Vandaag m'n V40 T4 (1998) teruggekregen van een filiaal van Ziptuning.
M'n auto kon niet getuned worden omdat de tuner de print met de chip niet van de hoofdprintplaat af kon krijgen. Hij vertelde me dat het onderdeel vastgelijmd zat en dat de printplaat zo dun was dat hij hem niet heet durfde te stoken, zonder gevaar voor schade aan de computer.
Leek mij ook niet zo'n goed idee. Ik had gedacht dat m'n auto via OBD getuned zou worden, want het zou een softwaretuning worden, dus geen nieuwe chip.
1) Snapt iemand wat die man heeft zitten proberen en waarom?
2) Kan m'n auto ook getuned worden zonder kritische onderdelen van de computer uit elkaar te halen en waar moet ik dan zijn?
Ze hadden mij 238 pk en 400 nm beloofd en dat leek mij wel wat...
Chiptuning niet gelukt
- liquid_force
- 6th Gear member
238/400 wow ... da's best veel ...
Als ik even kijk bij BSR (mijn referentie hier in zweden) daar moet de PhaseI T4 ook omgesoldeerd worden, en wordt dus ook niet via OBDII omgeprogrammeerd. Waarschijnlijk kan dat niet met jouw wagen.
BSR geeft je 235/363 voor 525 euri ... maar ja, met het omsolderen van de chip heb je daar niet zoveel aan ...
Als ik even kijk bij BSR (mijn referentie hier in zweden) daar moet de PhaseI T4 ook omgesoldeerd worden, en wordt dus ook niet via OBDII omgeprogrammeerd. Waarschijnlijk kan dat niet met jouw wagen.
BSR geeft je 235/363 voor 525 euri ... maar ja, met het omsolderen van de chip heb je daar niet zoveel aan ...
- menjo
- 7th Gear member
Klopt, bij een phase 1 moet de chip vervangen worden. Vraag eens na bij Rica, die moeten wel ervaring hebben met dit specifieke model. Die krijgen hem trouwens ook wel ongeveer op die waarden, hoewel 400Nm wel heel veel is.
- BlackWolf
- 3rd Gear member
Volgens mij bij zo een MTE sessie van ET wordt de eeprom geflashed van de ECU zelf zonder dat eeprom vervangen wordt. Eerste volgende keer dat MTE komt is in april/mei.
98' V40 2.0T Zwart Metallic: 3” RVS Downpipe en uitlaat systeem, dubbel T4 einddempers, BMC CDA airfilter.
40mm Intrax verlaagd, Volvo Veerpootbrug, 5 Meters in A-Pilaar, JB Racing DumpValve, Zwart getinte ramen.
Chroom Blackduals, Blokjes grill, plastiek delen in kleur gespoten, Dual DIN 7” DVD en andere aanpassingen.
Walbro 255LPH benzine pomp, Sport remschijven, WaterInjectie systeem 2 nozzle setup, MTE Custom Remap.
40mm Intrax verlaagd, Volvo Veerpootbrug, 5 Meters in A-Pilaar, JB Racing DumpValve, Zwart getinte ramen.
Chroom Blackduals, Blokjes grill, plastiek delen in kleur gespoten, Dual DIN 7” DVD en andere aanpassingen.
Walbro 255LPH benzine pomp, Sport remschijven, WaterInjectie systeem 2 nozzle setup, MTE Custom Remap.
- Edwin
- 5th Gear member
Volgens mij moet softwaretuning ("flashen")ook kunnen hoor.
Toen ik de 850 nog had ben ik er ook eens mee bezig geweest. Kon toen ook kiezen voor flash of nieuwe chip.
Europeantuning weet daar ook wel alles vanaf.
400nm lijkt mij wel heeeel veeeel. Ik dacht dat de T-5 bij Rica op maximaal 420 nm zou kunnen komen.
En dan heeft de 850 ook nog een grotere motorinhoud + 1 cylinder extra dan de 40-serie!
