Iemand een tip voor geschakelde 12V?

De XC90 wordt na 12 jaar vervangen door de nieuwe XC90
Plaats reactie
V60_PHEV
4th Gear member

Vandaag heb ik een BlackVue dashcam besteld voor achter de binnenspiegel (1 channel cam, alleen voor de voorruit)
Het is een eenvoudige 590 zonder Wifi, dus hopelijk geeft dat ook minder kans op storing van de Intelisafe systemen.

Nu wil ik de stroomvoorziening mooi gaan wegwerken, de stroomdraden ergens solderen aan geschakelde plus en massa.
Wie heeft er een goede tip waar ik het best een geschakelde stroom kan vinden in de auto?
achter het dashboardkastje b.v?
Dejeeper
3rd Gear member

Bij mijn buurman zijn auto (Renault Megane) heb ik de camera aangesloten op de sigaretten aansteker.
Bij het verlaten van de auto blijft daar nog ongeveer 10 minuten spanning op staan daarna wordt de spanning automatisch uit geschakeld.
Van uit Gårelehöjden lijken de wereld problem altijd ver weg.
drive_a_legend
3rd Gear member

Idd. Gemakkelijk aan de sigarenaansteker.
Ik heb het ook zo. De continu 12v komt van de obd stekker.
Was niet gemakkelijk. De T8 lijkt het minste stroomverbruik te voelen en gaf er foutmelldingen door indien ik andere stroombronnen gebruikte in de zekeringenkast.
V60_PHEV
4th Gear member

Haha, de XC90 is inderdaad veel te chique voor een sigarettenaansteker.

Maar hoe ben je bij de bedrading van de aansteker gekomen?
Ik heb al gezien dat de bodems van de bakjes in de middentunnel van rubber zijn.
Daaronder zitten schroeven. Schroef je daarmee de hele middentunnel los?
Henielma
2nd Gear member

Zie mijn onderstaande post hier op het forum. Zo heb ik het in mijn V60 PIH opgelost. Werkt inmiddels al ruim anderhalf jaar zonder problemen. De voeding komt van de bedieningsunit bij de achteruitkijkspiegel.

Geschakelde voeding voor dashcam
Laatst gewijzigd door Henielma op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
V60 D6 2014 377.000 km
V50 D5 2007 460.000 km
V60_PHEV
4th Gear member

Ja, zat ik ook al aan te denken.
Niet de interieurverlichting, want die dimt langzaam als je het contact afzet, maar de aansturing van het panoramadak. Die zit daar ook.
Ik ben echter bang dat dit allemaal met de canbus wordt aangestuurd en dat dat mogelijk storingen gaat veroorzaken.
Morgen ga ik ermee aan de slag, dan maar eens goed kijken hoe het er uit ziet als ik het open maak.
Willy.VdW
4th Gear member

Zou het niet het makkelikste zijn om spanning uit de "intellisafe" doos achter de spiegel te nemen?
Er is daar zonder twijfel 12V aanwezig.
2018 XC90 T5 - 2024 XC40 T2
drive_a_legend
3rd Gear member

Ik heb het niet aangedurfd om aan te veiligheidssystemen te prielen, en wilde zeker een onzichtbare terugkeer naar originele toestand mogelijk houden.
De 12v is gemakkelijk bereikbaar langs het zijpaneel.
V60_PHEV
4th Gear member

De dashcam zit er in, was echt een eitje.
Ik zal mijn ervaringen dus ook maar even delen.

De unit van de interieurverlichting, met alarmsensoren, schakelaar panoramadak en lampjes van de passagiersairbag is in zijn geheel los te klikken door even de vingers eronder te zetten.

Ik heb ook nog even gekeken naar de sigarettenaansteker, die is ook heel makkelijk te bereiken.
De zijpaneel van de middentunnel is aan de passagierszijde ook los te klikken, zo kom je onder de stekker van de sigarettenaansteker.

Toch heb ik er voor gekozen het nog makkelijker op te lossen: Er gaat een geschakelde 12V naar de unit van de interieurverlichting.
Op de foto hier onder zie je de losgetrokken stekker van die unit, de 12V zit op de foto helemaal links op de stekker, zwart is min en blauw is plus.

Nog even een foutje gemaakt, ik had de dashcam op de beschermkap van de intellisafe geplakt, mooi uit het zicht.
Ook wel mooi dat zo de lijmlaag van de dashcam niet op de voorruit te zien is, maar op de unit.
Toen ik die kap echter losklikte bleek dat ik hem zo recht voor de radar van de cruise control geplakt had. Dat gaat dus niet goed zo.

