XC40 op LPG?

Rubriek voor de XC40, Kijk voor de Full Electric modellen ook in het elektrische board
Gebruikersavatar
OGA244
8th Gear member
Berichten: 13489
Lid geworden op: 21.03.2011 - 21:54
Locatie: Skåne

En af fabriek gaat er geen gas in n volvo.
De basis van de CO2 uitstoot is n typegoedkeuring, die wordt vastgelegd in een Conformiteits certificaat, aangezien dat niet bestaat danwel komen gaat kun je jezelf veel moeite besparen.
Laatst gewijzigd door OGA244 op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
EnnoE34
1st Gear member
Berichten: 24
Lid geworden op: 04.03.2013 - 22:57

Januari 2015 - Per 1 januari 2015 heeft de Nederlandse overheid de R115 certificering ingevoerd. De R115 is een Europese richtlijn voor de inbouw van LPG systemen. In de R115 worden aan de producent van het LPG systeemeisen gesteld met betrekking tot emissienormen, documentatie en kwaliteitsnormen.

Voor certificering moet van elk automerk of automerkfamilie een auto op LPG in een gecertificeerd laboratorium worden getest. De richtlijn is in het leven geroepen om meer zekerheid te bieden dat auto’s op LPG voldoen aan de opgegeven emissienorm en dat de LPG installatie op een juiste en uniforme manier is ingebouwd. Auto’s met een R115 certificaat ontvangen een korting op de wegenbelasting.

Met deze tekst is de logische vervolg stap dat de emissienorm gemeten en vastgelegd wordt. Bij mijn weten is het zo dat in DLD dit zorgt voor een aanpassing in de fahrzeugbrief, en die is weer bepalend voor de hoeveelheid te betalen belasting.
Gebruikersavatar
OGA244
8th Gear member
Berichten: 13489
Lid geworden op: 21.03.2011 - 21:54
Locatie: Skåne

In 4 jaar tijd dus door nog geen merk gedaan?
EnnoE34
1st Gear member
Berichten: 24
Lid geworden op: 04.03.2013 - 22:57

Ook af fabriek auto's hebben vanaf 2015 een R115 installatie. En er rijden genoeg LPG auto's met R115 installatie in heel Europa in de rondte.

Er zijn diverse merken die succesvol op LPG rijden met de moderne LPG installaties. Laatste tijd worden vele BMW, Hyundai, KIA modellen op de lijst met R115 systemen gezet. Maar ook enkele Volvo modellen. De lijst wordt uitgebreid opdat er weer een nieuw motortype + LPG is bij ontwikkeld. Vanwege strengere regelgeving ligt de ontwikkeling wat moeilijker dan bij de oudere G3 systemen. Voor meer info kijk op site van Prins, die inmiddels DLM 3.0 sinds geruime tijd uitleveren. Vialle komt later dit jaar op de markt met DirectBlue. Een soortgelijk systeem als van Prins. Omdat Prins inmiddels deel uitmaakt van Westport, waar veel meer merken onder vallen lijkt Prins op dit moment veel sneller te ontwikkelen dan Vialle. Maar kan het mis hebben.
Gebruikersavatar
OGA244
8th Gear member
Berichten: 13489
Lid geworden op: 21.03.2011 - 21:54
Locatie: Skåne

Bij Volvo is dat niet af fabriek..
EnnoE34
1st Gear member
Berichten: 24
Lid geworden op: 04.03.2013 - 22:57

Zal waarschijnlijk ook niet gebeuren als ze vast blijven houden aan elektrische strategie, die volgens sommigen uiteindelijk niet uitvoerbaar is. En je dus alternatieven nodig hebt naast elektra als brandstof.

En niet vergeten, er is meer dan alleen Volvo. Ook al is dat voor veel Volvo rijders soms als vloeken in de kerk.

