Zou een XC40 T3/T4 op LPG (G3) ombouwen misschien een optie zijn?
"We" moeten natuurlijk zowel van de diesel als van het gas af, maar bij een auto met LPG is er een weg terug naar "gewoon" benzine.
Dat het uberhaupt bestaat staat onder andere op deze site: http://mesman.nl/volvo/lpg-inbouw-voor-uw-volvo
Any thoughts?
XC40 op LPG?
-
- 4th Gear member
- Berichten: 703
- Lid geworden op: 05.10.2013 - 15:32
Dan wacht je tot de fabrieksgarantie is afgelopen.. 

Groet Erik
Allt kommer att bli bra
Polestar 2 LRSM, Magnesium, Pilot Pack, Trekhaak
XC40 T4 GT Inscription, Pine Grey MY19)
V40 D3 Summum GT MY13 Biarritz Blue Volvotune 200 pk.
S60 T4 Powershift MY12, Polestar
Allt kommer att bli bra
Polestar 2 LRSM, Magnesium, Pilot Pack, Trekhaak
XC40 T4 GT Inscription, Pine Grey MY19)
V40 D3 Summum GT MY13 Biarritz Blue Volvotune 200 pk.
S60 T4 Powershift MY12, Polestar
- Walter
- Geartronic member
- Berichten: 24560
- Lid geworden op: 13.09.2004 - 08:30
- Locatie: Randstad
- Contacteer:
alleen met vijfpitters, met VEA niet
Mijn blog
ex-850club & ex-V3C lid Volvo S80 3.2 AWD '07/Volvo V70 2.4 AT MY02/Volvo 854 2.0 '95/Volvo 343DL '78/Volvo 360GLS B19A '83.
VCN-lid Nu: Volvo XC60 B5 Inscription Maple Brown Full option + Buick Special Trunkback Sedan 1937
Als het kind in je verdwenen is, ben je pas echt oud!
- Eland Musk
- 2nd Gear member
- Berichten: 67
- Lid geworden op: 23.03.2018 - 23:10
Maar het is mogelijk!
De verbranding van gas is schoner dan die van benzine.
De klepzittingen en kleppen moeten het wel hebben kunnen omdat deze meer te verduren krijgen.
Ik zou vragen welke garantie(s) het inbouwbedrijf geeft.
De verbranding van gas is schoner dan die van benzine.
De klepzittingen en kleppen moeten het wel hebben kunnen omdat deze meer te verduren krijgen.
Ik zou vragen welke garantie(s) het inbouwbedrijf geeft.
Volvo history : V60 D6 PIH 2013-2018, XC40 D4 R design 2018-2023.
BMW i4 eDrive 40 M
BMW i4 eDrive 40 M
-
- 5th Gear member
- Berichten: 1940
- Lid geworden op: 17.07.2009 - 10:11
Ach, Volvo geeft wel vaker niet thuis als garantie periode is afgelopen. De echte vraag is wel of de nieuwe 4 cilinder motoren LPG goed verwerken. Voor de vijf cilinders wordt op dit forum ook vaak gezegd dat dit niet kan na 2001, maar het kan wel.. Ik heb zelf een V70R uit 2004 op LPG gezet met 100.00 km, inmiddels 260.000 km verder en iig geen enkel probleem tegengekomen tav LPG , kleppen of van dien aard. Ben wel voorzichtig, als ik vermogen vraag van de auto dan zet ik deze op benzine en ik heb flashlube voor klepsmering.
Laatst gewijzigd door Marc Apeldoorn op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
S80 V8
XC90 V8
C70 2006
V70 R 2004
V70 T5 2005
S80 D5 GT 2012
V70 T4 LE 2012
XC90 Summum 2006
V70 D5 AWD 2006
S60 D5 2002
850 2.5
XC90 V8
C70 2006
V70 R 2004
V70 T5 2005
S80 D5 GT 2012
V70 T4 LE 2012
XC90 Summum 2006
V70 D5 AWD 2006
S60 D5 2002
850 2.5
- V70/2.4D/2003
- 8th Gear member
- Berichten: 16549
- Lid geworden op: 03.12.2009 - 11:03
- Locatie: Noord-Groningen
Mag ik hem dan even vertalen:Marc Apeldoorn schreef: inmiddels 260.000 km verder en iig geen enkel probleem tegengekomen tav LPG , kleppen of van dien aard. Ben wel voorzichtig, als ik vermogen vraag van de auto dan zet ik deze op benzine en ik heb flashlube voor klepsmering.
Je hebt een blok dat minder geschikt is voor LPG toch op LPG gezet en, ter voorkoming van schade, de flashlube gemonteerd. Op zich heel goed maar, omdat hè ergens in het achterhoofd toch iets van vertrouwen mist in LPG in combinatie met een Volvo motor, zet je hem bij forse belasting uit zekerheid toch maar op benzine. Vertaal ik dat zo goed?
Feit is nog steeds dat een benzinemotor, zo niet elke benzine motor, op LPG kan draaien. Maar de tijd dat je straffeloos een Necam of Vialle in kon bouwen en verder zonder aanpassing en zorgen meerdere tonnen (mijn referentie is de 240 met B23A van mijn vader zaliger) kon rijden, die ligt decennia achter ons.
Ergo: Volvo ondersteunt het niet en de garantie zou best eens kunnen vervallen. De risico's fors en ik ga dan ook met de stelling van OGA244 mee.
