V70 brandstofdruk te laag - noodloop

In deze rubriek dus alleen over de V70 met 'schouders'.
Ga voor de V70 Classic (dus het 850 model) naar de 850 rubriek.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
HFroling
1st Gear member
Berichten: 25
Lid geworden op: 01.02.2015 - 10:09

Hallo mede volvo liefhebbers.
Ik rijd nu 3,5 jaar met plezier mijn V70 D5 uit 2003.
Wel regelmatig naar de garage (van breugel in eindhoven) om defecte onderdelen te laten vervangen:
Alle motorsteunen, draagarmen voor, fusee kogels, vliegwiel :sick: en koppelingsplaten, torsie stangetjes, 1 verstuiver, intercooler, distributieriem, LEM module en de laatste aanwinst is een nieuwe opvoerpomp in de brandstoftank (juli '18).
Verder 1x per jaar een grote beurt (iig olie, brandstoffilter, luchtfilter) en 1x een kleine beurt (olie), we rijden tenslotte 25000 km per jaar. Aan het onderhoud ligt het niet.
De EGR is afgestopt met plaatje, niet SW matig uitgeschakeld, omdat de EGR niet goed werkte (veel roet uitstoot).
Er zit een retro filter in een poging om van euro 3 iets milieu vriendelijkers te maken.

Ik heb nu het volgende probleem sinds 3 weken:
Wanneer ik na een km of 30 op de snelweg rond de 100 km/uur rijd in zijn 5 en geef gas om op te trekken gaat hij in noodloop met melding: Motorservice vereist, spoed.

Bij uitlezen door de volvo dealer kwamen 2 actieve meldingen naar voren: (zie bijlage)
ECM 2505 - brandstofdruk te laag.
ECM 2700 - brandstofdruksensor - signaal te hoog.

verder nog 3 storingen die niet actief zijn: 2x brandstofniveausensor signaal te hoog/laag en kantelsensor interne storing
en ECM 4405 uitlaatgasrecirculatieklep - doorstroming te laag ivm het afstoppen van de EGR.

Advies was om brandstoffilter te vervangen. Bij het vervangen zat er wel wat fijn gruis bij de diesel die uit het filter kwam. helaas niet met een magneet gecontroleerd of het metaal was. Wellicht dat er wat vuil in de tank gekomen/ losgekomen is bij het vervangen van de opvoerpomp in juli en het aankloppen van de 2 machetten (geen tooltje om deze aan te draaien).
De storing treed hierna helaas nog steeds op.

Bij koude motor en normaal stadsverkeer komt de storing niet voor. wel voel ik dat hij iets in kan houden tijdens accelereren (naast het turbo gat). de eerste 30 km op de snelweg gaan ook goed. Het lijkt temperatuur afhankelijk te zijn.

Even gegoogled:
volgens mij gaat de brandstof achtereenvolgens door:
brandstoftank - zag er schoon uit van binnen bij vervangen opvoerpomp
brandstof opvoerpomp - is net vervangen (Bosch)
brandstoffilter - is net vervangen (deze keer Volvo)
brandstof leidingen - geen idee of deze goed open zijn maar koud gaat het goed dus geen verdachte?
hogedrukpomp druk regelventiel - werkt samen met de druksensor om de common rail druk te regelen, mogelijk dat deze defect is of de druksensor.
hogedrukpomp zelf - laatste redmiddel, maar ik las dat deze vrijwel nooit kapot gaat
common rail + brandstofdruksensor - grote verdachte ivm ECM 2700 storing. kontakten zijn al gereinigd maar dit had geen effect.
injectoren - retourflow kan te groot zijn maar motor start goed en loopt niet onregelmatig (schokt niet)
retourleiding naar brandstoftank - lijkt mij geen invloed op brandstofdruk
geen brandstof lekken geconstateerd.

Mijn volgende stap is ivm de ECM 2700 storing het vervangen van de brandstofdruksensor.
Heeft iemand een andere suggestie?

van welk merk? prijzen verschillen van 180 euro (Bosch) tot 80 euro (sidat). Ik wil eigenlijk voor de goedkoopste gaan (voor de komende 4 jaar)
iemand hier ervaring mee?
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Laatst gewijzigd door HFroling op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Sinds 4-2015: Volvo V70 D5 bj 04-2003 345000 (jan 2019)
Jelmer de Jong
6th Gear member
Berichten: 3156
Lid geworden op: 20.03.2009 - 16:04

Heb je de injectoren getest? Kan zijn dat ze te veel lekken waardoor de pomp het niet meer aan kan.
Gebruikersavatar
HFroling
1st Gear member
Berichten: 25
Lid geworden op: 01.02.2015 - 10:09

Nee dat nog niet. Kan ik dat zelf doen?
Sinds 4-2015: Volvo V70 D5 bj 04-2003 345000 (jan 2019)
Jelmer de Jong
6th Gear member
Berichten: 3156
Lid geworden op: 20.03.2009 - 16:04