Los van het feit dat er een eeuwige discussie is of dit nou wel of niet mogelijk is met alleen een chippie of dat je ook minimaal een downpipe+sportuitlaat nodig hebt. +(injectoren met hogere capaciteit+grotere turbo+zwaardere wastegate+grotere remmmen+verbeterde luchtinlaat+betere bougiekabels+bougies+sperdifferentieel+€€€€€)!.
Ik zou dan zeggen: chippen - rollenbank - meten=weten
gr. Edwin.
Toen ik de 850 nog had ben ik er ook eens mee bezig geweest. Kon toen ook kiezen voor flash of nieuwe chip.
Europeantuning weet daar ook wel alles vanaf.
400nm lijkt mij wel heeeel veeeel. Ik dacht dat de T-5 bij Rica op maximaal 420 nm zou kunnen komen.
En dan heeft de 850 ook nog een grotere motorinhoud + 1 cylinder extra dan de 40-serie!
Los van het feit dat er een eeuwige discussie is of dit nou wel of niet mogelijk is met alleen een chippie of dat je ook minimaal een downpipe+sportuitlaat nodig hebt. +(injectoren met hogere capaciteit+grotere turbo+zwaardere wastegate+grotere remmmen+verbeterde luchtinlaat+betere bougiekabels+bougies+sperdifferentieel+€€€€€)!.
Ik zou dan zeggen: chippen - rollenbank - meten=weten
gr. Edwin.

V70 T6 AWD Summum Polestar+
C70 T5 Summum
Volvo 66 DL 1.1
Volvo 340 GL 1.7
Volvo 460 1.8 Luxury-line
Volvo 854 10V
Volvo 855 T-5
Volvo V40 2.0
Volvo V70 T5
Volvo V70 T6 AWD Summum Polestar+
Volvo C70 T5 Summum Dynaudio + 2x woofer Crisp & LOUD!
C70 T5 Summum
Volvo 66 DL 1.1
Volvo 340 GL 1.7
Volvo 460 1.8 Luxury-line
Volvo 854 10V
Volvo 855 T-5
Volvo V40 2.0
Volvo V70 T5
Volvo V70 T6 AWD Summum Polestar+
Volvo C70 T5 Summum Dynaudio + 2x woofer Crisp & LOUD!
- laheije
- 4th Gear member
Om een eeprom te programeren hoeft de print er toch niet uit, en een eeprom kan je toch ook omwisselen als het niet anders kan die is toch gewoon in een voetje gestoken, of is dit op vandaag ook al niet meer?
Gr. Huub
Gr. Huub
Wie schrijffouten vindt mag ze houden
- BlackWolf
- 3rd Gear member
Nee Huub eeprom is niet op een voetje gestoken helaas, dat zou wel erg makkelijk zijn inderdaad.
Zie hier hoe ze een IC voet op onze ECU's solderen.
Zie hier hoe ze een IC voet op onze ECU's solderen.
98' V40 2.0T Zwart Metallic: 3” RVS Downpipe en uitlaat systeem, dubbel T4 einddempers, BMC CDA airfilter.
- JRN
- Starter
Wow, wat een hoop reacties... Bedankt!!!
Als ik zo die foto's van BlackWolf (Stoer!!!) bekijk, snap ik nog niet wat die kerel van Ziptuning bedoelde met dat er onderdelen aan elkaar zaten gelijmd. Misschien moet ik zelf even kijken wat er met mijn ECU aan de hand is.
Weet iemand waar dat ding verstopt zit en hoe ik daar het beste bij kan komen?
Dan weet ik meteen wat ik moet vragen als ik Rica of ET aan de telefoon heb!
Als ik zo die foto's van BlackWolf (Stoer!!!) bekijk, snap ik nog niet wat die kerel van Ziptuning bedoelde met dat er onderdelen aan elkaar zaten gelijmd. Misschien moet ik zelf even kijken wat er met mijn ECU aan de hand is.
Weet iemand waar dat ding verstopt zit en hoe ik daar het beste bij kan komen?
Dan weet ik meteen wat ik moet vragen als ik Rica of ET aan de telefoon heb!