Ik wens topic starter toe om de mogelijkheden van LPG als brandstof toch te gaan verkennen. Vertrouw er dan ook op dat dit mogelijk zal zijn. Alleen afgaande op het rekensommetje lijkt me in deze tijd beetje te kort door de bocht. En LPG kan bijdragen aan een substantiële reductie van uitstoot. En als je dan ook nog eens beloond wordt met lagere kosten over de gebruiksduur van een auto, is dat meegenomen.
Gebruikersavatar
Paul
Geartronic member
Berichten: 33095
Lid geworden op: 19.09.2004 - 00:38

Als je een XC40 wilt kopen om vervolgens BPM terug te krijgen en geld wil investeren in een gastank, dan kan je toch beter gewoon een goedkopere auto kopen? Of begrijp ik het hier niet.
MY08 C30 1.6D Summum / MY09 C30 1.6D DrivE Sport / MY11 V50 D2 / MY13 C30 D2 R-Edition / MY16 V40 D2 R-Design / MY14 V60 D6 Plug-in-Hybrid Ice White /MY16 V70 D4 Polar+ Magic Blue / MY17 V60 D5 Twin Engine Special Edition Ice White / MY13 C30 D2 R-Edition / MY19 V90 T4 Business Sport / MY20 E-Golf
MY20 XC60 T4 Polestar Engineered R-Design / MY23 XC40 Pure Electric Plus

MY23 Polestar 2 Snow, Pilot, 20inch
MY24.5 XC40 Pure Electric Ultra
Gebruikersavatar
OGA244
8th Gear member
Berichten: 13489
Lid geworden op: 21.03.2011 - 21:54
Locatie: Skåne

Om BPM terug te krijgen moet er eerst een gewijzigde typegoedkeuring voor een LPG variant zijn vanuit Volvo, vergeet die gedachte rustig.
LPG is voor menig fabrikant ook geen serieus alternatief als je voor een wereldmarkt produceert, LPG is alleen in een paar Europese landen beschikbaar.
Laatst gewijzigd door OGA244 op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
V70/2.4D/2003
8th Gear member
Berichten: 16549
Lid geworden op: 03.12.2009 - 11:03
Locatie: Noord-Groningen

EnnoE34 schreef: Ik wens topic starter toe om de mogelijkheden van LPG als brandstof toch te gaan verkennen. Vertrouw er dan ook op dat dit mogelijk zal zijn. Alleen afgaande op het rekensommetje lijkt me in deze tijd beetje te kort door de bocht. En LPG kan bijdragen aan een substantiële reductie van uitstoot. En als je dan ook nog eens beloond wordt met lagere kosten over de gebruiksduur van een auto, is dat meegenomen.
Ik wens TS weisheid toe. Bezint eer ge begint wens ik hem ook toe. Even alles op een rijtje:

* Volvo cars ondersteunt het gebruik van LPG niet
* Het vervallen van de farbrieksgarantie kan aan de orde zijn als LPG ingebouwd gaat worden
* Het risico van motorschade is een niet uit te sluiten risico
* Het denken dat er na inbouw BPM teruggevorderd kan worden is een denkbeeld zo niet een utopie

Alles afwegende ten aanzien van de aanschafprijs van een XC40, te vermeerderen met de aanschafkosten van een LPG installatie die niet zo maar op de plank klaar ligt en bovenstaande punten..... :-/

Met de XC40 benzine tanken of een auto met dieselmotor kopen.
V70 D3 MY12, Caspian Blue
Vigilat ut quiescant
EnnoE34
1st Gear member
Berichten: 24
Lid geworden op: 04.03.2013 - 22:57

De best wel sterk negatieve uitingen welke ik hier lees op mijn gedachtes ervaar ik als traditioneel negatief gedrag. Eerlijk gezegd uitingen die primair afkomstig zijn van groepen die uit angst nooit voor LPG kiezen. Meer uit onkunde dan uit wijsheid. Zou lekker blijven doorrijden met gore Diesel en of Benzine voertuigen.

Mij is ooit ook wijsgemaakt dat een T5 op LPG vragen om problemen is. Rijd er inmiddels ook al weer 130.000 naar volle tevredenheid in. En tot nu toe weinig tot geen problemen van ondervonden. En tov van rijden op benzine na aftrek van alle extra kosten vanwege rijden op LPG zo'n 6000 EUR bespaard.

