Mijn D4 Ocean Race heeft 4 nieuwe banden nodig en omdat de bestaande 18" Ixionvelgen wat stoeprandschade hebben, wil ik een nieuwe set velgen met banden aanschaffen. Nu heb ik Goodyear Eagle F1 Asymmetric 3 225/40 R18 banden eronder liggen, persoonlijk ben ik daar niet echt tevreden over. Met name het bandengeluid in de auto vind ik te hoog. Om die reden denk ik erover om over te gaan naar bandenmaat 225/45 R18 of naar 235/40 R18 zodat de bandhoogte wat groter wordt en ik verwacht dat het comfort wat omhoog gaat. Bijkomend voordeel is dat de omtrek van de band iets groter is en dat daardoor de kilometerteller wat minder afwijking zal hebben (is nu namelijk 3%). Heeft iemand van jullie ervaring met een bandmaat van 235/40 R18 of 225/45 R18 onder een V40 ? Past dit zonder problemen? Loopt de band dan nergens tegenaan?
Gr. Michel
velgen en banden V40 D4 Ocean Race
- moos v40
- 2nd Gear member
- Berichten: 165
- Lid geworden op: 19.10.2018 - 13:49
waarom niet naar 17"? Het zelf 17" freja velgen met 205/50/17 primacy 3 banden van michelin en die zijn comfortabel en stil. En hebben voldoende tractie om het vermogen van een D4 op de weg te krijgen. Ik denk dat als de de 225 banden in omtrek gaat verhogen je sneller aanloopt in de wielkassen. Voor 225 begrenst volvo vaak al de stuuruitslag hierom. Goodyear eagle zijn trouwens sportbanden die vaak extra geluid geven. comfortbanden in je maat zal al veel schelen denk ik.
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 207
- Lid geworden op: 19.06.2018 - 08:54
225/45 tov 225 /40 is 11.25 mm groter, ik heb 225/40 en ik denk dat die 11.25 mm makkelijk erbij kan zonder dat er iets geraakt wordt.
2019 V40 T2 Sport Edition
2015 V40 T4 Summum
2006 V50 2.0 D Momentum
2004 V50 2.0 D
2015 V40 T4 Summum
2006 V50 2.0 D Momentum
2004 V50 2.0 D
- sebastiaan84
- 4th Gear member
- Berichten: 823
- Lid geworden op: 08.06.2015 - 12:01
- Locatie: Emmen
- Contacteer:
3% afwijking op 100 kmh is 3 kmh. Da's al bijzonder weinig afwijking.
de ene band is de andere niet wat betreft stugheid van de wang. De wang bepaald een deel van het comfort.
Ik zou, als je echt ontevreden bent, een set 17 inch proberen.
de ene band is de andere niet wat betreft stugheid van de wang. De wang bepaald een deel van het comfort.
Ik zou, als je echt ontevreden bent, een set 17 inch proberen.
Laatst gewijzigd door sebastiaan84 op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Volvo V60 D6 AWD Plug-in Hybride Summum, Polestar optimised MY14
Past:
Volvo V50 2.4i Geartronic summum MY05
Volvo V40 D2 summum full options MY15
Toyota Avensis Wagon TA22 1.8i Terra Kouki '01
Toyota Corolla AE111 1.6i G6-R(ally) Zenki '99
Toyota Starlet EP81 1.3i Si Whiteline/Koni edition Zenki '91
Past:
Volvo V50 2.4i Geartronic summum MY05
Volvo V40 D2 summum full options MY15
Toyota Avensis Wagon TA22 1.8i Terra Kouki '01
Toyota Corolla AE111 1.6i G6-R(ally) Zenki '99
Toyota Starlet EP81 1.3i Si Whiteline/Koni edition Zenki '91
- BkB
- 1st Gear member
- Berichten: 49
- Lid geworden op: 31.05.2016 - 09:06
Standaard heeft de V40 een bandenmaat van 205/55/16
De omtrek van 205/55/16 is 198,52 cm
De omtrek van 225/40/18 is 200,18 cm; verschil 0,84 % groter (huidig)
De omtrek van 225/45/18 is 207,25 cm; verschil 4,4 % groter (wat je wil)
De omtrek van 235/40/18 is 202,70 cm; verschil 2,11 % groter (wat een optie kan zijn)
De wet is niet eensduidend, maar de richtlijnis dat bij een grotere omtrek een afwijking van 1,5% is toegestaan en bij kleinere omtrek -2%.
Hoe heilig is dat?
De APK in Nederland zegt hier niets over, maar voor de APK in Belgie en Duitsland is het een punt van afkeur indoen je die percentages afwijken van de standaardspecificaties en toelatingseisen waarmee de auto de weg op mag.
Waar kun je tegenaan lopen?
Snelheid op teller wijkt verder af dan werkelijke snelheid . De 205/55/16 120 km/u is bij de 225/45/18 ineens 125,28 km/u.
Het effect op de ABS computer. Werkelijke diameter/omtrek van band komt niet overeen met ingestelde waarden. Kan net het verschil zijn tussen de bumper van je voorganger een kusje geven of op tijd stilstaan.
Natuurlijk zijn er altijd argumenten om dit te ontkrachten.
Want wat is het verschil tussen een nieuwe band met 9 mm profiel en een net niet afgekeurde band met profiel van 1,6 mm profiel (APK-eis).
En waarom roepen verschillende bandenleveranciers dat de marge rustig 5% mag bedragen? Tja, u kent vast die reclame nog wel van “Wij van WC-eend adviseren WC-eend”.
