Vandaag een paar cm sneeuw gevallen, dus mijn eerste ervaring in de sneeuw met de XC70 en helaas zonder winterbanden.
De XC70 zou een koning in de sneeuw moeten zijn, maar dat viel enorm tegen. Hij wil alleen maar rechtuit. Het lijkt wel dat hij in bochten door de achterwielaandrijving rechtuit geduwt wordt met gigantisch onderstuur. Met name merk je dit bij lage snelheden en manoeuvreren. Ik weet dat winterbanden een wereld van verschil maken, maar dit was wel extreem.
Nu heb ik zonder sneeuw ook wel het idee dat de auto wat over de voorwielen wil glijden bij volledige stuuruitslag en lage snelheden, maar volgens mij is dat normaal voor de oudere awd's.
Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen.
XC70 in de sneeuw
- Jers3n
- 5th Gear member
Hier enkel ervaring met de XC op winterbanden in de sneeuw. En had ik ervaring gehad met mijn zomerbanden op sneeuw, was het m.i. nog steeds lastig om iets zinnigs op je opmerkingen te zeggen, buiten het wel of geen winterbanden (wat nog wel eens meer verschil kan maken dan je in eerste instantie zou denken) zijn er tal van variabelen die mee kunnen spelen. Zoals welk merk/type zomerband, profieldiepte, snelheid, mate van insturen, verse sneeuw of al aangereden, etc.
Wat mijn ervaring op winterbanden betreft, bij bochten met te hoge snelheid voor de band/bocht/ondergrond-combinatie zal de XC inderdaad in eerste instantie rechtuit willen/gaan, maar geldt dat niet voor alle auto’s? De voorwielen hebben dan simpelweg niet genoeg grip. AWD heeft m.i. weinig meerwaarde als de auto glijdt en helemaal niet bij remmen.
Grote voordeel van AWD is uiteraard bij wegrijden, optrekken etc. en er is wellicht wat meer marge voordat de auto gaat glijden/wegslipt. Zo heb ik heb wel meegemaakt dat de buurman met zijn voorwiel aangedreven auto de besneeuwde/ijzige oprit niet opkwam (type stoeprandje), en wij vrij door de AWD vrij eenvoudig wel.
En als je een beetje gaat spelen (uiteraard alleen daar waar ruimte is) is mijn ervaring dat als je bij insturen voldoende gas geeft de XC prima in een 4-wiel drift te krijgen is.
Wat mijn ervaring op winterbanden betreft, bij bochten met te hoge snelheid voor de band/bocht/ondergrond-combinatie zal de XC inderdaad in eerste instantie rechtuit willen/gaan, maar geldt dat niet voor alle auto’s? De voorwielen hebben dan simpelweg niet genoeg grip. AWD heeft m.i. weinig meerwaarde als de auto glijdt en helemaal niet bij remmen.
Grote voordeel van AWD is uiteraard bij wegrijden, optrekken etc. en er is wellicht wat meer marge voordat de auto gaat glijden/wegslipt. Zo heb ik heb wel meegemaakt dat de buurman met zijn voorwiel aangedreven auto de besneeuwde/ijzige oprit niet opkwam (type stoeprandje), en wij vrij door de AWD vrij eenvoudig wel.
En als je een beetje gaat spelen (uiteraard alleen daar waar ruimte is) is mijn ervaring dat als je bij insturen voldoende gas geeft de XC prima in een 4-wiel drift te krijgen is.
V90 Cross Country B5 PRO MY21 Denim Blue Metalic
V70 T5 GT8 Nordic+, Polestar, Luxery Line, Family Line, MY15 Electric Silver Metallic
XC70 D5 H6 Summum, Season Line, Design Sport Line 2007 Electric Silver Metallic
V40 1.9D SPORTS EDITION 2003 virtual blue
V70 T5 GT8 Nordic+, Polestar, Luxery Line, Family Line, MY15 Electric Silver Metallic
- Gouwe
- 7th Gear member
Ik kan me eerlijk gezegd niet voorstellen dat dat normaal is voor een AWD. Herken het ook niet van mijn XC90 MY2007. Uiteraard ben je wel met een zware auto onderweg en die massa wil gewoon rechtdoor.Duikert schreef: ….Nu heb ik zonder sneeuw ook wel het idee dat de auto wat over de voorwielen wil glijden bij volledige stuuruitslag en lage snelheden, maar volgens mij is dat normaal voor de oudere awd's.
Wat voor banden heb je eronder en is de uitlijning wel ok?
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor werk en fun een Z4 roadster.
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
- Duikert
- 2nd Gear member
Ik ben het ook niet gewend met mijn vorige awd uit 2013, maar deze is toch een generatie ouder.
Banden:
4 praktisch nieuwe Bridgestone Dueler H/P sport 215/65. Zomerrubbers dus.
Met de uitlijning is niets mis, rijdt ook bij hoge snelheden kaarsrecht en stil.