Motorgarantie? Heb je ook niet volgens diezelfde "napraters" als je je auto niet laat onderhouden bij de dealer. Komt dus neer op garantie tot 2 jaar. Die twee jaar houdt elke auto het wel vol op LPG. Maar met een moderne installatie is er weinig risico op problemen welke altijd door de tegenstanders worden geclaimd.

Conceptueel denken, ik heb het idee over BPM zelf ook niet verzonnen, kan er voor zorgen dat er een discussie op gang gebracht wordt die op basis van juridische acties tot werkelijkheid kunnen worden gebracht. En wetende dat moderne direct ingespoten motoren met E5 of nog erger E10 benzine nog erger vervuilen dan met normale 95 of 98 benzine is onder LPG kenners inmiddels al bekend dat LPG in ieder geval dit probleem kan oplossen. Als je dan ook doordenkend vervolgens kunt beredeneren dat inwendige vervuiling op LPG nihil zal zijn, dan is de volgende vraag....welke motor houdt het langer vol....die schone motor op LPG of die dicht geslibde motor op benzine of Diesel.

Voor meer info over LPG, R115 verwijs ik naar de gespecialiseerde LPG bedrijven. Ik ben verder blij dat ik de afgelopen jaren weinig op dit forum heb meegedaan. Zal jullie dan ook lekker met rust laten. Hoor hier zoals ik het goed begrijp duidelijk niet thuis. @topic starter veel succes, neem eens contact op John Wouters bij Prins over de auto. En kijk wat ze voor je kunnen doen.



autogas.nl
Laatst gewijzigd door EnnoE34 op 01.01.1970 - 01:00, 4 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
OGA244
8th Gear member
Berichten: 13489
Lid geworden op: 21.03.2011 - 21:54
Locatie: Skåne

Het wordt je ontraden, niet verboden, al steek je je xc40 in brand heb je mijn zegen maar kom niet met die hypothetische lulverhalen.

Een gasinbouwer zal altijd zeggen dat het kan en is er n probleem is de vraag wie de oplossing al dan niet onder garantie gaat verzorgen, gas is centengepiel in de marge.
Laatst gewijzigd door OGA244 op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Paul
Geartronic member
Berichten: 33095
Lid geworden op: 19.09.2004 - 00:38

Gore benzine/diesel.... ik zou gas ook niet zo snel gaan opschuiven als ik jou was.

Maar even over je 6k besparen op die T5 heb je het dan inclusief de waarde vermindering bij inruil? Zijn vanwege alle negatieve mensen op dit forum en omstreken niet zo gewild, dus vraag me af of je het dan nog steeds over voordeel hebt.

Gas kraan gaat/is dicht, dus zou een auto op waterstof misschien aanbevelen of toch een elektrische?
MY08 C30 1.6D Summum / MY09 C30 1.6D DrivE Sport / MY11 V50 D2 / MY13 C30 D2 R-Edition / MY16 V40 D2 R-Design / MY14 V60 D6 Plug-in-Hybrid Ice White /MY16 V70 D4 Polar+ Magic Blue / MY17 V60 D5 Twin Engine Special Edition Ice White / MY13 C30 D2 R-Edition / MY19 V90 T4 Business Sport / MY20 E-Golf
MY20 XC60 T4 Polestar Engineered R-Design / MY23 XC40 Pure Electric Plus

MY23 Polestar 2 Snow, Pilot, 20inch
MY24.5 XC40 Pure Electric Ultra
Gebruikersavatar
toppertje
6th Gear member
Berichten: 3798
Lid geworden op: 01.09.2006 - 22:52
Locatie: drente

Paul schreef: Gore benzine/diesel.... ik zou gas ook niet zo snel gaan opschuiven als ik jou was.

Maar even over je 6k besparen op die T5 heb je het dan inclusief de waarde vermindering bij inruil? Zijn vanwege alle negatieve mensen op dit forum en omstreken niet zo gewild, dus vraag me af of je het dan nog steeds over voordeel hebt.