Succes met je keuze
De omtrek van 205/55/16 is 198,52 cm
De omtrek van 225/40/18 is 200,18 cm; verschil 0,84 % groter (huidig)
De omtrek van 225/45/18 is 207,25 cm; verschil 4,4 % groter (wat je wil)
De omtrek van 235/40/18 is 202,70 cm; verschil 2,11 % groter (wat een optie kan zijn)
De wet is niet eensduidend, maar de richtlijnis dat bij een grotere omtrek een afwijking van 1,5% is toegestaan en bij kleinere omtrek -2%.
Hoe heilig is dat?
De APK in Nederland zegt hier niets over, maar voor de APK in Belgie en Duitsland is het een punt van afkeur indoen je die percentages afwijken van de standaardspecificaties en toelatingseisen waarmee de auto de weg op mag.
Waar kun je tegenaan lopen?
Snelheid op teller wijkt verder af dan werkelijke snelheid . De 205/55/16 120 km/u is bij de 225/45/18 ineens 125,28 km/u.
Het effect op de ABS computer. Werkelijke diameter/omtrek van band komt niet overeen met ingestelde waarden. Kan net het verschil zijn tussen de bumper van je voorganger een kusje geven of op tijd stilstaan.
Natuurlijk zijn er altijd argumenten om dit te ontkrachten.
Want wat is het verschil tussen een nieuwe band met 9 mm profiel en een net niet afgekeurde band met profiel van 1,6 mm profiel (APK-eis).
En waarom roepen verschillende bandenleveranciers dat de marge rustig 5% mag bedragen? Tja, u kent vast die reclame nog wel van “Wij van WC-eend adviseren WC-eend”.
Succes met je keuze
-
- Starter
- Berichten: 2
- Lid geworden op: 21.01.2019 - 15:50
Bedankt voor alle reacties tot nu toe! Ik had gehoopt dat er iemand van jullie al een poos zonder problemen rond reed met 225/45 R18 ?
Ik heb zelf een poos geleden een Megane gehad, daar lag 205/55 R16 onder en die heb ik ook zonder problemen vervangen door 225/45 R18. Mijn teller van de V40 wijkt nu 3% af dus 103 km/u op de teller is eigenlijk maar 100 km/u. Wanneer ik de huidige banden vervang door 225/45 R18 wordt de omtrek 3,41% groter en dus zal 100 km/u op de teller dan ook echt ongeveer 100 km/u zijn. Dat de diameter van velg met band 22.5mm groter wordt is volgens mij ook geen probleem en de ABS kan daar denk ik ook geen problemen mee hebben. Ik denk dat de fabrikanten in dit geval wel gelijk hebben en dat tot 5% groter of kleiner geen probleem geeft. Terug naar 17inch is natuurlijk een optie maar het oog wil ook wat... kortom, ik ben er nog niet uit
Ik heb zelf een poos geleden een Megane gehad, daar lag 205/55 R16 onder en die heb ik ook zonder problemen vervangen door 225/45 R18. Mijn teller van de V40 wijkt nu 3% af dus 103 km/u op de teller is eigenlijk maar 100 km/u. Wanneer ik de huidige banden vervang door 225/45 R18 wordt de omtrek 3,41% groter en dus zal 100 km/u op de teller dan ook echt ongeveer 100 km/u zijn. Dat de diameter van velg met band 22.5mm groter wordt is volgens mij ook geen probleem en de ABS kan daar denk ik ook geen problemen mee hebben. Ik denk dat de fabrikanten in dit geval wel gelijk hebben en dat tot 5% groter of kleiner geen probleem geeft. Terug naar 17inch is natuurlijk een optie maar het oog wil ook wat... kortom, ik ben er nog niet uit
- Rinootje
- 4th Gear member
- Berichten: 697
- Lid geworden op: 07.05.2017 - 12:05
Ik zal eens kijken, wat er onder mijn zomer (= origineel Volvo) 18 inch velgen liggen. Op dit moment liggen ze in de opslag (rij nu op 17 inch winterbanden), maar ik moet er toch nog 2 uithalen, om er nieuwe banden op te laten leggen.
Dan kan ik aangeven, wat Volvo zelf er omheen legt.
Persoonlijk vind ik de 17 inch wintervelgen heel iets comfortabeler rijden dan de 18 inch, maar er is niet veel verschil.
Edit:
Af fabriek zitten er 225/40 18 op.
Om in mijn geval, preciezer te zijn:
Michelin Pilot Sport 3, 225/40 ZR 18 92W
Dan kan ik aangeven, wat Volvo zelf er omheen legt.
Persoonlijk vind ik de 17 inch wintervelgen heel iets comfortabeler rijden dan de 18 inch, maar er is niet veel verschil.
Edit:
Af fabriek zitten er 225/40 18 op.
Om in mijn geval, preciezer te zijn:
Michelin Pilot Sport 3, 225/40 ZR 18 92W
Laatst gewijzigd door Rinootje op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Mazda CX-30 SkyActive-X Takumi (MY2025)
Volvo V40 T5 Inscription (MY2017) Polestar
VW Scirocco 2.0 Tsi (MY2011)
Volvo V40 T5 Inscription (MY2017) Polestar
VW Scirocco 2.0 Tsi (MY2011)
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 236
- Lid geworden op: 07.11.2016 - 21:24
- Locatie: Zandvoort
Ik heb in het verleden ook met 17" gereden, deze waren een klein beetje comfortabeler door meer veercomfort maar brachten niet de rust in de auto die de 18'' brengt.
Zijwindgevoeligheid nul en heel stabiel op de ingezette lijn.
Is een kwestie van smaak wat je belangrijker vind.
Zijwindgevoeligheid nul en heel stabiel op de ingezette lijn.
Is een kwestie van smaak wat je belangrijker vind.
V70 2.5 FT, handgeschakeld, sportonderstel, 18", Obbetuning