Uitlaatgas/roet onder motorkap

Geleverd vanaf 2003
Plaats reactie
volvoRaoul
2nd Gear member

Zoals de titel luid, last van uitlaatgas en bijhorend roet onder de kap. Gaat hier om de 1.6D uit 2010. Met koude start ook even goed ruikbaar achter 't stuur. Na wat onderzoek ontdekt dat 't vooral aan de bestuurderskant zit, met name onder het luchtfilter. Heb na wat speurwerk een kapot en heel broos slangetje gevonden die ergens onder de turbo zit (aan het spruitstuk?) en die wijst grofweg richting 't luchtfilter, maar geen idee waar die aan vast hoort aangezien 't grootste deel al weg is. Zie midden van de foto. Iemand enig idee waar hij van is en hoe 't heet?
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
adrikemper
1st Gear member

Aan de zijkant aan de accubakkap zit een plastic unit met een stekker eraan, daar gaan 2 slangetjes heen! ( de kapotte en de andere die daar ook in de buurt zit)
Ze lopen richting de luchtfilter en gaan dan de bocht om richting de accu! kijk maar even of dit klopt!
Als ik het zo bekijk komen die slangetjes van het roetfilter, ik vermoed dat die unit een druksensor is! meet drukverschil in roetfilter i.v.m. verstopping/regenereren.
Laatst gewijzigd door adrikemper op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Blade
5th Gear member
Contacteer:

Inderdaad! Easy fix dus.
volvoRaoul
2nd Gear member

Thanks, daar kan ik wel wat mee. Ik ga verder op onderzoek. Maar als dat richting een druksensor is zou ik dan geen melding moeten krijgen? En enig idee hoe zo'n slang/onderdeel heet, ivm bestellen van een nieuwe?
Ben btw wel van plan om binnenkort een afspraak te maken bij Obbe voor roetfilter/egr/software aanpassen, dus dan is het desbetreffende slangetje niet nodig.
adrikemper
1st Gear member

Dat vraag ik mij ook af i.v.m. waarschijnlijk hier de roetfilter verstopt en ook geen melding, sommige dingen krijg je dus geen melding van op het dashboard.
Dit is per auto verschillend wat wel of niet als fout op het dashboard komt!
Soms moet je hem gewoon laten uitlezen! maar idd je zou zeggen dat hij wel wat zou aangeven!
volvoRaoul
2nd Gear member

Enig idee hoe zo'n slangetje heet?
VolvoV50Ryder
2nd Gear member

Slang vanaf je Pressure sensor (nr. 38) heet gewoon 'Hose' met artikelnummer 31431138 :D
Misschien toch eens overwegen om een VIDA/DICE aan te schaffen, geeft zoveel voordelen ...

Afbeelding
V50 1.6D DRIVe MY2010
volvoRaoul
2nd Gear member

Zojuist op onderzoek gegaan. Beide slangetjes die aan de accubak zitten zijn intact, 1 ervan loopt idd richting spruitstuk /roetfilter en zit bevestigd onder het kapotte slangetje. De zoektocht gaat verder...
volvoRaoul
2nd Gear member

Dus, toch even bij de dealer langs gereden. Ik had het verkeerd gezien en het gaat idd om het druksensor/roetfilter slangetje. Meteen besteld gaat er vd week op.
Maar klopt het dat mijn auto zonder dat slangetje dus ook niet gaat regenereren? En dus mijn roetfilter snel vol raakt? Hoe lang duurt zoiets ongeveer?
VolvoV50Ryder
2nd Gear member

De druksensor meet het drukverschil voor en na het roetfilter. Als het roetfilter voller raakt wordt het drukverschil groter en zal het regenereren.
Als 1 van de slangetjes kapot is, is er ook geen drukverschil en wordt er dus ook niet geregenereerd.

In het verleden heb ik mijn druksensor ook wel eens afgekoppeld en werd er ook niet geregenereerd.

Geen idee hoeveel je rijdt maar als je dat slangetje van de week nog vervangt zal het wel meevallen.
V50 1.6D DRIVe MY2010
volvoRaoul
2nd Gear member

Weer wat wijzer. Slangetjes beide vervangen vandaag, rij ik vanavond terug, auto na 10 min ineens minder vermogen...
Door de anwb laten uitlezen, roetfilter vol. Foutcode p242f.
Mijn idee nu, komende dagen ergens bij volvo garage geforceerd laten regenereren. Of zijn er andere ideeën/suggesties? Ironisch genoeg heb ik volgende week vrijdag een afspraak bij volvotune voor oa het roetfilter.
VolvoV50Ryder
2nd Gear member

Roetfilter laten uitboren en uitschrijven.
V50 1.6D DRIVe MY2010
Plaats reactie

Terug naar “S40 - V50 series”