Klik bij intrappen, tik bij loslaten koppelingspedaal (V70 D2 2013)

Plaats reactie
renelle
2nd Gear member

Inmiddels zit de eerste 20.000km erop met onze witte V70 D2 van juli 2013 (MY2014). Daarbij weinig op te merken, maar sinds enige tijd iets dat ons mateloos irriteert. Bij het intrappen van de koppeling horen we een klik en een harde tik als het pedaal weer losgelaten wordt.

Ik het niet zeker, maar ik vermoed dat de “aanslag” waar het koppelingspedaal in rust tegenaan hoort te rusten kapot is of ontbreekt... Onderstaand de redenen waarom ik denk dat zo is:

- Het koppelingspedaal zit volgens mij hoger dan voorheen. Naar mijn weten zat deze voorheen in rust net zo hoog als het rempedaal. Nu komt hij hoger terug als je je voet er vanaf haalt.

- Het koppelingspedaal maakt een “klikkend” geluid bij het intrappen/bedienen. Maar alleen als deze eerst helemaal is losgelaten. Dit gebeurt niet als je het pedaal niet helemaal terug laat komen, maar ongeveer 0,5 tot 1cm ingetrapt houdt (ongeveer gelijke hoogte als het rempedaal) en dan weer intrapt.

- Het “klikkend” geluid bij het intrappen/bedienen komt volgens mij door het “zetten” van de hulpveer. Deze “zet” zich omdat het pedaal verder terug is gekomen dan normaal.

- Er is een wit stukje vilt te zien dat volgens mij bedoeld is om het pedaal daar bij rust op een aanslag te laten rusten. Er tegenover zit wel een metalen steun met een gat, waarbij het lijkt dat hier iets in gemonteerd hoort, maar een dergelijke aanslag ontbreekt. Het lijkt me dat hier een soort (misschien verstelbaar) steuntje hoort te zitten.

Zie ook bijgaande foto en bijschriften. De foto is van onderaf genomen. Je kijkt tegen de voorkant van het pedaal aan, langs deze voorkant kijk je naar boven...
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Volvo XC60 T8
BMW 528i High Executive
VW Passat GTE
V70 D2, Momentum, Ice White solid, 17"; Rex.
VW Passat 1.6 TDI High Executive, Xeon, Keyless entry, ...
V70 D5, 2003, Handbak, RTI, Standkachel, Nautic blue pearl, Vol Leder, 17"; Orestes Zomer & Winter set, GROM-USB
855 T5 AUT BJ95 LPG-VSI
V70 D5 Geartronic-6 BJ05 MY06 ED-II
C30 1.8 Sport MY08
renelle
2nd Gear member

We zijn met dit verhaal uiteraard al bij de dealer langs geweest, maar die beweert dat alles in orde is en dat hij niet weet wat hier aan te doen is...
Volvo XC60 T8
BMW 528i High Executive
VW Passat GTE
V70 D5, 2003, Handbak, RTI, Standkachel, Nautic blue pearl, Vol Leder, 17"; Orestes Zomer & Winter set, GROM-USB
855 T5 AUT BJ95 LPG-VSI
C30 1.8 Sport MY08
lint
Geartronic member

Misschien eens bij een andere dealer langs gaan voor een second opinion?
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
tvc15
3rd Gear member

Ik heb even gekeken, bij mijn V70 D5 zit het net zo als bij jou. Er mist dus geen onderdeel. Het koppelingspedaal zit in rust een paar centimeter hoger dan het rempedaal. Volgens mij zijn er ook diverse V60/S60's met dit probleem, zoek maar eens op dat forum. Oplossingen variëren van smeren tot complete pedaalunit vervangen.

Succes!
renelle
2nd Gear member

Alvast dank voor de reacties... wel jammer dat het blijkbaar toch in orde is. Maakt de oplossing toch wat lastiger... zal de andere berichtjes van de V60 en S60 eens opzoeken.

De veer is trouwens al vervangen (had ik begrepen)
Volvo XC60 T8
BMW 528i High Executive
VW Passat GTE
855 T5 AUT BJ95 LPG-VSI
C30 1.8 Sport MY08
Risrael
5th Gear member

Ikzelf heb een nieuwe D4 en voel en hoor ook een klik bij het intrappen van de koppeling.
Ook ik heb het idee dat het van de veer komt.
Als iemand een oplossing weet hoor ik het graag.
Nu: V60 T6 MY2024 Plus Dark, platinum grey, nappa leder/open grid textiel.
Had: V60 T5 Momentum, Savile Grey, Charcoal leder, donkere hemel.
Had: V70 D4 MY14 Summum Nordic+ Luxury line. Caspian Blue. Dymamic Select leder zwart.
nomat
1st Gear member

Hey,
Even nog een reactie op dit oude topic.
Grappig, bij mij (V60 T3 MY2018) viel het ook op dat de koppeling een paar cm hoger zit dan de rem.
Best lastig eigenlijk omdat je dan net je hele been/knie moet optillen om te schakelen. De slag is dan net te lang.
Je kan een wat dikkere bout met zeskant kop in dat gat steken, waar jij denkt dat het steuntje moet, met wat moertjes ertussen en dan vastdraaien met borgmoer.
Zo komt de koppeling net met dat vilt plaatje tegen de kop van de bout aan, en komt de pedaal net 2 cm lager en heb je een koppeling steuntje.
Dit eerste stukje is toch nog een loze slag; dat zie je aan het bewegen van de veerpoot van de pedaal en de druk die je moet geven als je met de hand de pedaal indrukt.
Het is de bedoeling dat je dit moertje niet te ver opdraait, anders oefen je via dit steuntje continu druk uit op de drukgroep/lagers waardoor die eerder gaan slijten.
Kijk daarom echt even of je nog voldoende vrije slag hebt en of het pedaal niet te diep komt te liggen (moet wel ongeveer gelijk met rempedaal komen voor veilig rijden).
Volvo V60 Polar+Dynamic T3 MY 2018 handges.6-bak wit
Plaats reactie

Terug naar “V70/XC70 vanaf MY2008”