Rookontwikkeling bij stilstand voor stoplicht

Plaats reactie
volvo_rules
Starter
Berichten: 9
Lid geworden op: 01.07.2018 - 22:59

Beste Forumleden,
Sinds ca 2000 kilometer rij ik weer trots rond in mijn XC90 D5 uit 2007. Met een ander blok (zie mijn eerdere topic).
Ach, dat was -enorm- pech hebben. Maar nu:
Af en toe, vooral bij een koude start heb ik als ik langer stil sta voor het stoplicht (in "D" met voet op de rem) rookontwikkeling.

Wat zie ik
Donkere / blauwgrijze rookontwikkeling rechtsonder de motorkap vandaan komend.
Vanochtend leek het eerder midden onder de auto vandaan te komen / naartoe geblazen worden vooral rechts.
Als het stoplicht op groen en dus mijn voet op het gaspedaal, gaat de rook snel weer weg. De stank blijft wel even.
Tsja, en waar het naar ruikt? Olie? kunststof? Ik durf het niet te zeggen.

Even een opsomming.
Als het gebeurt heb ik
- de Klimaatbeheersing op auto staan (airco aan)
- mijn voet op de rem
- een koude motor, alhoewel het vanochtend gebeurde nadat ik eerder kilometer of 4 gereden had.

In de afgelopen 2000 km is het 4 keer voorgekomen vooral kort na het starten. Stoplicht is binnen 1 km van vertrekplaats. Ik sta wel lang stil.
Na de 2e keer dacht ik; ik zet de airco uit. Dat leek te helpen. Later weer eens met koude motor airco aan. Stilstaan bij rotonde; weer rook. nummer 3.

meer voertuiggegevens
- XC 90
- geen standkachel
- 265000 km jong
- D5 (Blok recent vervangen door sloopblok; en ja, ik heb last van olielekkage gehad met dit blok, maar dat is vorige week netjes verholpen)

tot nu toe geanalyseerd
herhaaldelijk bij Volvoservice.eu laten checken. Probleem met multiriem lijkt uitgesloten. Klacht is toen helaas niet voorgekomen. Helaas is het mij nog niet gelukt een filmpje / foto te maken als het gebeurt.

Heeft iemand enig idee / ervaring met dit issue?
Gebruikersavatar
Bart
8th Gear member
Berichten: 12984
Lid geworden op: 07.11.2006 - 12:50
Locatie: Nijmegen

Geen zorgen, is de standkachel ;-)

Ik schrok me de eerste keer ook achterstevoren, maar onder de 4 graden bij koude motor gaat hij aan, geeft een lekkere pretroleumlucht ;-). Check mijn topic: viewtopic.php?t=66365

Overigens wel vreemd dat ze dat bij Volvoservice niet wisten....
Laatst gewijzigd door Bart op 01.01.1970 - 01:00, 2 keer totaal gewijzigd.
Volvo: V50 | 850 | V40 | V50 | XC70 | S70 | S80 | S60 | 240 | XC90 | V90 | V60 | C70 | V60 | 240

'24 XC90 T8 Ultra - Platinum Grey
'00 Saab 9³ Cabrio 2.0 Turbo Aero - Midnight Blue

"I'll try being nicer if you try being smarter.."
Gebruikersavatar
Blade
5th Gear member
Berichten: 2265
Lid geworden op: 22.07.2007 - 15:04
Locatie: Haarlemmermeer
Contacteer:

Er staat volgens mij dat de auto geen standkachel/bijverwarmer heeft.
Gebruikersavatar
Jers3n
5th Gear member
Berichten: 2438
Lid geworden op: 28.12.2008 - 23:16

Over de automatische bijverwarming wordt door de TS niet gesproken.

Het is niet een import auto (uit Duitsland)? In Duitsland had de D5 namelijk standaard de (automatische) bijverwarming, deze start automatisch onder de ca. 4 graden icm een koude motor. Hardwarematige is dat gelijk aan de standkachel, enkel de standkachel software ontbreekt.
V90 Cross Country B5 PRO MY21 Denim Blue Metalic
V70 T5 GT8 Nordic+, Polestar, Luxery Line, Family Line, MY15 Electric Silver Metallic
XC70 D5 H6 Summum, Season Line, Design Sport Line 2007 Electric Silver Metallic
V40 1.9D SPORTS EDITION 2003 virtual blue
Gebruikersavatar
V70/2.4D/2003
8th Gear member
Berichten: 16549
Lid geworden op: 03.12.2009 - 11:03
Locatie: Noord-Groningen