Heeft niets met massa te maken, juist bij hele lage snelheden en manoeuvreren merk je het. Lijkt alsof het achterdifferentieel gelockt is en de achterwielen perse rechtuit willen.
Een gelockte differentieel kan volgens niet bij een XC70. De haakse overbrenging schijnt er in z'n geheel wel eens uit te vliegen, maar dan heb je gewoon geen achterwielaandrijving meer.
Banden:
4 praktisch nieuwe Bridgestone Dueler H/P sport 215/65. Zomerrubbers dus.
Met de uitlijning is niets mis, rijdt ook bij hoge snelheden kaarsrecht en stil.
Heeft niets met massa te maken, juist bij hele lage snelheden en manoeuvreren merk je het. Lijkt alsof het achterdifferentieel gelockt is en de achterwielen perse rechtuit willen.
Een gelockte differentieel kan volgens niet bij een XC70. De haakse overbrenging schijnt er in z'n geheel wel eens uit te vliegen, maar dan heb je gewoon geen achterwielaandrijving meer.
XC90 2015 T8 Inscr
-
- 5th Gear member
Normaal gesproken is hij best wel een goede vriend op besneeuwde wegen, spreek uit 3 volle winterseizen ervaring in Vorarlberg. Maar dan hebben we het idd over winterbanden. ( Michelin alpin, in mijn geval )
Zoals Jers3n zei, natuurlijk doet de kwaliteit van de sneeuw er wel toe. Verse poedersneeuw geeft goede grip, na enkele weken wenning aan sneeuwrijden, kon ik mijn bochten soms vlotjes aan 80 nemen zonder hierbij te gaan glijden. Toch stond ik als ander voorbeeld vorige winter vast op de prive weg van oma hier in Slovenie. Daar was de baan juist geruimd door een traktor en dan is het meer een ijslaag zonder grip, daar raakte ik de berg niet op. ( en zonder sneeuwkettingen in de auto en het einde van de profieldiepte, mocht de traktor er mij komen uittrekken
)
Maar los van winter/zomer, de wagen durft idd wel eens wat rechtdoor te rijden ipv de bocht te nemen wnnr je iest te snel de bocht om wil
Zoals Jers3n zei, natuurlijk doet de kwaliteit van de sneeuw er wel toe. Verse poedersneeuw geeft goede grip, na enkele weken wenning aan sneeuwrijden, kon ik mijn bochten soms vlotjes aan 80 nemen zonder hierbij te gaan glijden. Toch stond ik als ander voorbeeld vorige winter vast op de prive weg van oma hier in Slovenie. Daar was de baan juist geruimd door een traktor en dan is het meer een ijslaag zonder grip, daar raakte ik de berg niet op. ( en zonder sneeuwkettingen in de auto en het einde van de profieldiepte, mocht de traktor er mij komen uittrekken

Maar los van winter/zomer, de wagen durft idd wel eens wat rechtdoor te rijden ipv de bocht te nemen wnnr je iest te snel de bocht om wil

V70 - 2001 D5 163pk verkocht met 145k aan een vriend - terug gekregen met 285K - verkocht met 318K aan een neef die net zijn rijbewijs behaald heeft
V70 - 2008 2.0D verkocht = PSA motor is geen Volvo! / XC70 - 2002 D5 - automaat- 275K van de vrouw. / XC70 -2008 D5 185pk : 276K MY2008
V90 CC - 2017 D4 -* Polestar * - Close to all inclusive
Land Rover Discovery 4 2014 - TDV6 - S
John Deere 2140 - 1982 + Belarus LTZ 55 - 1993
V70 - 2008 2.0D verkocht = PSA motor is geen Volvo! / XC70 - 2002 D5 - automaat- 275K van de vrouw. / XC70 -2008 D5 185pk : 276K MY2008
V90 CC - 2017 D4 -* Polestar * - Close to all inclusive
Land Rover Discovery 4 2014 - TDV6 - S
John Deere 2140 - 1982 + Belarus LTZ 55 - 1993
- Duikert
- 2nd Gear member
De AWD doet het in ieder geval wel, alle 4 de wieltjes spinnen gretig op zoek naar grip wanneer ik de vijfcilinder laat roffelen.Sander02 schreef: Zou het nog kunnen dat de AWD defect is?
Maar of hij helemaal goed werkt is inderdaad de vraag. Ik heb het idee dat de achterdiff gelockt staat, maar dat is eigenlijk niet mogelijk bij een XC70. Aan de andere kant. Als hij echt gelockt stond was hij waarschijnlijk al lang kapot gedraaid, want dat houdt een diff niet lang.
XC90 2015 T8 Inscr
- Duikert
- 2nd Gear member
Geen idee of dat kan, ik heb al wel internet afgestruind, maar ik kom hier niets over tegen.
