschreven gok ik, want geen foutmelding op display en ook niet in VIDA als ik die stekker er af haal.
Ex V40 classic rijder, nu P1 rijder

Volvo V50, MY2005, 2.0D met chippie Afbeelding
Volvo V60, MY2017, 2.0D D2 gechipt naar 177pk Afbeelding
Volvo 164, BY1972, B30A (dubbele carburatie) Afbeelding
adrikemper
1st Gear member

Misschien moet ik hem toch maar eens loshalen en schoonmaken! maar vind het een slecht systeem alleen maar problemen slecht voor het motorblok etc.
Misschien toch maar weg laten schrijven! kan de roetfilter nog invloed hebben? als hij redelijk verstopt raakt wat gebeurt er dan bij de egr klep? kost waarschijnlijk ook vermogen!
m1karabijn
4th Gear member

Lees alle topic's over ERG en roetfiter probemen.
Neem een beslissing wat je wil met deze problemen die terug blijven komen als je korte stukjes blijft rijden met de diesel.
Als je er voor bent even afspraak maken met Dennis van Volvoservice.EU Roetfilter laten uitboren en de ERG laten wegschrijven door Obbe van VolvoTune.
Volvo V70 R=Design D4
adrikemper
1st Gear member

Thnx! ga er over nadenken! de 1.6d heeft toch wel veel kuren! heb altijd vw/audi gereden maar volvo was in mijn ogen toch de betrouwbare kilometer vreter.
Dus de 1.6d is dan toch een tegenvaller!
adrikemper
1st Gear member

Kan je met vida dice zelf ook de egr uitschakelen?
The Mechanic
5th Gear member

adrikemper schreef: Kan je met vida dice zelf ook de egr uitschakelen?
Nee
NicoV40
4th Gear member

Was dat maar waar, ik zou geld kunnen verdienen :P
Ex V40 classic rijder, nu P1 rijder

Volvo V50, MY2005, 2.0D met chippie Afbeelding
Volvo V60, MY2017, 2.0D D2 gechipt naar 177pk Afbeelding
Volvo 164, BY1972, B30A (dubbele carburatie) Afbeelding
adrikemper
1st Gear member

Jammer! zou het ook nog een verstopt roetfilter kunnen zijn? hij geeft normaal geen foutcode op de egr.
En kan je het roetfilter ook zelf reinigen? heb op het werk een ontvetterbak en ook een lasserij dus zou hem eventueel ook leeg kunnen halen of reinigen.
Ga eerst de egr klep maar reinigen misschien dat het helpt! heeft iemand een verklaring voor het hogere verbruik?
Laatst gewijzigd door adrikemper op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
adrikemper
1st Gear member

Heb de egr er uit gehaald, ziet er verder goed uit! hele lichte aanslag maar geen ophoping van roet.
Zal hem morgen schoonmaken! wat betreft het schoonmaken van de roetfilter hoop ik nog op reacties! thnx alvast.
Zal laten weten of het schoonmaken geholpen heeft of niet.
m1karabijn
4th Gear member

Schoonmaken van de roetfilter kan wel.
Maar wat je ook doet als je te weinig km rijd om het systeem te regeneren blijf je vroeg of laat met het zelfde probleem te maken krijgen.
Vida wel niet ,Erg wel niet, het hele systeem verlangd van jou dat je zoveel km achter elkaar maakt dat het regeneren zijn werk kan doen.
Gaat dat niet lukken moet je om deze storingen te vermijden de roetfilter laten uitboren en de EGR laten wegschrijven.
Daarbij moet je zijn bij VolvoTech.EU onze forum sponsor en VolvoTune deze mensen kunnen je probleem oplossen voor eens en altijd.
Volvo V70 R=Design D4
adrikemper
1st Gear member

Heb de egr nu los, kan ik er ook een afsluitplaatje tussen doen! Dan is hij afgesloten.
Hij geeft geen storing op de egr dus dan kan ik hem toch gewoon aanlaten? Wegschrijven kan ik dan later nog wel eens laten doen.
Of gaat dit problemen geven?
adrikemper
1st Gear member

Heb de klep gereinigd, hij zag er goed uit niet vervuilt alleen lichte roetaanslag maar dat is normaal.
De boel weer gemonteerd, en geen resultaat, nog steeds niet het normale vermogen en een hoger verbruik.
Maar tot vandaag, vrouwtje ging even naar de bouwmarkt hier 5 minuten vandaan daarna nog een tripje van 5 minuten en ineens voelde ze dat er weer meer vermogen was.
Ik heb net ook maar gereden en inderdaad vermogen is volledig terug en het verbruik is weer normaal! km of 50 gereden snelweg op snelweg af.
Flink doorgetrokken tot 5000 toeren en alleen in zijn 4 gereden op de snelweg met hogere toeren, en het blijft goed! vorige week wel brandstoffilter vervangen maar had ook geen resultaat.
Heel apart! hopen dat het zo blijft! iemand enig idee hoe dit kan? heb het probleem al sinds augustus en
pjdamen
2nd Gear member

Temperatuursensor? Nu met koude andere waardes?

https://www.hella.com/techworld/nl/Tech ... nsor-4326/
Laatst gewijzigd door pjdamen op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
VOLVO V70 2.0D Limited Edition (2009)
VOLVO XC60 D3 (met VolvoTune) Summum (2013)
VOLVO V90 T6 Recharge Inscription (2022)
adrikemper
1st Gear member

Zal het in de gaten houden! Mocht het vermogen weer wegvallen zal ik daar eens naar kijken! Thnx voor de tip!
Plaats reactie

Terug naar “S40 - V50 series”