Schurend geluid bij optrekken

Voor kenners: de "Roffel"
Plaats reactie
jawzay
1st Gear member
Berichten: 25
Lid geworden op: 15.08.2017 - 10:13

Bij het optrekken hoor ik een hard schurend geluid linksvoor. Dit is vandaag ineens opgetreden. Kan dit door de kou komen? Auto schakelde verder goed. Stationair loopt de auto goed zonder bijgeluiden. Iemand een idee wat het kan zijn?

Volvo xc70 D5
Dejeeper
3rd Gear member
Berichten: 358
Lid geworden op: 12.09.2018 - 09:12

Zit er geen ijs of sneeuw in de wielkast waar het wiel tegen aanloopt?
Van uit Gårelehöjden lijken de wereld problem altijd ver weg.
jawzay
1st Gear member
Berichten: 25
Lid geworden op: 15.08.2017 - 10:13

Een controle uitgevoerd bij de linkervoorwiel op ijs blijkt de veerschotel kapot te zijn en de vering ligt nu tegen de band aan. Gelukkig niks ernstigs (dacht aan automaat).

Is het te doen zelf de veerschotel te vervangen?


Afbeelding
Jelmer de Jong
6th Gear member
Berichten: 3156
Lid geworden op: 20.03.2009 - 16:04

Dat wordt een nieuwe veerpoot/demper en je hebt veerspanners nodig. Neem alsjeblieft niet die met kleine haakjes welke je per kant vast moet klemmen maar eentje met full size 'vorken'.
jawzay
1st Gear member
Berichten: 25
Lid geworden op: 15.08.2017 - 10:13

Dank voor de info!
Gebruikersavatar
The Mechanic
5th Gear member
Berichten: 1570
Lid geworden op: 16.04.2018 - 19:53

Je veerpoot ziet er prima uit, je hebt gewoon een gebroken veer zo te zien
Jelmer de Jong
6th Gear member
Berichten: 3156
Lid geworden op: 20.03.2009 - 16:04

Ik dacht juist te zien dat hij van de schotel af geschoven is. Hoe dan ook kan het een gevaarlijk klusje zijn.
Gebruikersavatar
edraket
7th Gear member
Berichten: 8634
Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
Locatie: Haarlemmermeer

Veer moet haast wel gebroken zijn, die schiet niet zomaar van de schotel af idd. Moet toch uit elkaar om te zien wat er precies loos is. prima zelf te doen, vrij eenvoudige klus. Ong uurtje per kant met koffie enzo.
Laatst gewijzigd door edraket op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85

V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
Gebruikersavatar
maestro12
2nd Gear member
Berichten: 78
Lid geworden op: 07.05.2016 - 09:33
Locatie: Brabant

Veerpoot lijkt prima in orde, als je goed kijkt op de foto zie je, aan het stuk wat tegen de band aanloop, aan de onderzijde een breukvlak en als je de winding volgt zie je boven aan dat stuk een rechte kant, het normale einde van de veer.
Met andere woorden er is van de bovenzijde van de veer een stuk afgebroken.
Tip, vervang direct beide zijden, je loopt de kans dat de auto scheef gaat staan met maar aan één zijde een nieuwe veer (alhoewel die nu ook al zichtbaar scheef zou moeten staan)
7700 pk en 300.000 nm genoeg?
jawzay
1st Gear member
Berichten: 25
Lid geworden op: 15.08.2017 - 10:13

Dank voor de reacties! Ik ga ermee aan de slag.
Gebruikersavatar
henry classic v70
2nd Gear member
Berichten: 209
Lid geworden op: 11.12.2008 - 16:21
Locatie: N.O. Veluwe

Houdt wel rekening met de hoogte van de veren, wil nog wel eens verschil in zitten
V70 Classic 2.5 10V '99 Sandstone 437 Vialle lpi G3 570.000 km
Citroën C4 - Coupe 1.6 16V '05 Rouge Lucifer lpi G3 217.000 km
Fiat Grande Punto 1.4 8V '09 Deep Dark Black lpi G3 230.000 km
Gebruikersavatar
The Mechanic
5th Gear member
Berichten: 1570
Lid geworden op: 16.04.2018 - 19:53

Gewoon originele bij de dealer bestellen adv de chassis ode...
Gebruikersavatar
edraket
7th Gear member
Berichten: 8634
Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
Locatie: Haarlemmermeer

Precies, originele veren zijn ook helemaal niet zo duur. Aftermarket verandert het weggedrag altijd, en lang niet altijd positief.
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85

V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
Plaats reactie

Terug naar “De 850 - S70 - C70 - V70 en V70XC Classic”