Ik kom wel regelmatig tegen dat het wringen een Volvodingetje is. Ook al hier op het forum besproken: viewtopic.php?p=1488584
Ik laat het maar zo. Zal vooral aan de Bridgestone zomerbanden liggen waardoor de grip in sneeuw beneden peil is. Laat de lente maar komen...
Ik kom wel regelmatig tegen dat het wringen een Volvodingetje is. Ook al hier op het forum besproken: viewtopic.php?p=1488584
Ik laat het maar zo. Zal vooral aan de Bridgestone zomerbanden liggen waardoor de grip in sneeuw beneden peil is. Laat de lente maar komen...
Laatst gewijzigd door Duikert op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
XC90 2015 T8 Inscr
- Jers3n
- 5th Gear member
Zonder het uit te proberen met winterbanden op sneeuw (in dezelfde conditie), kun je de zomerbanden in ieder geval niet uitsluiten. En winterbanden regelen is dan wellicht nog wel de minste uitdaging, sneeuw regelen gaat een stuk lastiger.... (hier in randstad is al sneeuw zo goed als weg)
Als je achterdiff gelockt zou zijn dan moet je dat zonder sneeuw helemaal goed merken, dan kom je geen bocht normaal om volgens mij, zeker op droog wegdek.
Het is volgens mij ook best denkbaar dat dat dat wringen een rol speelt in jou beleving/ervaring. Dat dat op sneeuw bij lage snelheid en (bijna) volledige stuuruitslag een bepaalde mate van naar buiten glijden veroorzaakt, of in ieder geval dat gevoel opwekt.
Oorzaak van dat wringen is mogelijk dat, door de uitlijning, de stuurinrichting, of combinatie van deze en ander factoren, de bocht(en) die beide voorwielen maken niet het zelfde middelpunt hebben. Als het buitenste wiel een iets scherpere bocht wil maken dan de binnenste zal de buitenste dwars op de afrolrichting iets naar buiten gedwongen worden (dat het binnenste wiel meer naar binnen wordt gedwongen lijkt mij niet waarschijnlijk). Dat kan je horen en voelen, maar dat wil op droog wegdek niet zeggen dat de auto daadwerkelijk de bocht uit glijdt. Maar op sneeuw is dat wellicht anders. En ook de AWD zal hier wellicht nog een (duwende) rol in spelen...
Als je achterdiff gelockt zou zijn dan moet je dat zonder sneeuw helemaal goed merken, dan kom je geen bocht normaal om volgens mij, zeker op droog wegdek.
Het is volgens mij ook best denkbaar dat dat dat wringen een rol speelt in jou beleving/ervaring. Dat dat op sneeuw bij lage snelheid en (bijna) volledige stuuruitslag een bepaalde mate van naar buiten glijden veroorzaakt, of in ieder geval dat gevoel opwekt.
Oorzaak van dat wringen is mogelijk dat, door de uitlijning, de stuurinrichting, of combinatie van deze en ander factoren, de bocht(en) die beide voorwielen maken niet het zelfde middelpunt hebben. Als het buitenste wiel een iets scherpere bocht wil maken dan de binnenste zal de buitenste dwars op de afrolrichting iets naar buiten gedwongen worden (dat het binnenste wiel meer naar binnen wordt gedwongen lijkt mij niet waarschijnlijk). Dat kan je horen en voelen, maar dat wil op droog wegdek niet zeggen dat de auto daadwerkelijk de bocht uit glijdt. Maar op sneeuw is dat wellicht anders. En ook de AWD zal hier wellicht nog een (duwende) rol in spelen...
V90 Cross Country B5 PRO MY21 Denim Blue Metalic
-
- 5th Gear member
Ik denk eerlijk gezegd dat je gezien de condities gewoon te hard in wil sturen. Dan schuift de auto idd gewoon rechtdoor bij gebrek aan grip. Wat je kan proberen (op een groot en vrij terrein en volledig op eigen risico
) is de auto eerst iets tegensturen (Anlenken in goed Nederlands) en dan de bocht insturen. Idee is dat je de massa van de auto daarmee al een zwiepert geeft. Dan zal de auto daarna sneller de bocht induiken en minder glijden.
De banden zijn wel een factor in het verhaal maar glad is glad, winterbanden hebben welliswaar wat betere grip maar zijn zeker geen wondermiddel!

De banden zijn wel een factor in het verhaal maar glad is glad, winterbanden hebben welliswaar wat betere grip maar zijn zeker geen wondermiddel!
- Tsjemp
- 3rd Gear member
AWD werkt alleen in je voordeel bij optrekken en hellingen. Alle auto's remmen op 4 wielen. Wanneer je geen grip hebt kun je niet sturen. Met een AWD zelf nog minder dan een FWD.
V70 d3 lim.edition V60 d6 Summum, V70 d5 momentum, V40 d2 momentum, V70 d5 edition1, V70 alt, 850 TDI, V40 lpg oud, 244 DL, 245GL, 242DL eva