V70 D3 MY12, Caspian Blue
Vigilat ut quiescant
Vigilat ut quiescant
- lint
- Geartronic member
- Berichten: 28351
- Lid geworden op: 23.02.2007 - 00:12
- Locatie: Ridderkerk
Een oude maar wijze uitspraak is: op gas moet je koken en niet rijden. Hoewel nu ook weer niet helemaal waar als wij allemaal van het gas af moeten.
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
-
- 5th Gear member
- Berichten: 1940
- Lid geworden op: 17.07.2009 - 10:11
@V70 D3: Dat klopt, maar zegt verder niets. Mij S80 D5 (215 PK) reed ik ook eerst rustig in voordat ik het vermogen aansprak, ergo als ik langdurig vermogen had aangesproken dan liet ik de motor ook nog even aan na het stoppen. Niet omdat ik de turbo niet vertrouw, maar om de spullen heel te laten. Datzelfde dus ook met LPG. Ook al wil ik wel eens fors vermogen vragen wil niet zeggen dat ik niet mijn auto in de soep wil rijden. IJe kan iedere auto stuk rijden, dat is geen kunst...
S80 V8
XC90 V8
C70 2006
V70 R 2004
V70 T5 2005
S80 D5 GT 2012
V70 T4 LE 2012
XC90 Summum 2006
V70 D5 AWD 2006
S60 D5 2002
850 2.5
XC90 V8
C70 2006
V70 R 2004
V70 T5 2005
S80 D5 GT 2012
V70 T4 LE 2012
XC90 Summum 2006
V70 D5 AWD 2006
S60 D5 2002
850 2.5
-
- 1st Gear member
- Berichten: 24
- Lid geworden op: 04.03.2013 - 22:57
Je kunt prins eens benaderen, als die nog geen installatie hebben voor de motor in de auto, dan kunnen ze hem wel ontwikkelen. LPG verbrandt schoner, en is zeker bij direct ingespoten benzine motoren een voordeel.
Op papier is het mogelijk om BPM terug te vorderen, want moderne benzine auto's krijgen automatisch een R115 installatie (opvolger van G3) waardoor er in het kenteken register komt te staan zowel dat hoofdbrandstof LPG is, als ook welke hoeveelheid CO2 wordt uitgestoten. Deze waarde ligt tot 20% lager dan de benzine waarde, waardoor de berekende hoeveelheid BPM niet meer van toepassing is.
Op papier is het mogelijk om BPM terug te vorderen, want moderne benzine auto's krijgen automatisch een R115 installatie (opvolger van G3) waardoor er in het kenteken register komt te staan zowel dat hoofdbrandstof LPG is, als ook welke hoeveelheid CO2 wordt uitgestoten. Deze waarde ligt tot 20% lager dan de benzine waarde, waardoor de berekende hoeveelheid BPM niet meer van toepassing is.
-
- 1st Gear member
- Berichten: 24
- Lid geworden op: 04.03.2013 - 22:57
Als een auto af fabriek wordt uitgerust met een R115 systeem, wordt de BPM op basis van het LPG CO2 getal berekend. En vermoed dat obv. rechtsgelijkheid in principe de mogelijkheid bestaat dat je dit van de overheid kunt gaan "winnen". Want ook bij retrofit draait het om R115 systemen.
Diezelfde gedachte volgend, is het vervolgens mogelijk om als een soort subsidie vervuilende benzine voertuigen (fijnstof, NOx en CO2) voertuigen om te bouwen naar R115 systemen. Je krijgt een bepaald bedrag aan BPM terug, wat je moet gebruiken om de R115 installatie in de auto te laten bouwen. En CO2 uitstoot wordt met hetzelfde voertuig met 20% gereduceerd, NOx en tot wel 95% minder fijnstof t.o.v. dezelfde auto op benzine en tot 96% lagere NOx uitstoot t.o.v. een vergelijkbaar model met Diesel motor.
En als er dan ook nog bio LPG in 2020 bij de pomp verschijnt, wat waarschijnlijk zal zijn, dan is dat door velen gehate LPG opeens een mooie oplossing om een lagere uitstoot te behalen.
Diezelfde gedachte volgend, is het vervolgens mogelijk om als een soort subsidie vervuilende benzine voertuigen (fijnstof, NOx en CO2) voertuigen om te bouwen naar R115 systemen. Je krijgt een bepaald bedrag aan BPM terug, wat je moet gebruiken om de R115 installatie in de auto te laten bouwen. En CO2 uitstoot wordt met hetzelfde voertuig met 20% gereduceerd, NOx en tot wel 95% minder fijnstof t.o.v. dezelfde auto op benzine en tot 96% lagere NOx uitstoot t.o.v. een vergelijkbaar model met Diesel motor.
En als er dan ook nog bio LPG in 2020 bij de pomp verschijnt, wat waarschijnlijk zal zijn, dan is dat door velen gehate LPG opeens een mooie oplossing om een lagere uitstoot te behalen.
- V70/2.4D/2003
- 8th Gear member
- Berichten: 16549
- Lid geworden op: 03.12.2009 - 11:03
- Locatie: Noord-Groningen
Sta mij toe succes te wensen met de hieruit voortvloeiende rechtzaak. De motivatie met wet- en regelgeving mis ik als onderbouwing van deze stelling en dus lijkt het er op dat je naar een proefproces toe zult moeten werken.
V70 D3 MY12, Caspian Blue
Vigilat ut quiescant
Vigilat ut quiescant