(let op die kap moet niet recht van de ruit afgetrokken worden, maar schuift over de ruit heen los)

Ik heb zo het vermoeden dat de verhalen op het internet van storing van de veiligheidssystemen door het installeren van dashcams hier wel eens mee te maken zou kunnen hebben.
Als ik de dashcam helemaal onderop de kap zou plakken zou het wel goed gaan, maar dan hangt hij wel erg in het zicht.
Daarom nu naast de kap op de voorruit geplakt helemaal tegen de hemelbekleding aan.
Stroomvoorziening via de koelgleuven van de intellisafe naar de stekker van de interieurverlichting en het werkt prima zo.

Doe er je voordeel mee.
Hieronder foto's van de stekker van de interieurverlichting, de verkeerd geplakte dashcam en een foto van de radarunit
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Willy.VdW
4th Gear member

De afdekking is mogelijk "gewoon" verwijderbaar omdat het reinigen van het stukje voorruit dat zich voor de
camera en radar bevindt volgens het onderhoudsschema periodiek gereinigd dient te worden.
Er is een zone rondom de intellisafe behuizing waarin volgens Volvo best niks geplaats wordt.
Er is een tekening van die zone, maar ik kan ze op dit moment niet vinden :whistle:
Willy.VdW
4th Gear member

Gevonden!
drive_a_legend
3rd Gear member

Ik blijf zelf gek van deze dashcam van Ali. Blijf het gek vinden dat deze hier niet vaker vermeld wordt.
Afbeelding
Rob M
5th Gear member

Die Alie-camera zit toch precies in de zone waar Volvo het afraadt?
Waarschijnlijk geeft dat storingen.
Hartelijke groet,

Rob

Inmiddels Volvo nummer 11 Na een 240, 265, 460, 2×740, V40, V50, V40, V60 en een XC40 nu een V60 B3 Inscription, Pine Grey/Geventileerd nappaleder met massage in de kleur amber. En o.a. de packs: Park assist, Lighting, Lounge en hier en daar nog wat
Sander02
4th Gear member

Misschien een stomme vraag, maar wat doe je er precies mee? Ja ok, als je een ongeluk zou krijgen, kan het misschien handig zijn voor bewijslast maar ja daarvoor ga ik niet continue alles filmen. Vergeet ik iets?
XC70 2.5T 11-2003
V50 1.8 2005
V60_PHEV
4th Gear member

Rob M schreef: Die Alie-camera zit toch precies in de zone waar Volvo het afraadt?
Die hangt wel onder de sensor hoor, maar ik denk wel dat die in je zicht hangt als je naar zijstraten van rechts kijkt.
Ook vond ik bij montage op die plek de afstand tot de ruit erg groot, met meer kans op spiegelingen van het dashboard in de ruit.
Verder zeker wel een fraaie oplossing, kun je nummerborden van tegenliggers lezen?
Ik heb voor BlackVue gekozen, omdat ik het gevoel had dat zij goede beeldkwaliteit leveren.

@Sander: je geeft zelf het antwoord al, iemand kan ook doorrijden na een aanrijding.
Als jij dat de installatie van een dashcam niet waard vindt, is dit niet voor jou.
Laatst gewijzigd door V60_PHEV op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Willy.VdW
4th Gear member

Rob M schreef: Die Alie-camera zit toch precies in de zone waar Volvo het afraadt?
Als ik me niet vergis dan gaat het eerder om het beperken van het "zicht" van de camera en/of radar.
drive_a_legend
3rd Gear member

Hangt niet in weg vind ik - mijn vrouw heeft er ook nog nooit over geklaagd.
Goed beeld! Nog geen reflecties gehad - ging eerst een universele polarisatiefilter bestellen, maar is niet nodig imho.
Het zwarte knopje is de garagedeuropener (verbonden met een originele afstandsbediening. Beter dan homelink en 1/100 ste van de prijs)
Laatst gewijzigd door drive_a_legend op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Msuidgeest
Geartronic member
Contacteer:

Sander02 schreef: Misschien een stomme vraag, maar wat doe je er precies mee? Ja ok, als je een ongeluk zou krijgen, kan het misschien handig zijn voor bewijslast maar ja daarvoor ga ik niet continue alles filmen. Vergeet ik iets?
Ik heb er ook een en soms hang ik h'm in de zakelijke Vito om te zien wat er gebeurt. Spannend is het niet maar wel verhelderend om jezelf te zien rijden. Daar werd ik eens op geattendeerd door iemand van hier.
Mark

Leef met vlag en wimpel, maar hou het simpel.

[Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/vacatures]
V60_PHEV
4th Gear member

Ja, echt mooie oplossing drive_a_legend.
Had ik misschien beter ook kunnen doen, ben zelf ook wel fan van Aliexpress.
Voor de wintersport net nog verwarmde handschoenen besteld voor 30 euro.
Plaats reactie

Terug naar “XC90 vanaf MY2015”