Retourslangen loshalen en aansluiten op vijf plastic(doorzichtige) flesjes. Dan motor starten en kijken of ze langzaam vol druppelen. Als er een paar tussen zitten die behoorlijk sneller gevuld worden weet je genoeg.
mxeryus
2nd Gear member
Berichten: 95
Lid geworden op: 22.09.2015 - 23:52

Wellicht een optie om eens langs Pul in Urk of Terlouw in Mijsnheerenland te gaan, beiden dieselspecialisten (en allebei een stuk rijden....)
Gebruikersavatar
HFroling
1st Gear member
Berichten: 25
Lid geworden op: 01.02.2015 - 10:09

Oke, injectoren testen lijkt de moeite waard. Reden waarom ik ze niet verdacht was dat starten nog goed gaat en de motor niet anders loopt dan normaal. Ik heb eerder een verstuiver laten vervangen. Deze had een hogere retourflow maar dat merkte je aan een minder goed lopende motor en dat het lang duurt voordat de motor aanslaat bij koude start.

Top al die snelle reacties!
Sinds 4-2015: Volvo V70 D5 bj 04-2003 345000 (jan 2019)
Jelmer de Jong
6th Gear member
Berichten: 3156
Lid geworden op: 20.03.2009 - 16:04

[youtube]Q1GapwFjFAw[/youtube]

Dit is het idee.
Gebruikersavatar
HFroling
1st Gear member
Berichten: 25
Lid geworden op: 01.02.2015 - 10:09

Update:
Brandstof sensor en regelklep heb ik vervangen door gebruikte versies. Het probleem leek weg te zijn.
Echter op de terugweg van wintersport, halverwege, weer dezelfde storing. Na 2 keer uitzetten en starten 29 km rijden en weer storing heb ik de tank vol getankt. Hij was half vol. Vervolgens gewoon zonder probleem naar huis gereden door regelmatig te tanken zodat er altijd meer dan de helft diesel in zit.
Ik verdenk nu de brandstofpomp, en dan de slang die decdiesel van het linker deel van de tank naar de opvoerpomp pompt in het rechter deel.
Laatst gewijzigd door HFroling op 01.01.1970 - 01:00, 2 keer totaal gewijzigd.
Sinds 4-2015: Volvo V70 D5 bj 04-2003 345000 (jan 2019)
Gebruikersavatar
Blade
5th Gear member
Berichten: 2265
Lid geworden op: 22.07.2007 - 15:04
Locatie: Haarlemmermeer
Contacteer:

Maar heb je de retour nu al eens gemeten vd verstuivers??
Gebruikersavatar
HFroling
1st Gear member
Berichten: 25
Lid geworden op: 01.02.2015 - 10:09

Dat had ik idd nog niet gedaan. Dus vandaag aan de slag gegaan. Zie bijgevoegde fotos en youtube link
Resultaat: 4 verstuivers tussen 40 en 35 ml en 1 verstuiver op 18ml. Deze laatste is 3 jaar geleden vervangen (bosch) de anderen zijn origineel. Dat verklaart waarschijnlijk het verschil. Hebben verschllende merken verstuivers ook een verschillende retourflow? De 4 originele verstuivers zijn dan allemaal goed of allemaal aan vervanging toe..

Ook de linker vlotter in de brandstoftank eruit gehaald maar zag er goed uit. Geen knikken in de slang of vervuiling. De brandstofpomp rechts in de tank bekeken maar die kreeg ik er niet uit. Was bang dat er iets kapot zou gaan.

Iemand een idee wat ik nu kan doen?
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Laatst gewijzigd door HFroling op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Sinds 4-2015: Volvo V70 D5 bj 04-2003 345000 (jan 2019)
Gebruikersavatar
HFroling
1st Gear member
Berichten: 25
Lid geworden op: 01.02.2015 - 10:09

Kun je met vida ook een grafiek van de brandstofdruk in tijd maken?
Sinds 4-2015: Volvo V70 D5 bj 04-2003 345000 (jan 2019)
Gebruikersavatar
HFroling
1st Gear member
Berichten: 25
Lid geworden op: 01.02.2015 - 10:09

Oorzaak waarschijnlijk gevonden. Ik heb samen met de monteur de brandstofpomp en vlotter uit de tank gehaald. We zagen direct een knik in de leiding die de brandstof van links naar rechts moet pompen. Oorzaak hiervan was dat hij het vervangen van de brandstofpomp afgelopen zomer de slang achterlangs in de tank is gelegd ipv voorlangs waardoor hij bij de linker vlotter niet goed uitkwam en knikte door de spanning. Nu spanningsvrij in de tank gelegd. Moet goed zijn nu. Bedankt voor het meedenken :-) .
Laatst gewijzigd door HFroling op 01.01.1970 - 01:00, 2 keer totaal gewijzigd.
Sinds 4-2015: Volvo V70 D5 bj 04-2003 345000 (jan 2019)
Gebruikersavatar
HFroling
1st Gear member
Berichten: 25
Lid geworden op: 01.02.2015 - 10:09

Een plaatje ter verduidelijking. Bovenzijde plaatje is achterzijde tank.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Sinds 4-2015: Volvo V70 D5 bj 04-2003 345000 (jan 2019)
Plaats reactie

Terug naar “V70 MY2000 t/m MY2008”