De motor is dan nog koud en verbrandt kennelijk niet goed. Mijn boerenkoolverstand denkt dan aan slechte gloeipluggen of verstuivers. Maar begin eerst eens dat ding goed warm te draaien dan even een poosje vreselijk op zijn flikker te geven op de snelweg. Goed heet, hoog in de toeren en dat even meerdere tientallen kilometers lang. Het is een ruilblok, weet je veel Hoe daar mee gereden is en hoe vuil hij is.
Doet hij het nadien nog, laat dan de gloeipluggen eens doormeten.
V70 D3 MY12, Caspian Blue
Vigilat ut quiescant
Gebruikersavatar
Bart
8th Gear member
Berichten: 12984
Lid geworden op: 07.11.2006 - 12:50
Locatie: Nijmegen

Jers3n schreef: Over de automatische bijverwarming wordt door de TS niet gesproken.

Het is niet een import auto (uit Duitsland)? In Duitsland had de D5 namelijk standaard de (automatische) bijverwarming, deze start automatisch onder de ca. 4 graden icm een koude motor. Hardwarematige is dat gelijk aan de standkachel, enkel de standkachel software ontbreekt.
Dat bedoelde ik met standkachel ;-).
Volvo: V50 | 850 | V40 | V50 | XC70 | S70 | S80 | S60 | 240 | XC90 | V90 | V60 | C70 | V60 | 240

'24 XC90 T8 Ultra - Platinum Grey
'00 Saab 9³ Cabrio 2.0 Turbo Aero - Midnight Blue

"I'll try being nicer if you try being smarter.."
Gebruikersavatar
Fredhead
Geartronic member
Berichten: 27673
Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
Locatie: Drenthe

V70/2.4D/2003 schreef: De motor is dan nog koud en verbrandt kennelijk niet goed. Mijn boerenkoolverstand denkt dan aan slechte gloeipluggen of verstuivers. Maar begin eerst eens dat ding goed warm te draaien dan even een poosje vreselijk op zijn flikker te geven op de snelweg. Goed heet, hoog in de toeren en dat even meerdere tientallen kilometers lang. Het is een ruilblok, weet je veel Hoe daar mee gereden is en hoe vuil hij is.
Doet hij het nadien nog, laat dan de gloeipluggen eens doormeten.
De gloeipluggen doen alleen wat tijdens de start.
Zijn die niet goed zal het blok ook slecht(er) starten dus daar zal het niet aan liggen.

Ben jij niet in de war met de injectoren/verstuivers?
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers


'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Gebruikersavatar
Bart
8th Gear member
Berichten: 12984
Lid geworden op: 07.11.2006 - 12:50
Locatie: Nijmegen

Mensen, het is echt die bijverwarming die ik ook had op onze XC90.
Volvo: V50 | 850 | V40 | V50 | XC70 | S70 | S80 | S60 | 240 | XC90 | V90 | V60 | C70 | V60 | 240

'24 XC90 T8 Ultra - Platinum Grey
'00 Saab 9³ Cabrio 2.0 Turbo Aero - Midnight Blue

"I'll try being nicer if you try being smarter.."
volvo_rules
Starter
Berichten: 9
Lid geworden op: 01.07.2018 - 22:59

Jeetje wat een opluchting! Ik blijk inderdaad een standkachel te hebben (bijverwarming). Na wat uitleg heb ik hem ook zien zitten. Auto komt inderdaad uit Duitsland. Ik kende de standkachel functie enkel als extra optie die voor het starten de auto en interieur verwarmd. Dat heb ik (nog) niet. Dank voor dit snelle antwoord!!
Dank ook voor de link naar het andere topic. Nog iemand advies om het probleem te verhelpen? Is het een brandstof nozzle?
Gebruikersavatar
passenger
3rd Gear member
Berichten: 278
Lid geworden op: 15.02.2007 - 23:57
Locatie: Antwerpen
Contacteer:

Tenzij mijn eigen ervaring de verkeerde richting geeft, niets doen, behalve regelmatig eten draaien. Heb het in het begin van deze winter ook een paar keer gehad na gebruik in de ochtend, is nu weg. Mijn logica -en wat zoeken op het internet- deed concluderen dat-ie nu schoon is.

Gebruik de standkachel nu bijna dagelijks, heel fijne optie...
Er had hier een héél intelligente tekst kunnen staan

940 TD Polar 94 - XC70 D5 MY05 - XC90 Executive - MY12 - D5 200
Plaats reactie

Terug naar “XC90 Classic t/m MY 2014”