Gas kraan gaat/is dicht, dus zou een auto op waterstof misschien aanbevelen of toch een elektrische?
vind jou aanname vwb. waardevermindering van een lpg auto tov. een benzine auto ongegrond.
ik zie namelijk regelmatig op de bekende verkoopsites gelijkwaardige auto,s, waarbij voor de lpg variant veelal
een aanzienlijk bedrag meer voor gevraagd wordt.
geen glans zonder wrijving
Gebruikersavatar
OGA244
8th Gear member
Berichten: 13489
Lid geworden op: 21.03.2011 - 21:54
Locatie: Skåne

LPG in n recente Volvo maakt hem echt onverkoopbaar, maar dat mag je zelf ervaren.
Gebruikersavatar
teebee
7th Gear member
Berichten: 7716
Lid geworden op: 16.06.2016 - 22:02

Pffffff, wat een ‘pro-LPG-preek’... krijg een sterk gevoel dat deze persoon meer voordeel bij dit evangeleren heeft dan alleen het feit dat hij op LPG rijdt en groene sokken draagt. “Gore diesel en benzine auto’s”.... lees ik dat nou echt van iemand die zelf een auto rijdt en dan ook nog ns aardig wat kms maakt?? Hoe denkt hij dat die LPG bij die tankstations terecht komt waar hij zn tank vult.... precies! met van die “gore diesel (vracht)auto’s”.... en daar draag je dus aan bij.
Nee vriend, je bent niet helemaal van deze planeet....
“de voorruit is groter dan de achteruitkijkspiegel”

Hij: V60 T5 Momentum MY19 / Birch Light Metallic, Maroon Brown Moritz leder + heel veel lekkers ! :-)
Zij: XC40 T2 MY23, Silver Dawn, Momentum Core Aut. + veel lekkers
Volvo V60, VOR, D3 163pk, Ocean Blue & Beige leder, bodykit, MY12
Vroeger (hij&zij) oa Mini, VW, Honda, Alfa Romeo (10x) oa Guilietta/33/33SW/155/156SW, Renault Scenic/Laguna Estate/Espace, Fiat Barchetta, Volvo V40 1.8 en V50 2.0D, V40CC, Peugeot 208
EnnoE34
1st Gear member
Berichten: 24
Lid geworden op: 04.03.2013 - 22:57

Ik rijd sinds mijn 22e voornamelijk LPG auto's. Zoals vroeger veel meer mensen deden. Eind jaren 80 waren dit bij elkaar zo'n 500.000 auto's. Dat zijn er nu hooguit nog 150.000.

Dat ik op LPG rijdt, is om minimaal twee redenen:
1. Het scheelt veel in de brandstofkosten
2. tov. benzine of Diesel is het veel minder belastend.
3. Motor blijft schoner, en daardoor mogelijk wel langer heel dan diezelfde motor op benzine.

Ter verdere lering ende vermaak, mijn eerste Volvo heb ik ingeruild met 486.000 km en die had een LPi installatie. En hij rijdt nog steeds rond. De S60 T5 heeft inmiddels bijna 360.000 op de teller.

Mag je als privé-persoon dit niet uiten? Of behoor je dan gelijk tot de links milieu maffia? Die hier blijkbaar op dit forum niet welkom is.

En tot slot, bij moderne direct ingespoten benzine motoren zie je hetzelfde probleem als bij Diesel motoren. Door hoge inspuitdruk ontstaan er erg kleine (en zeer gevaarlijke) kleine deeltjes waar de mens niet tegen kan. Om die reden zijn sommige benzine motoren met de EURO 6d-temp norm inmiddels uitgerust met een partikel filter. Maar of dit helpt voor de allerkleinste fijn stof deeltjes? Ik betwijfel het.
Gebruikersavatar
V70/2.4D/2003
8th Gear member
Berichten: 16549
Lid geworden op: 03.12.2009 - 11:03
Locatie: Noord-Groningen

Let op, ik ben niet anti LPG, echt niet. Ik heb er diverse gehad met LPG, let op en huiver:
* 81-er Mitsubishi 1400 (met 250.000 gas kilometers af en naar de sloop, 1× lekke koppakking mee gehad)
* 81-er Talbot Solara 1600 (bijna 3 ton en 1 lekke koppakking en verbrande kleppen mee gehad)
* 87-er Ford Siërra 2.0 (na 100.000 km de cilinderkop zo goed als naar de filistijnen)

Vanaf toen alleen nog maar diesels gereden en dat tot volle tevredenheid.

Mijn vader daarentegen reed in die periode al Volvo. Zijn 244 GL met een B23A en 740 liepen tonnen op LPG zonder gedonder aan de motor. Die Volvo's zijn met respectievelijk 3 en 4 ton op de klok de deur uitgegaan. Toen kwam er een 940 met 2.0 blok op LPG. Na 80.000 km een back-fire en het ding is schoon opgebrand, was geen blussen meer aan.

De huidige motoren, de meeste althans, worden specifiek ontwikkeld voor benzine of diesel. En dus niet voor LPG, waterstof of ethanol. En als de fabrikant om moverende redenen stelt dat ze die alternatieven niet ondersteunen, dan zal daar een reden voor zijn.
Maar neem van mij aan, zodra ik mijn vingers achter een mooie 240 kan krijgen met een B23A onder de kap en mits mijn Mrs. haar toestemming wenst te verlenen voor de aankoop van dat ding, het eerste wat er gaat gebeuren is LPG er op.

En verder lees ik aannames zonder bronvermelding en/of fiscaal-juridische onderbouwing. Met alle respect uiteraard.
Laatst gewijzigd door V70/2.4D/2003 op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
V70 D3 MY12, Caspian Blue
Vigilat ut quiescant
Gebruikersavatar
teebee
7th Gear member
Berichten: 7716
Lid geworden op: 16.06.2016 - 22:02

2. tov. benzine of Diesel is het veel minder belastend.
Dan heb je ws de ecologische afdruk ook al ns berekend die het produceren van alles wat nodig is om een auto op LPG te laten rijden met zich mee brengt (incl brandstofkosten van het transporteren van LPG). <not>
Stuit mij nogal tegen de borst dat jij jezelf etaleert als een ‘schone rijder’ tov ons ‘gore diesel- en benzine rijders’
Maar doe vooral voort, ik vind het allemaal prima.
“de voorruit is groter dan de achteruitkijkspiegel”

Hij: V60 T5 Momentum MY19 / Birch Light Metallic, Maroon Brown Moritz leder + heel veel lekkers ! :-)
Zij: XC40 T2 MY23, Silver Dawn, Momentum Core Aut. + veel lekkers
Volvo V60, VOR, D3 163pk, Ocean Blue & Beige leder, bodykit, MY12
Vroeger (hij&zij) oa Mini, VW, Honda, Alfa Romeo (10x) oa Guilietta/33/33SW/155/156SW, Renault Scenic/Laguna Estate/Espace, Fiat Barchetta, Volvo V40 1.8 en V50 2.0D, V40CC, Peugeot 208
Gebruikersavatar
OGA244
8th Gear member
Berichten: 13489
Lid geworden op: 21.03.2011 - 21:54
Locatie: Skåne

Op gas willen rijden is altijd n centenkwestie, het milieu is nooit n overweging.
Laatst gewijzigd door OGA244 op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
hsv70
4th Gear member
Berichten: 557
Lid geworden op: 22.07.2017 - 09:36

OGA244 schreef: Op gas willen rijden is altijd n centenkwestie, het milieu is nooit n overweging.
Is dat erg dan?

Autorijden is nooit een overweging om het milieu eens lekker te gaan redden. Ga dan fietsen of pak het OV.
Om mij heen veel hybride en elektrisch rijders, en als het voor hen geen centenkwestie zou zijn, zou er geen één zijn die nog in een "milieuvriendelijke" auto zou rijden.
Het hebben van allerlei financiële voordelen is voor het overgrote merendeel de enige reden.

@TS: zonder dat ik het kan onderbouwen, maar uitgaande van het principe van een verbrandingsmotor, denk ik dat elke motor kan draaien op LPG. Je moet het alleen durven.
Laat je daarom goed voorlichten bij één of meerdere gerenommeerde inbouwers.
Dat je daardoor de fabrieksgarantie verliest, is een overweging die je moet durven nemen, en is derhalve persoonlijk.
Succes en wijsheid toegewenst.
Plaats reactie

Terug naar “XC40”